Paard doet alles TE veel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Paard doet alles TE veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 21:11

Hallo Bokkers,

Ik heb mijn 5 jarige paardje al een jaartje en er komen zo'n 2-tal probleempjes bij kijken, mijn paard werkt namelijk iets te graag Verward

Hij loopt als ik hem aan de teugel vraag meestal achter de loodlijn en ben al een week bezig om het uit hem te krijgen maar doordat ik mijn teugels wat langer laat zodat hij ruimte heeft, wilt hij geen contact meer geven en gaat sloffen Wat te doen?

En bij het wijken als ik inkom met mijn benen, zit ik voor ik het weet op de hoefslag, het heeft niks met mijn hulpen te maken, want bij mijn lesgever die Z2 rijd gebeurd het ook Verward Wat te doen?

Alvast Bedankt


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:14

uhm, misschien hele minimale hulpen geven??
sorry ik zou het niet weten... zo'n probleempjes hoor je niet vaak Knipoog Verward

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:25

Voorkomen??? Haha! Haha!
Dus als je een stukje wijkt, ga je daarna gewoon weer rechtvooruit.En dus niet helemaal tot de hoefslag. Jij bent de gene die bepaald wat hij doet.

Farjen

Berichten: 7968
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:49

Als hij achter de loodlijn wil kruipen, ruimte geven (hoeft niet veel te zijn) en been eraan, hem drijven tot hij goed loopt


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:50

Als je paardje het op deze manier gewent is krijg je het er sowieso niet met ene weekje uit.
Enige wat ik kan verzinnen als die erachter kruipt is been er bij en voorwaarts rijden, dan moet die toch vanzelf je hand op gaan zoewken...maar voordat dit er perfect in zit ben je denk toch wel een tijd verder, want hij heeft blijkbaar geleert dat dit goed, makkelijker, beter is.

Met wijken zal je denk ook moeten oefenen, minimale hulpen misschien zoals hierboven gezegt word?
En misschien doet die het wel zo snel omdat die het moeilijk vind, dan is die er maar vanaf, misschien is ook dit hem zo aangeleert Haha!

denk sowieso dat als je eerste probleem opgelost is het tweede ook wel zal volgen, want als die echt netjes loopt zal die niet zo snel opzij kunnen *is mijn ervaring*

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:51

meer naar de hand toe rijden en met wijken de buitenkant niet vergeten

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:14

als hij achter de loodlijn loopt,een "liftje",of öphoudig met allebei je handen tegelijk geven,en voor dat wijken,als hij teveel zijwaarts gaat,voorwaarts rijden,en dan pas weer zijwaarts,hij moet wachten op jouw hulp,en leren doseren!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:00

er is 1 ding wat voor beide dingen opgaat.
Je paard is niet voor het been.
Raar dat dat je instructie niet opvalt.

Een paard wat achter de teugel is, is ook altijd achter het been.
Je handen nog meer toestaan heeft geen nut.
Je moet hem van achter naar voor rijden zodat hij je hand op gaat zoeken en gewicht gaat zoeken.
Vandaaruit kan jij hem je hand laten volgen toto voor de LL.

Aub geen liftjes, hij is al niet vertrouwend genoeg in het bit, dat krijg je met gefrut van voor natuurlijk nooit voor elkaar.

Bij het wijken valt hij over de buitenschouder.
Maar ook door je buitenbeen.
probeer 2/3 passen te wijken en dan rechtdoor te rijden.
Houd je buitenteugel tijden die paar passen wijken er goed bij.
Als je rechtuit wilt of als hij naar de hoefslag trekt, goed je buitenbeen erbij houden en eis dat hij daar op je buitenbeen let. Wat hij nu niet doet.

Dus 2x luisterd hij niet naar het been.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:04

runningkawa schreef:
er is 1 ding wat voor beide dingen opgaat.
Je paard is niet voor het been.
Raar dat dat je instructie niet opvalt.

Een paard wat achter de teugel is, is ook altijd achter het been.
Je handen nog meer toestaan heeft geen nut.
Je moet hem van achter naar voor rijden zodat hij je hand op gaat zoeken en gewicht gaat zoeken.
Vandaaruit kan jij hem je hand laten volgen toto voor de LL.

Aub geen liftjes, hij is al niet vertrouwend genoeg in het bit, dat krijg je met gefrut van voor natuurlijk nooit voor elkaar.

