Stallion YES or NO

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Stallion YES or NO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 20:46

Eigenlijk heb ik een vraag die ik graag beantwoord wil hebben.
wanneer laat je een paard hengst???Of beter gezegt wanneer niet

Ik bedoel wat kan de rede zijn dat iemand zijn paard hengst laat terwijl er waarschijnlijk geen vraag is naar zijn dekkingen.bv hij is de zoon 2 absoluut niet presterende ouders (nu niet en ook niet in het verleden)
Kleur kan een rede zijn,maar als ook die niet apart is wat kan dan de rede zijn om het een paard *aan te doen* hengst te moeten zijn???
wat ga je er mee dekken??? een QH eigenaar zal niet snel een hengst nemen die weinig heeft te bieden,wat ga je dan doen alle nrps*haflinger*fjorden etc in je buurt dekken????

Rij zelf een 10 jarige hengst die wel het een en ander te bieden heeft,maar hij heeft toch maar ongeveer 10 geregistreerde nakomelingen,als het aan mij lag was hij geen hengst meer,en dat terwijl hij super is opgevoed en heel weinig fout doet.Maar ik durf hem niet gezellig met Sam in de wei te zetten.(vraag me af of het mogelijk is om een oudere hengst samen te zetten met iets)
_________________


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:48

Dit is misschien wel een heel nieuw topic, maar ik reageer er graag op. Ik sta er zelf vaak van te kijken hoeveel hengsten "wij" (daarmee bedoel ik de QH, Paint en App) wel niet hebben rondlopen. Volgens de APHA hadden we in 2002 (of 2003, weet ik niet meer Bloos! ) bijna net zoveel hengsten als merries in Nederland en maar een handjevol ruinen.

Er zijn IMO heel wat hengsten die fantastische ruinen zouden zijn en ik vind het persoonlijk jammer dat we ze allemaal hengst laten.

Daarom ook moeilijk te zeggen wanneer je een hengst hengst laat, het moet niet om de dekkingen gaan, want nu in Nederland zijn er zoveel hengsten dat geen 1 erg veel merries zal krijgen, dus ook de "goeien" niet.

Mijn inziens moet een hengst wat toe kunnen voegen aan het ras, niet alleen kwa kleur, zeker niet alleen kwa karakter, want als je met de hengstenhouder spreekt zijn ze gewoon weg Allemaal ontzettend lief Knipoog , maar vooral kwa bouw, beweging, werkwilligheid, prestaties en pedigree.
Kleur vind ik ook belangrijk, want men wil nu eenmaal iets "aparts" maar moet imo absoluut samen gaan met de rest van het genoemde.

Natuurlijk voldoet lang niet elk paard aan het bovengenoemde en zijn er ook hengsten die fantastisch produceren ondanks dat ze niet gepresteerd hebben of uit onbekende lijnen kunnen.

(bijna geplaatst onder ander topic, maar zag al dat er een nieuwe was...hihi)
Laatst bijgewerkt door Jeddah op 17-03-04 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:55

Zolang mijn kereltje enkele merries mag dekken én ook nog te handhaven is in de ruinenweide, mag ie zijn ballen houden. Is dit niet meer te combineren, zal hij direct gecastreerd worden om hem een paardwaardig leven (met anderen samen dus!!!) te kunnen bieden.........dit vind ik namelijk extreem belangrijk en geef daar makkelijk zijn ballen voor op, *LOL* . Dekken is bijzaak..... Ik weiger mijn hengst in te zetten voor de haffies, fjorden, NRPSjes, welshes e.d. 'van de buren'.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:03

FlyingHigh schreef:
Ik weiger mijn hengst in te zetten voor de haffies, fjorden, NRPSjes, welshes e.d. 'van de buren'.


waarom?

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:09

Ik vind ook dat er te veel mensen een hengst hengst laten om de verkeerde redenen................Deze kunnen jullie vast zelf wel invullen.

Mijn paardje heeft een goede afstamming, heeft een aparte kleur maar geen perfecte bouw..........ik vind dus dat je daar tegenover jezelf eerlijk in moet blijven.

Ik heb hem al vrij vroeg naar de kiwiknipper gebracht, hij stond als jaarling met de hele boel eruit al naar voorbijkomende merries te bleren. Nee dank je daar heb ik echt geen zin in.

