luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 09:45

een heel leuk paardje die ik ken is een luchtzuiger
hij heeft wel zo'n band om, maar ik heb niet het idee dat het helpt
als hij zuigt maakt ie een heel vreemd geluid, nu heeft ie nix meer in z'n stal (zoals de voerbak) om op te zuigen, maar dat is natuurlijk geen oplossing

is het heel erg als een paard luchtzuigt?


Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 10:17

Ja, het is best wel erg als een paard luchtzuigt. dAt vind het paard overigens niet hoor, die krijgt een scheutje 'morfine' uit zijn eigen lichaam elke keer dat hij dat doet, daarom doet hij het ook. Vind ie lekker.
Maar tegelijkertijd vernielt hij wel zijn hele ademhanlingssysteem. Beeld je maar eens in wat er gebeurt als jij de hele dat lucht staat op te zuigen. Je ademnhaling wordt er onregelmatig van, en je buik zal voelen als een grote bal met lucht. Luchtzuigende paarden lopen grote kans op koliek door die overmaat aan lucht in hun lijf. En ze kunnen hun luchtpijp er mee beschadigen en verkeerde spieren ontwikkelen. Het is vele malen beter als een paard dat niet doet dus.
Maar het is bovenal heel vervelend als een paard dat doet. Hij vernielt met zijn tanden alles om er grip op te kunnen krijgen (want dan is het luchtzuigen nog veel lekkerder) en je kan je mateloos ergeren aan dat snurkende geluid. ik wil zelf absoluut geen luchtzuiger op stal hebben.

Ze zeggen vaak dat andere paarden het gedrag gaan kopieren en ook gaan luchtzuigen als ze zo'n paard zien. Dat valt volgens mij wel wat mee. Goed gedrag kopieren ze immers ook niet..... Toch is het beter te voorkomen. zEt dan ook geen jong, beionvloedbaar paardje naast zo'n zuiger.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 11:32

zou dit ook gevolgen kunnen hebben voor in de sport?

veel van de achtergrond van dit paardje weet ik niet, ik weet wel dat het altijd al een luchtzuiger geweest is
iets meer als een maand geleden is het paard gevallen, en staat nu op boxrust, minstens een maand mocht ie van de DA de box niet uit, hij is er nu dus ook nog niet uitgeweest
misschien gaat het met luchtzuigen iets beter als ie strax weer wat te doen krijgt en zich niet zo verveelt in zijn box??

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 11:53

het scheelt van geval tot geval. Je hebt ze die zelfs op hun eigen tong kunnen gaan staan zuigen en je hebt ze die het alleen eventjes na het eten doen. Ik heb zelf ook een matige luchtzuiger die het na het eten vaak doet en als er veel mensen in de buurt staan (negatieve aandacht). Hij heeft een miracle collar en doet het sinds ie die heeft heel weinig. Hij heeft een super gebit, heel goede conditie en nooit last van koliek en steekt de anderen niet aan. Hij staat tegenover een wever en ook die steekt de rest niet aan.

Niets zo charmant als een paard in her land.

DubbelFun

Berichten: 88470
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:28

Vaak hebben ze het zich aangeleerd omdat ze zich vervelen. Het wordt al snel een slechte gewoonte, die wel degelijk gevolgen kan hebben voor de gezondheid.

Als een luchtzuiger veel buiten gehouden kan worden zal het wel gaan, maar zodra hij weer binnen staat begint hij net zo snel weer.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 13:32

maar kan het ook gevolgen hebben voor de sportprestaties van dat paard?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:39

Hier zijn al heel veel topics over geweest, onlangs nog! Ik vind van niet, mijn paard heeft als luchtzuiger internationaal gelopen. Hij had er nooit last van, ik ook niet alleen anderen die het irritant vonden. Een paard kan er mager van worden of koliekerig, maar dat verschilt van paard tot paard en als je hem al een tijdje kent weet je wel of hij er nadeel van ondervindt. De mijne heeft er nooit een probleem mee gehad. En ik dus ook niet! Voor mij was het de mogelijkheid een heel goed paard te kopen voor een nette prijs (want ze zijn wel minder waard omdat nogal wat mensen er redelijk hysterisch over doen).

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:41

de kans op koliek is dan ook groter, als ze veel lucht in de maag hebben en eten daarna heel veel dan zou koliek kunnen optreden

fietsen is gezond, eet meer fiets

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 13:44

o sorry, wist ik niet, die zoekmachine wil ook niet zo goed
weten jullie welke topics dat dan zijn?

DubbelFun

Berichten: 88470
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:20


Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 22:16

Kenzo is ook een luchtzuiger. Maar hij had eerst wel zo'n band (ben ff de naam kwijt) om, en die hielp wel, hij deed het niet meer. Maar nu hebben ze die afgedaan, omdat hij er wondjes van kreeg, maar nu doet-ie het weer Scheve mond\ Frusty

Mijn vader had ergens gelezen, dat je je paard afleiding moet geven in zijn stal, omdat-ie zich verveelt. Er stond bijv: een spiegel ophangen (een onbreekbare Verward ), speelbal enz.

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 22:38

daar geeft ie nix om
en hij staat naast een ander paard
ik kom regelmatig even met haar knuffelen, vindt ze geweldig
ze heeft wel een band om, helpt neit, zijn er ook banden die wel helpen?


Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 10:55

Hangt ervan af hoe erg hij het doet (die van mij wilde het en deed het dus gewoon, ook al kreeg hij wondjes) en of ze het kunnen zonder zich vast te klemmen.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 16:19

Die banden helpen niet altijd nee, er is ook een manegepaard bij ons op de manege, en die zuigt gewoon door die band heen Frusty
Die doet ook zowat niks anders

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 17:31

Sinds een paar weken ben ik de trotse eigenaar van een paard... dat luchtzuigt.
Magoo heeft het er enorm baat bij dat hij in een andere box staat. Hij staat nu meer tussen de paarden (en mensen) en kijkt niet meer uit op de mestvaalt Knipoog
Bij Magoo werkt de miracle collar (zo'n dubbele band) enorm goed, hij zuigt nu alleen maar als hij met z'n neus naar de balk van de poetsplaats staat.(Zonder band).
Vandaar dat ik 'm dus maar dwars 'parkeer', hij gaat niet op zoek naar 'n zuigplekje.
Sowieso is het erg belangrijk dat luchtzuigers genoeg vezels krijgen, om de ingewanden zo goed mogelijk te laten werken. Door het zuigen worden ze 'voldaan' en kunnen minder gaan eten, waardoor ze eigenlijk zelf de darmwerking laten verminderen en soms zelfs stil leggen, met als gevolg koliek.

O ja, Magoo was een continue zuiger, z'n voortanden zijn gesleten (hij had een voorkeur voor ijzer). Hij deed het hoofdzakelijk om aandacht te trekken.

Groetjes,
Annemieke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 31 bezoekers