Bij het wijken valt hij over de buitenschouder.
Maar ook door je buitenbeen.
probeer 2/3 passen te wijken en dan rechtdoor te rijden.
Houd je buitenteugel tijden die paar passen wijken er goed bij.
Als je rechtuit wilt of als hij naar de hoefslag trekt, goed je buitenbeen erbij houden en eis dat hij daar op je buitenbeen let. Wat hij nu niet doet.

Dus 2x luisterd hij niet naar het been.



niks aan toe te voegen eigenlijk .... ben het er volkomen mee eens ... (scheelt mij weer wat typ werk Knipoog )

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:04

sluit me helemaal aan bij kawa. Verder kun je met wijken nog proberen om als hij door je buitenbeen valt (dat is het nl) een volte te rijden waarbij je buitenbeen binnenbeen wordt. Dus wijken voor het rechterbeen -> volte linksom.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:10

ivano was op het begin ook precies zoals jij beschreef, maar dan kan hij toch heel over-actief hyperventilerend-achtig Haha! zijn en juist daarom is het tegen je gevoel in om toch je been eraan te houden.. maar ik weet niet of dat bij die van jou ook is... iig toch naar je hand toe rijden en reactie op je been eisen maar hij mag niet onder je uit gaan lopen omdat je been geeft. Meer teugel geven heeft idd geen zin want dat neemt ie niet aan. Je hebt trouwens toch geen eng bit in hangen he?

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:50

helemaal niets meer aan toe te voegen. met al het commentaar moet het goed komen Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:52

runningkawa schreef:
er is 1 ding wat voor beide dingen opgaat.
Je paard is niet voor het been.
Raar dat dat je instructie niet opvalt.

Een paard wat achter de teugel is, is ook altijd achter het been.
Je handen nog meer toestaan heeft geen nut.
Je moet hem van achter naar voor rijden zodat hij je hand op gaat zoeken en gewicht gaat zoeken.
Vandaaruit kan jij hem je hand laten volgen toto voor de LL.

Aub geen liftjes, hij is al niet vertrouwend genoeg in het bit, dat krijg je met gefrut van voor natuurlijk nooit voor elkaar.

Bij het wijken valt hij over de buitenschouder.
Maar ook door je buitenbeen.
probeer 2/3 passen te wijken en dan rechtdoor te rijden.
Houd je buitenteugel tijden die paar passen wijken er goed bij.
Als je rechtuit wilt of als hij naar de hoefslag trekt, goed je buitenbeen erbij houden en eis dat hij daar op je buitenbeen let. Wat hij nu niet doet.

Dus 2x luisterd hij niet naar het been.


hahahahaha kan gedachten lezen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:59

Ga ook helemaal met RK mee
Wat zegt je instructrice ervan? misschien tijd voor een andere instructrice?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:36

runningkawa schreef:
probeer 2/3 passen te wijken en dan rechtdoor te rijden.


Ipv rechtdoor te rijden na een paar passen wijken, zou je ook een kleine volte kunnen rijden. Ik bedoel dus bijvoorbeeld 3 passen wijken naar, kleine volte rechtsom, rechtstellen, 3 passen wijken naar links, enz...

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:50

Volte vergroten, volte verkleinen !!

Maar eerst je paard voor het been maken. Maak die achterhand actief.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:36

Eens met alle tips!

Probeer hem eerst alles in stap duidelijk te maken, dus remmen zonder je handen te gebruiken en voorwaarts gaan (op weinig -maar éénmalig- been) zonder meteen te hard te gaan. Voorzichtige schoudervoor op de lange zijdes kan er voor zorgen dat ie iets meer na moet denken en niet zo heel hard kan gaan, plus het dwingt hem het binnenachterbeen goed te benutten.

Werk eraan de stap (en later alle andere gangen) rustig te houden. Als dat goed is, stapje wijken, weer rechtdoor, stapje andere kant op wijken. Dit uitbouwen. Zorg er voor dat de kont niet voor de schouder uitkomt met wijken (kont mag niet als eerste op de hoefslag aankomen).


Hou 'm zo gevoelig, als het effies kan! Daar heb je later alleen maar voordeel van.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:37

Even een vraagje? Heeft je instructeur geen oplossing geboden. Lijkt me namelijk het beste om samen met je instructeur dit soort problemen op te lossen. Hij staat erbij als je aan t rijden bent en ziet precies wat er gebeurt.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:40

Citaat:
want bij mijn lesgever die Z2 rijd gebeurd het ook

Daar heb je het antwoord al.

En nivo zegt helaas niet alles over het kunnen van de ruiter of het nivo van lesgeven.

Want bovengeneomde dingen zijn basis dingen die vrij veel voorkomen, als je daar al geen raad mee weet als instructrice... Verdrietig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers