de 'vijf elementen' van Emiel Voest

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 19:34

<i>de 'vijf elementen' theorie. Deze door Eric Laarakker ontwikkelde karakterbeschrijving van de vijf hoofdtypen breng ik in beeld door de verschillende karakters een gezicht te geven. Het doel van deze karakterindeling is om de kijker een ander handvat te geven om naar zijn of haar paard te leren kijken. Begrip te krijgen voor de sterke en zwakke kanten van het paard.</i>

Ik wil graag jullie mening hierover, ik heb er een beetje mijn twijfels erover, en zeker over dat speciale voer van die vijf elementen!!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 21:36

ik vind het een beetje vreemd, bij mensen kun je toch ook niet aan hun uiterlijk zien hoe hun karakter is Verward . Maar ik heb het eigenlijk nooit bij mijn pony's geprobeerd

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 00:21

Je kunt wel aan het uiterlijk zien wat het karakter is van een paard, feilloos zelfs. Maar de manier die Emiel presenteert vindt ik wel erg kort door de bocht.
Lees "de persoonlijkheid van Uw paard", door Linda Tellington Jones maar eens heel minitueus, dan zul je merken dat het klopt. Het is niet dit of dat kenmerk wat het karakter bepaald, zoals Emiel wil doen geloven, maar de optelsom van al die karakterkenmerken tesamen geven een goed inzicht in het karakter. Het laatste stukje zekerheid over het karakter is de ervaring die jij hebt in het herkennen van karakters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 00:58

Zodra het van Erik Laarakkers of Emiel Voest komt dan geloof ik het bij voorbaat al niet, slechte ervaringen met die twee kletskousjes.
Het Tellington Jones verhaal betwijfel ik ook, ook nadat ik het uitgebreid allemaal had bekeken en vergeleken met een -geleend- boek; volgens de 'uitslag' was mijn paard nog geweldiger dan ik al dacht. Onlangs betitelde iemand hem als een etterbak omdat ie 3 kruinen heeft, lekker logisch. TTeam is wat anders, dat heb ik wel gedaan en dat was leuk.

Over dat 'zien' van karakters en talenten in uiterlijke kenmerken heb ik mijn twijfels. X-honderd jaar geleden dachten de geleerden dat ook over mensen, helaas bleek het allemaal blabla te zijn op niks af. Waarom zou dit voor andere dieren dan wel gelden?

Uitstraling en gedrag, daar kan je iets aan aflezen, maar aan de vorm van de oortjes helaas niet, dat soort informatie is even betrouwbaar als de horoscoop in de Telegraaf.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 01:02

Weet je wat zo grappig is aan die elementen...

Ik heb daar een cursus gevolgd met mijn knolletje zo'n 4 daagse en aan het einde waren we benieuwd wat voor element onze paarden (andere cursisten) waren.

Mijn paard is/was dus van alles wat, voldeed in zekere mate aan meerdere types Lachen
Dat kwam dan omdat mijn paard niet wist wat hij wilde worden (als hij later groot werd Knipoog ).

Ik ben heel blij hoor met mijn vuur-water-aarde-metaal type paard *LOL*

Mijn paard heeft gewoon buien en gewoontes....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 02:49

hihihi,
ik heb hetzelfde als Lov,
zodra ik die 2 namen hoor gaan mijn nekharen al iets overeind staan!

Hoewel ik hele goede vrienden heb die zweren bij Eric, tenminste dat moet wel anders laat je hem niet elke maand langskomen Frusty

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 09:03

Hai sjuimpje,
Ik zag laatst bij ons op de manege iemand met een pendel voor een paard staan draaien.
Het paard had al een tijdje een beetje een slome uitstraling, van er zit me iets dwars.
Ik vroeg die man, wat hij aan het doen was.
Zijn antwoord was, `` ik vraag aan het paard welke medicijnen hij nodig heeft`` .
Ben maar omgedraait, wil iemand niet in z`n gezicht uitlachen.
Meningen zullen hierover verdeelt zijn, maar ik geloof hier dus echt niet in.

