Blauwe tong bij hond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Blauwe tong bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 21:15

ik heb een berner sennen hond, hij is iets van 9 jaar oud
hij heeft ongeveer een jaar geleden hartproblemen gekregen
daarna kwam problemen met de heup en het bekken bij, waarvoor hij pijnstillers kreeg
2 weken geleden kreeg hij last van sijmen in de longen, daarvoor ook pillen gekregen
en toen (vorige week maandag)is hij echt ziek geworden, hij wilde niet meer eten of niks
de DA is gisteren gekomen, en ze heeft bloed genomen omdat ze ntong beetje blauw uitsloeg
ook zijn zen lippen uitgezakt, en kwijlt hij enorm
vandaag zit zijn tong zeer blauw
iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:15

Zuurstofgebrek en tijd voor de dierenarts.
Dat dier is stikbenauwd

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:17

Inderdaad.

Een blauwe tong duid op zuurstofgebrek.
Vandaar dat de lippen gaan uitzakken en hij gaat kwijlen.

Naar de dierenarts met je hond!

Succes en sterkte er mee.
Laatst bijgewerkt door Mireille op 18-03-04 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:17

nou het klinkt heel ernstig! ik zou maar snel weer een afspraak maken want straks ligt ie nog dood in zn mand Scheve mond

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:19

Het klopt inderdaad, als het mijn hond was geweest was ik zo snel mogelijk naar de DA gereden.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 21:19

de DA is gisteren gekomen, ze heeft er niks van gezegd, maar voor de zekerheid bloed genomen,
dat is nu in het lab, en hopelijk weten we morgen de resultaten
hij hijgt inderdaad wel erg Scheve mond

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:23

Een blauwe tong duidt idd op zuurstofgebrek.
Als het mijn hond was zat ik NU bij de dierenarts.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:23

Sjonge, wat erg zeg! Raar dat de DA ook zo weer weg is gegaan, ik had geeist dat ze hem mee hadden genomen en zuurstof zouden geven of iets dergelijks!

Heel veel sterkte en laat je nog even weten hoe het afloopt?

Anouk01

Berichten: 1769
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:24

Als je het niet vertrouwd zou is sowieso maar naar de DA gaan.
En zoals sommige hier zeggen, Zuurstof gebrek..Ik zou tog echt maar even gaan hoor..

Sterkte der mee...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:27

dutske schreef:
de DA is gisteren gekomen, ze heeft er niks van gezegd, maar voor de zekerheid bloed genomen,
dat is nu in het lab, en hopelijk weten we morgen de resultaten
hij hijgt inderdaad wel erg Scheve mond

Naar mijn idee behoord een DA te weten dat een hond zuustofgebrek heeft wanneer zijn tong plots blauw word...

Snel even een andere DA bellen voor een second opinion!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:30

misschien is het nu erger dan gister, gewoon naar de DA voordat je hier verdere berichten plaatst, je hond is veel belangrijker.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:35

Ik heb even mijn Medisch Handboek bekeken:

Zuurstof tekort zal hij waarschijnlijk hebben omdat zijn hart niet meer effectief werkt (hartkleppen/pompen werken niet meer)(is je hond misschien erg dik? Of eerder een aandoening gehad?)

'Het tandvlees en de tong worden blauw. De polsslag versnelt en kan onregelmatig worden. Bij de minste inspanning kan de hond flauwvallen.'

Goed in de gaten houden Scheve mond
Als ik jou was zou ik écht even een andere DA bellen.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 21:37

de tong is van gisteren al lichtjes blauw, daarstraks aan tafel was hij redelijk blauw
en ik heb net zen mond wat opengewrikt (dat beest heeft kracht in zen kakan! Haha!)
en zen tong is nu heel lichtjes verkleurt, hij hijgt nu ook niet meer en ligt rustig te slapen
nu hebben we niet echt de mogelijkheid om te gaan
hij is oud, en we willen het hem niet meer aandoen om nu nog die tocht te maken in de auto
(toch 20 min half uur, door en dan nog es terug
we zijn bang dat zen hat het begeeft Scheve mond

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:39

Tsja, of zijn hart begeeft het of hij stikt?
Lekker voor dat dier

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 21:40

hij was erg dik, nu is hij de laatste paar maanden redelijk afgevallen, en de laatste week is hij wat te mager geworden (naar mijn gedacht)
hij heeft een week geleefd op iets van 5 frolikken per dag (was het enige dat we binnen kregen)
het tandvlees is normaal roze en goed doorbloed( als ik erop druk is het een seconde wit en dan weer mooi roze)
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 18-03-04 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:41

Toch gaan Dutske!
Liever een keer teveel dan te weinig Scheve mond

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:43

Ik ben geen deskundige hoor...

