Beweging onder de loep bij de Trakheners.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Beweging onder de loep bij de Trakheners.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 21:08

Deze maand heeft het Trakehner Verband hun aandacht
gezet op de beweging van het paard.
Voor niet Duitse "haters" en die de taal redelijk meester zijn,
een artikel waar het beruchte voorbeenpaard aan de kaak wordt gesteld.
Trakehnen ziet het probleem in en geeft dit volmondig toe.

Dit blad wordt over de gehele wereld gelezen en zal bij de gebruikers
de komende jaren de aandacht verdienen.
Dus fokkers die aan struisvogelpolitiek willen doen, dus de kop in het zand willen/blijven steken,ga uw gang.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:17

Zou iemand misschien zo vriendelijk willen zijn om stukjes te vertalen.
Want het is namelijk een reuze interessant artikel.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Albert

Berichten: 5728
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:28

Een na laatste foto:
Logisch dat het niet geheel spanningsvrij is; dit paard glijdt gewoon uit!

Dit stamboek is er "al" uit: met het gebruiken van volbloeden kweek je voorbeenlanders.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:37

Het is inderdaad interessant. Ik wil best wel wat proberen te vertalen, maar niet het hele stuk daar heb ik helaas geen tijd voor.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:39

Albert, volgens mij gaat het hier over paarden en beleid. Gelieve eerst te kijken.
Heb een mooi fotootje extra:
Afbeelding

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:42

Het hele stuk hoeft ook niet, maar misschien datgene wat onderstreept is enzo.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:48

Wie is er zo aardig om in in ieder geval een samenvatting in het Nederlands te geven?
Ik ben erg geïnteresseerd maar raak de draad helaas kwijt...

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:49

Je bedoelt alleen de stukken over Volbloed Adriana, realiseer je dan dat er geen paardenras is dat zoveel en tot zo recent Arabisch bloed gebruikt heeft.
Trouwens hierbij staat geen foto van de weergaloos bewegende Volbloedzoon Mahagoni die 3 internationale Grand Prix paarden op wereldniveau bracht. Als iemand de foto uit mijn profiel wil plukken als voor beeld, graag.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:56

Graag Haha!
Afbeelding[/img]

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:58

Nee hoor, ik bedoel alle stukken en de stukken die op de eerste pagina aangedikt.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 22:18

Oke een vertaalpoging, ik zal het onderstreepte en roze gedeelte doen.
En even stukje onder de titel. Weet niet of alles goed lukt.

titel:
Hoe functioneert de achterhandmotoriek anatomisch-fysiologisch? Hoe ziet die er ideaal uit. Welke criteria moeten bij het kiezen van fok- en rijpaarden in acht worden genomen?

1e roze:
Voor dragende arbeid en voortstuwingskracht zijn dezelfde spiersystemen verantwoordelijk:
croupe (kroep weet even niet hoe je het schrijft) inwendige lendenen, lange zitbeenspieren en kniegwricht

2e roze:
Het is bij het jonge paard onontbeerlijk deze natuurlijke onverkrampte stroom te behouden. De actieve arbeidsprestatie en daarmee de onderscheidende betekenis van de strekspieren bij de hinkel? (staat in woordenboek Haha! )buiging onderbouwt het belang van een centrale vraag van de klassieke rijkunst.
Voor het denken aan verzameling moet eerst de voortstuwingskracht ontwikkelt en gesterkt worden. Pas dan kan aan hinkel (staat in woordenboek)buiging gedacht worden. (piaffe)

3e roze:
een aannemende teugelhulp mag nooit in de afschuur(kan even geen beter woord verzinnen) fase van het achterbeen vallen. die mag enkel gegeven worden op de steunbeenfase van het respectievelijke achterbeen gegeven worden.

1e onderstreepte:
Het paard gaat met een hoge croupe lopen, schuift naar voren en valt op de voorhand.

2e onderstreepte:
Een jong paar is dan niet op het niveau om het de takt te behouden en vertoont zonder een slecht inwerkende ruiter een verlammende (mankende) achterhand.

