Eb en vloed bodem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Eb en vloed bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 00:58

Ik vraag me af wie er gebruik maken van een eb- en vloed systeem en wat de meningen hierover zijn.
Welke voordelen en welke nadelen heeft dit systeem ? Of heeft iemand en handige link met informatie ?

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 01:04

Wij hebben een eb- en vloedbodem op stal. Hij was verleden jaar nog heel goed, maar deze winter begonnen de problemen. Hij liep toch nog te snel vol en het water liep niet meer weg.
Wij hebben zelfs een paar keer niet kunnen rijden.
Na iedere keer wat kleine verbeteringen is er nu een laag zand met grove korrel in gegaan. Nu is de bak weer te zwaar als het lang droog is.
Dus hij is nog steeds niet ideaal.

Moet ik er wel bij zeggen dat hij bij ons tussen de bomen ligt en er weinig geharkt of poep geschept wordt. Goed onderhoud is alles met deze bodem.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 01:15

Ja maar goed onderhoud heeft elke bodem nodig, wil je hem op den duur goed houden. Als je organisch afval zoals mest niet opruimt, gaat iedere bodem na verloop van tijd (vaak al na een jaar of 3) dichtzitten!

Wij zijn er super tevreden over!!!!!!

Zie www.manegebodems.nl

De naam Semper Equitare zegt al voldoende: dat betekent 'altijd paardrijden'......

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 01:15

Ik heb zelf geen ervaring met een eb en vloed bak, maar wat ik zo om me heen hoor, hoor ik hetzelfde als Fitzroy. Begin heel goed en later steeds minder tevreden.
Ik heb een bak waar ik 365 dagen per jaar kan berijden, behalve als het sneeuwd Haha! . Het is een gedraineerde bak, om de 2 meter en 60 cm diep. Het juiste zand en houtchips. Hij ligt er al 6 jaar en hij is gewoon perfect. Onderhoud is met een trekker en weidesleper er af en toe door heen crossen. Poep scheppen verplicht, rollen, losgooien en longeren STRENG VERBODEN. De koste is de helft van een eb en vloed bak.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:27

fabienne schreef:
De naam Semper Equitare zegt al voldoende: dat betekent 'altijd paardrijden'......


Moet er alleen nog bijstaan: als je maar bladeren raapt en poep schept Knipoog
Het leek mij altijd een ideale bodem maar ben er nu toch wel van terug gekomen.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:29

wij hebben sinds ruim een maand ook onze bodem laten vervangen door een eb en vloed bodem en zijn er heel erg tevreden over uiteraard houden we de bodem heel goed bij (mest ruimen, niet losgooien, niet longeren daar hebben we andere bakken voor) het was een hele uitgave, maar zeker het geld waard!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:26

Wij hebben twee eb en vloed banen, eentje voor dressuur (20 x 65) en eentje voor springen (30 x 50). Probleem zit hem meer in het onderhoud, dus poep en bladeren verwijderen. Gelukkig hebben wij geen last van bladeren, maar die paarden poepen altijd veel af met rijden Lachen Wat dan gebeurt is dat de onderste laag vuil wordt met mestrestanten en zo het water slecht weg kan. Wij halen het water niveau altijd omlaag als er vorst komt en we hebben (behalve toen het erg sneeuwde) altijd kunnen rijden. Nou was laatst de pomp stuk, dan is de bak behoorlijk zwaar. Maar sinds maandag doet de pomp het weer en wordt de baan binnenkort weer gelaserd, dus weer perfect. De banen liggen twee jaar.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 13:31

Tot zover in elk geval bedankt, als ik het goed begrijp is het bij nauwkeurig onderhoud dus wel een goede bodem.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:46

Hij is alleen niet goed voor western ruiters heb ik gehoord

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 22:57

Ik ben me aan het orienteren op bakbodems, omdat ik voor school een bedrijf moet ontwerpen. Nu hadden we het idee om een bodem met eb en vloed systeem te gebruiken voor het bedrijf, maar aangezien ik niet veel informatie kon vinden op het internet (wel veel over een Agterberg bodem), dacht ik "laat ik het maar eens op bokt vragen".
Het is dus niet voor mij, tenminste...voorlopig nog niet Lachen Daarbij past mijn naam niet meer bij mijn rijstijl (als ik tenminste aan mag nemen dat je daar enigszins op doelde). Ik maak geen slidings / roll backs en dat soort oefeningen, maar het is wel een nuttige opmerking! Knipoog

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:30

Bij ons op stal hebben we een 20*60 eb-en-vloedbak, en onze stalhouder is errug streng op het opruimen van mest, iedereen doet dat dan ook braaf. Kruiwagen staat ook altijd klaar naast de bak Lachen. Van bladeren geen last, en we hebben de hele winter door kunnen rijden.