Ik wil een paardje wat lekker buiten kan lopen met andere paarden, waar ik normaal ergens mee heen kan zonder te moeten denken aan ' lekker' ruikende merries, waar ik heeeel soms eens kan denken ' laat maar' zonder daar weer een week (of langer) aan heropvoeding moet besteden.

Voldoende antwoord Blaze??


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:10

Ik vond inderdaad dat er veel paarden hengst mogen blijven bij de QH´s.

Ik vroeg mezelf dus al af of ik straks uitzondering op de regel zou worden, aangezien ik Diggertje Dap waarschijnlijk toch met 1 1/2 a 2 jaar laat ruinen. Hij is nergens bang voor en heeft nu iets nieuws uitgevonden;
hij slaat met zijn voorbeen als hij toevallig wil spelen (en je natuurlijk best dicht bij hem in de buurt staat) en aan het halster steigeren is ook een nieuwe manie. Misschien veranderd hij met een half jaar wel weer wat, maar ik ben echt niet van plan risico's te lopen die onnodig zijn.

Ook vind ik het jammer dat hij momenteel (tot het ruinen) alleen loopt, maar de shethengst die naast hem in de wei loopt durf ik eigenlijk niet bij hem in te zetten, en bij de merrie's....nou ja, ik wil volgend jaar geen veulen(s). Een dekhengst zal het ook niet worden, en wat moet ik eigenlijk met een dekhengst? Liever ruinen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:12

Je hebt maar weinig échte hengstenhouders die selectief aan het fokken zijn met als doel e.e.a. te verbeteren. ( en uiteraard het ras in stand houden door de vermeerdering)
En je hebt vooral heel veel mensen met een hengst die aan het vermeerderen zijn.
Persoonlijk vind ik dat er veel te veel hengsten hengst gelaten wordt met alle frustraties, onbegrip etc van dien.
En zakelijk gezien is het ook zeker niet interessant om een hengst hengst te laten. Mijn stalhoudster heeft dat eens allemaal op een rijtje gezet en een hengst van haar zou per jaar al 20 dekkingen moeten doen om de kosten er uit te halen. Wil je er echt wat aan verdienen dan zou ze al op de 30 moeten zitten. In nederland is dat toch echt niet mogelijk.
Nee, doe mij dan maar gewoon een leuke ruin. Geen gedoe en frustraties en het dier kan ook een leuk sociaal leven hebben.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:16

Ik kan eigenlijk alleen over mezelf spreken. Ik hoop Bullit nog een paar jaar hengst te kunnen laten zodat hij lekker de breedte ingroeit. Of er voor het 'choppen' nog het een en ander bevrucht zal worden, laat ik afhangen van wie het vraagt, van de merrie, en van zijn ontwikkeling.
Volgens de richtlijnen van jeddah scoort ie positief op alles behalve op werkwilligheid en prestaties, want ik werk nog niet met hem... dus misschien mag het straks van bokt *LOL* ...aaah geintje Knipoog

Het is een (in mijn ogen Knipoog ) perfect gebouwde buckskin en als hij zich verder positief ontwikkelt (body and mind), mag hij een paar keer selectief op een merrie om vervolgens gechopt te worden.
Maar..... als ie voor die tijd onhandelbaar of ongelukkig (door de gierende hormonen) zou worden is het meteen gebeurd met z'n klokkenspel Haha!

Citaat:
Ik weiger mijn hengst in te zetten voor de haffies, fjorden, NRPSjes, welshes e.d. 'van de buren'.


Ik denk er ook zo over. Ik vind niet dat het onverantwoord is als de merrie qua bouw e.d. geschikt is, maar dit is voor mij persoonlijk. Ik zou alleen met hem willen fokken als de mogelijkheid aanwezig is om perfectie te creeeren Kwijl Daarom zou ik binnen het ras willen blijven. Misschien raar, maar anders hoeft dat hele dekken van mij niet.

*****

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:20

Jos"]
[quote="FlyingHigh schreef:
Ik weiger mijn hengst in te zetten voor de haffies, fjorden, NRPSjes, welshes e.d. 'van de buren'.


waarom?
[/quote]

Geen kwantiteit maar kwaliteit!! Wat heb je aan al die 'halfjes'?? Als je de vrachtwagens met al die veulens richting Italie ziet vertrekken (SALAMIE!!!) ga je toch over dit soort dekpraktijken anders denken. Ik denk dat ik heel serieus een gokgefokte painthengst heb en hoop met deze kerel het Paintras op gelijk niveau te houden of zelfs te verbeteren.
Ik ben zo arrogant om mijn hengst alleen te combineren met geregistreerde Paint of Quartermerries en het liefst ook nog presterende merries, Schijnheilig .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:22

Het hangt denk ik van een paar dingen af. Ik vind het prettig voor een paard dat hij met anderen op de wei kan, dus dan zou ik denken dat als je hem niet voor dekken in wilt zetten om hem dan te ruinen. Maar nadeel van ruinen is dat er vaak toch een deel van het karakter verdwijnt, ze worden tammer, saaier. Dit heb ik deels van horen zeggen, deels van wat ik op stal aan ruinen om me heen zie.
Ik zou niet een hengst eerst laten dekken en daarna ruinen als je dit ruinen toch al van plan bent. Waarom niet? Dan weet zo´n dier wat het is en zal dat nooit vergeten. Een vriendin van me heeft dit ook gedaan, en buiten dat er geen veulen verwekt is, heeft ze lang met een vervelend paardje gezeten als er merries in de buurt kwamen.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:23

ik heb mijn paard geruind om meerdere redenen
hij heeft nou niet zo'n geweldige pedigree
nog geen prestaties.
en dan zijn er nog zo ontzettend veel hengste wie zou mijn paard dan kiezen Verward

en voor mijn paard zelf als hij niet genoeg kan dekken
vond ik het gewoon oneerlijk om hem hengst te laten
moet ik hem dan hengst laten om te kunnen zegen
kijk ik heb een hengst!!
ik vind van niet

en nu een jaar na zijn casteratie is hij nog zo erg hengst als ik zal zegen dat hij nog hengst is geloofen ze me *LOL*
moet je nagaan wat ik had gehad als hij nog hengst was geweest
ik wil het niet weten *LOL*


het is toch veel lekkerder voor zo'n beessie als ie met ander paarden samen kan enzo.

en voor jezelf dat je niet contienu op je hoede moet zijn
want al zijn somige hengste nog zo lief
op een dag kan de knop om slaan.


ik vind eerlijk gezegt ook dat het in de quarter wereld allemaal iets te makelijk gaat met dat dekken.

maar ja dat is misschien wel weer off topic Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:27

FlyingHigh schreef:
Geen kwantiteit maar kwaliteit!! Wat heb je aan al die 'halfjes'?? Als je de vrachtwagens met al die veulens richting Italie ziet vertrekken (SALAMIE!!!) ga je toch over dit soort dekpraktijken anders denken. Ik denk dat ik heel serieus een gokgefokte painthengst heb en hoop met deze kerel het Paintras op gelijk niveau te houden of zelfs te verbeteren.
Ik ben zo arrogant om mijn hengst alleen te combineren met geregistreerde Paint of Quartermerries en het liefst ook nog presterende merries, .



Okee, ik ben het helemaal met je eens Flying High, zelf hou ik sowieso niet zo van "kruisen" maar dan even ook binnen het ras, als ik nu bijvoorbeeld al op de DPHC site kijk, daar staan al een 6 tal prachtige veulens, waarvan 4 te koop. Vandaag was ik op Stroe en daar stonden ongeveer 15 QH/Paint merries om geinsemineerd te worden.
Ik wil echt helemaal NIET zeggen dat deze fokkers (inclusief mijzelf, want ook ik was er met een merrie natuurlijk) onverantwoord fokken, maar ik vroeg me onderweg naar huis wel een beetje af..... hoeveel veulens zijn we met z'n allen aan het fokken? Is voor dat aantal wel een "afzetmarkt"? Krijgen die beesten straks allemaal een goed tehuis???

Dit vraag ik me wel vaker af hoor, vandaar dat ik zelf alleen hetgeen wil fokken wat ik ook daadwerkelijk zelf kan houden, want ik heb een beetje het idee dat de markt met al het fokken en importeren een beetje verzadigd gaat raken en vraag me echt af wat er straks met al die dieren gebeuren gaat.

