Droge kuch

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-01 11:27

Sinds gisteren hoest mijn paard. Hij kucht 1x en dan een paar minuten niets en dan weer een droge kuch. Verder komt er een heel klein beetje doorzichtig vocht uit zijn neus, is hij gewoon verkouden of iets engers?

Toos paardloos


Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 11:52

Ik denk een virusje. Hij kucht nu waarschijnlijk wat droogjes omdat zijn voorste luchtwegen geirriteerd zijn, later zal het wat rochelend kunnen worden. Als dit de oorzaak is, kan je hem iets verzachtends inspuiten voor z'n keel, zoals tijmsiroop. Maar als het na 1/2 weken niet over is, zou ik toch maar een DA raadplegen. Misschien is een bacterie dan de oorzaak, of een stofallergie. Het is zowieso beter om je paard veel frisse lucht te geven als hij last heeft van hoesten. En even wat minderen met beweging. Succes!


DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 13:59

Ik zou geen 2 weken afwachten om te kijken of het stofallergie is. Meteen zijn hooi nat maken en zorgen dat hij op een stofvrije bodem staat(Dus geen stro, maar houtkrullen).

Als je nu eerst 2 wken af gaat wachten of het een gewoon koudje is en het blijkt dat niet te zijn, heb je over 2 weken een paard wat dus al veel meer last heeft van allergie als wanneer je er nu meteen wat aan doet.
Baat het niet, schaden doet het zeker niet Lovers

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 22:20

veel frisse lucht, oppassen met stof (stal niet opstrooien met paard erin, eerst stof goed laten bezinken), hooi natmaken... allemaal goed.

Maar vooral niet te lang wachten met raadplegen van de dierenarts als het niet snel over is.
1 tot 2 weken is echt te lang. Maak hier maar dagen van. Echt, probeer eventuele problemen voor te zijn. Je kunt hier niet voorzichtig genoeg mee zijn.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 11:22

Als een paard geen koorts heeft is 1 a 2 weken niet te lang. Je moet een paard ook de kans geven om zelf te herstellen. Tuurlijk, als het erger wordt is het een ander verhaal. Als het gaat om een stofallergie moet je de maatregelen treffen die dat verhelpen. Een DA kan aan een stofallergie niets doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cheminee, sspinoy en 86 bezoekers