fjorden/haflingers sterker dan....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

fjorden/haflingers sterker dan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 20:54

gewoon zomaar even een poll.(misschien vervelen jullie je wel Knipoog )

vinden jullie haflingers en fjorden vergeleken met hun gewicht/grootte sterker dan paarden ?
daar bedoel ik mee fjorden/haflingers wegen ongeveer 350 tot 450 kilo en paarden vanaf 550 kilo.

JA/NEE

en waarom vinden jullie dat?

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro


rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:09

haha ik verveel me een beetje ja!
Haflingers en Fjorden zijn erg sterk teminste degene waar ik op gereden heb wel maar of ze nou echt sterker zijn als paard dat weet ik zo snel niet kan hier niet echt een antwoord op geven

Mama van Sem 31-07-2007 en Jessey 24-04-2012

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:10

Nee

Ligt aan het paard z'n karakter en de opvoeding!
Ik kan niet opmaken uit je vraag of het over onder het zadel of in het algemeen ging.

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 22:23

ik bedeoel inderdaad draag en trekkracht

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:21

Het is een sober ras wat uit minder krachtvoer, wel heel veel kracht kan leveren. En ze hebben vaak een groot uithoudingsvermogen, of eerder het koppige karacter om niet op te geven.

Maar hoe sterk ze in de mond zijn, ligt aan de ruiter Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:23

Ik vat de vraag niet geheel...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:29

Het is ook geen poll Haha!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:09

mwaa ik ben toch van mening dat de gemiddelde fjord sterker is dan het gemiddelde rijpaard. en natuurlijk, je hebt er altijd paarden bij die net weer even iets anders zijn, maar in het algemeen.

In de mond heb je zelf in de hand ben in gedeeltelijk eens maar ook gedeeltelijk niet. ik heb namelijk jaren lang een pony gereden die ongelofelijk gevoelig in haar mond was voor ik mijn fjord kreeg. op haar heb ik altijd met een superzachte hand gereden. Nou bij yuri kan ik af en toe zacht zijn maar buiten maakt hij zich af en toe zo enorm sterk dat je echt niet weet waar je het zoeken moet. het is gewoon een feit dat een fjord een sterk paard is.

ook in de wei en omgang is een fjord volgens mij (gemiddeld weer)sterker dan een groter warmbloed paard. om maar even een voorbeedl te noemne: mijn fjord tilt zo een stalen hek uit zijn scharnier met zijn hoofd (en dat is geen banketstaaf hekje Haha! ) om de andere wei in te lopen.

een stoffen halster: sloopt hij soms binnen enkele dagen. een keer hoofd hard optilen en klap halster doormidden.

hij heeft het al meerdere malen voor elkaar gekregen om dwars door een houten hek te lopen. (hek??? welk hek??? heb geen hek gezien hoor vrouwtje)

en nu is het echt niet zo dat mijn pony niet goe dopgevoed is ofzo (voor er van die omerkingen komen, moet je hem maar leren stilstaan of iets, want hij luistert perfect, maar als hij een een keer baldadig is hoeft hij maar een keer een harde ruk te geven en klap halster kapot, of touw gebroken)

Ook denk ik dat dit deels komt doordat ze wat stoerder en lomper zijn dan de 'gewone'paarden

Trotse mama van Tara Olivia *9-7-2011* en Tygo Joshua *23-9-2013*
FLASH 15-5-1989 / 18-11-2013 Rust zacht kanjer, ik zal je missen nadat je 24,5 jaar in mijn leven was.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:10

en wat betreft draagkracht zijn ze in verhouding natuurlijk wel sterker, moet je kijken wat ze kunnen hebben qua gewicht.

Trotse mama van Tara Olivia *9-7-2011* en Tygo Joshua *23-9-2013*
FLASH 15-5-1989 / 18-11-2013 Rust zacht kanjer, ik zal je missen nadat je 24,5 jaar in mijn leven was.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:08

ik denk dat ze wel sterker zijn ja.
en over het algemeen wat lomper, ze zullen minder gauw opzij gaan voor iets Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:48

zijn ze nu ook sterker qua gezondheid en weerstand?

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 17:00

mwaa das lastig. ik denk het wel iets want de mijne vat bijvoorbeedl nooit kou of is nooit kreupel. als hij bijvoorbeeld in de wei keihard onderuit gaat, springt hij vrolijk weer overeind en loopt verder. mijn pony zou gelijk een week kreupel lopen. en ze kunnen qua weersomstandigheden natuurlijk ook wat mee rhebben, maar daar zijn het koudbloeden voor.

Trotse mama van Tara Olivia *9-7-2011* en Tygo Joshua *23-9-2013*
FLASH 15-5-1989 / 18-11-2013 Rust zacht kanjer, ik zal je missen nadat je 24,5 jaar in mijn leven was.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:18

Als ze al hun kracht in de strijd gooien zijn ze niet sterker dan paarden, maar denk dat ze qua karakter wel sterker zijn. Fjorden zijn minder snel onder de indruk, waardoor ze ook makkelijker drammen....

En verder sterker qua gezondheid....jah ik denk dat fjorden in het algemeen wel sterker zijn. Maar niet vanwege het ras, maar vanwege de manier waarop fjorden gehouden worden en paarden. Paarden worden toch sneller 'verwend' terwijl van fjorden vaker de winterhardheid gevraagd wordt.

