Wenga wordt geopereerd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 14:07

Zoals ik een tijdje geleden op bokt heb gezet is dat Wenga hoefkanker, oftewel straalkanker heeft.
Dit is de beschrijving in een paardenencyclopedie ( thnx Margreet!):

straalkanker
Evenals rotstraal komt het vaker voor aan de achterhoeven, het is echter veel ernstiger. De oorzaak is prikkeling van de lederhuid. Het kan ontstaan uit een diepe, verwaarloosde rotstraal, maar er moeten andere oorzaken zijn. Gedacht wordt aan overgevoeligheid voor deze ziekte of het gebrek aan weerstand tegen de ziekte. Het komt namelijk ook voor aan alle vier de benen zonder een voorgeschiedenis van rotstraal.
Straalkanker en ook hoefkanker gaan uit van de straal- en zoollederhuid en soms van de wandlederhuid. De levende lederhuid produceert normaal de gezonde hoorn. Bij straalkanker is de lederhuid overactief en produceert een overtollige, onsamenhangende hoorn van inferieure kwaliteit. Hoorn dat week en zacht is en snel tot rotting overgaat. Het kenmerkende symptoom van straalkanker is dan ook, naas de overtollige hoorngroei, stank; smerige, infiltrante stank. Dat alleen al moet de eigenaar alarmeren. De therapie is langdurig en kostbaar. Herhaaldelijk verwijderen van inferieure kwaliteit tot op de levende lederhuid, intensieve behandeling onder verband met gebruikmaking van etsende en/of ontstekingsremmende middelen, een zeer schone en droge stal en eindeloos geduld kunnen de kwaal doen genezen. Niet zelde moet de therapie gestaakt worden omdat het geduld van de eigenaar opraakt, mede als gevolg van de kosten die gepaard gaan met de intensieve, langdurige behandeling.

Voordat Wenga bij haar huidige eigenaar stond, heeft ze jaren in een wei gestaan met de knieen in de modder. De vorige hoefsmid zei dat het niks was. ( De eigenaar kan er dus NIKS aan doen!)
Toen een andere hoefsmid laatst bij Wenga was, vermoedde hij dat het straalkanker was. De dierenarts is toen geweest en heeft geconstateerd dat het echt Straalkanker is.
Gelukkig is Henk ten Napel echt een topeigenaar en laat hij haar behandelen!
Ze is ( vanaf vandaag ) dus in Oldenzaal en daar wordt ze geopereerd en behandeld.
Ik ga zo vaak mogelijk naar haar toe, maar het is in Oldenzaal en ik woon in Enschede, dus kan ik niet zomaar op mn fietsje stappen en er heen gaan.
Nu maar hopen dat ze snel beter wordt!
Duimen jullie voor haar?

Ik hou jullie op de hoogte,

Groetjes Marije

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marije op 2001-12-11 13:09 ]</font>

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 17:33

sterkte he!
dat ze gauw weer beter mag zijn en weer terug bij je mag zijn!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 17:37

Sterkte hè! Ik hoop dat ze weer helemaal beter wordt, vast wel!!!
Ik duim voor je hoor!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 22:02

Ik zal ook voor je duimen!! Maar het zal toch allemaal wel goed komen...toch???

xxxSanne

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 22:04

sterkte he! enne, ik zal voor je duimen! ik hoopt dat ze snel weer terug in de stal staat!!

-xxx-jes Anne

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 22:05

Ben blij dat ze een kans krijgt!
Ik duim met je mee voor een goede afloop!
Hou je ons op de hoogte?

(en: graag gedaan hoor! Ben blij dat ik je (een beetje) heb kunnen helpen)

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 22:10

Dankje allemaal!
En ik hou jullie op de hoogte!

Kus Marije