Spaanse volbloed

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Dancy
Berichten: 165
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Spaanse volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 17:08

Hoi, ik eigenaar van een spaanse volbloed van bijna 2 jaar, ik ben toch nieuwsgierig geworden wat nou het verschil is tussen een spaans of arabisch volbloed? Wie kan mij dit vertellen?

Dancy


rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:55

De een heeft spaans en de ander arabisch bloed Tong uitsteken Schijnheilig

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:11

Er zijn twee volbloedrassen Engelse en Arabische. Inmiddels wil iedereen graag de waardevolle term volbloed gebruiken voor paarden die dat niet zijn.

Als iemand het over Spaanse volbloeden heeft dan zouden dat Arabische Volbloeden moeten zijn, gefokt in de Spaanse (Arabische) lijnen. Maar de terminologie is dan dus fout: het moet zijn Spaanse Arabische Volbloeden en niet Spaans Volbloed. Dit zou impliceren dat er nog één ander volbloedras zou bestaan. Inmiddels gebruiken dus vele de term "volbloed" maar of dit correct is valt te betwijfelen.


Misschien bedoelen ze Engelse Volbloeden met een Spaans accent?? Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48352
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:42

Hazzebaz is expert op het gebied van Spaanse Arabieren... Lachen

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:38

Het ras "Spaans Volbloed" bestaat niet. Wat jij hebt is OF een Spaans gefokt Arabisch Volbloed, OF een PRE (Pura Raza Espagnola). Heeft hij een stamboekpapier ? Zo ja, van welk stamboek ? En als het een Arabisch Volbloed is, welke afstamming heeft hij ?

Dancy
Berichten: 165
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 11:50

Hoi,

Mijn veulen is een Spaans gefokte Arabisch Volbloed, haar vader is Louro, ik heb haar gekocht in Empe bij Trust-Arabians, het ging mij meer om de verschillen van karakters?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:37

Spaans gefokt? Volgens mij zegt dat helemaal niks. Spaanse paarden staan er juist om bekend dat ze 1 van de weinige rassen zijn die geen arabisch bloed in zich hebben.

Dancy
Berichten: 165
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 12:45

Het is toch echt zo, je hebt ook zoals vermeld staat bij Sabiy de Pura Raza Espagnola!

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:47

Juist Pegassa en Sabiy ! En nog eens juist wat Tessebes zegd. Ik heb o.a een PRE en daar zit niets van arabisch bloed in. Deze twee rassen Arabisch en PRE's zijn tegenpolen. Het zijn DE 2 zuiverste rassen dit er bestaan en de pre is ene van de weinige paarden waar de arabier geen invloed op gehad heeft. Ondertussen zijn er wel mengelingen gebeurd en zijn er kruisingen (cruzado's) door de invasies enzov Knipoog

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:48

Dancy schreef:
Het is toch echt zo, je hebt ook zoals vermeld staat bij Sabiy de Pura Raza Espagnola!


PRE dus, daar zit geen arabieren bloed in hoor.

Dancy
Berichten: 165
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 12:57

Dat mengen is dus ook gebeurd bij de spaans gefokte arabische volbloeden!!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:08

Goed, voor de duidelijkheid:
Spaans volbloed = PRE
PRE = geen arabisch bloed
Spaans volbloed = geen arabisch volbloed


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:09

PRE = andalusier toch?

Bij de arabieren heb je egyptisch, pools, crebet, spaans, russisch, etc etc Allemaal fokrichtingen volgens mij

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:07

Ja maa dan noem je ze nie spaans volbloed; het blijft een arabisch volbloed in ieder geval , snap je ? Knipoog waar je verschillende bloed in hebt.
Lachen héhé Tessebes Lachen

Stef, Ja in de volksmond is andalusier beter gekend. Andalusier zeiden ze tegen Lusitanos en spaanse paarden.Nu zijn de studbooks van lusitanos en Pre's gescheiden.
En andalusier is vast, zeggen ze tegen cruzado's etc ook.. dus ja pre is een andalusier met papieren (en waar beide ouders in de PRE stamboek ingeschreven zijn en goedgekeurd voor de fok).
Als je in de andalusier topic gaat , zul je dit allemaal beter kunnen lezen Knipoog

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:23

Bij Spaans volbloed denk ik ook aan Andalusiër.. (PRE dus)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:37

cinv schreef:
Ja maa dan noem je ze nie spaans volbloed; het blijft een arabisch volbloed in ieder geval , snap je ? Knipoog waar je verschillende bloed in hebt.
Lachen héhé Tessebes Lachen


Wat bedoel je nou. Je maakt het er niet echt duidelijker op.
Een Spaans Volbloed bestaat iig niet. Het enige wat je een Spaans Volbloed zou kunnen noemen is een PRE. Je kunt een Spaans gefokt Arabisch Volbloed hebben, maar dat is zeker geen Spaans Volbloed.

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:22

misschien een kreuzing tussen een Arabisch volbloed en een spaansvolbloed???? Bloos

Of zeg ik dan weer wat heel doms Bloos ?

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:10

Tessebes, da zei ik toch da spaanse volbloed nie gezegd mag worden voor een arabier... er zijn arabieren met spaans bloed, egyptisch enzov...maar daarvoor noem je het geen spaans volbloed.
Spaans arabier is idd een kruising met spaans paard en arabisch paard.
Ja ik ben het helemaal eens dat je PRE dan meer spaans volbloed mag noemen (al zeggen ze dat nie)
Oei , ben ik nu duidelijker ..Sorry Knipoog

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:53

Een Spaanse arabier is GEEN kruising tussen een arabier en een PRE. Een Spaanse arabier is een spaans gefokte arabier, oftewel een arabisch volbloed met spaanse (arabische) bloedlijnen. Arabieren en PRE's hebben NIKS met elkaar te maken.

Hoe dan ook, we waren er allang uit dat het paard van Dancy een Spaans gefokte arabier is.

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:30

oke dan!

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:48

Zo moeilijk is het toch niet??? Een PRE valt zoiezo af, want dat is dus geen volbloed, en een Spaanse Arabier wordt in Spanje ook wel aangeduid met PRA. De Spaanse Volbloed die jij hebt, is dus een Arabisch Volbloed, Spaans gefokt.

Het karakter van een Spanjaard is super! Ze zijn over het algemeen wat relaxter dan menig Arabier, willen graag werken voor je, en zijn geschikt voor veler takken van sport.
Een Arabier kan je beste vriend zijn, zolang jij hem maar eerlijk en met respect behandelt, dan krijg je dat allemaal terug.

Welke moederlijn zit erachter? En heb je een foto van hem?
Ben erg benieuwd.

Milka

Berichten: 2109
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:21

Hazzebaz schreef:
Zo moeilijk is het toch niet??? Een PRE valt zoiezo af, want dat is dus geen volbloed, en een Spaanse Arabier wordt in Spanje ook wel aangeduid met PRA. De Spaanse Volbloed die jij hebt, is dus een Arabisch Volbloed, Spaans gefokt.

Het karakter van een Spanjaard is super! Ze zijn over het algemeen wat relaxter dan menig Arabier, willen graag werken voor je, en zijn geschikt voor veler takken van sport.
Een Arabier kan je beste vriend zijn, zolang jij hem maar eerlijk en met respect behandelt, dan krijg je dat allemaal terug.

Welke moederlijn zit erachter? En heb je een foto van hem?
Ben erg benieuwd.



Huh?? Nu ben ik in verwarring Verward
Een PRE is toch juist wel een volbloed??

Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:29

De spanjaarden claimen ook de dat zij de honderd procent zuivere arabier fokken. Maar dit is niet waar.
het is de mythe van de Moren die in de achtste eeuw Andalusie veroveren en duizenden oosterse paarden meebrengen. Oosters waren ze wel, maar voor een groot deel beslist geen volbloed arabieren. De meeste paarden die de Moren meebrengen naar Spanje zijn Berbers. Deze worden vervolgens ingekruist op Iberische merries en uit deze combinaties onstaan zeer gewilde paarden de Andalusiers.
Daarmee heeft spanje een goed iegen paard. Import van Arabieren is niet meer nodig. Die import komt pad in de vorige eeuw weer op gang om de andalusier te verbeteren. Geen overbodige luxe: verkeerde kruisingen hebben het ras geen goed gedaan. in 1905 wordt de paarden fokkerij onder direct toezicht gesteld van het miniserie van Defensie.
Kenners schatten dat zo'n zeventig procent van de Spaanse Arabieren van oosrprong Pools is. Er is relatief weinig import vanuit het Midden Oosten.
Is stukje uit BIT juni 1998...
K weet nie of je hier wat aan hebt? Verward
Staat nog wel meer bij maar had geen zin om dat in te typen... als je toch benieuwd bent scan ik t wel ff.

Silke: Z2 + 19--> Met welverdiend pensioen! Topper!
Sprite: L1 + 9!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:44

Ja dat dacht ik nou ook.. Snap der helemaal niks meer van Tong uitsteken!

petrahin

Berichten: 204
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:24

Ha wat leuk ik heb ook een Spaanse volbloed arabier( sorry maar wordt in de volksmond zo genoemd)
Is inderdaad gewoon ingeschreven bij het AVS in Nederland.
Het zijn enorme koele paardjes. Minder heet als een in een andere lijn gefokte arabier.
Ik ken een hengst welke met een klein kind nog zo ontzettend braaf is op zijn rug. Wordt ook nog gebruik als Sinterklaaspaard en klaas kan rustig blijven zitten.
Ik kan ze iedereen aanraden. OK dan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers