Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Is diep & rond rijden in orde??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 12:03

Hallo allemaal!

Ben nieuw hier, maar zou graag een discussie openen over de voor- en nadelen van het zogenaamde "diep en rond" rijden.

Voor alle duidelijkheid:
Da's heel wat anders dan voorwaarts neerwaarts en kenmerken zijn het (zwaar) achter de loodlijn rijden met de pol (stuk direct achter de oren) NIET als hoogste punt.

Zeker sinds het onderzoek van Dr. Horst Weiler (patholoog) dat aantoond dat het langdurig achter de loodlijn lopende paard ALTIJD PERMANENTE schade oploopt Huilen
Dus het helpt niet als je wel het paard er van achteren goed bij hebt: zelfs dan krijg je een vergroeing in de nek, die veroorzaakt wordt door een overbelasting (overmatig oprekken) van de banden in het bovenste nek gedeelte. Deze verbeende vergroeiing is NIET van de buitenkant waar te nemen (dus niet hetzelfde als de "valse knik"), maar wel (posthum) aan de binnenkant. Volgens Dr. Weiler kan het niet anders dan dat dit een pijnlijke aangelegenheid is voor het paard.

Dit, maar vooral ook veel andere redenen waarom dit achter de loodlijn rijden niet fijn is voor het paard, is heel goed beschreven EN uitgebreid geïllustreerd op de site van Theresa Sandin (http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/rollkur.php). In het engels, maar erg duidelijk (en ook voorstanders van deze manier van rijden komen aan het woord!)

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:09

Er zijn hier op Bokt al heel veel discussies geweest over het LDR rijden en het rollkur systeem.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:14

Ik hou er niet van, vind het echt 3 keer niks. Zie er ook absoluut het nut niet van in. Als je een paard goed rijdt gaat ie vanzelf wel in een mooie en goede houding lopen, daar heb je het diep en rond rijden echt niet voor nodig. Ik weet dat het nu een hype is (Anky doet het natuurlijk ook, dus dan zal het wel goed zijn) maar ik doe er niet aan mee, geen overbelasting voor mijn paard, hij moet het idee hebben dat hij vrij is in het aannemen van zijn houding, dat ik hem zo rijdt dat ie vanzelf wel goed gaat lopen zorgt alleen maar voor een natuurlijkere uitsraling.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 12:20

Apple schreef:
Er zijn hier op Bokt al heel veel discussies geweest over het LDR rijden en het rollkur systeem.


Is de site van Theresa al onder de aandacht geweest? Het lijkt mij zeker de moeite waard om mensen hier naartoe te verwijzen voor een uitgebreide analyse van het probleem.

Als meer mensen inzien wat ze eigelijk aan het doen zijn, zullen er misschien minder mensen gebruik van maken, want niemand wil z'n paardje bewust kwaad doen, toch??

Ik hoop dus dat je dit onderwerp toch wilt laten staan Knipoog !

Groeten,

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:30

Ik wil hier eventueel wel weer over discussieëren,
nadat jij je hebt voorgesteld wel te verstaan Knipoog

Dus met wie hebben we hier te maken? Party!!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:35

De bokt zoekmachine geeft geen resultaten op Theresa Sandin of Horst
Weller, dus het lijkt me dat jouw topic zeker een plaatsje op bokt verdient!

Mijn mening over LDR Stoom uit je oren behoeft geen herhaling Lips are sealed , denk ik...

Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:36

Jawel, de site van Theresa is al eens eerder aangehaald hier op bokt, dat weet ik heel erg zeker, ik heb er zelf nog iets over gezegd namelijk.

In dit topic: [VMR] Duidelijke foto's verschil tussen valse knik/LDR

Het onderzoek van Horst Weiler is ook driedubbelgedraaidenomgekeerdheenenweer bediscussieerd op bokt hoor. Dat is namelijk hèt onderzoek naar de schade aan het skelet in de hoofd-hals verbinding die veroorzaakt zou worden door het knikje, zoek eens op knikje zou ik zeggen Haha!.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-04 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:38

Wat ik van dat onderzoek van Horst Weiler begreep is dat hij een aantal paarden heeft onderzocht en daar vergroeiingen heeft aangetroffen.
Maar het was helemaal niet duidelijk op welke manier deze paarden zijn getraind, dus kan je die conclusie niet maken.
Als je het goed wilt doen, moet je paarden op LDR methode getraind en op klassiek getraind op een correcte manier (dus bij goede ruiter) vergelijken. Dus na 5 jaar training de paarden slachten en onderzoek doen, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:47

Klopt Essie,
en dan moet je minstens 50 LDR getrainde paarden en 50 klassiek getrainde paarden hebben, die exact op dezelfde wijze zijn opgefokt, gevoerd en gestald.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:00

ik hoop dat het niet offtopic is ( zel wel weer Haha! ) maar dan heb ik toch eccht een vraagje. ik zie nu zoveel paarden met valse knik of LDR , maar wanneer loopt een paard dan wel echt goed aan de teugel ( foto?? Lachen ) want ik begin het nu toch echt niet meer te snappen...


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:11

Heeft Aqua8horse een schaduwaccount of een nieuwe volgeling? Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:11

QQQQ schreef:
Zeker sinds het onderzoek van Dr. Horst Weiler (patholoog) dat aantoond dat het langdurig achter de loodlijn lopende paard ALTIJD PERMANENTE schade oploopt



Dit is al niet aan te tonen omdat de beste meneer niet kan bewijzen of ze daadwerkelijk LDR getraind zijn.
[/quote]

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:12

Daar zijn enorm veel informatieve boeken over, vamp,
ook in de bibliotheek en bij de ruitersportzaak.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:14

Oliebol zie dat er al soortgelijke posts waren Bloos Eerst lezen dan pas berichten Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:27

Billy schreef:
Heeft Aqua8horse een schaduwaccount of een nieuwe volgeling? Haha!


Haha, daar moest ik ook meteen aan denken. Of wellicht is Anky geinfiltreerd! Haha!

Toos paardloos

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:27

vamp schreef:
ik hoop dat het niet offtopic is ( zel wel weer Haha! ) maar dan heb ik toch eccht een vraagje. ik zie nu zoveel paarden met valse knik of LDR , maar wanneer loopt een paard dan wel echt goed aan de teugel ( foto?? Lachen ) want ik begin het nu toch echt niet meer te snappen...


Zie het topic dat Lovely al gegeven heeft een paar reacties naar boven. Hier is het best duidelijk uitgelegd met foto's.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 13:28

essie79 schreef:
Wat ik van dat onderzoek van Horst Weiler begreep is dat hij een aantal paarden heeft onderzocht en daar vergroeiingen heeft aangetroffen.
Maar het was helemaal niet duidelijk op welke manier deze paarden zijn getraind, dus kan je die conclusie niet maken.


Weiler heeft niet gekeken naar LDR gereden of niet, maar wel naar achter de loodlijn gereden of niet.
Hij heeft paarden gebruikt uit verschillende bronnen, van prof en niet-prof ruiters en ook niet-gereden paarden bekeken.

Hierna is ie tot de conclusie gekomen dat achter de loodlijn rijden (LDR of niet!!) dus altijd schade oplevert.

100% hard kan ie het natuurlijk niet maken zonder de voorgestelde wetenschappelijke aanpak met zeg maar 100 lieve paardjes.
Ik stel voor dat wij DAT onderzoek onnodig maken door de expert te geloven! Bij twijfel kan je maar beter voor de zekere weg kiezen en voorkomen dat je paard er ooit last van gaat krijgen door hem vóór de loodlijn te houden!!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:34

Wat ik al weer merk is dat QQQQ niet open staat voor andere ideeën. Op zo'n manier heeft verder dicussieren geen zin.
Iedereen die tegen LDR is komt met een onderzoek wat niet waterdicht is ........

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:37

imker"]
[quote="Billy schreef:
Heeft Aqua8horse een schaduwaccount of een nieuwe volgeling? Haha!


Haha, daar moest ik ook meteen aan denken. Of wellicht is Anky geinfiltreerd! Haha!
[/quote]

Ik zie Anky aan voor opener dan dit Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 13:39

jacobien schreef:
Wat ik al weer merk is dat QQQQ niet open staat voor andere ideeën. Op zo'n manier heeft verder dicussieren geen zin.
Iedereen die tegen LDR is komt met een onderzoek wat niet waterdicht is ........


Moet zeggen dat ik jouw antwoord niet erg open vind klinken.

(één "Q" volstaat hoor, maar dat kan niet als username...)

Ik heb nog niemand gezien met een waterdicht onderzoek dat aantoond dat LDR hartstikke gezond is!

Ik vraag alleen om de argumenten (meeste dus te vinden op Theresa's site) serieus aan te horen. Dan mag iedereen voor zichzelf uitmaken of ie al dan niet LDR wil rijden.
Persoonlijk hoop ik dat door dit inzicht tenminste één LDR-fan toch maar voor de zekere weg kiest en voortaan het neusje eruit laat!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:41

QQQQ schreef:
Ik stel voor dat wij DAT onderzoek onnodig maken door de expert te geloven! Bij twijfel kan je maar beter voor de zekere weg kiezen en voorkomen dat je paard er ooit last van gaat krijgen door hem vóór de loodlijn te houden!!



Oooh, dus Horst Weiler is DE expert en niemand anders heeft er verstand van?
Omdat deze gedachtengang jou aanstaat?
Als ik iets wil onderzoeken ga ik toch van meer dan één bron uit, misschien zijn er wel meer "experts" die hun mening erover gegeven hebben. En als ik dan net achter de verkeerde aanloop heb ik toch mooi pech want dan schiet ik mijn doel voorbij.
Je ziet het al stotterQ, ik ben niet overtuigd

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:41

jacobien schreef:
Wat ik al weer merk is dat QQQQ niet open staat voor andere ideeën. Op zo'n manier heeft verder dicussieren geen zin.
Iedereen die tegen LDR is komt met een onderzoek wat niet waterdicht is ........


Sluit ik me bij aan.

Ik vraag me ook, net zoals Sjuim af, of deze QQQQ zich eerst zou willen voorstellen, dan weten we met wie we nu weer aan het discussieren zijn Lachen.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:43

Dus duidelijk aqua 8 heel erg zielig hoor Huilen
Als je het zo druk hebt met je revolutionaire methode wat doe je dan hier op bokt ?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 13:43

Billy schreef:
Oooh, dus Horst Weiler is DE expert en niemand anders heeft er verstand van?
Omdat deze gedachtengang jou aanstaat?
Als ik iets wil onderzoeken ga ik toch van meer dan één bron uit, misschien zijn er wel meer "experts" die hun mening erover gegeven hebben. En als ik dan net achter de verkeerde aanloop heb ik toch mooi pech want dan schiet ik mijn doel voorbij.
Je ziet het al stotterQ, ik ben niet overtuigd


Goh, volwassen hoor, schelden met een gebrek !! Hopelijk let de moderator op.

Eén moet de eerste keer zijn Billy, dat Horst nou de eerste was dat kan ik ook niet helpen.
Ik zie jou ook niet met wetenschappelijke tegenexpertise komen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 13:45

jacobien schreef:
Dus duidelijk aqua 8 heel erg zielig hoor Huilen
Als je het zo druk hebt met je revolutionaire methode wat doe je dan hier op bokt ?


Who the "F" is aqua 8??

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 12 bezoekers