Oh ja; om de bodem zo goed te houden mag er bij ons niet in gelongeerd of losgegooid worden, en ook niet gesprongen, daar zijn andere bakken voor.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:44

Hihi, ik geloof dat wij alles doen wat verboden is bij die bak: longeren, losgooien, springen en de mest niet opruimen.
Wel wordt hij vaak gesleept.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 04:32

Onze buren van de manege en tevens de bak van mijn rijvereniging hebben een eb en vloed bak. We kunnen het hela jaar door rijden en het is echt heerlijk. De mest wordt er wel altijd meten uitgehaald. We gaan soms net even halthouden als een paard moet mesten Schijnheilig Lekker makkelijk. Niet als het niet uitkomt hoor.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:30

Wij hebben sinds een maand of 4 bij onze rijvereninging een eb en vleod bak..met soort vilt en zand.
Hij rijd heerlijk, staat nooit water is..wals het gevroren heeft.geen probleem..hoevenkrabber meej en rijden maar.
In de zomer weet ik nog niet hoe dat de bak word.maar volgens mij blijft ie gewoon zo goed hoor!
Je moet wel oppassen met bladeren..daar gaat je draingae flik va ndicht zitten .
En mest..ja dat laten wij gewoon liggen...word vanzelf door andere mensen door de bak gereden..en na een regenbuitje zie je er niks meer van.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:25

stalleke schreef:
Hij is alleen niet goed voor western ruiters heb ik gehoord

ik rij zelf dressuur, maar heb wel een westernruiter op stal gehad(een nationaal rijdende) en volgens mij is de bodem juist super voor western ruiters, je kunt de hardheid van de bodem goed regelen en daardoor gaat spinnen, sliding etc. juist goed ik zou zelf niet weten waarom een westernruiter niet 'uit de voeten'kan met een dergelijke bodem

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:49

Misschien is het andersom: dat de western ruiters niet goed voor de bak zijn? Haha! Haha! Al dat gespin en gestop lijkt me niet echt bevorderlijk voor je bodem...

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:04

wij hebben 2 eb en vloed bakken op stal.
beide bakken zijn 20-40.
1 bak is netjes afgezet met lage witte hekjes, daar wordt alleen maar in gereden(niet springen!), altijd poep geschept, bladeren geruimd, regelmatig gesleept en doorgetrokken.
de andere bak is hoog afgezet met hout en schriklint.
hierin gaan de paarden los, longeren, springen, rijden.
ook in deze bak wordt poep en blad geruimd en regelmatig gesleept.
ieder half jaar komt het bedrijf die de bakken heeft aangelegd om ze goed door te trekken en te egaliseren.
onder de toplaag vormt zich een laagje die ervoor zorgt dat het water niet goed kan worden afgevoerd, tegen de tijd dat ze weer moeten egaliseren merk je dat ook echt.
goed onderhoud is erg belangrijk, bij welke bodem dan ook!

Relectra

Berichten: 22
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:48

Wij hebben 3 eb- en vloedbakken en ze zijn SUPER!!
Te droog weer? Zet de pomp even aan zodat hij van onder uit wat natter wordt en je kan lekker rijden in een bak die niet zwaar wordt.
Te nat weer? Zet de pomp even aan en een deel van het water wordt uit de bak gepompt zodat je op een normale bodem (niet te nat) kan rijden.
Het enige waar wel voor gezorgd moet worden is een niet te volle sloot waar het water uit wordt gehaald door de pomp. Bij te nat weer kan dan niet genoeg water uit de bak worden gepompt omdat de sloot te hoog staat.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:06

Ik ben erg benieuwd aan welke prijs ik bij een dergelijke bodem moet denken? Lachen

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:43

www.manegebodems.nl

de prijs?...ach, je kunt er een leuke auto voor kopen! Haha! maar dan heb je ook wel een hele fijne bodem hoor!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:55

Ik heb gehoord (en gezien) dat Rijsbergerszand ook goed schijnt te zijn, wie weet hier wat meer over?