Maar het ziet er naar dat zijn hart gewoon niet meer functioneert zo als het hoort.
(Eerst te dik zijn, dan niet eten, blauwe tong (geen zuurstof) hangende mondhoeken... etc. Allemaal symphtomen die duiden op een slechte hartwerking)

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:46

sorry hoor, van dat nu niet meer in de auto. Als ik zijn leven kon redden nam ik hem nog mee achter op de fiets bij wijze van spreken of de dierenarts gebeld om langs te komen. Mijn hond heb ik vorige week zondagavond nog strompelend naar de DA gebracht.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:59

Dat van niet mee in de auto willen nemen in zo'n toestand kan ik heel goed begrijpen. Wij hebben het voorgehad met onze kat waarvan wij graag gezien hadden dat die smiddags al een spuitje gekregen had, maar de DA vond dat overdreven en wilde nog behandelen voor astma, wat hij niet had, hij had water op zn longen maar dat wilde ze niet geloven (onze normale DA, die dat had vastgesteld, was met vakantie).
Tegen de avond aan was het echt verschrikkelijk geworden, weer gebeld, nee ze wilde niet meer komen, we moesten morgen maar met de kat langskomen voor foto's. (kleine tien minuten rijden met de auto). Gezien hoe hij er bij lag, en hoe hij altijd volledig opgestressed raakte in de auto, wilden we hem dat niet meer aandoen want we waren zeker dat hij dan in de auto zou stikken ofzo, en toen heeft mijn moeder de DA uitgescholden voor alles wat lelijk was tot ze eindelijk kwam en hem dan toch een spuitje gegeven heeft.

Laat in godsnaam een andere DA komen, NU, dit IS een spoedgeval en als je denkt dat je hond de autorit niet overleeft, is dit het enige wat je voor hem kunt doen als je om hem geeft.

Ik kan begrijpen dat je hem niet in paniek wil laten sterven, haal er dan NU een andere DA bij en wees niet egoïstisch als je een beslissing moet nemen...

Anouk01

Berichten: 1769
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:03

Dat is ook wel weer waar, Sommige honden vinden het totaal niet prettig om in de auto te gaan, Zoals die van ons dus ook.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:09

als ie het niet fijn vind in de auto had ik de dierenarts NOG een keer laten komen, ook al is ie gister al geweest.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:11

toen onze hond ook heel erg ziek was, ook zuurstofgebrek door vocht in de longen, belden we gewoon de DA, als je geen vervoer hebt komen ze wel bij jou aan de deur, hier tenminste wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:19

sterkte Dutske met je hond wat een vervelend verhaal ik hoop dat ze nog wat voor hem kunnen doen!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 08:30

dank je chiqa, ik hoop het ook
ik heb gisteren men ouders proberen te overhalen of e niet nog es wilden bellen, maar ze vonden het te laat en blablabla
maar hij lag gelukkig rustig te slapen
nu ligt hij ook rustig te slapen, hij ademt een beetje zwaar, maar voor de rest
aan de enee kant hoop ik dat hij nks heeft
aan de andere kant
beest is 9 jaar oud, het i een groot ras, heeft een groot deel van zen leven overgewicht gehad, en hij heeft een mooi leven gehad
zen hart is op, moeten we het dan nog verder trekken?
bedankt iedereen voor jullie antwoorden, vanmiddag na 2 uur krijgen we de resultaten...
ik zal het laten weten, hopelijk komt er iets uit...

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:53

Niet om het een of ander, maar een Berner Sennen is de laatste jaren zo erg doorgefokt dat je bijna geen dier kan vinden zonder hartproblemen, heupdysplasie EN longkwalen. Onze laatste Berner is ook aan dat longprobleem overleden... NAdat we haar een spuit hadden laten geven. Het dier verging van de pijn en ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het bij jou hond anders is. Verlenging van leven is in dit geval verlenging van onnodige pijn; een egoistisch besluit.

Neem afscheid... Sorry dat ik geen opbeurende woorden kan vinden.