gallen bij 3,5 jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

gallen bij 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 22:45

een vriendin van me vroeg vandaag naar haar dier te kijken. nu staat die ruin al met flinke gallen op voor en achterbenen.

is dat erg?

en zou koelingsgel oid helpen na het rijden aangezien het dier erg moeilijk tot helemal niet zijn benen af laat spuiten?


wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:04

een van onze paarden heeft ook gallen, dit pard is wel ouder. het komt bij haar omdat ze erg zwaar werk doet (polo paard) je kan ze door een veearts weg laten halen, volgens mij prikkenze er dan een naald in 9 ik weet t fijne er niet van) maar ze kunnen dan wel terug komen. wel vreemd dat een jong paard ze al heeft, ik dacht namelijk dat t alleen bij oudere parden was! wij bandageren trouwens gewoon in gallen of niet. haar gallen zijn nu weg, na een winter rust.........

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:33

volgens mij is het ook iets voor oudere paarden. Ik neem aan dat zo'n jong paard nog niet zo versleten is, want het is volgens mij een vorm van slijtage.

Debski

Berichten: 812
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:20

Gallen ontstaan volgens mij bij overbelasting of bij bijvoorbeeld verdraaiing, klap tegen de muur enzovoort. Het kan dus ook wel voorkomen bij jonge paarden maar het is inderdaad waar dat oudere paarden er meer last van hebben. Als je jonge paard gallen heeft moet je wel bij jezelf nagaan of je niet teveel vraagt, in een te zware bak rijdt, longeert enzovoort.
Ik heb goede ervaringen met traumeel gel (bij nieuwe gallen, oude gallen zijn nauwelijks weg te krijgen). Het is handig om je paard bescherming om te doen. Bij jonge paarden gebruik ik altijd alleen peesbeschermers en bandageer ik nog niet.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:25

Nou, gallen aan voor en achterbenen op 3,5 jaar... poeh, dat is niet zo mooi....

Gallen krijg je als de beweging niet gezond is. Dus er is teveel frictie bij gewrichten en aanhechtingspunten. Als jij je jonge en dus nog wat slappe paard elke dag een uur in een mulle bak rijdt, kan je wachten op gallen. en op bijbehorende moeilijkheden. maar een dier dat krom op de benen staat, en dus ongezond beweegt van zichzelf, zal ook in de problemen komen.

Gallen zijn de voorbode van een hele boel moeilijkheden. Vaak met de pezen. Geen Traumeel of koelingsgel die de gallen kan wegnemen. De oorzaak MOET je achterhalen en wegnemen indien mogelijk.

Het is altijd verstandig jonge dieren op harde bodem te laten stappen, om de pezen te harden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:27

Zo jong al, en dan al gallen.... Dat is niet leuk!
Gallen ontstaan doordat het gewricht niet helemaal 100% past. Op de rontgenfoto's kan het allemaal prima zijn, maar er wordt teveel gewrichtsvloeistof gemaakt.
Dit kan door overbelasting, maar meestal is het gewoon een 'foutje' en wordt er per stap net ietjepietsje teveel gewichtsvloeistof gemaakt. Dat stapelt zich op, en vormt een galletje. Dit kan gebeuren bij overbelasting. Maar peesbeschermers of bandages helpen niet tegen gallen. Gallen onstaan niet door aantikken oid. Gallen ontstaan echt door het buigen van het gewricht zelf. En dat gebeurt nog steeds als het paard beenbescherming om heeft.
Afspuiten en TraumeelGel kan wel werken, maar ook daar moet je geen wonderen van verwachten. Gallen bij zo'n jong paard is echt niet leuk, en het lijkt me heel verstandig om de training minder zwaar te maken, en heel rustig op te bouwen.

Verdraaiing of een klap tegen de muur geeft geen gal. Dit geeft een oedeem, een vochtophoping onder de huid. Dat is wat anders als een gal, want dat is een ander soort vocht.

Edit: nog even een toevoeging: Je moet een gal eigenlijk zien als een 'waarschuwer' voor erger. Vooral bij zo'n jong paard is dat dus echt niet iets om vrolijk van te worden.
En wat Dees ook al zegt: stappen op de harde bodem is enorm goed. Voor elk paard is dat goed, maar vooral voor zo'n dier.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:35

mm het is niet mijn dier, maar ik zal hem straks nog eens goed aankijken.

ik hoop natuurlijk dat het niets is maar moet toch naar de veearts om voor mijn dier schimmelspul te halen. dan kan ik het meteen ff vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:58

Straks was ik bij de veearts.
voordat ik erheen ging heb ik de ruin nog eens goed aangekeken en nu leek het erg mee te vallen

nu zei de veearts dat ik het kon proberen met vochtafdrijvers 2 per dag.

maar nu zat ik net te denken, kan het ook niet van teveel aan eiwit komen?

de paarden bij ons krijgen namelijk mais gevoerd? en daar zit erg veel eiwit in

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:00

Mmm... dat weet ik niet zo precies. Maar als het zo zou zijn, dan zijn het stalbenen. En geen galletjes.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:55

dat zal denk heel goed kunnen ja

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:03

vonneke schreef:
Straks was ik bij de veearts.
voordat ik erheen ging heb ik de ruin nog eens goed aangekeken en nu leek het erg mee te vallen
nu zei de veearts dat ik het kon proberen met vochtafdrijvers 2 per dag.
maar nu zat ik net te denken, kan het ook niet van teveel aan eiwit komen?
de paarden bij ons krijgen namelijk mais gevoerd? en daar zit erg veel eiwit in


Ik zou me ook zorgen maken als het echt gallen zijn bij een 3,5 jarige.

Zijn het echt gallen of puur dikke benen door het weer. Je ziet het vaker bij wisselend weer. Soms wil het na paar minuten stappen niet echt weggaan maar wel na afspuiten en andere temparatuur.

Teveel aan eitwit wil idd ook voor dikke benen zorgen vooral als hij nieuw op stal is.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:19

deze staat net als de mijne vanaf november binnen.

nu gaat ei op een halve bak mais. ook gaat ze de benen in smeren met koelinggel

eens kijken wat voor resultaat dat geeft met 14 dagen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, jazzejam, Jet, Ninalotte en 96 bezoekers