Hemparadestal uitmesten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Hemparadestal uitmesten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 20:44

Sinds kort staat Beauty volledig op een Hemparadestal, dit wegens haar hoesten, alleen noy kom ik (en de eigenaresse) al een week lang tot de conclusie dat een hemparadestal niet fatsoenlijk uit te mesten is. Omdat de Hemparade zo duur is en er maar een kleine hoeveelheid de mesthoop op mag mogen dus alleen de drollen eruit geschept worden, en niet de hemparede... Maar dat blijkt dus een regelrechte ramp te zijn.
We hebben een 5-tands hooivork waarvan de tanden best dicht op elkaar staan maar zelfs daar vallen de losse drollen doorheen... Door pure ellende ruim ik nou de losse drollen met de hand op (jaja, met een handschoen) Maar is er geen andere mogelijkheid om een dergelijke stal uit te mesten? -even voor de duidelijkheid, hemparade is van Hennephout, en het is fijner (kleiner) als mot -
Iemand tips?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:52

Er stond afgelopen week in de hoefslag een heel stuk over het uitmesten van een hemparade stal: Dagelijks drollen wippen met een vork met fijne tanden en 1 keer per week het natte gedeelte eruit en vervolgens bijvullen met 1 a 2 zakken.

Er stond ook bij dat ze in een lege stal 10 (!) zakken van dat hemparade in doen. Volgens mij vind je dan je paard niet eens meer terug tussen al dat hemparade. Haha!

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 20:56

AnoeskaB schreef:
Er stond afgelopen week in de hoefslag een heel stuk over het uitmesten van een hemparade stal: Dagelijks drollen wippen met een vork met fijne tanden en 1 keer per week het natte gedeelte eruit en vervolgens bijvullen met 1 a 2 zakken.

Er stond ook bij dat ze in een lege stal 10 (!) zakken van dat hemparade in doen. Volgens mij vind je dan je paard niet eens meer terug tussen al dat hemparade. Haha!


Verward 10 zakken??? Bij die van mij zitten er 4, en tis een stal van normale grootte, en ik heb al een laag van zeker 15 cm.... tsja, dat madame nou alles van het midden naar achteren schuift en daar een berg van 25 cm crieert en zelf op de stenen gaat liggen.... maargoed, ik gooi er ALS het al nodig is 1x per week 1 zak bij, nou, ze staat nu al 1 week op de hemparade, ik heb er nog niks bij hoeven gooien (btw, ze staat wel zo'n 8 uur per dag op de weide)

Hey, krijg nou wat, ik zit al over de 3000 berichten...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:08

Ging over stal Voorn. Misschien zijn ze bang dat die dure paarden ontdekken dat er een eenvoudige betonnen bodem in hun stal zit. Haha!

lunatje schreef:
Hey, krijg nou wat, ik zit al over de 3000 berichten...

Mag ik er een paar van je lenen? Schijnheilig (Stuk of 20 of zo....)

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:11

die van ons staan er ook op en ze halen de drollen er uit met zo`n ding die je normaal gewoon gebruikt voor erf opruimen
Afbeelding
is erg makkelijk zo
en ze halen niet iedere week de mest eruit dat is niet nodig denk dat dat aan het paard ligt en hoe lang hij buiten staat

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:34

wij hebben onze paarden ook op hemparade staan, wat een smeerboel kan dat worden!!!!
wij mesten elke dag met een fijne(bijna 15 tanden) vork, ddan krijg je er alles wel uit. het natte laten we liggen, zze staan in containers en dan krijg je potstallen, dan blijft t een beetje warm in de winter. we vullen als nodig is een pak of de helft bij. succes

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:40

Wij hebben op stal van de aubiose vorken. Ik noem het altijd zaagselvorken. wij hadden er ook een met een soort mandje dat is helemaal ideaal. Als je dan schut dan blijven alleen de drollen over. Volgens mij kan je ze ook bij de welkoop kopen en ik had hem toen bij de paardendrogist vandaan. Daar kan je hem nu nog krijgen. Is wel prijzig maar zijn super handig.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:48

mijn bijrijdpony stond er ook op door hoesten

zaagselschep is perfecte oplossing. Mest + hemparade scheppen, ff omgooien ( in het begin ff wennen Tong uitsteken ) en mest blijft over met kleine hoeveelheid hemparade.

