Wie kent de reglementen bij springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 20:09

Is het een weigering als je paard staakt? tussen de hindernissen bedoel ik dan niet er vlak voor Verward
Wie weet het ?

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama


ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 20:17

Als hij ergens midden tussen de hindernissen staakt is dat dacht ik geen weigering. Hij weigert ten slotte niet te springen. Maar helemaal zeker ben ik hier niet van, ik heb geen regelementen bij de hand om het even te checken.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 20:40

Ja, als je paard stilstaat of achterwaarts gaat telt het als een weigering, onafhankelijk waar het gebeurt.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 20:40

sommige jury's rekenen dit wel tot een weigering, sommigen ook niet
als je pony zomaar in het parcours staakt dan moet je wel eens naar de oorzaak gaan kijken, lijkt me niet vrij normaal eigenlijk

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 20:46

Tja in dit geval ging ie zelfs twee keer steil omhoog !!
In dit geval ging het om een clubkampioenschap en hierdoor ,of door de beoordeling van de jury is er een smet op de kampioene gevallen.
Jammer toch?
Feit blijft dat je je moet afvragen WAAROM ie dat doet!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:00

Lijkt me duidelijk een weigering. Ik heb geen reglement bij de hand, maar dit is natuurlijk verzet. Ik ben ooit op een nog veel banketstaafliger manier aan een weigering gekomen. Ik ging na een hindernis rechts ipv links, draai achter de net gesprongen hindernis door zodat ik niet mijn eigen lijn kruis en ga verder met het parcours. Resultaat: 3 strafpunten omdat ik van de ideale lijn ben afgeweken en denkbeeldig doorgetrokken lijn van de volgende sprong heb gepasseerd Verward Verward Verward Verward Verward Op een kringkampioenschap waar ik de grote favoriet (wow, yuck, teiltje) voor de titel.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:05

dat van die ideale lijn lijkt me heel vaag
ik heb ook een keer zoiets gehad
na een hindernis ging ik rechts, heel eind doorgegalopeerd tot ik het doorhad, ik galopeerde naast het stek, maar ben toch nog richting stek gedraaid, en de andere kant weer op gegaan, dus me eigen lijn neit gepasseerd, en dit werd niet als weigering gerekent, maar ik zou wel van die zogenaamde ideale lijn afgewijkt zijn zoals hierboven beschreven staat

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:16

CClover, helemaal mee eens, maar ik had geen schijn van kans bij de jury. Ik kan er nog boos over worden en dit is ik denk 10 jaar geleden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:44

Wat je beschrijft valt onder verzet, art 223:
' 1. Er is sprake van verzet wanneer het paard weigert voorwaarts te gaan, stilstaat om welke reden dan ook, al dan niet regelmatig of volledig keert maakt, steigert of achterwaarts gaat, om welke reden dan ook. Verzet wordt bestraft als een weigering...........behalve enz. enz.....'
Volgens art 236 wordt dit als ongehoorzaamheid bestraft, eerste keer 3 strafpunten; tweede ongehoorzaamheid 6 strafpunten en derde uitsluiting. Er is ook nog een tabel (art. 239) waarin strafpunten omgerekend worden naar strafseconden: eerste en tweede ongehoorzaamheid elk 0 seconden, maar de derde ongehoorzaamheid betekent uitsluiting.

Hoop dat je er zo wijs uit kunt worden!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-01 08:43

Duidelijker kan het niet Fabienne!
Hartelijk dank hiervoor .
Zal de eeuwige tweede nog eens extra feliciteren.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 09:29

Als omroeper bij ZH maak ik dit vaak mee. Ik zit meestal bij het progressief parcours vaak zijn ze dan minder streng.

Als een ruiter tussen 2 hindernissen zijn paad stil zet en niet achterwaarts gaat is dit GEEN weigering. Gata het paard achterwaarts dan wel. Stop het paard uit zichzelf en toont verzet is dit een weigering.

In het klassiek zijn ze veel strenger vooral in de B omdat daar op stijl wordt gereden.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:00

Prisca, dit is echt wat het algemene reglement voor het springen vermeldt! Bovenstaande is uit het ABSW wedstrijdreglement! Geldt voor alle springwedstrijden, er worden geen uitzonderingen aangegeven voor verschillende vormen van springwedstrijden.

in artikel 223 stond bovendien ook nog (in aanvulling van wat ik hierboven geciteerd heb): Er is ook sprake van verzet wanneer de deelnemer zijn paard stil laat staan, op wlek ogenblik of om welke reden dan ook, behalve in het geval van een niet goed herstelde hindernis.......enz'
en: 'verzet wordt bestraft als een weigering'.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Leliesan, Trendiction en 36 bezoekers