Kruintjes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 13:50

Ik heb weleens gelezen dat kruintjes wat zeggen over het karakter van je paard (niet dat ik dat geloof Haha!). Ik weet niet meer hoe het zat, maar bij 1 kruin had het paard een goed karakter en hoe meer kruinen, hoe onbetrouwbaarder? Ik weet het niet meer precies. Maar ik was gisteren eens aan het kijken bij de paarden. Himeros (paard van mijn stalgenoot) heeft er gewoon 1. Jurita heeft er 3 boven elkaar. Razinda heeft er 4 (!) in een ruitvorm. Razinda moet dus wel heel vals zijn! Haha! Lachen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 13:52

Ik weet alleen nog dat als een paard een kruin op de onderkant van zn hals heeft (op zn front zeg maar) dan heeft ie een slecht karakter.
ik had een verzorgpaard met zo'n kruin, 2 zelfs en die had idd en slecht karakter.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 13:54

En kruintje tegen de manenkam aan dan?

btw,
die zijn lekker irritant met scheren!

DubbelFun

Berichten: 88667
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 13:54

In één van de boeken van Linda Tellington Jones staat een uitgebreid overzicht van o.a. kruintjes en het bijbehorende karakter.

Of het allemaalwaar is is een ander verhaal. Verward

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 13:55

Ik weet alleen dat als een paard op zijn voorhoofd 2 kruinen naast elkaar heeft, dat ze dan een slecht, onbetrouwbaar karakter hebben!

Klopt overigens niets van want het paard van mijn vriendin heeft dat en is het meest brave beest dat er rond loopt!

Greetz

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 14:07

als je gelooft in de theorie van dat boek dan moet je weten dat het niet alleen de kruintjes zijn die het karakter bepalen, maar de gehele vorm van het paardehoofd.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 14:15

En dat er niet staat een slecht en onbetrouwbaar maar een moeilijk karakter.

In een lijn onder elkaar is weer anders dan naast elkaar...

En of het klopt.....??

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 14:23

Citaat:
Op 2001-12-11 12:52, schreef Shaienne:
Ik weet alleen nog dat als een paard een kruin op de onderkant van zn hals heeft (op zn front zeg maar) dan heeft ie een slecht karakter.

Flut heeft zo'n kruin, ik had het ook al gelezen, en besloten haar niets te vertellen over een eventueel slecht karakter Haha!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 14:30

ik heb ook dat boek van Linda T. en bij mijn pony klopte het!! haha vind het ook wel grappig om te lezen Lachen

grtzzz

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 14:34

ik ken de theorie helaas niet exact maar heb wel eens iets erover gelezen en Tender heeft 1 kolletje prcies midden tussen zijn ogen, dus dat was een simpel karakter (dat heb ik nog wel onthouden Haha! ) --> klopt ook!

Hij heeft echter ook zo'n kolletje op zijn hals, maar vals zou ik hem toch echt niet durven noemen hoor!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 14:48

Razinda heeft er dus 4, 2 boven elkaar en 2 naast elkaar (in een ruitvorm) Haha!

Er staat me dan nog heel wat te wachten! Schijnheilig
Het is trouwens wel zo dat ze niet een al te makkelijk karakter heeft.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 15:24

Ik heb met dat boek m'n eigen pony's eens 'behandeld', duurt lang, maar klopte precies. En toen nog een heel stel manegepony's op de manege waar ik werkte. Nou, het klopte allemaal!
Ik geloofde het ook niet zo, maar er zit zeker wat in.

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 15:34

Ja idd ik heb samen met carola gewerkt en wat ik nog wel weet is als er meer dan 2 kruinen op het hoofd aanwezig zijn is het een heel slim paardje...wat ook het geval was want de enige 2 met meerdere kruinen waren hele slimme beestjes...en je mag niet alleen naar de kruinen kijken maar naar de hele bouw...zoals een ramshoofd die paarden zijn meestal iets trager van begrip op die manege was het ook idd zo bij de meeste paarden klopte het is erg leuk om te doen gewoon met het boek de wei in en maar bestuderen...

