bij opstijgen, paard trekt hoofd omlaag!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurake

Berichten: 81
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: wetteren city!!! België

bij opstijgen, paard trekt hoofd omlaag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 19:32

Hoi,

telkens ik wil opstijgen trekt mijn paard haar hoofd helemaal omlaag. Ze pakt haar bit vast en begint te trekken. Ik heb al eens een rukje teruggegeven, een tikje op haar kont gegeven. maar dat helpt allemaal niet. Iemand tips :s?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:35

Een paard waar ik vaak op rij doet dat ook. Maar zij loopt dan niet weg of wat dan ook... doet jouw paard dat wel? En waarom wil je het haar eigenlijk zo graag afleren, want ik laat eigenlijk altijd de teugels gewoon door mijn hand glippen, ga dan goed zitten en pak dan de teugels opnieuw vast, waarop zij haar hoofd vanzelf omhoog doet. Of houdt jouw paard haar hoofd naar beneden, ook als je bent opgestegen?

Wees ietsies duidelijker plies Bloos OK dan!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:38

laurake, als ze blijft staan, gewoon wat draklen om op te stijgen, dus teugels op maat nemen, en voet in de beugel, trekt ze hoofd omlaag, hand vastzetten op voorboom en niet toegeven, niet trekken, niet slaan, gewoon niet toegeven, doet ze hoofd mhoog beetje springen, heel de tijd zo een stapje verder, en er daqn weer af en opnieuw beginnen, als je erop zit, en ze deed haar hoofd niet omlaag, stap dan beetje, rij beetje rustig, kom naar het midden en begin opnioeuw
zo kun je het haar afleren
succes

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:38

Mijne doet dat ook! Ik pak m altijd vrij kort met opstappen en neem een flinke pluk manen erbij, ik neem datdan als het ware in de houtgreep en stijg dan op. Hij kan dan gewooon niet trekken!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:52

Net wat dutske en YvonneS zeggen, gewoon NIET toegeven !

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:46

Lijkt me dat het niet echt een probleem is als je paard dan toch gewoon blijft staan?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:44

Waarom pakken jullie altijd de teugels op bij het opstijgen. Een paard behoort gewoon te blijven staan bij het opstijgen. In mijn ogen is dit trekken een protest op het oppakken. Daarbij denk ik dat het voor het paard zo veel moeilijker is om in evenwicht te blijven als je opstijgt.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:04

josien schreef:
Waarom pakken jullie altijd de teugels op bij het opstijgen. Een paard behoort gewoon te blijven staan bij het opstijgen. In mijn ogen is dit trekken een protest op het oppakken. Daarbij denk ik dat het voor het paard zo veel moeilijker is om in evenwicht te blijven als je opstijgt.


Waarom wij de teugels oppakken? Omdat dat veiliger is! Een paard is nog altijd een paard en daar dien je rekening mee te houden. Anders beland je vroeg of laat in het ziekenhuis!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:27

Wat ik veel te vaak zie bij ruiters die op hun paard stappen op deze manier, dat het paard begint te lopen en te draaien, ik geef wel toe dat deze hun teugels wel heel strak vast pakken. Dat vind ik veel gevaarlijker dan met losse teugel opstappen en het paard blijft staan omdat hij weet dat hij moet blijven staan. En op het moment dat het paard schikt, je nog tijd genoeg heb om ten eerste de stem commnado te geven van stilstaan en dan nog om de teugels vast te pakken.
Ik laat al mijn les klanten met ligt doorhangende teugel opstappen. En met zelfs het moeilijkste paard gaat dit goed. Hoewel dit een paard is dat zo weg kan schieten.
Het blijft een paard ja. Maar als het paard respect voor jouw heb in positieve zin dus dat hij graag zijn bets voor je wil doen. Dan zou het paard niet zomaar weg rennen met als mogelijke gevolg dat jij er af ligt. Een paard is een sociaal dier. Daardoor komen ook zo weinig ongelukken in verhouding en wat men met het paard doet voor met paarden.