Groetjes
Ton

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 19:30

Dat was waarschijnlijk onze Eric L., die denkt nog steeds dat paarden een lopende medische encyclopedie zijn, sneu. Het ergste vind ik dat heel veel mensen er mee weg lopen en dikwijls al hun hoop op zo'n snuiter vestigen, ondertussen lijdt het paard.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 22:59

Alle slechte visies op Eric ten spijt, moet ik jullie wel ter overweging geven dat hij officieel dierenarts is, en meer dan alle andere charlatans dus weet waar hij mee bezeg is, zou moeten zijn.
Ik zweer ook bij mijn eigen dierenarts, een kerel-met-gezond-boerenverstand. Iemand die doet wat nodig is, maar je niet meer laat betalen dan reeel is. Ook van hem zijn er mensen die hem nog niet op afstand willen zien. Wat Eric betreft, hij kruist mijn pad wel eens en bij die gelegenheden mag hij altijd kijken. Eigenlijk nooit iets bijzonders ontdekt, hij heeft me nooit iets vertelt wat ik niet allang wist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 01:00

Ikke, je hebt wel gelijk dat Erik L. een drs. veeartsenij heeft, het is alleen zo jammer dat ie daar zo weinig mee doet. Hij let meer op zijn eigen hartkloppingen dan op wat anders. Misschien heeft de man wel een hartafwijking waar hij zelf niks van weet??

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 09:54

Ach zelfs Equiral heeft een nieuwe voerlijn gebaseerd op deze vijf elemanten. Moet je wel voor in de buidel tasten want voor 35 kilo betaal je zo'n 50 gulden

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 10:01

deze theorie is niet van Erik L. maar komt oorspronkelijk uit China. Daar gebruiken ze deze filosofie al duizenden jaren en gaat het om meer dan alleen 5 typen maar hangt er een hele leer omheen waar ze zelfs nu nog in de grote ziekenhuizen mee werken. Ik heb het boek van Emiel Voest ook en ken de theorie al langer maar als je er nooit van gehoord hebt en het voor het eerst in zo'n paardenboek leest komt het idd een beetje kortzichtig over. Een hele oud Chinese levensfilosofie samengevat in 1 pagina en dan nog toegepast op paarden ook... De schrijver bedoelt het vast goed, maar hij had er op z'n minst bij moeten zetten dat je beter eerst wat meer informatie in kunt winnen voordat je zomaar je paard in een of andere groep in gaat delen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 12:35

In het verleden heb ik ook eens Eric Laarakker bij Kaminka gehad (eenmalige actie die ik niet ga herhalen Haha! ) en die vond dat Kaminka een aardetype was.

In de omschrijving van de kenmerken van dat type kon ik me wel vinden: dol op eten, dikke buik, heel koel en laconiek. Toon past ook wel in dit plaatje, blijkbaar val ik op zwaargebouwde eetverslaafde paarden! *LOL*

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 12:51

het 'Garfield type'. Net zoals de mijne Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 19:44

Ach van je sterrenbeeld zeggen ze ook welk type het is en welke geuren en kleuren daar allemaal bij horen.

Die chines theorie is die van de Feng Shui, hele bijzondere theorie die niet ophoudt bij kleuren en materialen, maar gaat over leven, energie en omgeving.
Kortgezegd zou je bijvoorbeeld niet een vuur -en houttype bij elkaar kunnen zetten, want vuur is niet fijn voor hout. Metaal en hout gaat ook niet, metaal kan een bijl zijn enzovoort. Water en vuur ookal niet. Doe ermee wat je wilt.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 00:27

IDe hele chinese levensopvatting is een, op z'n zachtst gezegt, behoorlijk stukje studie. Ik vindt het dus bijzonder kort door de bocht om dat zomaar in een pagina te proppen. We hadden een tijd geleden een weekend paard en gezondheid, alwaar ook iemand kwam die dierenarts en accupunkturist was. Die heeft deze chinese levensvisie kort behandeld als inleiding waarop accupunktuur op is gebaseert. Wat iedeeen van deze viesie vindt, moet ieder maar voor zich bepalen, maar denk niet dat je dat er even bij doet, gewoon voor de grap, dan kon je nog wel eens lelijk onderuit gaan, het is een behoorlijke kluif om te begrijpen. Waar iemand dan de moed vandaan haalt om dat in een pagina te frotten weet ik niet, maar het getuigd mijns inziens niet van veel echte kennis van zaken.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 23:58