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 15:42

bij ons op stal staat een pony en dat is nu net een kruincavia Haha! . Dat beestje heeft echt overal kruinen op z'n koppie. Zoveel dat ik ze niet eens in het boek kan vinden. Ik ken de pony ook nog niet zo goed omdat ie pas nieuw is, maar aan de rest van z'n koppie gezien is het een echte ondeugd Knipoog

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 17:18

Evita heeft 1 kruin in het midden van haar hoofd onder haar ogen.. dat zou betekenen dat ze intelligent is en eigenwijs.. klopt zeker!!

de hele vorm van het hoofd is ook heel leuk om te onderzoeken, dat heb ik een keer met een meisje gedaan op de manege die dat boek had.. later had ik het bij Evita gedaan en er kwam uit dat ze betrouwbaar en intelligent is maar wel dominant. klopt precies!! *LOL*

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 18:16

Dennis heeft er 1 op z'n voorhoofd en 1 bij z'n manenkam. Hij heeft er nog wel meer maar ik heb zo geen idee waar. Moet ze binnen kort toch gaan zoeken om in z'n paspoort te zeggen! Dan weet ik het dus, waar en hoeveel.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 18:37

Ik heb er een boek over van Linda Tellington Jones geloof ik. Het is niet zo dat een paard onbetrouwbaarder is naarmate het meer kruinen heeft. Volgens het boek zeiiedere hoeveelheid en vorm van de kruinen iets over het karakter van een paard. Een lang werpige kruin zegt bv dat een paard erg betrouwbaar is. Mocht iemand hier belangstelling voor hebben dan wil ik er wel wat kruintjes en hun betekenis op zoeken. Weet niet of het waar is wat er in het boek gezegd wordt maar het schijnt wel onderzocht te zijn. In het boek staat ook wat de hoofdvorm ed over het karakter van je paard zegt.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 12:54

Als een paard meerdere kruintjes heeft, wil dat niet zeggen dat een paard onbetrouwbaar is. Het paard heeft een gecompliceert karakter. Als je daar goed mee om kunt gaan hoeft dat dus geen probleem te zijn. Maar ik zou zo'n paard zeker niet aanraden bij een beginner. Ik heb op dit moment een 4-jarig paard te rijden met drie kruintjes op haar hoofd. Ze is inderdaad anders dan m'n andere paarden. Als haar iets niet aan staat, staat ze direct op haar achterbenen, ze probeert je iedere dag weer uit. Niet de stal uit willen komen, niet benen op tillen bij hoeven uit krabben. Als je dan boos wordt, kun je het voor de rest van de dag vergeten.
Het heeft niets met dicipline te maken of met opvoeding ze heeft gewoon karakter. Als mevrouw haar dag heeft is het een schat van een paard. Ze begint me nu steeds meer te vertrouwen en het gaat nu steeds beter, maar haar eigenaar kon niet meer met haar overweg, vandaar dat ik haar een tijdje rij.
Er is ook een boek over dit onderwerp. Iets met
de T-Touch methode ofzo. Ik heb het boek zelf ook en ben al mijn paarden eens gaan bestuderen en de karakterbeschrijvingen komen verbazingwekkend overeen. Ik moet thuis even kijken wat de titel van het boek is.
Groetjes Petra.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 13:08

Hoe heet dat boek precies, ik wil het eens aanschaffen om mijn paard te bestudere?

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 13:16

Citaat:
Op 2001-12-11 12:55, schreef Rosaly:
Ik weet alleen dat als een paard op zijn voorhoofd 2 kruinen naast elkaar heeft, dat ze dan een slecht, onbetrouwbaar karakter hebben!

Klopt overigens niets van want het paard van mijn vriendin heeft dat en is het meest brave beest dat er rond loopt!


Dat heeft mijn paard ook, en die is ook (over het algemeen Schijnheilig ) hartstikke braaf!!

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 14:01

De persoonlijkheid van uw Paard.
Linda Tellington-Jones

Afbeelding

Je kan het onder andere bestellen bij Media boek : http://www.mediaboek.nl



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Paintje op 2001-12-13 13:04 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Paintje op 2001-12-13 13:08 ]</font>

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 16:10

mm ramshoofden en die paarden wat trager van begrip?? Quinto niet iig. hij heeft ook een beetje een ramshoofd maar begrijpt de meeste dingen heel snel. de kruintjes heb ik eigenl;ijk nog nooit echt opgelet bij hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 19:40

Mijn paard heeft er drie op zijn voorhoofd, dat is sowieso al redelijk bijzonder, 4 is dan heel speciaal Knipoog Knipoog .
Helaas geloof ik er niet zo in.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 20:02

Citaat:
Op 2001-12-11 17:37, schreef Mellien:
Mocht iemand hier belangstelling voor hebben dan wil ik er wel wat kruintjes en hun betekenis op zoeken.


Ik heb wel interesse!
[**] heeft een stuk of 7 kruintjes, over zn hele lijf....maar hij is heel lief hoor. Pling
Hij is wel snel beledigd...
Hoe zit dat eigenlijk met de vormen van het hoofd?
Is hier ook een website van? Verward

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 21:47

ik heb gehoord hoe meer kruinen hoe gevoeliger ze zijn