Nachony

Berichten: 106
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:09

Amen! Ben het helemaal met je eens hoor Josien.Heb, als ik opstap bij mijn paard, nooit zijn teugels vast. Merk juist en niet alleen bij mijn paard, dat als je de teugels strak houdt bij het opstijgen dat je ze dan juist een seintje lijkt te geven van: goed, lopen maar. Ik zeg; Stay tegen hem en dat geeft nooit problemen zelfs niet als ik opstijg in het duin bij wijze van spreken. Met rijden heb je toch ook niet continu spanning staan op de teugels, waarom dan wel met opstijgen? Negen van de tien keer is het toch logisch dat ze tegen die druk in gaan?
Gr. Irm

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:59

josien schreef:
Wat ik veel te vaak zie bij ruiters die op hun paard stappen op deze manier, dat het paard begint te lopen en te draaien, ik geef wel toe dat deze hun teugels wel heel strak vast pakken. Dat vind ik veel gevaarlijker dan met losse teugel opstappen en het paard blijft staan omdat hij weet dat hij moet blijven staan. En op het moment dat het paard schikt, je nog tijd genoeg heb om ten eerste de stem commnado te geven van stilstaan en dan nog om de teugels vast te pakken.
Ik laat al mijn les klanten met ligt doorhangende teugel opstappen. En met zelfs het moeilijkste paard gaat dit goed. Hoewel dit een paard is dat zo weg kan schieten.
Het blijft een paard ja. Maar als het paard respect voor jouw heb in positieve zin dus dat hij graag zijn bets voor je wil doen. Dan zou het paard niet zomaar weg rennen met als mogelijke gevolg dat jij er af ligt. Een paard is een sociaal dier. Daardoor komen ook zo weinig ongelukken in verhouding en wat men met het paard doet voor met paarden.


Je hebt gelijk dat het misschien beter is om met een wat lossere teugel (ik neem aan dat je wel licht contact met de mond houdt Verward ) op te stappen dan met een gespannen teugel.

Máár als je een paard hebt wat niet blijft staan, door welke reden dan ook. Zul je hem consequent nóóit een pas mogen toestaan, hoe wil je hem dan halt laten houden door de teugels los te laten?

Hier komen vaker paarden die niet halthouden, vooral paarden die van springruiters zijn geweest. En dat zullen ze dan toch moeten leren!
Ik leer dat die paarden altijd door ze met opstappen, het liefst in een gesloten ruimte dus waar ze de kans niet of nauwelijks hebben om weg te lopen, géén enkele pas toe te staan.
Ze proberen het wel altijd maar na de teugels dan aan te nemen (niet zo strak dat ze achterwaarts gaan en een beetje aanvoelen hoe ver je kan/moet gaan) blijven ze staan, dan snel erop en dan moeten ze halthouden tot ik zeg dat ze kunnen gaan. In het begin maar kort en steeds langer opbouwen. Maar dat lukt nóóit met losse teugel!!

Als je het over paarden hebt die al blijven staan dan is het een heel ander verhaal dan is het logisch om ze niet in te mond te trekken met opstappen. Maar die paarden die het niet doen zullen het toch een keer moeten leren en dan mag je mij uitleggen hoe je dat van plan bent met een losse teugel!?

Laurake: Het is nu dus de vraag, staat jou paard wel stil als hij opstapt? Of loopt hij ook? Staat hij stil en is het verder verantwoord (dat kan ik van hieruit niet beoordelen) zie ik geen groot probleem. Loopt hij, leer hem dan eerst stilstaan en ga dan verder aan het werk met het 'hoofd'-probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:13

josien schreef:
Waarom pakken jullie altijd de teugels op bij het opstijgen. Een paard behoort gewoon te blijven staan bij het opstijgen. In mijn ogen is dit trekken een protest op het oppakken. Daarbij denk ik dat het voor het paard zo veel moeilijker is om in evenwicht te blijven als je opstijgt.

Mee eens
Ik probeer jonge paarden te leren altijd stil te blijven staan en pas op mijn commando aan te lopen.
Ik probeer ze dan ook te leren om op te stappen met een lange teugel.
Dan heb je ook nooit het ge-etter met het uit je handen trekken van de teugel.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:09

Ik ken ook zón geval. Ik heb het niet opgelost toen. Maar als ik de teugels los liet hangen deed ie niks en bleef braaf staan. Dit is niet goed maar ik heb het toen maar zo gelaten.

Ik heb ook een pony gehad die een hand op deschoft vond kietelen. DAn begon ze te rillen of lastig doen en trekken. Door de teugels niet op te pakken bleef ook zij braaf staan

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:06

runningkawa"]
[quote="josien schreef:
Waarom pakken jullie altijd de teugels op bij het opstijgen. Een paard behoort gewoon te blijven staan bij het opstijgen. In mijn ogen is dit trekken een protest op het oppakken. Daarbij denk ik dat het voor het paard zo veel moeilijker is om in evenwicht te blijven als je opstijgt.

