Kan het nog goed komen met haar? (Dampigheid) :'(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Kan het nog goed komen met haar? (Dampigheid) :'(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 09:12

Hallo mensen,

Gisteren is de veearts bij ons geweest, omdat mijn pony(New-Forest) onwijs stond te pompen; ze hoestte al een tijdje, maar omdat ze dat vorig jaar ook al deed, verwachtten we niets ernstigs.

De veearts constateerde dat ze dampig is, of in ieder geval een aanzet tot dampigheid heeft. Het was volgens hem al vrij ernstig en hij zei dat je echt NOOIT op een hoestend paard mocht rijden(heb ik wel gedaan afgelopen zonda; ik wist niet dat dat niet mocht . Ik voel me echt schuldig. Verdrietig Gelukkig had ik haar niet nat gereden of zo). Ze heeft meteen een spuit gekregen en een vrij zware kuur. Het is alleen de vraag of het nog wel goed komt en ik maak me echt ontzettend veel zorgen om haar. Ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat ze beter wordt. Zijn er mensen die een dampig paard hebben (gehad) waarmee het wel redelijk goed is gekomen???

Bedankt Verdrietig

Marieke


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:31

Ik heb er eentje gehad. Maar die werd pas dampig toen ze een jaar of 20 was, en nauwelijks meer gereden werd. Bij haar lag de oorzaak aan een allergie.
Ze moest verhuizen naar de andere kant van het land, en staat daar nu nog prima. Veel bereden kan ze niet meer worden. Maar ja, het is toch al een oud diertje.

Heel veel succes ermee, en sterkte...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:46

Dampig is een lekenterm voor een aantal luchtwegproblemen, nl. asthma, chronische bronchitis en COPD.
Afhankelijk van wat de echte diagnose is, kan er meer of minder nog aan gedaan worden.
Om de oorzaak te achterhalen, zal een longfunctie-onderzoek gedaan kunnen worden en daaruit blijkt dan ook meteen of behandelen wel of geen zin heeft.
In ieder geval is stof uit den bose voor zulke paarden en moeten ze zoveel mogelijk de frisse lucht in.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:13

vaak moeten ze als ze al binnen mogen staan op matten vind ik altijd een naar gezicht trouwens. Zou idd in de kliniek verder laten onderzoeken om een behandeling te kunnen beginnen.

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:48

Mijn paard heeft 2 jaar geleden een aanval van dampigheid gehad. Ze kreeg echt helemaal geen lucht meer. De DA is er gelijk bijgekomen en heeft haar een spuit gegeven en ook een kuur.

Ze stond op een stal waar ze weinig naar buiten kwam en op stal zelf was ook maar weinig frisse lucht.

Ik heb haar op een andere stalling gezet waar ze dus in de frisse lucht staat en ook veel naar buiten komt. Ook krijgt ze 'goed' hooi te eten.

Het is tot nu toe nooit meer teruggekomen...

Sinds kort de trotste eigenaar van een Barefoot Cherokee (boomloos)zadel!

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 14:09

Jaren rust kunnen veel goed doen. Ons welshje was dampig geworden toen ze zo'n 9 à 10 jaar oud was. Toen hebben we er niet meer mee gereden tot ze een jaar of 15 was en toen ging het heel goed. Rustig opgebouwd, van 5 minuutjes per dag in het begin tot 2 uur het bos in per dag aan het eind. Heel erg rustig opgebouwd.

Tooske

Berichten: 6546
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:35

Ik heb nu op dit moment ook een dampig paard hij staat nu al zo'n 4 mnd onder behandeling bij een homeopaat gewoon zonder zware kuren enz wou ik het oplossen het gaat nu al heel goed de goede kant op kan alweer af en toe rijden , straks lekker de wei op en dan komt het volgens mijn homeopaat weer helemaal goed... Op zaagsel hoeft niet perse hoor heb ik ook niet!! Moet zeggen dat het bij mijn paard wel in de genen zit hoor....

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:17

Mijn oude pony, die nu bij kennissen staat, is al zogenaamd 6 jaar dampig, toen ik ze uiteindelijk voor iets anders (chronische hoefbevangenheid , doordat de desbetreffende da's steeds prednison voor de dampigheid gaven) bij mijn eigen DA (en hoefsmid natuurlijk) kwam, bleek iets heel anders! Allergie voor bepaalde grassoorten. Ze hebben een soort serum gemaakt van haar eigen bloed, et voila, het is HELEMAAL OVER! al die ellende voor niets!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, BingBot, joyce83, jugito, Noblesse_ en 34 bezoekers