3e:
een overdreven hoge voetingsboog

4e:
Paard draagt zich niet en loopt op voorhand. Dit probleem ziet men vaak bij paarden die afstammen van volbloeden.

Hoop dat dit een beetje helpt. Ik kan ook www.freetranslation.com aanraden.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 23:07

sarabande schreef:
Je bedoelt alleen de stukken over Volbloed Adriana, realiseer je dan dat er geen paardenras is dat zoveel en tot zo recent Arabisch bloed gebruikt heeft.
Trouwens hierbij staat geen foto van de weergaloos bewegende Volbloedzoon Mahagoni die 3 internationale Grand Prix paarden op wereldniveau bracht. Als iemand de foto uit wil plukken als voor beeld, graag.


Afbeelding

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:28

Volgens mij komt het er op neer in het artike:
Dat er bij de paarden van nu (de Trakehners) het fundament en de bewegingen niet meer in orde zijn, daardoor wordt er uitermate veel gebruik gemaakt van hulpstukken. Dit komt de paarden niet ten goed want de belasting komt op de voorbenen terecht, dit kan dus weer blessures veroorzaken. Terwijl de motor dus van achteren moet zitten.
In het artikel wordt gevraagd om door de trucks heen te kijken zodat dit euvel niet verder in de fokkerij wordt doorgezet. Men geeft mede het volbloed hier van de schuld.
Ik vind dat men vooral de fokkers hier van de schuld kan geven, niet het Engelse Volbloed op zich. Engels Volbloed hebben we in de loop der jaren nodig gehad en ten heden dage nog wel eens maar. Deze renpaarden zijn door de jaren heen voor een bepaald doel gefokt. De naam zegt het al, evenals Arabische Volbloeden.
Blijkbaar is dit nu aan de hand bij de Trakehners (volgens de schrijver) ik ben zelf te veel beginner om dit te kunnen na trekken, daarvoor zie ik ook veel te weinig Trakehners. Wel kan ik me voorstellen dat als dit door gaat een ras met zo veel geschiedenis en dat zo veel heeft moeten strijden naar de knoppen gaat en dat zou toch wel een schande zijn.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:33

Volgens mij gaat dit gewoon over fokkerij in het algemeen BTW.
Een stamboek in expansie heeft een vooruitstrevend beleid nodig.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 23:46

Zannekin schreef:
Volgens mij gaat dit gewoon over fokkerij in het algemeen BTW.
Een stamboek in expansie heeft een vooruitstrevend beleid nodig.




Volgens mij gaat dit gewoon over fokkerij in het algemeen BTW.

Juist.
De fokkerij in het algemeen onder de loep genomen,met een vingertje naar de eigen fokkerij.
Zoals Rosie in IDS. En dhr. Bade onlangs in Hannover op een Seminair aan gaf.

Kortom fokken is geen vanzelfsprekendheid van
Jopie Popie X Jopie Popie= de top.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:52

Het probleem bij het Trakehner Verband is dat zij weigeren om andere dan Volbloed en Arabier te erkennen. Ze hebben even een hulpteugel gekregen via Russen (er is geen mens die er voor instaat dat die Russen 100% Trakehner zijn, maar wat niet weet wat niet deert). Daarbij is na het voorzitterschap van Gottfried Hoogen die een echte paardeman en fokker was en zijn duidelijke stempel op de fokerij drukte, het gevecht om de macht onder de grote stallen niet bevordelijk geweest voor de ontwikkeling van wat eens het oudste en mooiste sportpaardenras was.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:16

