Sommige mensen... (paard aan de kletter)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Sommige mensen... (paard aan de kletter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 19:08

Zucht, ik ben net weer eens aan het paardje vangen geweest van mijn achterbuurman.

Meisje van ca. 14 rijdt met een groot bruin paard door het bos achter mijn weiland langs. Controle was ver te zoeken. Mijn paard zag de humor er wel van in en hinnikte vriendelijk tegen het passerende paard en huppelt vrolijk mee... Gevolg groot bruin paard trekt een sprintje en maakt een snelle bocht.... Amazone wordt zandruiter en paard gaat aan de kletter. Eerst vloog ie de 80km weg over... (bus vol in de ankers en gierende remmen) vervolgens bij buren de tuin in. Daar was niks te beleven en hij draaide dus weer om. Normaal gesproken gaan de paarden van mijn buurman rechtstreeks naar huis en op dat weggetje liep ik met mijn kinderen. (1 op fietsje, 1 in kinderwagen) Wij dus maken dat we uit de voeten kwamen.... Alleen dit paard kende de weg nog niet, blijkbaar een nieuw paard.. Dus hij knalde verder de afslag voorbij over de drukke weg. Overal auto's enz. in de remmen. Bij de rotonde sloeg het paard af de nieuwbouw in... Mijn man kwam al naar buiten van 'loopt er weer een paard los'.... Ja dus.... Kinderen even bij mijn man gedumpt en achterop een motorfiets gesprongen om het paard maar te gaan vangen. Die was gelukkig helemaal achterin de nieuwbouw gevangen en had wonder boven wonder niemand geraakt. Inmiddels werd meidje ook afgeleverd van het paard en het paard dus maar met zijn tweeen naar huis gebracht...

Vertelt ze dus dat ze samen met haar vriendin het paard huurt en nog in haar 'proefweek' zit. Gisteren waren ze er ook al mee aan de kletter geweest alleen toen had ze nog net kunnen blijven zitten. Toen ik dat hoorde werd ik dus echt boos (ik was ook behoorlijk geschrokken) Misschien heb ik dat ook wel een beetje op het meisje afgereageerd want ik heb haar flink de waarheid gezegd. (oa. waar ze haar verstand had zitten, in de reet ofzo etc. etc.) en dat ze maar eerst moest leren rijden in de bak, krijg ik als antwoord: jamaar, ik heb al x jaar bij een manege gereden.... pffffffff.... Boos! Boos! 'k weet niet wat ze er al die tijd gedaan heeft maar het laatste wat ik tegen haar gezegd heb is; "ik wil je voorlopig niet meer zien buitenrijden" (heb er niks over te zeggen, maar wie weet luistert ze)

En neem eens goed les zodat je op je paard kan blijven zitten!!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:14

Ja, maar het probleem is dat jij je er nog druk over gaat maken ook, je gaat op stap om dat dier te vangen en dat kind zou zonder jouw uitval morgen weer precies hetzelfde doen!!
Gelukkig heb dat paard niets....

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:59

pff wat een verhaal.
lijkt me idd schrikken als je daar loopt (met je kinderen)
en idd sommige mensen... maar die leren het ook nooit volgens mij... mss pas als er echt iets ergs gebeurd. (met paard en al de weg op stormen en auto's brrr wil er niet eens aan denken)
probeer je je er niet al te druk om te maken, je kan er verder nix aan doen en zij gaan vrolijk door...

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 21:44

Op het moment dat ik dat paard naar de weg zie gaan schoten me al allerlei rampscenario's door de kop. Nog niet eens zozeer betreft het paard alswel al de andere verkeersdeelnemers die door zo'n kneus in gevaar worden gebracht. De bus had ook een stukje verder kunnen zijn ....

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 08:50

Gelukkig heeft geen van beide iets!
Wel onverstandig van dat haar!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 08:52

OOk onverstandig van de verhuurder dat ze snel al buitenritten mag maken in een niet zo geschikte omgeving. De verhuurder heeft hier zeker ook verantwoordelijkheid!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:02

Wat een verhaal zeg, gelukkig heeft geen van beide iets .. misschien een idee om eens met de eigenaar van het paard te gaan praten?

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:17

Jeetje wat een verhaal!!!!!!!!!!!!! Was dit bij bredewold?? een meisje daarvan! Is maar goed dat je haar ff flink de waarheid hebt verteld!!!! Grr.. ik had me ook niet in kunnen houden! Levensgevaarlijk zijn sommige mensen.. het idee alleen al wat er had kunnen gebeuren!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:56

Dat meisje kan dat paard blijkbaar niet aan. Ik denk dat de verhuurder volledig aansprakelijk is als er ongelukken gebeuren. Ieder paard kan wel eens schrikken maar je moet er toch wel enigzins controle over kunnen houden, en zij is niet capabel. Ga maar met de eigenaar van dat paard praten hoor!

