Tips en valkuilen bij het starten van een bedrijf?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Tips en valkuilen bij het starten van een bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 10:43

Hier op bokt zijn aardig wat mensen met een eigen bedrijfje volgens mij.

Harmen (en ik..) wil een eigen bedrijfje starten, naast zijn (nu nog uitzend) fulltime baan.

Het is meer eigenlijk dat hij de dingen die hij nu al doet (en ook netjes opgeeft aan de belasting Knipoog ) dan onder de naam van het bedrijf te doen.

Het gaat om een bedrijfje in webdesign/programmeren/PC's.

We hebben al redelijk wat info gehad, maar misschien komen hier nog wat goede tips en dingen om rekening mee te houden vandaan.

Alvast een paar vraagjes.
Administratie - zelf doen of uitbesteden.
Bij zelf doen, wat moet je precies bijhouden.
Verder nog tips? --> Graag.

Belastingdienst - hoe zit dat met belasting afdragen (waar moeten we beginnen met lezen in de spullen van de belasting dienst, want je ziet echt door de bomen het bos niet) en op welke manier draag je belasting af?

Inschrijving Kvk.

Moet je perse een bedrijfsrekening openen? Zo ja, waar is dat het voordeligst c.q. gemakkelijkst.


Verder tips en valkuilen zijn welkom in dit topic.

:evaw:


lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:10

Ik zou in ieder geval overwegen of dat je straks een volwaardige onderneming wil starten en het voor nu als onderneming 'ernaast' wil gaan doen. Als je niet aan het urencriterium voldoet (dit houdt in dat je in een jaar minimaal 1225 uur aan de onderneming moet hebben besteed), houdt dit fiscaal gezien in dat je geen ondernemersfaciliteiten kunt claimen. Met andere woorden, je kunt dan geen zelfstandigenaftrek claimen, wat een extra fiscale aftrekpost zou betekenen van ongeveer 6.000 (bij benadering). Wat nog meer als nadeel zou kunnen zijn als je je werkzaamheden aan gaat geven als winst uit onderneming, is dat als je hiermee ophoud, je moet afrekenen met de fiscus als je ergens nog winst op maakt bij de verkoop. Hierbij moet je denken aan inventaris wat bij jou al afgeschreven is en dus geen waarde meer heeft, maar wat je nog goed kunt verkopen, dat je hierover alsnog belasting kunt gaan betalen.

Goed, als je het voor nu naast je baan zou willen doen en dus toch al nooit aan 1225 uur per jaar kunt komen om de zelfstandigenaftrek te kunnen genieten, geeft je werkzaamheden dan aan als: resultaat uit overige werkzaamheden. Het werkt verder hetzelfde als een onderneming, alleen heeft ook als voordeel dat als je hier toch mee besluit te stoppen, de fiscus niet alsnog om de hoek komt kijken of er iets te vangen is.

Ik zou de folder aanvragen van startende ondernemers of even bellen met de startersdesk van de belastingdienst. Daarnaast moet je een formulier invullen voor de startende onderneming. Aan de hand van deze gegevens bepaald de fiscus welke belastingen je allemaal moet gaan betalen. Let wel op bij dit formulier, hiermee bepaal je ook hoe je straks verzekerd wordt tegen ziektekosten. Kijk even hoe je nu verzekerd bent. Als ik je hiermee straks moet helpen, pb maar even, dit kun je beter niet fout laten lopen (en ik spreek uit ervaring met andere klanten...).

ehhh, het is misschien een beetje een ondoorzichtig verhaal geworden.
Mocht je nog wat meer willen weten op belastingtechnisch gebied, kun je altijd even pb en, dit is nl mijn dagelijkse kost (door de weeks dan.)

veel succes!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 11:19

Lieke tnx! Op zulke reacties hoopte ik eigenlijk. hier heb ik zeker wat aan.
Harmen heeft vandaag al gebeld met onze zieketekosten verzekeraar:
Als hij gemiddeld over de laatste drie jaar onder inkomsten van € 20800,-
blijft dan blijft hij ziekenfonds. Zeiden ze daar. Ik weet alleen niet of dit zijn totaal jaarinkomsten zijn of inkomsten uit zijn eigen bedrijf.

:evaw:

Limo

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:27

In de eerste plaats zal je een goed ondernemingsplan moeten maken. Een opzet hiervoor kan je bij de KvK krijgen. Deze kunnen je ook uitgebreid informeren over wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een bedrijf. Zij organiseren ook straters avonden, zou ik zeker naar toe gaan.

Verder is het belangrijk dat je goed nadenkt over jou product en de mogelijke markt zowel op korte termijn als lange termijn. Hierover staat ook van alles in de hiervoor genoemde opzet voor het ondernemingsplan.

