de flexabiliteit van een tinker?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

de flexabiliteit van een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 21:42

Als het veulen straks geboren wordt loopt het natuurlijk in elk geval zes maanden bij de moeder, maar daarna zal het daar toch echt weg moeten. Je hebt dan verschillende keuzes wat je met het veulen doet. Je kunt het natuurlijk op stal houden en het alleen verplaatsen naar een andere box. Wat in houdt dat je het wel elke dag beweging zult moeten geven. Maar te weinig beweging en te veel uren in een box kan voor een veulen heel veel nare gevolgen met zich meebrengen. Ook te veel belasting kan funest zijn voor een veulen of jaarling. Hoe vaak hoor je niet van mensen die een tinker gekocht hebben in goed vertrouwen waarbij gezegd werd dat het diertje al ruim drie was. De mensen kopen een zadeltje en gaan ‘rijden’. Veel tinkers hebben het karakter er niet naar om zich dan te misdragen ondanks het feit dat ze vaak nog niet eens bereden zijn, laat staan netjes ingereden.

Soms is het de dierenarts of tandarts die de mensen erop wijst dat de tinker niet de leeftijd heeft die verteld is, maar dat het dier een stuk jonger is en eigenlijk nog helemaal niet bereden zou mogen worden. Een andere keer komt men helaas pas later achter de ware leeftijd van het dier nadat het dier zelf aangeeft dat het te veel belasting op jonge leeftijd krijgt. Dit kan zich onder andere uiten door kreupelheid en overbelasting van de pezen of zelfs rugproblemen. Rust kan dan soms uitkomst bieden maar het kan ook zo zijn dat de schade blijvend is en het dier misschien nooit meer bereden zal kunnen worden.

Er is natuurlijk een reden voor de leeftijdsgrens voor het inrijden. Ze hebben natuurlijk niet zomaar een datum geprikt waarop een paard klaar is om ingereden te worden. Het is ook eigenlijk per paard verschillend, maar mensen die verstand hebben van paarden kunnen vaak aan de bouw en gedrag wel zien of het paard klaar is voor een volgende stap in zijn ontwikkeling. Het groeien van een paard gebeurt in verschillende fasen.
In de embryonale fase, dat is de vroegste ontwikkelingsfase van het nog ongeboren veulen, worden alle beenderen van het veulen als kraakbenige structuren aangelegd. Als het veulen geboren wordt tref je dus veel kraakbeen aan. Al voordat het veulen geboren wordt begint het kraakbeen te verbenen, en dit gaat verder na de geboorte. Zo wordt het kraakbeen dus langzamerhand allemaal omgevormd tot been.

De groei van het veulen vindt merendeels plaats vanuit speciale delen van het kraakbeen, deze delen worden groeischijven genoemd. Vanuit deze zogenoemde groeischijven ontstaat de lengtegroei. Deze groeischijven zijn ook de laatste kraakbeen delen die verbenen. Als de groeischijven helemaal verbeend zijn zal het paard verder ook niet meer groeien. Voor veel van deze delen geldt dat dit rond het derde levensjaar van het paard gebeurt. Een gewricht is het draaipunt van 2 (of meer) botten. De uiteinden van de botten zijn zo gevormd dat ze precies in elkaar passen (kop en kom). Om de botten soepel ten opzichte van elkaar te kunnen bewegen, zit er om de uiteinden van de botten een laagje kraakbeen en wordt in het gewricht een smeervloeistof aangemaakt (synovia). Kraakbeen moet veel gewicht dragen en moet toch flexibel en elastisch zijn; het vangt de schokken op en lijdt het eerste en het meeste onder toegenomen druk. Voor de gewrichtsvloeistof geldt dat het in voldoende mate in de juiste dikte (viscositeit) aanwezig moet zijn.

Op het moment dat je een dier te vroeg inrijdt heb je dus het risico dat de groeischijven nog niet helemaal verbeend zijn en de botten dus nog niet sterk genoeg zijn om het gewicht van de ruiter aan te kunnen. Ook te veel beweging en vooral eentonige arbeid zoals longeren en wandelen over verharde weg kan een negatieve invloed hebben op het bottengestel van een jong paard. Helaas kan eenmaal aangebrachte schade niet meer worden hersteld. Een bot wat door te veel belasting broos blijft of zelfs verkeerd groeit, kan niet in een later stadium weer verbeteren.