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 22:29

je schrikt je toch rot als zo'n paard ineens de weg over komt stieren. gelukkig is het allemaal nog goed afgelopen.
Een tijdje geleden was er vlakbij ons ook een pony losgebroken, die wilde dus ook de 80km weg over, maar die was minder gelukkig. Werd dus aangereden, en op slag dood, er in die aanrijding waren er ook nog 2 of 3 mensen zo gewond dat ze naar het ziekenhuis moesten worden afgevoerd.... vreselijk.
Dat meisje en dat paard hebben veel geluk gehad.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 22:40

De verhuurder heeft wel een regel,maarja, daar moeten ze zich wel aan houden. (onder 17 alleen onder begeleiding naar buiten of met toestemming van de ouders) Het kan ook zijn dat die ouders er van overtuigd zijn dat dat kind een nieuwe Anky is ofzo... Dat het paard de weg op kon vanuit dat bos was ook de schuld van die meiden... Ze hadden het grote hek open laten staan!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:37

Ik wil niet ouwe mutserig overkomen maar die jonge grieten zijn toch vaak onverantwoordelijk bezig. Niet alleen met rijden (in galop over het asfalt, passeren van andere paarden in galop enz Boos! ) maar dus ook onverantwoordelijk m.b.t. omheiningen, stalbeheer e.d. Toen ik ging lessen op mijn 10e of zo had je oneindige eerbied in de manege voor alles en nog wat. Je was al blij als je mocht uitmesten Knipoog en je hield je beslist aan regels want anders lag je er zo uit. Toen, ik praat nu over bijna 40 jaar geleden!, was paardrijden niet voor iedereen weggelegd. Ik kon dankzij een lieve tante die mijn leskaarten betaalde 1x in de week paardrijden. Af en toe kwam ze over uit Belgiƫ om mijn verrichtingen te volgen en eens met de instrukteur te praten, haha. Wat ik bedoel te zeggen is dat je toen nog geen pennymeisjes had, degenen die verzorgden hadden ook les en waren erg serieus. Wij keken ook enorm op tegen kinderen die een eigen paard hadden, die waren zowat heilig en daar durfde je amper mee te praten. Ook niet goed maar zo waren de tijden toen. Nu is het helemaal niet goed want jan en alleman kruipt maar op een paard en denkt na 2x les buiten te kunnen rijden. Zelfs Anky kan van haar paard donderen, maar dat gebeurt gelukkig niet vaak. Zo'n troela van 14 moet gewoon in de bak rijden en les krijgen totdat ze weet hoe ze moet rijden.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 14:54

Ze is de bak nog niet weer uitgeweest dus misschien heb ik toch nog een beetje verstand erin gepraat.
Ze kon volgens eigen zeggen heel goed dressuur rijden dus misschien zal ik haar binnenkort eens een lesje aanbieden gratis en voor niks.... ~~}> Eens kijken of ze dan nog steeds zegt dat ze zoooo goed kan dressuren. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:39

ik zou ook naar de eigenaar gaan, want we zijn immers allemaal jong geweest, en hebben het allemaal wel eens meegemaakt, en een kind ziet vaak geen gevaren...
Met een paar zitlessen kom je er niet hoor, bij een volwassenen kan het paard ook aan de kletter gaan alleen ziet een volwassene meer gevaar.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:50

Nou, ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn paard aan de kletter ging aan ik heb er toch heel wat gereden in de loop der tijd. Als je 14 bent ben je niet echt een kind meer maar een tiener en enige kundigheid mag je eisen, zeker als je van je ouders en eigenaar alleen uit rijden mag. Ze is dus meer dan 1x aan de kletter geweest en vlakbij een drukke weg kan dat dus echt niet.
Laat haar maar eens zweten Annegti! En laat zien hoe je moet paardrijden. Als beloning na een uurtje afzien mag ze dan 10 minuten buiten afstappen Knipoog Het paard is dan ook doodop dus aan de kletter gaan zal dan niet snel meer gebeuren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:59

Soxje schreef:
Nou, ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn paard aan de kletter ging aan ik heb er toch heel wat gereden in de loop der tijd. .

Zucht....wat een utopie! Houden zo! Knipoog

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:10

Voor mij dus geen utopie Lachen Voor jou blijkbaar wel zo te lezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:16

Soxje schreef:
Voor mij dus geen utopie Lachen Voor jou blijkbaar wel zo te lezen?

Goed zo houden zo! OK dan!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 00:24

Ik ben er ook buiten nog nooit afgegaan zonder dat het paard ook tegen de vlakte ging, maar wat niet is kan nog komen....
Ook kom ik meestal op mijn knietjes terecht met het paard nog vast. Verward Hoe ik dat toch altijd flik Verward
Maargoed, als ik haar morgen weer eens zie fietsen, zal ik het voorstellen Haha! Lijkt me erg komisch Schijnheilig