Wat betreft het uitbesteden van de administratie denk ik dat daarbij een aantal overwegingen belangrijk zijn. Je moet altijd doen waar je goed in bent dus als je geen achtergrond of kennis hebt van administratie moet je dit ook niet willen doen. Op het moment dat je factureerbare uren kan maken inplaats van aan de administratiewerken moet je factureerbare uren maken. Ook het gedeeltelijk uitvoeren van de administratie is een mogelijkheid. Controlle en belastingzaken etc. uitbesteden. Hierdoor is het opmaken van de jaarrekening ook eenvoudiger. Ook je rechtsvorm van de onderneming is belangrijk om bij deze beslissing mee te nemen, dit in het kader van de aansprakelijkheid.

Een ander punt waar je van te voren over na moet denken is of je op korte of lange termijn personeel wil of nodig hebt. Het hebben van personeel geeft een hoop zorgen. Naarmate je meer personeel krijgt ben je meer bezig met het runnen van een bedrijf en minder met het inhoudelijke werk waarmee je ben begonnen. Niet iedereen vindt dit leuk.

Het zijn wat losse gedachten, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Cavalo Lusitano

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 11:37

Ondernemingsplan is niet perse nodig omdat er geen geld geinvesteerd wordt. We hebben voor de bank geen ondernemingsplan nodig.

Harmen is naar een startersdag geweest Lachen

Daarbij is het iig voor nu een bedrijf voor de activiteiten die nu al plaatsvinden.

Het wordt een eenmanszaak.

Geen personeel Lachen

:evaw:

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:42

Denk om de belasting: reserveer! Houdt af te dragen BTW werkelijk daarvoor beschikbaar, en houdt er rekening mee dat je belasting moet betalen over je gemaakt winst. In het derde jaar van de onderneming meot je betalen over het eerste jaar, een voorlopige over het tweede jaar en alvast ook maar een voorlopige over het derde jaar! Reserveer daar dus wel voor, want hij komt onherroepelijk en hij is altijd iets te hoog. Je zou niet de eerste zijn die daarop failliet gaat, dus vergeet het niet, reken jezelf niet rijker dan je bent.

Administratie doe je zelf; dat is niet moeilijk met de juiste software. Wel; laat de jaarrapoorten opstellen door een GOEDE accountant en laat hem ook de IB's enzo indienen. Een geode accountant zal je niets kosten; die zal zichzelf terugverdienen. Een goedkope accountant zal dat minder goed doen, en is daardoor uiteindelijk vrijwel altijd duurder. Je wilt een goede Accountantsstempel op je belasting formulier. BTW doe ik altijd zelf (maandelijks, is een keuze), maar de laatste van het jaar doet de accountant, ivm ongelijke aftrekbaarheid diverse kosten.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:58

Ik heb geen tips voor je, maar je mag bij mij wel m'n pc komen installeren en updaten, programmeren enzo. Schijnheilig

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:17

Onze boekhouding doen we zelf middels een boekhoudprogramma. De belastingaangifte wordt door een accountant gedaan.

Wij hebben wel een zakelijke rekening om zakelijk en prive goed gescheiden te kunnen houden. Wij hebben hem bij de ABN Amro, maar ik geloof dat de Postbank gratis is. Anders gewoon even bij diverse banken informeren.

Toen onze hobby omgezet werd in een eenmanszaak, is er iemand van de belastingdienst (gratis en vrijblijvend) langsgeweest om alles eens door te spreken. Dat was wel heel nuttig.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:18

Hoi,
ik kan mij aansluiten bij de tip dat jee goede accountant moet hebben. Ze zijn misschien wat duurder dan sommige admistratiekantoren, maar ze kunnen je wel helpen. Ze kunnen je tijdig waarschuwen als het niet goed gaat met je bedrijf.

Probeer zaken en privé goed gescheiden te houden.
Dus een aparte rekeing is een must.

Inderdaad moet je goed geld reserveren.
Niet alleen voor belasting, maar ook voor eventuele tegenslagen.

Geprinte btw bonnetjes vervagen soms wel eens.
Dus kopieren of een geschreven bon vragen.

Goed je uren bijhouden scheel later enorm veel tijd met je urenverantwoording.

Succes ermee!

Marga

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:43

Mijn bedrijfje is/was gebaseerd in Ierland, dus het een en ander werkte iets anders. Wij deden ook webdesign/computer reparaties/installeren networken/etc. Bij het opzetten van het bedrijfje hebben we de hulp van een accountant gevraagd, die ons een opzetje gaf. Boekhouding deden we de eerste tijd zelf, gewoon met een excel sheetje. Opstart kapitaal hadden ook wij niet, maar wel een gehuurde "bedijfsruimte" (keldertje van iemand). De accountant handelde het belastingverhaal af. De bank was erg welwillend met leningen en dergelijke, maar dat hebben we eigenlijk nooit nodig gehad.

Eerste 2 jaar zijn altijd het moeilijkst...

Europe is our playground


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Redford, Vagabondo en 42 bezoekers