Europa kinderhulp..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Europa kinderhulp..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 16:25

Ik las net in de krant een stukje van Europa kinderhulp.
Dat er weer heel veel gezinnen te kort komen om kinderen 2 weekjes in te laten logeren.
Zelf zijn mijn man en ik gek op kinderen en hebben regelmatig logetjes in huis.
Mij lijkt t echt super om 2 weekjes een kansloos kindje de tijd van zijn leven te geven.

Dit is trouwens op geheel vrijwillige basis dus je krijgt er niets voor.

Zouden jullie dit wel of niet doen?

Overgens hun site is:http://www.europakinderhulp.nl

voor t geval er meer geinteresseerde zijn..

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:27

Ik zou het niet doen..
Een vriendin van mijn moeder heeft dit ook gedaan,helaas heeft het kindje heel wat sieraden, geld ed. gestolen.
Een jaar erna heeft ze een ander kindje gehad, en die stal van alles uit winkels mee.

Wil ze niet allemaal over 1 kam scheren hoor, maar in mijn omgeving dus geen goede ervaring mee

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11572
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:31

Mijn moeder is actieleidster van Pax Christi Kinderhulp.
Dat is een organisatie die dus oorlogskinderen uit Bosnie haalt, maar ook uit Ierland, Berlijn, Polen, armenie enz.
De werkgroep Voorne-Putten ROzenburg, waar zij dus actieleidster van is, haalt kinderen uit Bosnie
Over 2,5 week komen ze weer *LOL*
Het is altijd fantastisch, dan komt er aan het begin van de vakantie een groep kinderen heel schuchter uit die bus na een reis van 30 uur en na 3 weken zie je ze gewoon helemaal opgebloeid, dat is het echt mooiste wat je kan zien.
Dus als ik jou was zou ik het zeker doen, je doet ontzettend veel goeds voor die kinderen
En als je miss. voor later interesse hebt, bij Pax komen ze ook nog wel eens mensen te kort, en er zit vast een werkgroep bij jou in de buurt
als je daar meer info over wilt kun je ook pb'en Lachen

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11572
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:34

o ik zie net het berichtje van Miep, maar ik vind niet dat je al die kinderen over 1 kam kunt scheren.
In deze omgeving komen al vele jaren kinderen, maar nog nooit echt problemen gehad met diefstal e.d.
Natuurlijk proberen ze wel een swat uit, het blijven tenslotte kinderen, maar dat is een kwestie van duidelijk je regels stellen, zodat de kinderen ook weten waar ze aan toe zijn.
En er zijn natuurlijk ook wel eens lastigere kinderen, maar ze zijn zeker niet allemaal hetzelfde, mijn ervaringen zijn juist dat ze alleen maar dankbaar zijn met wat ze krijgen, omdat ze thuis niets hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:43

www.vreugdezaaiers.org

Wij zijn ook ''lid'' van deze organisatie. Je hebt dan de mogelijkheid om hetzelfde kind meerdere keren per jaar en meerdere jaren kan laten komen. Je kan zelf aangeven hoe en wat.

Deze kinderen komen allemaal uit Parijs en voorsteden, de ouders hebben het slecht. Dit wordt ook allemaal door het hoofdkantoor in Parijs gecontroleerd.

Voor meer info kun je natuurlijk altijd pben Knipoog

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:47

Als wij genoeg ruimte hadden(ik woon nog thuis ivm woningnood in het gooi), dan had ik ook zeker een logeetje in huis gehaald, maar dan maar voor 2 weken, lijkt me nl best een hele opgave als je niet dezelfde taal spreekt en toch de hele dag op een kind moet letten.
Veel plezier.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 16:47

Ik heb op 3 verschillende sites gekeken en op alle 3 wordt er om een medische verklaring van de huisarts gevraagt.
Hier loop ik helaas op vast.

T lijkt ons beide echt super om een kindje te laten logeren bij ons.
maar goed Boos! helaas geloof ik dus

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11572
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:55

waarom vragen ze dan een medische verklaring?
Ik weet wel dat ze bij ons om een VOG (verklaring omtrent gedrag) vragen, omdat ze anders gewoon geen kinderen mogen plaatsen.
Maar van een medische verklaring heb ik nog nooit gehoord?

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 17:00

1. U krijgt een inschrijvingsformulier, dat u samen met een recent getuigschrift van goed zedelijk gedrag van beide onthaal ouders en een verklaring van de huisarts dat er geen medische beletselen in uw gezin zijn om een vakantiekind op te nemen.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 17:02

xingridx schreef:
o ik zie net het berichtje van Miep, maar ik vind niet dat je al die kinderen over 1 kam kunt scheren.


Zeg ik dat niet zelf ook?
Er zullen heus wel goede kindjes bij zitten hoor, maar na 2 keer een kindje te hebben gehad die dus wel jatten als raven, is het vertrouwen er gewoon niet zo.
En dan nog denk ik, er zijn toch ook zat nederlandse kindjes die het moeilijk hebben?
Waarom moeten nederlanders altijd buitenlandse mensen helpen, en de nederlandse 'minderheid' laten gaar koken in hun sop..