Het is dus heel belangrijk dat je een juiste indicatie van de leeftijd van je tinker hebt voordat je besluit om te beginnen met inrijden. Hoewel veel tinkers en stevig en solide uitzien is dat niet iets waar je op kunt vertrouwen, juist deze stevige rassen hebben vaak een langere tijd nodig om de botten de kans geven te groeien en te verbenen. Je ziet ook vaak dat tinkers eerst in de hoogte groeien en pas met een leeftijd tussen de vier en zeven beginnen met het groeien in de breedte. Dat betekent dus dat de spieren en botten op die leeftijd pas helemaal volgroeid zijn.

Het is dus zo dat je een drie jarige tinker vaak niet kunt vergelijken met een driejarig warmbloed ras. Zoals je een driejarig warmbloed paard niet kunt vergelijken met een quarter of draver welke vaak op nog veel jongere leeftijd ingereden worden. Koudbloed paarden hebben een langere tijd nodig om uit te groeien en spieren te vormen. Belasting is voor een driejarige tinker zeker niet verkeerd, maar te veel belasting is ook niet goed. Je kunt met een driejarige tinker meestal rustig beginnen met inrijden en dit volgens een trainingsschema opbouwen. Maar houd dus wel altijd rekening met het feit dat een driejarige nog volop in de groei is.

Het is dus raadzaam om je paard altijd door een dierenarts te laten keuren voordat je erop stapt, want niet elke verkoper is even eerlijk en niet elke tinker laat zijn ware leeftijd zien.
En voorkomen is altijd beter dan genezen!


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:54

Keuren is inderdaad altijd van belang. Hoewel ik ook wel voorbeelden ken van paarden (niet alleen tinkers) die gekeurd zijn bij aankoop en later toch jonger blijken te zijn dan verwacht.
Let er dus als koper zelf ook op dat er goed in de mond gekeken wordt.

* To Belg, or not to Belg *

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:14

Het is wel belangrijk dat je de leeftijd laat bepalen. Ik heb op dit moment 2 hengsten en die lopen 24/7 buiten. Van de winter met de sneeuw staan ze 's nachts binnen. Bij ons lopen veulens zo veel mogelijk buiten.

Inrijden ga ik bij Jip pas doen als hij 3,5 is. Wij maken ze vaak zadelmak op 3 jarige leeftijd en dan gaan ze nog een half jaar de wei op zodat je ze in het voorjaar door kan rijden dan zijn ze vaak 3,5 Haha!

21-5-2010 Luc geboren!

Nikita_1995

Berichten: 2171
Geregistreerd: 12-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:57

Hallo,

Ben het helemaal eens met het eerste verhaal.

Zelf heb ik een merrie die op 3-jarige leeftijd gewoon beleerd moest worden om niet te dominant te worden. Dat kan ook een probleem zijn bij paarden, dan worden ze te sterk en te slim en dan kun je een paard krijgen met teveel praatjes, dan kunnen ze gaan staken, bokken of steigeren. Na 3 maanden voorzichtig te hebben beleerd onder het zadel hebben we haar een half jaar op de wei gezet.

Daarna zijn we weer heel voorzichtig begonnen en het resultaat? Ze wist alles nog en ze is nu superbraaf en gehoorzaam.

Mijn thuis is waar mijn hart ligt...


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 01:10

Ik snap de opzet niet echt? Moest je een artikel voor Tinkerland kwijt? Knipoog
Wat ga jij eigenlijk doen met je veulie?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:59

Ik ben het met je verhaal eens, maar zal ik je eens een grapje vertellen: de verkoper van mijn merrie noemde haar ruim 2 jaar geleden "bijna 3". de dierenarts die haar keurde voor mij (een door mij gevraagde dierenarts) bevestigde die leeftijd. Chubby had geen entingsboekje, dus heb ik haar direct na aankoop de veulenentingen laten geven, ook die dierenarts bevestigde haar leeftijd.