En het is een ramp om uit te mesten, duurt lang, maar je paardje is het natuurlijk waard Clown

-

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:50

Ik heb Biobase (hetzelfde van een ander merkje) en vind het super spul. Ik heb een plastic 12 tands vork(kost een euro of 12 oid) en dat werkt prima, ook met kleine shetland keuteltjes Tong uitsteken .

Ik haal iedere dag de drollen er uit en ong 1x per maand de natte plek(Dennis plast op 1 plaats, echt ideaal). Ik heb dus hoog uit 1 kruiwagen afval per week(als ik dat al haal).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 02:11

Ik snap werkelijk niet dat iemand een Hemparade stal een ramp vind om uit te mesten! Volgens mij doe je dan iets niet goed.
Bij mij staan ze allemaal op Hemparade (of Aubiose, dat nog liever maar dat laat mijn knip niet altijd toe Haha! ) en het uitmesten is een eitje!
Met stro stallen was ik voor 3 stallen en 1 grote schuur (waar dan 3 pony's in staan) zo'n 2 uur per dag kwijt met uitmesten, daar kwamen dan ook nog eens 6 kruiwagens per dag uit (gigantische mesthoop dus)

Nu ben ik in 3 kwartier klaar en heb ik slechts 2.5 kruiwagen per dag.
Voor het uitmesten van een Hemparade stal heb je een zaagselvork nodig, met een gewone vork (ook al heeft deze 5 of 6 tanden) lukt dat zeer zeker niet, met een zaagselvork schuif je de vork onder de mest, even schudden en je hebt alleen de mest te pakken en de rest valt weer terug.
Ik heb potstallen, bij mij staan ze zo'n 3 maanden op 1 bodem, gegarandeerd droog en schoon en zonder stank.
De natte plekken haal ik niet weg, gewoon bijstrooien.
De gewone stallen bij mij hebben een afmeting van 3.5m x3.5m en ik begin altijd met 4 a 5 balen, wel op de juiste manier dus na 2 balen even de tuinslang erop (of met een gieter, kan ook) goed aanstampen en laten inklinken, zo krijg je een mooie stevige basislaag en dan kan de rest erop. Per week strooi ik per stal een halve baal voor de nette paarden, de smeerpoetsen hebben een hele baal per week nodig, goedkoper dan stro dus

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 02:14

bij ons staat ook een paard erop en die haalt gewoon de drollen eruit.
en de echte natte plek ook en anders gewoon weer mengen .en 1 x in de week een halve tot een hele zak.
en het ziet er prima uit!! en dan door elkaar schudden zeg maar

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:10

mirtje27 schreef:
Wij hebben op stal van de aubiose vorken. Ik noem het altijd zaagselvorken. wij hadden er ook een met een soort mandje dat is helemaal ideaal. Als je dan schut dan blijven alleen de drollen over. Volgens mij kan je ze ook bij de welkoop kopen en ik had hem toen bij de paardendrogist vandaan. Daar kan je hem nu nog krijgen. Is wel prijzig maar zijn super handig.



hoe zien die aubiose vorken eruit. die van mij staan ook op hennep (aubiose of soms hemparade).

