Kopen of huren?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 13:24

Mijn vriend en ik zijn 15 september 3 jaar samen en graag willen we dit jaar nog samen gaan wonen. Hij woont nu bij zijn ouders en werkt in Schoonhoven en ik bij mijn ouders in Gouda en werk in Reeuwijk en daar staat mijn paard ook.
Op zich niet ver van elkaar uit de buurt maar toch zat ik meer te denken om iets te zoeken tussen gouda en schoonhoven in wel zo eerlijk toch?

Nu staat hij echter in Schoonhoven op de 6e plek voor een huurhuis dus de kans zit er in dat hij snel een huisje toegewezen krijgt. Ook zijn die huurhuisjes vaak zonder tuin en dan zit ik met mijn konijnen die ik never weg wil doen. Denk dat ik ook niet zou aarden op een flatje met enkel een balkonnetje.

Ik vind het idee achter huren niet zo weet wel er word voor je onderhouden enzo maar toch heb ik het gevoel van waar blijft het geld.
Kopen is echter zo definitief en mocht je uit elkaar gaan wat dan?

Wat zouden jullie doen en wat zijn de voors en tegens?


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:26

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als jij, en heb hier vorige week ook al een topic over geopent ("starters: hoe redden jullie het?"). Voor mij zijn er veel goede tips uit gekomen, misschien dat er voor jou ook nog wat bij staat?
Wij hebben nu toch de voorkeur voor kopen gekregen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 13:27

ik ga even zoeken naar je topic misschien heb ik er wat aan dank je.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:29

als je het op kunt brengen zou ik gewoon kopen.
je gooit je geld niet weg zoals bij huren.
en als je uit elkaar gaat, dan wordt het huis verkocht en krijgt ieder de helft van wat er afbetaald is en van de overwaarde.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 13:33

op zich moet het qua geld wel lukken denk ik per 1 mei heb ik een vast contract voor 32 uur en na 1 november voor 36 uur en mijn vriend heeft ook een vast contract voor 38 uur. Verdien geen topsalaris maar wel boven minimum.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:36

En eerst eens een jaartje huren, en dan alsnog kopen?
Dan kun je eerst eens kijken of het bevalt, zo bij elkaar op de lip.

Mijn vriend en ik willen ook graag gaan samenwonen ( ookal ben ik nog maar bijna 18 )
Maar wij gaan eerst huren, daarna kopen.
Denk niet dat het snel zal misgaan tussen ons, na bijna 4 jaar een relatie.
Maar toch vind ik huren een fijner idee.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:38

je kunt toch gewoon gaan kopen? als het niet lukt, dan heb je er in elk geval nog een centje aan over. als je huurt ben je altijd je geld kwijt

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 13:39

ja dat is wel waar ja. We zijn al een aantal x-en op vakantie geweest met elkaar maar echt elkaar iedere dag zien langer dan 2 weken nog niet meegemaakt nee. Vind alleen jammer dat we dan geen huisje tussen gouda en schoonhoven in kunnen krijgen vanwege mijn werk en paard.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:40

Als je via de woningbouw kunt huren (voor weinig dus), dan zou ik daar zeker mee beginnen. Kopen kan altijd nog. Ookal heb je je twijfels bij een flatje met balkon, probeer het gewoon. Van daar uit kun je op zoek naar wat anders.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 13:40

carola1 schreef:
je kunt toch gewoon gaan kopen? als het niet lukt, dan heb je er in elk geval nog een centje aan over. als je huurt ben je altijd je geld kwijt

moeilijk hoor je 'gooit je geld' idd niet weg dan

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:41

k zou gaan kopen, zelf hebben mijn vriend en ik ook een appartement gekocht waar we augustus in gaan trekken! Huren lijkt me ook niet zo. Het huis wordt nooit van jouw, en een koophuisje wel! De huizenmarkt is alleen op dit moment erg duur, en het is niet alleen de koopprijs die je betaalt er komt nog zo véél meer bij kijken!

Succes en ik zou voor kopen gaan...

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 13:42

Tessebes schreef:
Als je via de woningbouw kunt huren (voor weinig dus), dan zou ik daar zeker mee beginnen. Kopen kan altijd nog. Ookal heb je je twijfels bij een flatje met balkon, probeer het gewoon. Van daar uit kun je op zoek naar wat anders.


Zit alleen met mijn konijnen en hun megaren die passen niet op een doorsnee balkon en branden erop weg in de zomer denk ik. Maar goed moet ik ze maar zindelijk gaan maken en het huis konijnvriendelijk maken. Zal mijn vriend leuk vinden die keuteltjes ha ha Lachen


carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:43

ik zou altijd kopen als ik jou was. echt hoor.
ik heb ook 4 jaar gehuurd voor ik mijn vriend leerde kennen en even optellen hoor: 235 x12=2820 2820 x 4=11280.
dus €11280 heb ik weggegooit. weet je wat ik daar al van had kunnen doen he?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 13:44

zo ja als je dat zo uitrekent (zal mijn vriend dit topic eens laten lezen) pfieeeew daar zit ook wat in.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:46

als je koopt betaal je wel rente over dat geld, maarja, het huis word wel van jou.
en even opletten met welke hypotheek je neemt dan, want er zijn zoveel verschillende

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:46

carola1 schreef:
ik zou altijd kopen als ik jou was. echt hoor.
ik heb ook 4 jaar gehuurd voor ik mijn vriend leerde kennen en even optellen hoor: 235 x12=2820 2820 x 4=11280.
dus €11280 heb ik weggegooit. weet je wat ik daar al van had kunnen doen he?