Een half jaar later -eind april 2002- hebben we Chubby ingereden. "Officieel" dus op 3-jarige leeftijd. Haar gedrag gaf gewoon aan dat ze er helemaal klaar voor was. Uiteraard hebben we het redelijk rustig aan gedaan en heeft ze ook nog veel mogen spelen...

Augustus vorig jaar zijn we naar de keuring geweest. Aan Chubby's wisselen kon de dierenarts toen zien dat ze zeker nog niet de leeftijd had die wij -en met ons dus een verkoper en 2 dierenartsen- dachten dat ze had. In haar paspoort staat nu dus dat ze geboren is in 2000!

Moraal van het verhaal ( Knipoog ): bij een paard zonder papieren of en waarvan de fokker niet bekend is, zul je áltijd moeten gissen/ gokken naar de leeftijd....


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:02

Esme_27 schreef:
Ik snap de opzet niet echt? Moest je een artikel voor Tinkerland kwijt? Knipoog

Hier nog zo'n blonde.... Blond
De opzet of aanleiding ontgaan mij hier geheel......


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 12:48

Ik heb het hier neer gezet naar aanleiding van een stukje van iemand over de leeftijd van tinkers. En omdat niet iedereen tinkerland leest, ik ook niet meer, heb ik het hier neergezet!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:28

Aha, vandaar.
Dat had ik bovenaan nog niet gelezen.


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:15

goed verhaal lonneke, ik zat idd aan hetzelfde te denken maar dat boeit niet zo. het is goede informatie. Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:47

Ik denk dat het verhaal van toepassing is op heel veel rassen (niet alleen koudbloed)--> ook bij KWPNers zie je kleuters van 3 waarvan je denkt laat die nog maar een jaartje staan en ga zo maar door....

Ik hoop dat steeds meer mensen het gaan inzien en het rustig aan doen, maar ja --> wie ben ik Ziek Schijnheilig

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 02:39

Toch kunnen met keuren nog steeds fouten gemaakt worden. Van mijn tinker weet ik ook niet exact hoe oud hij hij is.
Zijn vorige eigenaresse had hem laten keuren bij aankoop en er werd gezegd dat hij 4,5 was door de veearts. Toen ik hem, bijna een jaar later kocht, liet ik hem weer keuren. Deze veearts zei toen dat hij 4 jaar oud was. Dit werd ook gezegd door de tandarts, omdat hij nog geen haaktanden had en zelfs de buitenste snijtanden niet gewisseld had. Nu heeft hij inmiddels een compleet gebit, maar de kroonholte is nog niet gevuld, dus ik houd het erop dat hij dit jaar 6 wordt (ik heb hem inmiddels iets meer dan een jaar).

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:33

Wij hebben Flanna van haar vorige eigenaresse gekocht voor 10 jaar.
Pas geleden is de paardentandarts geweest en die zei zeker te weten dat ze 8,5 is.
Ook bleek ze drachtig te zijn bij de vorige eigenaresse, tewijl dat door de handelaar niet was verteld. Paar maanden later was er een veulentje.
Dat hoor je ook vaak...

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 09:52

Jup idd de mijne was ook drachtig en heeft het nog verloren ook!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:33

de laatste hoektanden wisselen is inderdaad het teken van een jaar of 4.5/5 zijn.
Gam heeft bijna een jaar gedaan over wisselen van die tanden waarschijnlijk omdat hij ziek is geweest.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:49

Leuk en goed stukje Lonneke. Maar ik denk ook dat het wel op meer paardenrassen van toepassing is, zowel warmbloed als koudbloedjes.

Maar wat ben ik dan blij dat Fayette gewoon in Nederland geboren is en dat we precies weten hoe oud ze is. En mochten ze deze zomer op de keuring wagen haar een andere leeftijd te geven dan bombardeer ik ze met alle veulenfoto´s van Flet ~~}> weet u dat zeker? Zou toch nog maar eens goed naar haar laatste vier (veulen)snijtanden kijken Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers