Paard laat zich gewoon vallen, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Paard laat zich gewoon vallen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 09:06

Ik ben bezig met het inrijden van mijn 3 jarige merrie. Het is een pittig ding dus ik had de eerste keer dat ik erop ging zitten wel een flinke bokpartij verwacht, maar in tegendeel. Gister zat ik voor het eerst op haar, ze was heel braaf met opstijgen. De eerste paar rondjes konden we zelfs gewoon aan de hand stappen en drafen zonder dat ze ook maar een stap verkeerd zette. Maar op gegeven moment zet ze haar 4 poten aan de grond en zet ze geen stap meer vooruit. Als de longeerpersoon haar wil 'opjagen' gaat ze door haar achterbenen en laat zich zo op haar zei op de grond vallen. Voor de goede orde, ik had de teugels niet strak vast, ik had een riempje aan het zadel gemaakt waar ik me aan vast hielt. Maar ok, paard en ik hadden niets. Dus ik haar maar even weer zonder mij longeren, dit ging er goed. Dus ik er weer op, en weer paard aan de grond genageld. Dus ik zeg, maak de longeerlijn maar los en laat me maar even alleen in de bak. Paard staat doodstil en ik haar gerust stellen maar geen stap voor of achteruit. Klapt er iemand langs de bakrand in haar handen, laat het paard zich weer frontaal op haar rug vallen.... Ik had niets, maar heb dit nog nooit meegemaakt, ik denk dat ik liever een flinke bokpartij heb ipv dit staak en valverzet Scheve mond Wat is hier aan te doen?
Longeren kent ze al lang. Hangen kent ze al een maand.


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:17

Nou das lastig, degene die in het middenstond had de eerste keer hoe dan ook moeten voorkomen dattie door zn hoeven ging. Jij als ruiter hoort een zweepje bij je te hebben zodat jij ook extra nadruk kan leggen op het feit dat dit ongewenst gedrag is..... Hoe dan ook dat paard moet bij het minste geringste naar voren, laat m maar rennen........ alles is beter dan liggen........ en haal het er nu uit!!! want volgende maand heb je helemaal een probleem.

Succes


oja.......... zachte heelmeesters maken stinkende wonden bij dit soort dingen..............

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:41

Zoals hierboven al gezegd wordt: dit is ongewenst gedrag. Geef maar een flinke mep. Dan gaat ze misschien wel rennen en krijg je misschien die bokpartij, maar dat is beter dan liggen. Nu kun je het nog afleren, straks is het te laat.
En natuurlijk wel belonen als het goed gaat. Dat ook vooral niet vergeten.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:05

Klinkt me meer als atactisch Verward
Ik geloof er niet zo in dat een paard dat doet om jouw te pesten, op de grond is zo een beestje immers alleen nog maar kwetsbaarder Verward Scheve mond
Ik zou haar in ieder geval even goed laten nakijken door de DA.
Veel suc6 iig OK dan!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:19

ik heb er ook ooit zoeen gehad. de beste remedie is zoals GenK al zegt... naar voren. hoe maakt in dit geval niet uit. ga desnoods alleen over het zadel hangen (er dus niet op zitten) zodat je er snel af bent als ze wil gaan liggen. ik weet dat draven en galopperen hangend niet fijn is maar het ziekenhuis is nog minder . pas als het met hangen goed gaat er weer op gaan.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:31

Ja je moet hem inderdaad naar voren rijden, maar wel als je 100% zeker bent dat alles goed ligt en het beestje nergens last van heeft...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:45

Als ik zo hoor heb je niks aan de tips van naar voren rijden of slaan. Ze doet het naar mijn idee door de geestelijke druk die ze op dat moment heeft en blijft dan staan omdat ze het niet meer aan kan. Gebeurt er iets waardoor die druk nog hoger word. Dan laat ze zich vallen. Het lijkt een beetje op het flauw valen bij mensen die onder grote druk staan.

Mijn tip is dan ook. Begin met enkel het zitten en een paar stapjes lopen. dan stoppen en er af. Belonen en de volgende keer doe je een paar stapjes meer. Vraag zo min mogelijk en laat haar zelf alles regelen. Jij geeft aan of je gaat lopen of stil staan, maar als je het voelt aan komen dat ze wil gaan stilstaan. Zet haar zelf stil. Blijf even rustig zitten, praat wat tegen haar en vraag nog 1 of twee stapjes. Gaat dit goed, stoppen en direct afstappen.