Het probleem is dat de naoorlogse Westduitse fokkers afgestapt zijn van het vooroorlogse fokbeleid. In Westduitsland werden de Engelse Volbloeds en masse (overigens nog steeds) ingezet. Dat heeft ertoe geleid dat de Trakehners het oorspronkelijke type en bewegingen en de springaanleg verloren. Daarvoor in de plaats kwam het Volbloedtype, moeilijk karakter, steekbewegingen en van het springen kwam niets meer terecht. Behoudens de uitzonderingen via de 4 lijnen van Fetysz ox, Lowelas ox, Nana Sahib x en Harun al Rachid. Maar ook deze lijnen blijven de Duitse Trakehnerfokker verzieken met het EV en dus verliest men hier meer en meer op het prestatievlak.
De Westduitse Trakehners zijn op papier net zo zuiver als de Trakehners die de Russen met papier uit het Haupgestuet hebben meegenomen naar Kirow.
Verschil is dat de Russen na de oorlog zijn doorgegaan op de oude voet. Praktisch geen Volbloed hebben gebruikt en opnieuw de Arabische Volbloeds hebben ingezet w.o. Pomenaretz ox. Dat fokbeleid heeft hun geen windeieren gelegd en (net als voor de oorlog) heeft geresulteerd in de hedendaagse Olympische dressuur -en springpaarden.
Citaat:
Laten we het bij paarden houden aldus Adriana
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 18-03-04 00:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:33

Het onderschrift onder de foto van Biotop is OK dan!.

Het onderschrift onder Friedenfürst geeft een belangrijk gegeven aan, wat tegenwoordig nogal snel over het hoofd wordt gezien!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:36

Dus zoals ik hieruit (Sarabande en Anna42 hun post) begrijp zou men wel bij dit ras op de oude bloedlijnen moeten terug fokken om het paardenbestand weer een betere kwaliteit mee te geven.
Hoe kan men dit dan het beste aanpakken?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:41

Kijken hoe de Russen het gedaan hebben en daarvan leren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:49

Er is geen enkele garantie dat de Russische papieren kloppen en of ze zuiver zijn. Er kan zomaar een draver tussendoor zitten.
Heel goed voor de gezondheid, slecht voor de zo heilige zuiverheid maar nooit hard te maken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 01:17

Om verkeerde conclusies te vermijden

Strekking van het artikel door Ceasario geplaatst:

Het eerste deel gaat voornamelijk over hoe de achterhand functioneert, hoe deze anatomisch in elkaar zit en hoe de dynamische bewegingsafloop is.
Het tweede deel gaat over de spiergroepen. Er wordt gezegd dat dezelfde spieren verantwoordelijk zijn voor zowel het dragen als het stuwen. Met Hankenbeugung wordt bedoeld de flexibiliteit in het bekken na de lendenwervels. Hier wordt benadrukt dat bij het aan de grond treden en het overnemen van het lichaamsgewicht alle grote scharnierpunten in de achterhand iets buigen. Dit ‘veren’ kost heel veel kracht. Bij het jonge paard is het van belang dat het natuurlijke veren bewaard blijft. De klassieke rijkunst is de manier om dit te waarborgen. Daar wordt gesteld dat, voordat er gedacht kan worden aan verzameling, eerst de stuwkracht moet worden ontwikkeld en de spieren die dragen moeten worden versterkt i.p.v. het vragen van de piaffe bij 4-jarigen. Het hele proces van versterken duurt tenminste anderhalf tot twee jaar. Het hele volgende stuk gaat over de africhting van het jonge paard, zowel fysiek als psychisch. Als je voorwaarts rijdt en tempowisselingen is dit niet nadelig voor de ontwikkeling, wel het te vroeg vragen van Hankenbiegung.
Als je een paard te snel opleidt ontstaat het gevaar van te vroeg aan de grond treden van het verkeerde been en het paard valt op de voorhand.
Vervolgens komt in deel 3 eerst het gebruik van bijzetteugels, slofteugel etc. aan de orde en de negatieve effecten waaronder tactverlies en ook het hierdoor op de voorhand gaan. Verder wordt verteld dat als het paard achter een te grote boog beschrijft met het achterbeen, te ver naar achteren uitgrijpt en de hak hoog optilt het eerder op het voorbeen zal landen waardoor het zich niet draagt en wederom op de voorhand loopt. Dit is een probleem dat je vaak bij paarden met een volbloedafstamming ziet. Bij deze paarden moet je extra letten op het ‘zich dragen’.
Als een paard een te vlakke boog beschrijft met het achterbeen komt er te weinig energie in de romp. Bij zulke paarden is het bijzonder moeizaam om een correcte aanleuning van achter naar voor op te bouwen. Vaak gaan deze paarden wijd, wat weer problemen oplevert met het verzamelen.
Slotconclusie is dat bij de selectie van fokdieren je rekening moet houden met de achterhandmotoriek en de biomechanica van de rug. Alleen een dier wat een goedwerkende motor heeft waarbij de kracht op een juiste manier naar voren toe wordt overgedragen levert een goed, dynamisch bewegend sportpaard op.