Ik ben het er ook mee eens dat huren geld weggooien is, maar als ik zie wat ik per jaar aan hypotheekrente betaal, dan wordt ik ook niet blij.
Ik denk dat, als je vanaf je ouders huis gelijk gaat samenwonen, je het voor de zekerheid beter eerst met een huurhuisje kunt proberen.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:48

Hihi zie het al voor me een konijnenhuis, overal keuteltjes hahah
Ik zou ook lekker kopen...
Laatst bijgewerkt door Mar__ op 18-03-04 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 13:48

onderhoud zouden voor een groot deel op de familie/vriendenkring kunnen terug vallen dat wel. wat een moeilijke beslissing.

Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:49

Ik ben t met Tessebes eens.
Als je gaat kopen, betaal je dus ook veel rente. En dan los je nog niet eens af! Plus dat je als je een eiegen huis hebt, meer gemeente belasting moet betalen, en onderhoud kost je ook een hoop geld.
Als ik de keuze had gehad, had ik ook voor huren gekozen.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:50

ja, die rente daar wordt je niet vrolijk van. maar als je heel je leven gaat huren, dan heb je die rente al afbetaald en is het huis nog steeds niet van jou. terwijl de woningbouw lacht, want jij hebt hun huis afbetaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:50

Wij hebben ook meteen van huis uit gekocht.
Als je alles goed bij de notaris vastlegd word alles bij evt uit elkaar gaan netjes geregeld.
En rompslomp hou je toch bij uit elkaar gaan.
Of je nu huurt of koopt.
Maar je blijft toch gewoon lekker bij elkaar Haha! :J

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:51

Tessebes"]
[quote="carola1 schreef:
ik zou altijd kopen als ik jou was. echt hoor.
ik heb ook 4 jaar gehuurd voor ik mijn vriend leerde kennen en even optellen hoor: 235 x12=2820 2820 x 4=11280.
dus €11280 heb ik weggegooit. weet je wat ik daar al van had kunnen doen he?


Ik ben het er ook mee eens dat huren geld weggooien is, maar als ik zie wat ik per jaar aan hypotheekrente betaal, dan wordt ik ook niet blij.
Ik denk dat, als je vanaf je ouders huis gelijk gaat samenwonen, je het voor de zekerheid beter eerst met een huurhuisje kunt proberen.
[/quote]

En ik ben het helemaal met je eens.
Bedenk eens hoeveel geld je ineens kwijt bent, je moet er wel even mee om zien te gaan.
Er zijn ineens heel veel kosten die je toen je nog bij je ouders woonde niet had.
Zorg eerst maar eens dat je dat netjes op de regel hebt, en hoe kun je dat beter 'uit dokteren' dan in een huurhuis?
Een jaartje huren word je echt niet slechter van hoor

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:53

carola1 schreef:
ja, die rente daar wordt je niet vrolijk van. maar als je heel je leven gaat huren, dan heb je die rente al afbetaald en is het huis nog steeds niet van jou. terwijl de woningbouw lacht, want jij hebt hun huis afbetaald


Bij een hypotheek is het huis na 30 jaar niet van jou hoor, dan moet je het bedrag namelijk nog aflossen. Ik zeg ook niet dat ze een heel leven lang moet gaan huren. Ik denk dat huren aardig is om mee te beginnen. Je zit eigenlijk nergens aan vast. Werk het niet of bevalt het niet, dan zeg je de huur gewoon op.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:54

een jaartje niet nee, maar dan moet je 2 keer verhuizen terwijl dat niet nodig is. en ik ben al aardig wat keren verhuisd en dat is ook niet alles hoor.

wat je ook kunt doen is gewoon eens naar een bank gaan en daar een gesprek aanvragen.
die kunnen je meer vertellen

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:54

carola1 schreef:
ja, die rente daar wordt je niet vrolijk van. maar als je heel je leven gaat huren, dan heb je die rente al afbetaald en is het huis nog steeds niet van jou. terwijl de woningbouw lacht, want jij hebt hun huis afbetaald


Maar in de tussentijd kun je als huurder meer doen dan als koper.
Lekker 3 of 4 keer per jaar op vakantie enz. enz.
Als ik laatst zag in een ander topic wat mensen met een koophuis allemaal moeten laten..

Dan heb ik liever een huis dat van de woningbouw is, dan een huis dat van de bank is.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, Anne_vD, Century, F_Orumster, Frummel01, GoogleAdsense, Laj1, Lanoca, meniekske, mmajar, ogidni, Saaams, Siebel, Zomer en 66 bezoekers