[LO] IJslander laten draven aan longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

[LO] IJslander laten draven aan longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 21:27

Ik wil mijn IJslandse merrie laten draven aan de longe. Maar ze tolt steeds! Hoe krijg ik haar in draf? Ik heb geen mulle bodem tot mijn beschikking en heb geen balkjes. Wat kan ik dan wel proberen?

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:50

Geen idee eigenlijk, ik heb precies het omgekeerde! Draaft ze onder het zadel wel? Geen idee misschien kan je haar dan bijvoorbeeld een bepaald commando voor draf aanleren zodat ze het aan de longe ook doet?
Ik heb dus het probleem dat mijn ijslander aan de longe niet tolt, geen idee hoe ik dat kan aanleren!

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:51

balkjes... dikke boomtakken zonder scherpe haken en zonder zijtakken eraan misschien een optie?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:57

Zet haar op een kleine volte zonder druk op het touw. Dan drijf je haar voorwaarts en laat je aan haar of ze gaat draven. Het ene paard Tolt sneller of draaft sneller.
Je moet hem dit dus niet afleren, maar je moet hem leren te gaan draven. Dus begelijd dit met een gebaar of stem commando.

Heel moeilijk op te lossen, maar met veel geduld en op de juist moment belonen dan kom je er wel.

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 10:20

Onder het zadel krijg je haar ook haast niet in draf. Ik ga dan ik verlichte zit zitten enkaat de teugels lang. Als je dan aandrijft gaat ze enkele pasjes in draf en daarna in tolt. Ik heb dit duizend maal liever dan het omgekeerde probleem (geen tolt), maar ik wil haar ook graag laten draven.
in het begin, toen ik haar net had, draafde ze alleen maar aan de longe. ik zal de vorige eigenaar eens vragen hoe ze dat deden.