Voordat je er op gaat veel grondwerk doen. Probeer haar wat zelfverzekerder te maken zodat ze meer dingen aan kan.

Wat ook kan wezen is dat ze het lichamelijk nog helemaal niet aan kan. Het ene paard is sterker dan het andere paard. En daar moet je net als wat ik hiervoor zij, niet doorheen drammen. Wil je je paard niet vroegtijdig bij de slacht hebben staan. Hier moet je ook langzaam opbouwen. Met grondwerk sterker maken waarscheinlijk vooral in de rug. En dan kleine stukjes er op.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:49

Ik heb ook een haflinger (jong) mee gemaakt die dit bij het inspannen deed, meteen de eerste keren. Ze vond het zo eng.......
Daar zijn ze toen mee gestopt, verder was er niets mee aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:59

Manda, probeer ook de andere mensen van stal even duidelijk te maken dat ze niet in hun handen klappen en dat soort storende dingen. Probeer om de omgeving zo rustig mogelijk te houden voor het paard. Als je strakjes een beetje rond kan rijden, komt het wennen aan dingen vanzelf.

Bij het kiezen van de aanpak is het belangrijk om inzicht te hebben in het karakter van het paard. Is het er eentje die met rust en beleid kleine stapjes moet nemen, of is het er juist eentje die je beter bij alles een stap (of 3) vóór kunt zijn??

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:47

daarom is de juiste persoon in het midden ook zo belangrijk, die ziet voor zover de ruiter dat niet voelt dat soort dingen aankomen en die kan daar op de juiste manier op inspringen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:59

Mee eens, belangrijkste is de persoon op de grond. De ruiter hoeft nieteens zo goed te kunnen rijden.

Je suis Charlie.

Nikita_1995

Berichten: 2171
Geregistreerd: 12-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:51

Heb zelf nog nooit zoiets meegemaakt, maar als ik bovenstaande suggesties op me in laat werken dan ik dat de beste manier is als volgt:

- heel langzaam beginnen met beleren.
- stoppen en afstappen voordat ze is gaan liggen en dit zeker een maand volhouden volgens mij.
- dan heel langzaam verder uitbouwen.
- veel kontakt maken en zorgen dat er een goed vertrouwen ontstaat.

Succes ermee !!

Mijn thuis is waar mijn hart ligt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:59

Zo zie je maar weer dat het beleren van een paard een vak apart is. Mijn advies is om hier niet verder mee te gaan knutselen. Laat het paard professioneel beleren.
Van hieruit is het niet te beoordelen of dit paard dwars is en een pak slaag nodig heeft. Of dat dit dier van de stress blokkeert en echt afslaat uit onmacht.
Wanneer jij het probleem verkeerd inschat en de verkeerde keuze maakt wordt je probleem echt heel groot. In het ergste geval verpest je een paard zo erg dat ze na een maand of wat alleen nog maar geschikt is voor de barbeque door een onhandelbaar karakter.

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:12

paarden kennen inuitzonderlijke angst 3 escape methodes(denk daar bv ook aan bij trailer laden).Ze vluchten,vechten of vallen flauw(in engels fight,flight or fainth) het lijkt erop dat jouw paard zijn methode om aan de voor haar grote druk uit te komen kiest voor vallen.

Dit houd in dat de druk voor haar kennelijk te groot is(kan in jouw ogen best meevallen,zeker als je al een maand hangt)

Advies,zoek er iemand bij die je kan helpen met een goed inzicht in het beleren van jonge paarden.

veel succes ermee

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:13

ik heb zelf ook een jong paard gehad en die wilde constant gaan staken(omhoog of alleen maar achteruit)en die heeft telkens als hij dat weer deed een goeie mep gehad van degene die in het midden stond. Ze ging wel al bokkend die bak door maar wel vooruit, en dat is denk het belangrijkste ,dat ze vooruit gaan

en als je eropzit en hij alleen al om te gaan stoppen een tik geven anders maken ze er op een gegeven moment gewoon een spelletje van dat probleem heb ik ook gehad!
succes ermee

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:55

mijn shet deed het ook prima aan de longe maar toen we meer gingen vragen bleek dat nog te veel voor hem gewoon ff rust gegeven gewoon aan de hand lopen. een paar maanden later weer van voren weer begonnen toen ging het perfect. hij was er gewoon nog niet klaar voor misschien is jou paardje er ook nog niet klaar voor.laat een prof er naar kijken want als je het "verpest"ben je nog veel verder van huis succes OK dan!