Mee eens
Ik probeer jonge paarden te leren altijd stil te blijven staan en pas op mijn commando aan te lopen.
Ik probeer ze dan ook te leren om op te stappen met een lange teugel.
Dan heb je ook nooit het ge-etter met het uit je handen trekken van de teugel.
[/quote]

En hoe leer je het? Ik neem aan door in het begin constant terug te nemen als het paard wilt lopen?!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:07

Eerst de basis op de grond goed hebben. Dan pas kun je het paard zonder teugel stoppen als je er op zit.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:25

josien schreef:
Eerst de basis op de grond goed hebben. Dan pas kun je het paard zonder teugel stoppen als je er op zit.

inderdaad, en veel geduld hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:04

Klopt, ho is heilig op de grond, met je stem.
Dat gedeeltje heb je dus al geoefend.
En bij een paard wat nog niks kent, wil ik dat er een paar keer iemand bij staat.
De eerste keren echt vasthouden, de keren daarna als het nodig is.

Dan ga je er naast staan en je beloont hem als ze stil staan.
je doet je voet in de beugel, loopt hij aan voet eruit en opnieuw stilzetten.
Na een tijdje valt het kwartje wel dat ze moeten stilstaan.
Dan stijg je pas door.
Bijna altijd is dan ho al zo heilig dat ze niet aanstappen, die keren dat ze het wel doen pak pakt diegene die erbij is hem even vast.
Direkt stilzetten, bij stilstaan weer belonen.

Afstappen en ritueel herhalen.
Bij 1 die daar te heet van word, stap ik niet direct af, maar rij ik even en als ze weer wat rustig zijn, doe ik het dan opnieuw.

Want op en afstappen hoort net zo bij dressuur leren, as bv het aangaloperen leren.

En zo zullen er vast nog wel meer manieren zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:14

ben het hier mee eens! als ik opstap heb ik ook de teugels wel vast, maar meer als een soort extraatje. als het paard dan zijn/haar hoofd omlaag doet laat ik ze door mijn vingers glippen (zoals ik hier boven ook al aangaf). Als ze wegloopt stop ik uiteraard, en zorg ik ervoor dat ze stil staat. Dat de teugels dan door mijn hand glippen vind ik niet erg, want ik heb nog wel contact met haar, een beetje hetzelfde als wanneer je rijdt met een wat losse teugel. Zolang ze niet wegloopt is er volgens mij niks aan het handje!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 22:08

Ik ben het ook met jullie eens. Maar wat als het paard bijvoorbeeld altijd op een springstal heeft gestaan en RK ik neem aan dat je wel weet dat veel springruiters opstappen - wegrijden en dat heel veel springpaarden niet stil staan met opstappen (tenminste dat is mijn ervaring). En er is niemand in de buurt die het paard vasthoud, regelmatig. Hoe leer je het paard dat dan aan? Door hem elke keer te corrigeren mét stemhulp, neem ik aan? Maar hoe corrigeer je hem dan, in je eentje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:11

Bij het opstijgen verlang ik nog steeds dat hij stilstaat, ook al ik mijn voet in de beugel heb. (dus herhaling van verhaal van boven)
Loopt hij aan op het moment dat ik met 1 voet in de lucht hang, doe ik ff niks. (of het zou t gek moeten worden) En stijg door.

Dan probeer ik het eerst met stem en zit hulp terug te krijgen. (want zit hulpen kennen die paarden al)
Werkt dat niet, pak ik er dan pas de teugel bij.
Zet hem dan ook stil, aai en beloon met de stem.
Mogen dan ook pas op mijn commando aanlopen.

Vaak is het dan gewoon ff een kwestie van gewoonte, meer niet.
Dus zelf ook elke keer eraan denken dat ze niet aan mogen stappen.
(merk zelf dat ik dat bij Kawa niet altijd doe, omdat ik weet dat die niet meer doet als stappen, maar dan merk je ook snel, dat die goede gewoonte ook weer verdwijnt *foei, stoute ikke* )

Er zijn uitzonderingen waarbij ik wel de teugel aannam, zolals meteen weggaloperen als je net met je rechtervoet van de grond komt.
Die het niet doen als je wel de teugel op maat hebt
Maar ook dan zet ik ze daarna stil, zoveel mogelijk op stem en zit en ga ook aan de slag met stilstaan oefenen en aanlopen tot ik dat wil.

Vind het ook erg vervelend als er een potentiele koper komt en die kan op een vreemd paard niet eens normaal opstappen, geen goede start vind ik dat.

Oja vorige week ook nog ff een uitzondering gemaakt.
Paard kende stilstaan al goed, dus lange teugel, maar vind opstijgen niet leuk.
En beet toen ik met mijn rechterbeen in de lucht hing, in mijn linker knie Scheve mond
Dag erop rechterteugel wel kort en ff stem waarschuwing.
Nu is stem waarschuwing genoeg en kan met lange teugel weer opstappen.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:00

Laurake, zou het misschien kunnen dat jouw paard zich gewoon schrap probeert te zetten?
Ik weet niet hoe jij opstapt maar het is me op een manege wel eens opgevallen bij een dame die nogal hard in het zadel plofte, dat haar paard zijn hoofd omlaag deed en zich schrap leek te zetten voor de klap.
Met zijn hoofd naar beneden kan een paard meer kracht zetten op zijn rug.

Het zou kunnen dat jouw paard wat moeite heeft om bij het opstijgen het gewicht op te vangen, daar hoef je nog niet eens voor neer te ploffen en dat hij hem op die manier beter lukt.

Zelf maakt het me niet uit waar mijn paard zijn hoofd houdt, ik houd wel de teugels altijd losjes in de hand maar dat is omdat als ik ze naar voren laat hangen ik er niet meer bijkom als ik zit Lachen
En mijn paard mag gaan staan zoals dat voor hem het prettigst is.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:06

RK, wij leren de paarden ook vanaf de eerste dag dat we met ze werken reageren op de stemhulpen (Treasure bijv. springt dus ook zo in galop aan op de stem ed, draaft weer, stapt weer en houdt halt). Ook lukt dat alleen door het elke keer consequent te herhalen. Maar dan moet ik toch de teugel erbij houden in het begin. Aangezien ze het anders niet snappen wat die stemhulp betekend. Welke zithulp gebruik je dan bij het halthouden? Ik heb geleerd voor het halthouden alleen te dénken aan het halthouden waardoor je bepaalde spiertjes ontspant en het halthouden bijna vanzelf gaat, maar regelmatig moet ik daar nog een ophouding bij maken.
Dus nog een vraag, wélke zithulp gebruik je in combinatie met de stemhulp om zonder teugelhulp het paard een stemhulp aan te leren (snap je haha beetje warrig)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:13

Ik ga zwaarder zitten, in het begin overdreven, daarna bijna niets, maar dat is genoeg.

Bij een groene staat bij mij altijd iemand bij met opstappen.
De eerste paar keer echt vasthouden. later alleen vastpakken als hij aanloopt, nog later alleen met een halstertouw, 1,5 meter verderop om een rukje te geven wanneer nodig.

Zo kan je paard niet snoeken met opstappen en wat ze niet kennen, gaan ze ook niet vlug meer doen.

Door dit een tijdje zo te oefenen met hulp, keer of 8 en dan weten ze eigenlijk al niet beter dan dat opstappen eerst stilstaan is. Dus imo niet teveel gevraagd voor de eigenaar, of stalgenootje, of wie er ook maar voorhanden is Lachen
Lopen ze aan als ik erop zit, pak ik na de zit/stemhulp er wel de teugel bij (dan ben je ook handiger met wat je met je handen en benen doet) en laat ze mooi weer even stilstaan.

Tot nu toe hebben ze het nog allemaal geleerd Lachen
Vraag maaar aan Colga, die Twilight heeft gekocht, hoe Twilight stilstaat en of ze erop gelet heeft of ik de teugel aannam of niet Lachen

Maar ik wil ook wel horen hoe Josien het oplost.
Want zoals gezegd zullen er vast meerdere manieren zijn.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:24

Ja zo doen wij het ook ongeveer, alleen lukt dat zwaarder zitten meestal niet, als ik volledig ontspannen zit, zit ik al zwaar.
De eerste keren houdt iemand het paard altijd vast. Bij de paarden die we zelf zadelmak hebben gemaakt is het ook nooit een probleem. Altijd die springpaarden zijn het Knipoog

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 02:25

mijn paard liep ook altijd (in volle draf) weg , daar ik nogal stijf ben kwam ik er dan dus ook vaak niet gelijk op.

door gewoon iedere keer hem weer terug te laten lopen naar de plaats waar ik op wou stappen en stemhulpen (geen teugel druk) en geduld
gewoon blijven doen , de hemel in prijzen als hij het goed deed
en gewoon weer opnieuw beginnen als hij het niet goed deed
blijft hij nu braaf staan tot dat ik zeg oke we gaan
gewoon doorzetten en geduld

het is makkelijker een groen paard iets aan te leren dan
een beleerd paard iets af te leren

gr.nickje