Ben nu gewoon hardop aan het denken, wil niemand voor de kop stoten en ook even melden dat ik zelf ook 2 merries laat dekken dit jaar, dus ook ik ben schuldig...

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:29

Jolande schreef:
Het hangt denk ik van een paar dingen af. Ik vind het prettig voor een paard dat hij met anderen op de wei kan, dus dan zou ik denken dat als je hem niet voor dekken in wilt zetten om hem dan te ruinen. Maar nadeel van ruinen is dat er vaak toch een deel van het karakter verdwijnt, ze worden tammer, saaier. Dit heb ik deels van horen zeggen, deels van wat ik op stal aan ruinen om me heen zie.
Ik zou niet een hengst eerst laten dekken en daarna ruinen als je dit ruinen toch al van plan bent. Waarom niet? Dan weet zo´n dier wat het is en zal dat nooit vergeten. Een vriendin van me heeft dit ook gedaan, en buiten dat er geen veulen verwekt is, heeft ze lang met een vervelend paardje gezeten als er merries in de buurt kwamen.



*LOL* dat is mijn paard dan vergeten tammer en saaier te worden Tong uitsteken

hij wil nog steeds op merrie's springen Boos!
hij bijt graag ook ander paarden (als hij de kans zou krijgen Tong uitsteken )
hij is een echte shower
komt er een paard de bak in en je zet hem niet aan het werk
heeft hij alleen nog maar oog voor dat paard.

nee zijn karakter is het zelfde gebleven
het enigste wat hij niet meer doet is uit het niets stijgeren wat ik helemaal niet erg vind Knipoog



maar oke misschien komt dit ook wel omdat hij nog niet zo lang ruin is.

hij is 18 januarie 2003 gecatereert

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:32

FlyingHigh"]
[quote="Jos"][quote="FlyingHigh schreef:
Ik weiger mijn hengst in te zetten voor de haffies, fjorden, NRPSjes, welshes e.d. 'van de buren'.


waarom?
[/quote]

Geen kwantiteit maar kwaliteit!! Wat heb je aan al die 'halfjes'?? Als je de vrachtwagens met al die veulens richting Italie ziet vertrekken (SALAMIE!!!) ga je toch over dit soort dekpraktijken anders denken. Ik denk dat ik heel serieus een gokgefokte painthengst heb en hoop met deze kerel het Paintras op gelijk niveau te houden of zelfs te verbeteren.
Ik ben zo arrogant om mijn hengst alleen te combineren met geregistreerde Paint of Quartermerries en het liefst ook nog presterende merries, Schijnheilig .
[/quote]

ik kan je wel begrijpen hoor, maar toch krijg ik een naar, en beetje Huilen gevoel als mensen zo over "halfjes' praten.

iemand met een "niets" merrie , kan best bewust kiezen voor een veulen, van zijn eigen merrie.
en waarom zou dat dan geen quarter kunnen of mogen zijn?

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:35

Jeddah, ik laat mijn hengst daarom ook niet een lading rietjes volspuiten, en bied die te koop aan, maar ik wil de merries zelf ook kennen (en 'goedkeuren') voordat ik hem laat springen voor die merrie. Hopelijk kwalitatief goed materiaal wat eruit komt en wat niet de worst ingaat, Lachen. Mocht door deze opzet niet genoeg merries meer beschikbaar zijn, proppen we voor eigen gebruik een paar rietjes vol en stoppen die in de vriezer bij de kliniek, en leggen een week later zijn afgepakte balletjes ernaast, hhahahhaa!!!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 21:38

Jos schreef:


iemand met een "niets" merrie , kan best bewust kiezen voor een veulen, van zijn eigen merrie.
en waarom zou dat dan geen quarter kunnen of mogen zijn?


dat zegt niemand Cool Er zal altijd wel een QH hengst te vinden zijn die wel buiten zijn ras mag dekken,weet dat hicky meer nakomelingen heeft bij *gewone * rassen dan bij QH en paints.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:39

en..... smaakten ze lekker?

