dominant?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-01 17:24

Honey is een schat van een pony, echt waar. Gewoon in de dagelijkse omgang, met rijden, en longeren gaat ook steeds beter.
Maar zodra ik iets in de richting van grondwerk van NH wil doen (join up) lijkt het wel of ze zelf leiding wil nemen. De dreigt door haar hoofd met haar oren in haar nek naar me toe te draaien, kont naar me draaien, en vandaag sloeg ze (niet raak, ik sloeg wel raak terug) en steigerde ze zelfs naar me.
Met de andere dingen is ze altijd zo braaf en echt niet dominant. Ook naar andere paarden toe is ze absoluut niet dominant. Wat is dit nou voor onzin?
Vind ze die join up gewoon niet leuk ofzo? Ik weet het niet. Vooral niet omdat het zo krom is, en ze verder dus echt niet dominant is.


Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 17:26

misschien heeft ze gewoon een slechte bui of doet ze het altijd?

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 17:35

bij een join up wordt t verschil erg duidelijkw ie de baas is. in t normale werk is t zo van ik sta iets boven jou en we werken samen. bij de join up. zet je haar helemaal onderaan met jezelf op de top. Niet alle ponies vinden dit leuk. Je benadrukt t verschil teveel.
De join up is trouwens heel onlogisch voor een paard. Jij jaagt hem bij je weg. en gedraagt je dus eigenlijk als jachtdier(leidende merrie klinkt leuk, maar om je paard weg te krijgen gebruik je wel de dingen die een jager en prooi van elkaar onderscheidden, je ogen die aand e voorkant van je hoofd zitten). Met weg jagen ga je net zolang door dat je paard begint te kauwen als overgave. daarna verwacht je van je paard dat hij naar je toe komt (wat hij dus nooit zou doen omdat je hem eerst bang hebt gemaakt) en zn vertrouwen geeft en je overal volgt. doet je paard dit niet dan jaag je m weg en kan je dus weer helemaal opnieuw beginnen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 19:32

misschien domme vraag.. maar wat is join up? Ik heb t ook bij Iwaldo die is echt zo mak als een schaap en volgt overal maar als ik m WEG wil jagen komt ie im protest (dus ook steigeren)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 22:02

Ja, dat vraag ik mij eigenlijk ook af. Wil iemand dat uitleggen? Verward

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 22:27

join up is een benaming van monty roberts. het is gebaseerd op t idee dat jij de leidende merrie bent. en je t paard uit jullie 2 mans kudde jaagt. hiermee geef jij aand at je de baas bent. het paard loopt rondjes om je heen. in t begin heel erg als vlucht gedrag. je kan t paard doormiddel van je lichaamstaal laten keren en op een bepaald moment ook langzamer en sneller kunnen laten lopen. Op een bepaald moment laat een paard duidelijk zien dat hij ontspannen loopt en zich aan jouw wil overgeven (kauwende bewegingen, hoofd laag waarbij je paard dus een ontspannen houding aanneemt (rug loslaten) en het binnen oor blijft op jouw gericht) hij let dus duidelijk op jou en niet meer op de omgeving. als je dit ziet, kan je je paard halt laten houden en is t de bedoeling dat je paard naar je toe komt lopen. en na een paar aaien over de bol je overal volgt en je zijn vertrouwen geeft.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JudithGigi en 74 bezoekers