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:24

josien schreef:
Als ik zo hoor heb je niks aan de tips van naar voren rijden of slaan. Ze doet het naar mijn idee door de geestelijke druk die ze op dat moment heeft en blijft dan staan omdat ze het niet meer aan kan. Gebeurt er iets waardoor die druk nog hoger word. Dan laat ze zich vallen. Het lijkt een beetje op het flauw valen bij mensen die onder grote druk staan.

Mijn tip is dan ook. Begin met enkel het zitten en een paar stapjes lopen. dan stoppen en er af. Belonen en de volgende keer doe je een paar stapjes meer. Vraag zo min mogelijk en laat haar zelf alles regelen. Jij geeft aan of je gaat lopen of stil staan, maar als je het voelt aan komen dat ze wil gaan stilstaan. Zet haar zelf stil. Blijf even rustig zitten, praat wat tegen haar en vraag nog 1 of twee stapjes. Gaat dit goed, stoppen en direct afstappen.

Voordat je er op gaat veel grondwerk doen. Probeer haar wat zelfverzekerder te maken zodat ze meer dingen aan kan.

Wat ook kan wezen is dat ze het lichamelijk nog helemaal niet aan kan. Het ene paard is sterker dan het andere paard. En daar moet je net als wat ik hiervoor zij, niet doorheen drammen. Wil je je paard niet vroegtijdig bij de slacht hebben staan. Hier moet je ook langzaam opbouwen. Met grondwerk sterker maken waarscheinlijk vooral in de rug. En dan kleine stukjes er op.

hier ben ik het dus volledig mee eens

O:) ......::: Wie liefde zaait, zal liefde oogsten :::...... O:)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 17:52

Bedankt voor de vele tips! Mijn idee van aanpak gaat ook meer uit naar die van Josien als dat ik haar vooruit sla. Ik had geen zweepje bij me nee, en die neem ik nog niet mee ook. De gene die op de grond stond had het wel geprobeerd met een zweep, maar dit hielp helemaal niets behalve dat ze nu 2 enorme striemen op haar kont heeft. Dat doen we dus niet meer.
Ik neem echt de tijd voor dit paardje, heb absoluut geen haast en als ze er nog niet klaar voor is wil ik best een paar maanden wachten.
Voor de goede orde, dit paard is kerngezond, totaal niet atactisch, ze is net een week geleden gekeurd voor de verzekering. (ook rongen)

Vanavond ga ik weer 20 minuten met haar aan de gang.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:31

josien schreef:
Als ik zo hoor heb je niks aan de tips van naar voren rijden of slaan. Ze doet het naar mijn idee door de geestelijke druk die ze op dat moment heeft en blijft dan staan omdat ze het niet meer aan kan. Gebeurt er iets waardoor die druk nog hoger word. Dan laat ze zich vallen. Het lijkt een beetje op het flauw valen bij mensen die onder grote druk staan.

Mijn tip is dan ook. Begin met enkel het zitten en een paar stapjes lopen. dan stoppen en er af. Belonen en de volgende keer doe je een paar stapjes meer. Vraag zo min mogelijk en laat haar zelf alles regelen. Jij geeft aan of je gaat lopen of stil staan, maar als je het voelt aan komen dat ze wil gaan stilstaan. Zet haar zelf stil. Blijf even rustig zitten, praat wat tegen haar en vraag nog 1 of twee stapjes. Gaat dit goed, stoppen en direct afstappen.

Voordat je er op gaat veel grondwerk doen. Probeer haar wat zelfverzekerder te maken zodat ze meer dingen aan kan.

