6-jarige hengst weiden met shetlander ruin???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

6-jarige hengst weiden met shetlander ruin???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 21:01

Nu ik toch serieus op zoek ben naar een leen-shetlander voor mijn kwpn-hengst, wil ik graag even weten of mensen hier ervaring hebben met het voor het eerst weiden van een hengst met een shetlander ruintje...
Mijn paard heeft dus vanaf zijn tweede levensjaar, toen hij uit de hengsten wei kwam, alleen in de wei gestaan.
Hij heeft een blauwe maandag bij schapen gestaan, maar daar wou hij mee "spelen" en dat kosste de schapen bijna hun wollige ruggetjes, hij trapte daar namelijk speels op Verward
In de hengsten wei was hij trouwens wel het sulletje, hij liep bij allemaal fjorden, maar die discrimineerde hem nogal, hij hoorde er niet echt bij Verdrietig

Nu wil ik graag een maatje voor hem in de wei, hij is namelijk liever op stal waar wij zijn dan in zijn uppie in de wei en nee, castreren is geen optie, hij is ziek op dit moment (artrose en ataxie) en mag zowiezo niet geopereerd worden, en dat was ik zowiezo al niet van plan.

Maar hoe zijn de ervaringen?
Zou hij het te gek vinden, of zou hij dat hele beestje af raggen Verward
Benieuwd naar ervaringen.

(Vandaar trouwens een LEEN-shetje, zodat ik niet met een vers gekochtte shet aankom, waar hij niks van wil weten).

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:56

ik denk dat jet shetje nogal de dupe gaat worden. Als het een dominante shet is die van zich afbijt kan het misschien wel goed gaan, maar ik denk dat je maar een kleine kans maakt. Als die shet echt een gevecht aangaat zal het wel duidelijk zijn wie er wint.... met alle gevolgen van dien. Is het een heel onderdanig type, zal hij waarschijnlijk constant 'gepest en geteroriseerd' worden door de hengst. Ik denk dat je als maatje beter een ruin van ongeveer hetzelfde formaat kunt uitkiezen, dan is het 1 keer vechten wie er de baas is, je hebt gewoon een grote kans dat het shetje er (zwaar)gewond uitkomt. Jou hengst zal idd veel willen spelen, vooral omdat hij het niet gewend is met anderen paarden te staan, hij zal dan misschien ook niet begrijpen wat het in paardentaal betekent als hij op moet houden, wat ook weer schadelijke gevolgen kan hebben.

Ik zou er heel goed over nadenken, weet je een shet die bij vrijwel allerlei paarden kan staan kun je het misschien proberen, maar als je ziet dat het fout gaat zou ik er mee stoppen.

Ik heb hier wel wat ervaring mee, heb zelf een shet die bij 4 hengsten heeft gestaan, wat altijd anders heeft uitgepakt.

Hengst 1: mini shet van 2 jaar oud, ging perfect
Hengst 2: shetlandhengst 6 jaar, ging ook goed
Hengst 3: c ponyhengst van 3 jaar, veel vechten en spelen, maar niks schadelijks en niet de hele dag door
Hengst 4: fjordenveulenhengst van 8 a 9 maanden oud, kwam van de opfok, ging niet goed. Mijn pony werd constant gebeten, getrapt etc. Hij had op een gegeven moment een heel stuk wild vlees in zijn nek van het bijten...

Mijn shetlander is een pony die vrijwel overal bijkan, maar is behoorlijk dominant, bijt dus flink van zich af, geeft de strijd niet snel op.

Wat mij vooral opviel: hoe groter de hengst, hoe meer problemen....

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:05

Ik heb er ook geen goede ervaringen mee.
Toen Jesper nog hengst was (lang, lang geleden Haha! ) liep hij ook met een Shet ruintje. Het is een paar maanden heel goed gegaan, maar tijdens een stoeipartij liep het toch wat uit de hand en speelde Jesper te wild.
Gelukkig was de Shet zo klein dat hij onder Jesper door kon lopen en we hebben hem zonder verwondingen of andere schade erbij weg kunnen halen, maar ik zou het zelf nooit meer doen.
Het hoogteverschil is zo groot dat een bokje van het paard op het hoofd van de pony komt en daardoor verkeerd kan aankomen.

Daarin tegen hebben we een Welsh A hengstje op stal en ik denk dat als je die samen met een paard zou gooien, hij zeker als winnaar uit de strijd zou komen. Lachen

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:21

Het ligt er natuurlijk helemaal aan. Wij hebben wel een 3-jarige KWPN-hengst bij een schetland-ruin in de wei gehad en dat ging prima.

De kleine shet stond zijn mannetje wel en de hengst was trouwens ook niet echt dominant aangelegd.

Misschien kun je het proberen door ze een paar keer voor een korte tijd bij elkaar te zetten, maar er wel zelf in de buurt bij te blijven (voor het geval dat). Zo kunnen ze aan elkaar wennen. En als het goed gaat weet je genoeg.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:37

Ik heb een jaarlinghengstje dat behoorlijk opdringerig is naar andere paarden toe. Hij staat met onze andere paarden op wei, waaronder 1 supershet Haha!
Ik ben erg blij dat het hengstje en de shet door hun dominantie vraagstuk heen zijn, want de shet heeft gevochten als een tijger om de overhand te houden. Wat er in resulteerde dat mijn hengstje van de grond af tot op shet-bijt-hoogte (halverwege zijn romp) helemaal onder de happies zat. Hij zag er niet meer uit Knipoog

Gelukkig gaat het bij mij goed en mijn hengstje is nog jong en groeit op met meerdere paarden.
Maar als een groot paard in een jolig sprongetje naar achter trapt, raakt hij doorgaans hooguit de borst van het paard achter hem... maar als dat een shet is, wordt het een ander verhaal. Ik heb gehoord van een shet die zo de kaak brak.
Dus wees vooral voorzichtig en houd de boel heel goed in de gaten.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:21

Een kleine pony met een pittig karakter en in goede conditie zal zich niet snel door een groot paard laten aftroeven. Ze hebben nu eenmaal het grote voordeel van de snelheid, en een paard kijkt niet zozeer naar grootte maar naar gedrag.