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:47

Jos, er zijn zat QH en PH die alle paardachtigen dekken.........als de baas maar geld ontvangt.
Ik wil dat niet, kies ik bewust voor. Heb niets tegen halfjes, maar zie heel veel dromen van fokkers in duigen vallen en zie die halfjes uiteindelijk op de markt verschijnen............ik wil dat zo veel mogelijk beperken en hoop dat te bereiken door selectief om te gaan met het aangeboden fokmateriaal.
Waarom een Welsh/ Haffie/ Fjord met papier (van eigen ras of van NRPS oid) gaan kruisen met een QH of PH?? Papierrijke veulens blijken óók smaakvol te zijn in de salamie.......ze worden er massaal in verwerkt. En dááááár word ik verdrietig van, Huilen .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:01

Voor mij is er maar een reden om een hengst hengst te laten: hij is extreem mooi EN ook nog eens geschikt voor de fok. In alle andere gevallen doe je een hengst geen plezier met die hormonenrush door zijn lijf.

In het geval van mijn eigen hengstveulen gaan de kiwis er sowieso onverbiddelijk af... Incestgenen moet je zeker niet doorfokken (hoewel terugfok kennelijk vaker voorkomt dan ik in mijn onschuld dacht).

Ik geloof zelf niet in het zo lang mogelijk hengst laten voor de groei, de hengstenhals o.i.d. Na het ruinen verdwijnen die kenmerken namelijk toch. Aan de andere kant... je kunt er ook een gespierde hals oprijden, door oefening een mooi rond breed achterwerk trainen!

Ik heb echt onooglijke (quarter) hengstjes gezien, die in Nederland ook nog dekken. Dit zul je bij de warmbloeden niet tegenkomen. Daar wordt het gros der paarden geruind (je mag ook niet met een hengst starten voordat je punten in de L2 hebt gehaald). Alleen de tophengsten blijven hengst. Zelf vind ik dat een goede regeling.

Ik vind zelf ook niet dat een hengst houden voor iedereen is weggelegd. En ik heb helaas net even teveel onhandelbare exemplaren gezien (doordat de eigenaar niet consequent genoeg was). Helaas eindigen dit soort exemplaren maar al te vaak bij de slacht.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:30

jeddah schreef:
...., maar ik vroeg me onderweg naar huis wel een beetje af..... hoeveel veulens zijn we met z'n allen aan het fokken? Is voor dat aantal wel een "afzetmarkt"? Krijgen die beesten straks allemaal een goed tehuis???

Dit zijn dingen die ik me ook vaker afvraag,de tijd zal het voor ons leren..........laten we maar vooral hopen dat er een groeiende markt is voor de QH en PH die nu gefokt worden!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:44

Bij ons was de keuze erg gemakkelijk

Joey is Breeding Stock!
Joey was een klophengst
Joey was onhandelbaar!

Hakkie Takkie en binnen een paar minuten weg was zijn zakkie

Euh,...?? Tsjah,...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:44

Jolande schreef:
Maar nadeel van ruinen is dat er vaak toch een deel van het karakter verdwijnt, ze worden tammer, saaier.

Naar mijn mening is dat onzin, je moet je paard gewoon een beetje kennen.
Mijn hengst was een duidelijk geval van een grote bek, maar een klein hartje. Nu als ruin is hij dus ook veel minder dapper, hij is kijkeriger en schieteriger geworden.
Maar ook vlijtiger en gevoeliger dus veel prettiger om mee te werken.
Als ze ruin zijn zie je tenminste wat voor paard er schuil gaat achter al die hormonen.

Het kan alle kanten op gaan als je ze laat castreren, als je je paard goed genoeg kent kan je zelf al een heel aardige voorspelling doen. Persoonlijk vind ik dat je je zaakjes heel goed voor elkaar moet hebben wil je je paard op een eerlijke manier hengst houden, want 23 uur per dag eenzame opsluiting gun je geen enkel beest.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38675
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:59

Leuk onderwerp Blaze!!

Ik denk dat zeker 8 van de 10 hengsten hengst gelaten word omdat men vind dat het 'stoer' is! En in het breedste zin van het woord. Verder vind ik dat een hoop mensen niet correct een paard kunnen beoordelen of hij een 'geschikte' hengst is om hengst te laten.