Ik heb nog nooit moeite gehad om de mestballen de te verwijderen. In een compleet verse bodem is het soms wel eens een werkje om alle mestballen te vinden maar dan rakel in met een drietand vork de boel eens rond en dan kan ik de stal wel proper houden.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:34

Ik gooi er trouwens alleen nieuw bij als ik de natte plek er uit gehaald heb. De laatste keer trouwens niet eens omdat ik vind dat er genoeg in ligt en hij er echt alleen 's nachts in staat en de hele dag buiten(en daar komt bij dat het een shet in een 3x4 stal is,dus de achterste halve meter ligt nu eventjes niets/weinig). Bij mij gaan er 5 balen in als hij leeg is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:43

Zo'n aubiosevork is eigenlijk net zoals de zaagselvork. Als je op www.paardendrogist.nl kijkt en dan bij producten. Dan klik je op producten op alfabet en dan ga je naar de w. Dan zie je volgens mij onderaan de wonderfork staan. Zo ziet ook een aubiosevork eruit. Dit is dan iets extra's met dat mandje.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:50

bij de Welkoop verkopen ze zogenaamde ballenwippers, dat is een soort hark met een aatl lfijne tanden, dat werkt perfect, ik heb mijn paard op vlasvezelstro en de boer mest uit met een 5 tander en dat wordt inderdaad helemaal niets, daar vallen de drollen gewoon doorheen, met de ballenwipper gaat het perfect (maar die weigert ie te gebruiken,teveel werk om hem te pakken)

Welkoop Eemnes verkoopt ze, ongeveer 17 euro

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:55

T@nj@ schreef:
Ik snap werkelijk niet dat iemand een Hemparade stal een ramp vind om uit te mesten! Volgens mij doe je dan iets niet goed.
Bij mij staan ze allemaal op Hemparade (of Aubiose, dat nog liever maar dat laat mijn knip niet altijd toe Haha! ) en het uitmesten is een eitje!
Met stro stallen was ik voor 3 stallen en 1 grote schuur (waar dan 3 pony's in staan) zo'n 2 uur per dag kwijt met uitmesten, daar kwamen dan ook nog eens 6 kruiwagens per dag uit (gigantische mesthoop dus)

Nu ben ik in 3 kwartier klaar en heb ik slechts 2.5 kruiwagen per dag.
Voor het uitmesten van een Hemparade stal heb je een zaagselvork nodig, met een gewone vork (ook al heeft deze 5 of 6 tanden) lukt dat zeer zeker niet, met een zaagselvork schuif je de vork onder de mest, even schudden en je hebt alleen de mest te pakken en de rest valt weer terug.
Ik heb potstallen, bij mij staan ze zo'n 3 maanden op 1 bodem, gegarandeerd droog en schoon en zonder stank.
De natte plekken haal ik niet weg, gewoon bijstrooien.
De gewone stallen bij mij hebben een afmeting van 3.5m x3.5m en ik begin altijd met 4 a 5 balen, wel op de juiste manier dus na 2 balen even de tuinslang erop (of met een gieter, kan ook) goed aanstampen en laten inklinken, zo krijg je een mooie stevige basislaag en dan kan de rest erop. Per week strooi ik per stal een halve baal voor de nette paarden, de smeerpoetsen hebben een hele baal per week nodig, goedkoper dan stro dus


Dit is helemaal mijn methode
OK dan!

Bij dit soort strooisel ben je wel de pineut met een 'graver' of rondjesdraaier Boos!

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:27

die 10 balen bij Voorn is vast een typefout hoor. Of ze hebben mega grote boxen.

Maar 10 balen in een box van 3x3 zou betekenten dat je menig paard niet meer terugvind zonder geschikte vork Nagelbijten / Gniffelen

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:10

Maitu schreef:
Dit is helemaal mijn methode
OK dan!

Bij dit soort strooisel ben je wel de pineut met een 'graver' of rondjesdraaier Boos!


Yep, das wel waar, ik heb ook 1 graver staan en 1 boxwalker, die worden op de normale manier uitgemest want bij hun kan het gewoonweg niet, iets duurder maar nog steeds goed te doen

Veel mensen denken overigens dat het bij hun paard niet werkt omdat ze het zelf niet op de juiste manier doen, die gaan dan de bollen weghalen en (ik geloof dat dit hier ook al genoemd was) het vochtige "mengen" met een schone baal, bij mijn boxwalker en graver doe ik het idd ook zo maar paarden die dat soort fratsen niet op stal uithalen kan je gewoon het beste op een dikke bodem zetten die volgens de instructies gelegt is Dus natmaken en goed aanstampen, dagje laten liggen zodat het lekker hard wordt en dan de rest erop. Daarna dus voorzichtig uitmesten zodat je de vaste onderlaag onaangetast laat, daar moet je niet in gaan zitten wroeten.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:27

de mijne was een graver en een rondjesdraaier, maar nu ie een half jaartje op vlasvezelstro staat, doet ie het praktisch niet meer. Ik heb wel eens na 3 weken de boel moeten uitescheppen, maar nu gaat het eindelijk goed (en gaat ie bijna weer 24-7 naar buiten....)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:50

Mijn paard is een draaier, ze ploegt de hele bodembedekking nauwkeurig om als ze wat last krijgt van haar zenuwen.
Ook verstopt ze de mest ook nog eens onder een laagje, stampt het aan, en verspreidt het.

Toen we stro gebruikten was het elke dag een complete chaos. De hele stal kon bijna elke dag geleegd worden.

Mijn paard staat nu sinds 2 weken op hemperade en geen last. Het uitmesten gaat veel sneller. Het paard staat droger, staat niet meer op beton omdat ze het stro tegen de wand plet. Hemperade is bij ons ook nog goedkoper, omdat ze naar mijn idee gewoon wat netter wordt van Hemperade.

Enige nadeel van dit strooisel is dat je bij ons (Friesland Welkoop) alle pakken goed moet besnuffelen voordat je ze koopt. Er zitten erg veel pakken tussen met schimmelsporen, erg smerig als je deze in je stal gooit. Boos!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:01

ik ben maar weer op stro gegaan vond een potstal geen fijn idee en haalde er iedere dag dus veel te veel uit en was veeeel langer bezig om te boel schoon te krijgen. Was ook hoop geld kwijt. Ook ik meste uit met een fijne riek en heb ook zo'n plastic vork gehad die was zo stuk iedere x braken er tanden af.
Nu sta ik weer op stro ben op zich zo klaar met mesten en uitvegen (dat miste ik erg met hennep en vlas) maar de stal is veel natter.

Tozziebozzie

Berichten: 28
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:39

Een ander nadeel van Hemparade is dat er toch wel veel paarden van gaan eten. Dat veroorzaakt verstoppingen met de meest afschuwelijke gevolgen vandien. De dierenarts die ik bij mijn paard met een koliekaanval had geroepen, was helemaal niet blij toen hij de hemparade stalbodem zag. Hij vertelde over een grote trainingsstal waar het ene koliekgeval na het andere zich voordeed. Toen is men weer overgegaan op stro en waren de problemen over. Ik heb mijn paard moeten laten inslapen en al was het waarschijnlijk een andere oorzaak, slag in de dunne darm, het blijft knagen en ik zal nooit meer hemparade kiezen.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:51

Tja, dat komt idd. helaas voor maar er is spul te koop (dacht ik) wat je er overheen kan sprenkelen zodat ze er niet van eten, geen idee hoe het heet maar bij bijv. vlasstrooisel (sommige dan) zit het er soms al doorheen, dan eten ze er niet van.
Ik heb er dus 6 op hemparade staan en geen van allen eet ervan (gelukkig maar)

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 01:02

Bah, die mededeling is wta minder :S

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:56

over hennepstro moet je de eerste keren een oplossing op sprenkelen van creoline en water (creoline stinkt enorm maar ontsmet ook de boel). Ik gebruik het al jaren en heb nog nooit problemen gehad.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: estell__ en 81 bezoekers