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 17:04

Miep, bij Europkinderhulp worden er ook Nederlandse kinderen geplaatst in gezinnen.

Ik snap jou verhaal wel, ik bedoel als ik 2 keer iemand in huis gehad zou hebben die mijn huis leeg gehaald zou hebben zou ik er ook geen vertrouwen meer in hebben

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 17:24

Angelique18 schreef:
en een verklaring van de huisarts dat er geen medische beletselen in uw gezin zijn om een vakantiekind op te nemen.


Is jouw ziekte een beletsel om kinderen in huis te nemen? Het lijkt mij inderdaad dat wanneer je bij wijze van spreke vanaf je nek verlamd bent dat het niet mogelijk is om tijdelijk voor deze kinderen zorg te dragen. Maar als jouw vriend en jij overwegen om aan zoiets te beginnen en het doorzetten, is in jullie ogen jouw ziekte (weet niet of het in jouw geval om een ziekte gaat, zo niet, excuses) geen belemmering. Ik zou daar eens naar informeren.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11572
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 17:33

Citaat:
maar na 2 keer een kindje te hebben gehad die dus wel jatten als raven, is het vertrouwen er gewoon niet zo

Ja, sorry, ik snap dat je er nog weinig vertrouwen in hebt na 2x een tegenslag, maar ik denk ook dat dit gewoon pech hebben is, en 2x een lastig kindje treffen
Je kan het nooit weten, denk ik, ook kinderen die in het begin zo rustig en verlegen lijken, kunnen zodra ze wat gewend zijn, behoorlijk veranderen en heel wat gaan ondernemen Lachen

En Angelique, ik denk dat je gewoon informatie moet inwinnen bij je huisarts, ik weet niet hoe jouw situatie is, of je ziek ben of zo, maar ik denk dat hij het beste kan beoordelen of jullie in staat zijn om kinderen op te vangen.

En ik zou niet helmeaal alleen afgaan op de criteria die op de site staan, je kan het altijd proberen.
Bij ons is er altijd sowieso een gesprek, voor je je echt kan aanmelden, om meer informatie te geven en te kijken of je daarna nog geinteresseerd bent
Ik weet alleen niet hoe dit bij Europa Kinderhulp werkt, maar je kan het natuurlijk altijd proberen om je aan te melden, voor hetzelfde geld kom je wel gewoon in aanmerking

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:39

Idd kan je niet eens contact opnemen met HA of stichting over de mogelijkheden gezien je ziekte.
Als het enigzins mogelijk is zou ik zeggen, DOEN!

Je maakt zo'n kindje er zo gelukkig mee. Wij hebben 8 (?) jaar lang hetzelfde franse meisje in huis gehad, vanaf haar 6e (jonger mogen ze niet) via Europa kinderhulp overigens. Elke zomer en twee keer ook met kerst. Het meisje had het thuis heel slecht, haar ouders sloegen haar (in het eerste jaar huilde ze omdat ze haar moeder miste, want deze sloeg haar niet zo hard als haar vader Scheve mond). Het eerste jaar dat ze kwam was ze dus 6, en kleiner dan mijn 3-jarige zusje, zo ondervoed was ze. Later was dit minder omdat ze naar school ging en daar een lunch kreeg. Warm water kende ze niet, een vader die elke dag naar z'n werk ging ook niet (vader en broers gingen gevangenis in, gevangenis uit). Een wc in huis kende ze niet, die deelden ze thuis met de hele straat. En ga zo maar door.....
Als ze aan het eind van de 3 weken naar huis moest, zat ze huilend in de bus.

Helaas zijn we haar uit het oog verloren. De laatste zomer dat ze zou komen, ging niet door omdat de drie weken uit huis niet lang genoeg was en ze dus naar een kamp ging waar ze 6 weken van huis kon zijn. Daarna hebben we nooit meer wat van haar gehoord, europa kinderhulp heeft nog geprobeerd contact met ze te leggen, maar ook dat is nergens op uitgelopen
Het was overigens een heel slim meisje, probeerde nederlands te leren en pikte dat erg snel op

Kan hier nog wel een tijdje over door typen, maar dan wordt het ook zo'n lang verhaal Knipoog Dus laat het hier maar bij....

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:51

Het lijkt mij ook heel erg mooi om zo'n weerloos kind een hele mooie tijd te geven.

De voorvallen die Miep nu noemt, daar kan ik me wel in vinden... maar ze zijn allemaal niet zo! Zo als ze zelf al zei: je kunt al die kinderen niet over één kam scheren.'

Als je dokter vind dat je het kunt, en de stichting er mee akkoord gaat, lijkt mij dat je dit zeker moet doen.

Heel erg mooi voor die kinderen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:16

Het is een geweldig iets natuurlijk. Maar wat veel mensen vergeten is dat zo'n kind na twee weken weer terug moet in zijn eigen ellende. Ik denk persoonlijk dat je de situatie alleen maar meer verknalt voor zo'n kindje. Je geeft ze een soort van valse hoop...