We kregen op het werk het nieuwe voer van Equiral en de daarbijbehorende uitleg over de 5 elementen.
Je moet dus een vragenlijst met 30 vragen invullen die gaan over de persoonlijkheid van je paard, je kunt ze beantwoorden met ja of nee.
Aan de hand van de uitslag wordt bepaald of je paard een water, metaal, hout vuur of aarde type is.
Ik had zoiets van ja,ja zal wel maar er kwam heel duidelijk naar voren dat mijn merrie een watertype is, ik kijken in de handleiding wat een waterpaard precies inhoud en het klopt echt precies elk woord en elke zin wat er stond.
Ik ga een zakje voer proberen( wel prijzig 27,33 per 15 of 20 kilo 'k weet het niet meer zeker.)
Maar de smaak en inhoud van het voer zou dus aangepast zijn op de behoeftes van het type paard en de zwakkere punten van het paard.
Zo is heeft het voer van het element WATER een zoute smaak omdat het waterpaard vaak last van de nieren heeft Verward
Ik ga het proberen en ik ben benieuwd, ik zie het wel.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 09:03

He Dione, ik ben benieuwd....
Hoe kom je aan zo'n vragenlijst???
Lijkt me interessant om te zien wat Equiral mijn paard qua type acht *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 13:45

Toch knap dat Equiral elk paard denkt te kunnen beoordelen, of zou het gaan om de baasjes? Als je het mij vraagt zal het voer voor aarde en metaal een stuk goedkoper zijn dan voor water, vuur of hout. Niet omdat er meer inzit, maar omdat ik denk dat er naar de laatste drie veel meer vraag zal zijn (misschien is het u nog allemaal even duur?).
Het is leuke marketing, maar ook niet meer dan dat.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 13:52

Als je 1 zakje probeert doe je het nie goed he? Er is een basisvoer voor elk type paard dat noemen ze de "boterham". Daarnaast is er voor elk type paard een ander "beleg" voor op die boterham.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 19:28

Orri, de vragenlijst kun je krijgen bij elke Equiral dealer en in de Paard en sport van vandaag zat een coupon die je gratis kunt opsturen en dan ontvang je het hele pakket thuisgestuurd, je kunt ook kijken op www.equiral.nl.
De boterham (in dit geval gewone PAVO)zit al bij mijn pesionstalling in dus ik ga alleen het beleg van Equiral proberen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 19:58

Ik geloof niet in dat je een paard zijn karakter kunt zien aan kruinen ed. Wel geloof ik (weet ik heel zeker) dat je karakters kunt zien aan de opslag van de ogen en aan een bepaald iets wat een paard over zich heen heeft.
Mijn baas (met jaaaren ervaring in de paarden) kan in een opslag zien wat voor paard het is en dat klopt ook altijd! Ik heb meestal zo'n eerste indruk en die komt regelmatig uit en soms ook niet. Wel zie ik dat steeds beter.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 20:44

Op zich allemaal heel leuk bedacht hoor van Equiral, maar ik heb dus 5 paarden en allemaal zijn ze dus anders. Ik heb een Aardepaard staan en kruising water/houtpaard en een metaalpaard. Klinkt melig zo he? Haha!
Maar hebben die lui er dan ook bij nagedacht dat je dan een bikskar met vijf vakken moet hebben of 5 bikskarren? Lijkt me niet erg logisch. Volgens mij is huhn afzetmarkt erg klein. Alleen particulieren met 1 of 2 paarden kopen dit spul. Grote stallen zullen echt geen 5 bikskarren gaan kopen voor dat elementengedoe.
Begrijp me niet verkeerd, best leuk idee hoor maar volgens mij in de praktijk niet helemaal te realiseren.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:07

Hahahaha... op de site van Equiral kun je dus het 30 vragen formulier in vullen...

Mijn paard weet bijna zeker wat hij wil worden...een Vuur paard....volgens de vragen. De karakter omschrijving klopt iig precies.
5 punten vuur.

Ik vind het wel grappig Lachen
Het voer van Equiral vind ik op zich wel fijn spul, vooral de Structuurmix, maar hoe duur is de karakterblend en de energieblend???
Dan kan ik het eens vergelijken qua prijs, hij staat nu op Dodson&Horrell Pasture mix, ook erg fijn spul...