Het gaat dus niet zozeer over fokkerij, maar veel meer over het belang van de klassieke rijkunst waardoor een jong paard goed wordt opgeleid i.t.t. het op jonge leeftijd vragen van veel te moeilijke prestaties.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 01:25

Bedankt Buc. Wat mij het meeste opvalt in de serie foto's is de hengst Friedenfurst die ik als jong paard en ook later gezien heb.
Ik was telkens weer onder de indruk van de enorme draagkracht die hij met dat grote lijf ten toon stelde.
Ik heb hem nooit onder Nicole Uphof gezien. Aan de foto te zien heb ik daar niets aan gemist, hij is vrij snel daarna gestorven.
Dat brengt mij toch weer bij de vraag wie was de eerste de kip of het ei oftewel, waar gaat het mis bij de fokker of de gebruiker??
En on topic is dat juist bij een sensibel paard als de Trakehner niet fnuikend??

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 01:46

Bucephalus schreef:
Met Hankenbeugung wordt bedoeld de flexibiliteit in het bekken na de lendenwervels. Hier wordt benadrukt dat bij het aan de grond treden en het overnemen van het lichaamsgewicht alle grote scharnierpunten in de achterhand iets buigen. Dit ‘veren’ kost heel veel kracht.

Hankenbeugung (if Hankenbiegung), dat is een redelijk magisch woord Lachen. Hoe verder een paard in de africhting komt, hoe meer die in staat zou moeten zijn om de gewrichten van de achterhand te buigen en dan ook nog eens allemaal gelijkwaardig. Een correcte piaffe kan hieraan herkend worden, daar is het vrij makkelijk te zien, maar ook bij het gewone verzamelende werk in een eerder moment in de opleiding zou er al een verschil te zien moeten zijn. Maar de mooiste waarheid is wel dat alle goede dingen tijd kosten.

Bij paarden die sterk berg-op gebouwd zijn, treedt er dus in wezen gezichtsbedrog op. Het paard lijkt verheven te gaan omdat hij front toont. Het is dan slechts gezichtsbedrog omdat zo'n paard geen hankenbiegung aan kan nemen en bovendien hoeft dat ook helemaal niet omdat het silhouet al verheven toont (maar het dus niet is). Het werk wordt dan niet in de achterhand verzet en dus is het niet zoals het bedoeld is. Werkelijke verzameling laat zich zien in de achterhand.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 08:25

Bucephalus schreef:
Het tweede deel gaat over de spiergroepen. Er wordt gezegd dat dezelfde spieren verantwoordelijk zijn voor zowel het dragen als het stuwen. Met Hankenbeugung wordt bedoeld de flexibiliteit in het bekken na de lendenwervels.

Hier wordt benadrukt dat bij het aan de grond treden en het overnemen van het lichaamsgewicht alle grote scharnierpunten in de achterhand iets buigen. Dit ‘veren’ kost heel veel kracht. Bij het jonge paard is het van belang dat het natuurlijke veren bewaard blijft. .


Dit gedeelte van dit onderwerp is op foto's weergegeven bij
Www.Datahorse.nl
Met name de "veer".

En nu is het de kunst bij de beoordeling van een paard/veulen deze veer te ontdekken.
Die van belang is voor dressuur en springpaarden.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cemlys, Manny, SemrushBot en 84 bezoekers