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:23

Nee, het ene ras is wel sterker, maar dat ligt echt niet aan het gewicht. Een shet kan een stuk sterker zijn dan een KWPN er, terwijl die toch echt wel wat in gewicht schelen!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:34

ik denk eerder lomper dan sterker....

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:38

Ik ga met loulou mee. Ik denk dat ze niet voor dressuur en springen gemaakt zijn, maar meer voor zwaar werk. Bij ons lopen er heel veel haflingers op een manege omdat ze bere sterk zijn. Ze zijn volgens mij niet zo blesure gevoelig.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 22:19

ikkies schreef:
Ik ga met loulou mee. Ik denk dat ze niet voor dressuur en springen gemaakt zijn, maar meer voor zwaar werk. Bij ons lopen er heel veel haflingers op een manege omdat ze bere sterk zijn. Ze zijn volgens mij niet zo blesure gevoelig.


en ondanks dat kun je er toch prima mee springen en dressuren Lachen

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:57

Ja zeker, het is alleen moeilijker. Ik heb meer respect voor iemand die met een haflinger hoog in de dressuur rijdt dan iemand met een dressuur paard.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:32

ikkies schreef:
Ja zeker, het is alleen moeilijker. Ik heb meer respect voor iemand die met een haflinger hoog in de dressuur rijdt dan iemand met een dressuur paard.

ik niet. Waarom zou je dat hebben?

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:39

Hoi, ja dat vind ik absolut. Het licht er natuurlijk wel aan wat voor een paard. Een trek/werk paard niet een Shire ook niet hoor maar ik vind dat de haflinger en de fjord er beduidend sterker uitziet dan de KWPN'er
ze zijn gewoon veel steviger gebouwd en zijner op gebaseerd om buiten in de sneeuw te leven. Het zijn(over het algemeen) niet echt sportpaardjes en KWPN'ers wel(behalve dan die van mijn zus Haha! Knipoog )
Maar verder ziet het er dus gewoon steviger uit!!

Ciao Alexandra

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:25

Ja heel zeker, ik rij 2 fjorden, en Ilkkah.
En Ilkkah is echt super licht vergeleken bij Iris en Odessa.
En van ilkkah krijg ik nooit blaren en van de fjorden wel Tong uitsteken

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:48

Citaat:
ikkies schreef:
Ja zeker, het is alleen moeilijker. Ik heb meer respect voor iemand die met een haflinger hoog in de dressuur rijdt dan iemand met een dressuur paard.

ik niet. Waarom zou je dat hebben?

Waarom niet??

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:14

Bella schreef:
Citaat:
ikkies schreef:
Ja zeker, het is alleen moeilijker. Ik heb meer respect voor iemand die met een haflinger hoog in de dressuur rijdt dan iemand met een dressuur paard.

ik niet. Waarom zou je dat hebben?

Waarom niet??



om met een fjord te dresuren of springen hoef je echt niet beter te kunnen rijden als met een kwpner.
bij beide rassen ligt het gewoon aan de ruiter hoe het paard loopt.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:40

Citaat:
Ja heel zeker, ik rij 2 fjorden, en Ilkkah.
En Ilkkah is echt super licht vergeleken bij Iris en Odessa.
En van ilkkah krijg ik nooit blaren en van de fjorden wel


Blaren? Wil niet weten hoe het er dan uitziet als je rijdt!

Of fjorden per defenitie lomper zijn dan andere paarden weet ik niet, wat wel altijd jammer is dat ze wel altijd zo behandeld worden waardoor ze ook niet anders worden dan lomp. Dat het ene paard licht is in de hand en de ander niet ligt aan de manier waarop je het dier rijdt en traint niet aan het ras. Dat een dier lomp is heeft weinig te maken met het ras wat het is maar meer met de opvoeding die het heeft gekregen.

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:49

Ik ben het er wel mee eens dat een Fjord sterker is dan andere rassen, maar dat geldt lang niet voor alle Fjorden. Ik vind dat je ze grofweg in 2 typen kan indelen. het ouderwetse zwaardere type (wat inderdaad sterker is) en het meer rijtypische (die je veel in Duitsland ziet en nu ook redelijk veel in Nederland). Wij hebben het zwaardere type. Mijn man van 1.98 m rijdt er ook op en dat gaat prima. Ze hebben heel weinig voer nodig (groeien al dicht als ze naar voer kijken). Verder zijn ze heel licht in de mond. Vrienden van ons hebben een smal ruintje. Hij is haast niet dik te krijgen. Deze is ook absoluut niet sterker dan andere paarden.
Verder hebben we nog een Fjord die net zo gereden wordt als ze andere maar niet echt licht in de mond. Het is verder ook een veel lomper paard in de omgang. De andere 2 Fjorden zijn absoluut niet lomp en schrikken best snel. Het zijn redelijke heethoofden en ook volle broers.

Zoveel Fjorden zoveel karakters!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashkerlon, belle_boef, boyca, dezzie, Eeeeeeeeef, esmee1233, Libra76, mirriejj, Mjelleke, Mo_Noah, pol013, Vagabondo, Yom en 86 bezoekers