rotstraal!? Uitkrabben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

rotstraal!? Uitkrabben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 00:39

Hallo mijn paard heeft rotstraal!
ik kan alleen niet zien hoe of wat of waar!
maar moest het teren! dus dan doe ik dat ook netjes!
ik lees overal dat het niet goed is :S!
en mag je eigenlijk wel de hoeven uitkrabben als dat paard rotstraal heeft?
Ik lees namelijk dat je het heel voorzichtig moet behandelen en niet uitkrabben!
en dan lees ik ergens hou je hoeven goed schoon dus krab ze zo vaak mogelijk uit!
ik ben nu helemaal de weg kwijt hoor! wie o wie kan mij please helpen?
Groetjes Laura

Leer je paard kennen door je paard, paard te laten zijn


wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 01:12

rotstraal krijg je doordat je paard veel opo een natte ondergrond staat. ik krab wel altijd uit, netjes schoonborstelen en alles interen waarvan ik denk dat t zzou kunnen zitten, beetje de kwast in de straal duwen zodat ik zeker weet dat alles in t teer zit. ik doe t maar af en toe, soms stinkt t een beetje en krab ik vaker uit en ik t al snel veel minder. teer zo wie zo niet zo snel in alleen als t echt heel erg nat en zwart is. je hebt ook egyptische zalf, maar daar heb ik helemaal geen ervaring mee

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 07:50

lees eerst dit topic ff en de topic waarnaar verwezen wordt voor je gaat teren!

[MD] rotstraal

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:58

Iedereen heeft het over dat je paard op een smerige, natte ondergrond staat en daardoor rotstraal krijgt. Mijn paard staat altijd schoon in zijn stal. Elke dag alle ontlasting eruit. Echt een super schone en droge stal en toch heeft hij steeds rotstraal. Het heeft dus niets te maken met een smerige stal of natte stal.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:00

Jovanny schreef:
Iedereen heeft het over dat je paard op een smerige, natte ondergrond staat en daardoor rotstraal krijgt. Mijn paard staat altijd schoon in zijn stal. Elke dag alle ontlasting eruit. Echt een super schone en droge stal en toch heeft hij steeds rotstraal. Het heeft dus niets te maken met een smerige stal of natte stal.


Het heeft oa. wel te maken met een natte ondergrond dus ook stal of natte wei blubs enz....
Maar ook te nauwe hoeven krijgt een paard rotstraal.
Ik val je niet aan maar er zijn meerdere oorzaken....
Mijn paard heeft bijv hele diepen straal groeven te diep met hoeven krabber erin doet hem zeer maar veroorzaakte dus bij hem ook rotstraal in combinatie met natte ondergrond gelukkig wel verholpen,maar het blijft oppassen...

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:02

Daar heeft het wel mee te maken, alleen sommige paarden zijn er gevoeliger voor. De jouwe krijgt het misschien al van dat ene drolletje waar hij dan net toch op gestaan heeft. Het wordt veroorzaakt door bacteriën, en ook al heb je nog zo'n schone stal, als die bacteriën er zitten dan heb je kans op rotstraal. Voordat je teert moet je zorgen dat al die bacteriën die in de hoef zitten dood zijn. Teer sluit de hoef af, maar die bacteriën hebben geen zuurstof nodig en gaan gewoon verder onder de teer. Dus eerst betadine of iets anders erop, en dan teren om te zorgen dat er niets meer bij kan.

Ponyloze bokker!

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:24

Mijn paard heeft al jarenlang in de winter rotstraal.Dit komt dus niet door dat ene drolletje waar hij wel eens in gaat staan,hij staat 's zomers nml.ook op stal.In al die jaren heb ik tig potten teer versleten,egyptische zalf,hoef en zool,noem maar op.Nu sinds deze winter teer ik niet meer en de rotstraal verbeterd!!Met teer sluit je het af,en kan de bacterie zijn gang gaan.Laat je het gewoon open dan kan er lucht bij en kan de straal drogen.Ik gebruik nu ook teatree en begrijp niet waarom ik dit niet eerder heb gedaan,heb een boel geld uitgegeven en het probleem volgens mij alleen verergert.

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 22:27

Het zou wel aan de stal kunnen liggen in dit geval!
maar dat valt niet schoon te houden!
want hij maakt er een zooitje van terwijl die alleen snacht's op stal staat..
en hij is inderdaad best wel gevoelig ervoor denk ik!
Thanx 4 the information!
meer informatie is altijd welkom Haha!