Wat ook kan wezen is dat ze het lichamelijk nog helemaal niet aan kan. Het ene paard is sterker dan het andere paard. En daar moet je net als wat ik hiervoor zij, niet doorheen drammen. Wil je je paard niet vroegtijdig bij de slacht hebben staan. Hier moet je ook langzaam opbouwen. Met grondwerk sterker maken waarscheinlijk vooral in de rug. En dan kleine stukjes er op.


helemaal mee eens

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:34

Manda schreef:
Bedankt voor de vele tips! Mijn idee van aanpak gaat ook meer uit naar die van Josien als dat ik haar vooruit sla. Ik had geen zweepje bij me nee, en die neem ik nog niet mee ook. De gene die op de grond stond had het wel geprobeerd met een zweep, maar dit hielp helemaal niets behalve dat ze nu 2 enorme striemen op haar kont heeft. Dat doen we dus niet meer.
Ik neem echt de tijd voor dit paardje, heb absoluut geen haast en als ze er nog niet klaar voor is wil ik best een paar maanden wachten.
Voor de goede orde, dit paard is kerngezond, totaal niet atactisch, ze is net een week geleden gekeurd voor de verzekering. (ook rongen)

Vanavond ga ik weer 20 minuten met haar aan de gang.


dat idee had ik ook, wat heeft het voor nut.. voor een jong paard moet je geduld hebben, ik heb 1 van onze 2 paarden ook zelf ingereden.. en het gaat nu super, en degene die mij ermee hielp had gelukkig ook heel veel geduld en heeft nooit rare dingen tegen hem gedaan ofzo...en wat boontje zegt.
Als de druk te groot is wat in jou ogen misschien meevalt, is haar manier daarom misschien laten vallen, en is jou manier gewoon goed... heel rustig aan opbouwen Lachen in ieder geval veel suc-6- verder OK dan!

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:33

Jippie schreef:
Zo zie je maar weer dat het beleren van een paard een vak apart is. Mijn advies is om hier niet verder mee te gaan knutselen. Laat het paard professioneel beleren.
Van hieruit is het niet te beoordelen of dit paard dwars is en een pak slaag nodig heeft. Of dat dit dier van de stress blokkeert en echt afslaat uit onmacht.
Wanneer jij het probleem verkeerd inschat en de verkeerde keuze maakt wordt je probleem echt heel groot. In het ergste geval verpest je een paard zo erg dat ze na een maand of wat alleen nog maar geschikt is voor de barbeque door een onhandelbaar karakter.

En hier sluit ik me bij aan.

Ik heb er ook 1 gereden die liet zich na een bok saldo, vanuit een bok zo op zijn zij vallen. (Om daarna met opstaan ook nog bovenop je te gaan staan)
Bij hem was het puur van oh, ik raak je niet kwijt, dan zo maar.

Ik was toen nog niet zo oud, had wel ervaren begeleiding, maar ik mocht van die begeleiding er niet vaker op.
Hij wilde het risico op echte groot letsel niet nemen.
Ze had bij een ruiter voor mij ook al gedaan (hoorde ik achteraf) maar toen dachten ze nog aan een ongelukje, maar toen het paard het ook bij mij opdezelfde manier deed, heeft hij hem meteen naar een trainingstal verkocht.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:11

Jippie schreef:
Zo zie je maar weer dat het beleren van een paard een vak apart is. Mijn advies is om hier niet verder mee te gaan knutselen. Laat het paard professioneel beleren.
Van hieruit is het niet te beoordelen of dit paard dwars is en een pak slaag nodig heeft. Of dat dit dier van de stress blokkeert en echt afslaat uit onmacht.
Wanneer jij het probleem verkeerd inschat en de verkeerde keuze maakt wordt je probleem echt heel groot. In het ergste geval verpest je een paard zo erg dat ze na een maand of wat alleen nog maar geschikt is voor de barbeque door een onhandelbaar karakter.


Amen!

Zelf heb ik ook eens zo'n pony gehad, zodra die iets niet snapte liet ze zich vallen, na 'n pak rammel elke keer dat ze zich liet vallen heeft ze het snel afgeleerd. Maar dat ligt anders als het een geestelijke kwestie is en het paard gewoon nog niet rijp is voor deze druk.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:13

En das het lastige aan het inrijden. Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:20

Dat klopt maar dat is in dit geval gewoon weg niet uit het verhaal op te maken wat de precieze reden is van dit paard. Daarom, zoek (prof.) hulp!


StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:26

Mijn tip:
Even ruiter er weer af, en paard voorwaarts longeren.Kort en
krachtig.
Daarna ruiter er weer op, geen teugeldruk,niks zeggen of doen als ruiter en longeur t werk laten doen.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Janneke2, Poekkie en 80 bezoekers