Het is prettig dat we bij onze stamboeken een vrije hand krijgen in alles maar wat betreft hengsten, die beschikbaar zijn om te dekken, vind ik het erg jammer. Het is voor een merriehouder die meerdere merries heeft super interressant een eigen hengst te hebben. Zo worden de merrie goedkoop gedekt en de hengst kan redelijk makkelijk uitgezocht worden. Het hoeft immers niet aan eisen te voldoen en je krijgt, zonder opstakels, een papier bij de veulens.

Een hengst hengst laten omdat hij een leuke kleur heeft is, in mijn ogen, Not Don!!!

Waarop ik een hengst selecteer voor mijn merries is hier niet de vraag.

jeddah schreef:
Als ik nu bijvoorbeeld al op de DPHC site kijk, daar staan al een 6 tal prachtige veulens, waarvan 4 te koop. Vandaag was ik op Stroe en daar stonden ongeveer 15 QH/Paint merries om geinsemineerd te worden.
Ik wil echt helemaal NIET zeggen dat deze fokkers (inclusief mijzelf, want ook ik was er met een merrie natuurlijk) onverantwoord fokken, maar ik vroeg me onderweg naar huis wel een beetje af..... hoeveel veulens zijn we met z'n allen aan het fokken? Is voor dat aantal wel een "afzetmarkt"? Krijgen die beesten straks allemaal een goed tehuis???

Dit vraag ik me wel vaker af hoor, vandaar dat ik zelf alleen hetgeen wil fokken wat ik ook daadwerkelijk zelf kan houden, want ik heb een beetje het idee dat de markt met al het fokken en importeren een beetje verzadigd gaat raken en vraag me echt af wat er straks met al die dieren gebeuren gaat.

Als ik weer met getallen mag komen, in mijn ogen, is 70% procent van de dekking niet waardig genoeg om te laten gebeuren. Als ik zo om me heen kijk loopt er zoveel 'troep' rond. Die mensen fokken om te vermeerderen, om te handelen, om geld te 'verdienen'. Als je soms ziet wat voor een hengsten er gezet worden op merries die BEIDE niet voldoen aan een voorwaardig dekhengst of fokmerrie.

Ik weet, deze discussie is eerder geweest. Het hoeven niet allemaal sportpaarden te zijn bij uitstek, natuurlijk hebben we ook paarden nodig voor mensen die gewoon lekker in het bos willen crossen. Maar een dier hoort wel correct gebouwd te zijn wil je een gezond paard hebben en houden! Ik denk ook Jeddah dat je iets hebt gezien wat altijd al zo geweest is, er worden ontzettend veel veulens geboren. De markt vraagt en 'fokkers' draaien. Ik geloof niet dat er nu (of in 2005) meer aangeboden word dan normaal.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:06

FlyingHigh schreef:
Zolang mijn kereltje enkele merries mag dekken én ook nog te handhaven is in de ruinenweide, mag ie zijn ballen houden. Is dit niet meer te combineren, zal hij direct gecastreerd worden om hem een paardwaardig leven (met anderen samen dus!!!) te kunnen bieden.........dit vind ik namelijk extreem belangrijk en geef daar makkelijk zijn ballen voor op, *LOL*.

Helemaal mee eens, deze regels gelden ook voor Digger. Vooralsnog staat hij lekker samen met een ruin en de merries in zicht. Maar zodra dit wel problemen gaat geven dan krijgt hij een fijne lies operatie

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:31

"Good stallions make great geldings"...

Ik denk dat alleen écht fokmateriaal gebruikt zou moeten worden voor de fok (hengst én merrie!). De rest fijn ruinen en een leuk leven geven.
Er wordt naar mijn mening veel te veel vermeerderd hier in Nederland... een hengst is hier vaak al "dekhengst" vanwege z'n kleur!! NOU VRAAG IK U!!!...
Kwaliteit, daar gaat het naar mijn mening om. En dan gaat het er echt niet om of een hengst minstens 20 wedstrijden per jaar loopt en een ellenlange showrecord heeft... ik kijk iets verder dan dat, maar er moet wel degelijk voldoende kwaliteit aanwezig zijn om het ras te kunnen verbeteren. JMHO

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 87 bezoekers