Leer je paard kennen door je paard, paard te laten zijn

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:05

teatree kan inderdaad helpen. Dat werkt namelijk ontsmettend en bacteriedodend. Teer droogt op, maar het heeft totaal geen nut als je niet eerst de bacteriën eronder gedood hebt.

Ponyloze bokker!

Eefjes
Berichten: 219
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:53

Hoi ik heb een verzorg paard en die heeft ook rotstraal maar nog een heel klein beetje!!!
Mijn rij-instructrice zei goed uitkrabben en teer er op smeren!!!
Het komt omdat paarden dan veel op natte ondergrond staan zoals natte bak of een plas plek in de stal ofzo.
Ik zou gewoon heel goed hoeven uitkrabben en als je het echt niet meer weet ga naar de dierenarts die weet er vast veel meer over te vertellen. *LOL*

Lovers LISA WIL JE NIET MEER KWIJT Lovers

Huilen PARLARDINA MIS JOU Huilen

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:29

Ik heb van mijn hoefsmid gehoord dat rotstraal ook kan ontstaan door natte ondergrond, nauwe stralen. Maar ook door bacterieen, die bijvoorbeeld ook meegenomen kunnen worden door de hoefsmid....Mijn hoefsmid ontsmet zijn instrumenten na elk paard dus ook. Lachen

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 10:59

nog even terugkomen op dat uitkrabben - dat moet je wel degelijk doen !!!
Het is alleen zo dat je NIET te diep met de hoevenkrabber in het gat wat de rotstraal heeft gemaakt moet gaan.Zo zou je volgens de berichten de rotstraal alleen maar verergeren.

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 11:46

wat is rotstraal en hoe weet je dattie het heeft?

Stal De Monte Maisons

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:00

Veel mensen vergeten ook vaak dat er meer kans op rotstraal is bij weinig beweging..Dus een gebrek aan hygiene gaat niet altijd op..

Als de smid de rotte delen eruit heeft gesneden,kun je gerust behandelen met blauwspray,egyptische zalf en bij een wat zachte straal nog interen..Dat kan geen kwaad..
Het verband tussen rotstraal en hoeven niet uitkrabben zie ik niet..Gewoon uitkrabben dus.

kentaur
Berichten: 119
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: ijsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:51

bij ons op stal was ook een paard met rotstraal.
we hebben er hoefsmid er bij gehaald.
die heeft alles bloot gelegt (voor zo ver het kon),weg gesneden.
en heeft er een tube in gespoten wat ook gebruikt word om de uiers van een koe droog te leggen.
dit heeft super goed gewerkt!!
dit komt omdat het droog legt ( uitdroogt !!) en omdat er ook een antibioticum in zit die de bacterieeen dood.
de tubes kan je bij een veearts of een groot handel voor vee zoals argradi (www.agradi.nl) daar heet het ""mammicurine 880 injector 4 stuks en ze kosten per 4 stuks 7.95 euro's.

dit is een tip van een hoefsmid die ook gestudeerd heeft bij de dieren faculteit in utrecht.
bij het paardje bij ons op stal is het nu weg en ze was begin deze maand bi deze hoefsmid geweest
ze heeft er 2 tubetjes tegen aan gegooit
het paardje had het op meerdere plekken en op 2 hoeven rotstraal.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.
groetjes en sterkte.

O JAAAAAAAA
ABSOLUUT GEEN TEER!!!
dit zorgt dat de rotsraal zich afsluit van de buiten lucht.
en dan gaan de bacterieeen lekker verder.en word het erger.
zoals de hoefsmid zei ""De rot en de bacterieeen worden door teer geisoleerd""
Laatst bijgewerkt door kentaur op 21-03-04 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

liefde is het belangrijkste in je leven, zonder kan je gewoon niet

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:54

droogzetters voor koeien, daar zit penicilline in, als je dat vaak gebruikt, raakt je paard immuum voor penicilline en als ie dan echt iets krijgt, werkt het niet meer, dat is het nadeel.
Droogzetters werken ook goed bij mok overigens......


elk voordeel heb se nadeel

kentaur
Berichten: 119
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: ijsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:00

dit paard was drachtig en kreeg het ook!!!
wat wil je nou.
dat je paard pijn heeft met lopen door rotsraal
of nog een keertje penicilline!!
niet om jou aan te vallen hoor smurf!!

ik bedoel als je paard pijn heeft en je kan het oplossen door een beetje penicilline. zou ik het doen!!!

liefde is het belangrijkste in je leven, zonder kan je gewoon niet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2misty2, Bonny_dream, Mediatoolkitbot en 53 bezoekers