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11572
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:23

Sorane, dat ben ik niet met je eens
Hier komen dus al 11 jaar kinderen uit Bosnie, nou, die komen uit de vreselijkste buurten (heb er een paar gezien deze zomer )
En dit jaar weer, ze komen uit een heel klein kamp dat bestaat uit 2 grote schuren, je kan er niet eens normaal komen met een auto.
Maar we halen ze hierheen voor 3 weken vakantie, en ze zien even dat het ook anders kan, dat er ook betere plekken bestaan dan waar zij leven
Ze maken in de 3 weken een plakboek en dat bewaren ze nog jaren!
Veel kinderen teren nog jarenlang op hun vakantie in Nederland
En je geeft ze geen valse hoop, de kinderen zijn blij dat ze terugkunnen naar huis! Want ze hebben het drie weken geweldig gehad, maar daar, in al die ellende en het verdriet, wacht toch nog steeds hun moeder op ze, en daar kunnen geen 10 vakanties tegenop!
Ik heb het gezien, dan stonden ze heel sip bij de bus om weer weg te gaan en je hoefde maar het woord: mama te noemen en de gezichtjes lichtten toch weer wat op Lachen

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:27

Ik ben het ook niet met je eens sorane.
Kan me goed voorstellen dat die kinderen juist hun 'slechte' leven volhouden omdat ze uit kunnen kijken naar die ene vakantie.
Zeg zou zelf, een rot situatie volhouden is een stuk makkelijker wanneer je weet dat er aan het eind van het jaar een leuke periode is.
Ookal is deze periode maar 3 weken..

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:42

Ben het ook niet met je eens Sorane Knipoog
Zoals Miep en ingrid al aangeven. Zijn deze kinderen zo blij met die paar weken dat ze uit de ellende weg zijn. Dus waarom zou je ze dat ontnemen?
Ze kunnen even uitrusten, echt kind zijn en aansterken. Het is vervelend om ze daarna terug te moeten sturen, maar je maakt die kinderen zo blij met hun (in onze ogen) simpele vakantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:07

Sorane schreef:
Het is een geweldig iets natuurlijk. Maar wat veel mensen vergeten is dat zo'n kind na twee weken weer terug moet in zijn eigen ellende. Ik denk persoonlijk dat je de situatie alleen maar meer verknalt voor zo'n kindje. Je geeft ze een soort van valse hoop...


Niet bij de vreugdezaaiers, daar kunnen ze op zijn kortst 2 weken en op zijn langst 3 maanden komen. En er zijn een aantal periodes per jaar waarin je ze kunt aanvragen.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 20:45

Als ik jullie reacties zo lees ga ik toch echt wel mijn best doen om te kijken of dat wij éen kindje in huis kunnen halen om een paar weekjes te laten logeren hier.
Inprinciepe hebben we alles om een kindje toch een paar geweldige dagen te laten beleven.

T lijkt ons beide iig fantastisch, alleen of t haalbaar is met mijn gezondheid dat is even afwachten.
Puur voor mezelf dus he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:53

Ik heb een kindje gezien die het na die vakantie gewoon niet meer volhield in zijn eigen land. Dat arme jochie werdt knettergek. Hij had een geweldige paar weken hier in Nederland. En dan moet hij terug... Geen warm bed, geen lekker eten, niet een paar mensen die toch om je geven, geen liefde niets meer... Voor die kinderen is het erg moeilijk.
Ik zou zo'n kindje 100x liever adopteren en het een geweldig onbezorgd leventje bezorgen dan hem na die 1 of 2 weken terug te sturen naar alle ellende in zijn eigen land...
Dat is wat ik bedoelde te zeggen.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11572
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:53

je moet het gewoon proberen of het mogelijk is
Maar wel op jezelf letten! Als het voor jou medisch gezien niet haalbaar is, moet je het niet doen!
Het is toch behoorlijk zwaar om zo'n kind in huis te hebben, hoe fantastisch het ook is Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:05

Sorane, er zullen best kinderen zijn die het niet aankunnen. Dat is heel vervelend natuurlijk, maar denk eens aan al die kinderen die het wel aankunnen en een paar geweldige weken hebben.
Tuurlijk zou je zo'n kind het liefst in huis houden, daar heeft mijn vader het ook vaak zat over gehad. Maar dat gaat ook niet zomaar....

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11572
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:25

Precies Richtje, en vaak zijn het de gastgezinnen die het er het moeilijkst mee hebben dat de kinderen weer weggaan
Je gaat je in 2/3 weken zo ontzettend hechten aan zo'n kind, maar die kinderen gaan toch terug naar hun moeder en (voor zover ze die hebben) familie, en dat is ook een heleboel waard
Want over liefde hebben ze vaak beslist niet te klagen hoor (iig de oorlogsslachtoffertjes die hier komen)
En de ervaringen die ze hier opdoen zijn zo goed voor ze, daar teren ze jaren later nog op