Ik ben het zó zat!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Ik ben het zó zat!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 12:25

ja hoor, na maanden klooiebnmet Iwaldo's gezondheid (vreemde ademhaling, longontsteking, wormen, in elkaar gemept in de wei) ging het eindelijk weer de goede kant op zodat ik erover zat te denken mijn instructeur te vragen de privélessen op te pakken. Van de week lekker gereden, buitengereden, heerlijk.

En gisteren? Zin in de les... Ik loop met hem in de bak en voor ik opsteeg zag ik het al weer; weer een knijpende ademhaling en grote neusgaten alsof hij al een marathon erop had zitten.

Dus.. rondje stappen en maar weer naar stal.
IK BEN HET ZO ZAT!!!
Het is niet duidelijk wat hij heeft, de ene arts zegt dat hij astmatisch is, de andere zegt dat er niks met hem aan de hand is. Maar één ding is zeker, die ademhaling is niet normaal. En ik wil geen paard rijden dat ieder moment neer lijkt te gaan vallen. Verd*mme. Denk je alles gehad te hebben.
Ben serieus aan het denken om te stoppen en een abonnement te nemen bij de sportschool ofzo. Ik weet niet wat Wal nou nog kan. Ik weet niet hoe lang die rondjes veearts weer gaan duren. Ik weet niet of er uiteindelijk eens uit zal komen wat er mis is.
Boos!

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:27

Je schrijft dat je fijn hebt buitengereden. Kan hij allergisch zijn voor de grote hoeveelheid stof in de binnenbak? Of is het buiten?

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:41

ik ken ook een paard dat zoiets heeft, hij is bijna 4, eerst dachten ze dat hij iets had aan zijn hart, maar na onderzoek in ziekenhuis bleek dat hij verzuring aan de spieren had, aangepast voeder en poedertjes en bietenpulp. Misschien dit eens voorleggen aan de da? En neem er maar verschillende misschien kom je toch ooit te weten wat hij heeft

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:47

Ik vraag me af of hij daar tijdens het buiten rijden helemaal geen last van had. Probeer anders eens een tijdje buiten te rijden en kijk eens of dat rare ademhalen minder wordt! Misschien dat hij inderdaad niet goed tegen het stof kan of dat hij gewoon buiten rijden leuker vindt.
Het is wel heel erg zoiets en wat raar dat de meningen over wat hij heeft zo verdeeld zijn. Ik zou er ook goed moedeloos van worden!
Sterkte ermee!

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:48

al eens een longscan overwogen? misschien zit er nog een restje van de ontsteking, of zijn er longblaasjes geïrriteerd of, erger nog, afgestorven door de ontsteking. gisteren was t natuurlijk wel ineens aanmerkelijk warmer, daar kunnen astmatische paarden, of paarden met luchtwegproblemen, behoorlijk last van hebben! let eens op wanneer hij t heeft, als t is bij ineens gestegen temperatuur of vochtig weer, dan zou t toch wel eens iets van astma kunnen zijn.maar ook dat kan uitgesloten worden door een bronchoscopie te laten maken...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 13:13

heeft ie al gehad... twee longscopie's, twee puncties, daarbij was ie wel heel erg aan het hoesten amar wat het precies was weten ze niet. Het ligt ook niet aan stof oid, hij ademt zo als ie uit stal komt en voordat ie maar een voet in de bak heeft gezet..

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:15

Is jouw stal in dezelfde ruimte, (of in een aangrenzende ruimte) als de bak?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:17

Dat is inderdaad flink balen... Misschien kun je inderdaad eens een andere dierenarts om raad vragen. Kan in ieder geval geen kwaad. een soort second-opinion zeg maar.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 13:23

Citaat:
Is jouw stal in dezelfde ruimte, (of in een aangrenzende ruimte) als de bak?


Nee, ander gebouw

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:33

Heeft hij het ook als hij de hele dag in de wei loopt?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:34

wat vervelend zeg dat je niet weet wat je paardje mankeert. Kan mij goed voorstellen dat je dan het goed zat word. En idd een secon-opinion in een andere kliniek vragen zou ik ook doen. Hoop voor je dat het goed komt je paard is nog veel te jong om met pensioen te gaan. Succes

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 14:40

Vervelend hoor!
Zijn er toevallig dingen die je anders doet als je gaat buitenrijden? Ander zadel, bandages etc? Ik kende een pony die steevast kreupel liep in de bak. Buiten was er niets aan de hand en ook hier konden ze niets vinden. Die was gewoon vindingrijk....

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 14:45

probeer es om hem een tijdje ergens anders te stallen, weet niet hoe moeilijk dat voor je is.
ongeveer een week of vier. wel een eind uit die omgeveing.
als dit probleem dan blijft weet je dat het niet spychisch is...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 14:56

Hoe is het klimaat op stal? Tochtig, bedompt, stoffig of juist fris?
Merk je verschil of hij binnen staat of op de wei loopt?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 14:59

Ken een paard dat uit het niets super asmatisch kon reageren. Waarschijnlijk kwam dat door een plukje kuilgras dat ze af en toe eens kreeg (normaal nooit kuil). Ze heeft het een aantal keer opeens heeel erg gehad en toen is dat luchtweggedoe blijven slepen. Met heel veel pretnison en een onwijs duf paard is het wel overgegaan maar de echte oorzaak is nog steeds niet zeker.
Die stond zoals jij zegt, te puffen op stal.. de ene dag wel, dan weer helemaal niets..

Nacino heeft ook veel luchtwegproblemen gehad, tot het uitmonde in een flinke luchtwegontsteking en bloed ophoesten Scheve mond
Veel medicijnen (de welbekende die naar mijn mening altijd en veel te vaak uitgeschreven worden) en steeds ging het over maar na de kuur weer net zo hard terug.
Geen hooi meer, geen stro meer en zorgen voor een goede weerstand met vitamientjes en het is vrijwel over, af en toe nog eens een kuch.

Het is heel erg moeilijk, ik weet het, een oorzaak vinden ze volgens mij echt bijna niet.
Alles uit gaan sluiten (maar neem aan dat je dat vast al deed) is bijna het enige denk ik om er achter te komen..

Heel veel sterkte en niet opgeven hoor!! Ach gut

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:45

gatver laura wat onwijs balen.
Hopelijk kunnen ze nu wel wat vinden zodat er eindelijk wat aan gedaan kan worden.
Een keertje naar een andere kliniek misschien?

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:47

Kan je het soms terugvoeren op iets wat hij te eten heeft gekregen wat hij normaal niet krijgt? Het zou op een allergie/intolerantie kunnen wijzen.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:48

Jeetje wat naar zeg! Ik heb helaas geen bruikbaar advies voor je, maar wil je wel even sterkte wensen Ach gut