verharden van botten en pezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 19:35

botten en pezen hebben prikkels nodig om sterk te worden

veel jonge paarden worden alleen in de bak gereden, ze zouden buiten te wild zijn ofzo...
ook hoor je vaak dat mensen maar 3 kwartier rijden, en dan altijd in een bak
die mensen verwachten dan vaak ook nog prestaties van een paard

veel blessures ontstaan doordat de botten en pezen van het paard niet sterk genoeg zijn, ze hebben prikkels nodig om aan te sterken.
die prikkels kunnen ze onder andere krijgen door veel over de weg te stappen
dat duurt ongeveer 2 jaar

naar mijn inzien wordt er veel te weinig aandacht hieraan besteed

mensen die op hoog niveau op de wedstrijden, dat doet het er nog niet eens zoveel toe of het nu springen of dressuur is, rijden op paarden met te zwakke botten en pezen

paarden worden vaak al op 2,5 / 3 jarige leeftijd beleerd, kunnen dan een b proefje lopen
dat is niet meer genoeg, dus wordt het paard in het weiland gezet tot het 4 jaar is, en het ook mag springen op de wedstrijd
na zo'n 4 tot 6 maanden is er genoeg spieren en conditie aangereden om ook daadwerkelijk de wedstrijden in te gaan

die paarden worden dan gezellig een half uur tot 3 kwartier in de bak gereden, komen weer op stal te staan, zien er gezond uit, glanzen mooi (glansspuitbus en lijnzaad doen veel), lijkt allemaal heel wat
maar van binnen zijn deze paarden nog lang niet gezond, de botten en de spieren hebben nooit de kans gehad om uit te harden

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: CC - LOVER op 2001-12-10 19:57 ]</font>


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 19:53

Om diezelfde reden moet je ook geen zooi om paardenbenen knopen, probeer ik ook al tijden uit te leggen hier, maar die link legt kennelijk ook vrijwel niemand.
Jong, wild paard buiten mak krijgen? Eitje, gewoon vijf dagen op trektocht met een paar ervaren paarden, klaar is klara.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 19:58

precies
maar toch raad ik met springen die pees beschermers wel aan hoor!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 20:47

Wow! Dit had ik zo kunnen schrijven!!! Ben het met beiden eens!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 20:48

Mijn mening? Beensbeschermers met springen, longeren, rijden, buitenritten, conclusie: altijd!
Ik erger me altijd een beetje aan mensen die dan weer wel dan weer niet beenbescherming omdoen, je doet het OF wel OF niet, af en toe heeft geen zin.
Het is net als met een cap, OF wel OF niet.

Verder vind ik het belangrijk om regelmatig over de harde weg te stappen met een paard en ook buitenritten te maken. Zeker voor een jong paard si het beter om ook eens recht toe recht aan te rijden. En uiteraard is het ook beter voor de geest (zowel voor de ruiter als het paard Knipoog ).

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!


CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 20:51

rijden is trouwens ALTIJD met cap
en die peesbeschermers, in de dressuurproef mag je ze toch niet omhebben, met springen juist weer wel

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:01

inderdaad.met peqen heb ik altijd heel erg veel op het harde gestapt nu nog steeds.ik ben ook tegen peesbeschremers.alleen de dierenarts heeft het aangeraden om toch wat om de benen te doen omdat ze nog slap is.zodra ze sterk is dan gaan ze af en blijven af.ze is zo slap omdat ze veel groeistuipen heeft gehad. ze is nu al behoorlijk sterk.dus ik haal ze er binnen kort eraf en blijven er af.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:07

Waarom blijven mensen toch volhouden dat peesBESCHERMERS de pezen slapper zouden maken Frusty ?????? Het enige dat een peesbeschermer doet is beschermen tegen het aantikken en eventueel hindernisbalken, verder niks. Ik wil niet het risico lopen op een peesklap (of andere peesblessure) omdat ik zo stom was om geen peesbeschermers te gebruiken, terwijl dat een kleine moeite is!

Ook bandages maken pezen NIET slapper, ze geven steun, maar immobiliseren de pezen niet. Bij bijv het intapen door een fysiotherapeut van je enkel, worden de pezen en spieren geimmobiliseerd en worden daardoor slapper. Bandages doen dit echter niet!

En ik vind het knap vervelend dat je tijdens dressuurproeven geen beenbescherming mag gebruiken. Mijn pony strijkt namelijk nogal met haar achterbenen. En ga a.u.b. niet zeggen dat dat een rijkunstig probleem is Frusty , dat heeft gewoon met haar bouw en gangen te maken.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 21:10

ergens kan ik me wel voorstellen dat er niet met peesbescherming gereden mag worden in de proef
deze dingen zijn namelijk makkelijk zwaarder te maken, en daardoor kunnen de gangen van het paard positief beinvloed worden

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:15

hihi, met Toscar moet ik altijd een stuk over harde weg stappen om in het vedl te komen (of nog verder naar de ponyclub)...
Dus die loopt genoeg op harde weg...
Ennuh, meneer heeft ook al vanaf zijn 3e oor de kar gelopen dus genoeg op harde weg gestapt dacht ik zo...
Ik doe niks om zijn benen, ben veelste bang dat ik die bandages niet goed doe ofzo...
ennuh, ik spring niet met hem, ennuh naar buiten ga ik echt geen moeilukke dingen van hem vragen,,,,
Moet ik dan toch beschermers kopen?
Verward

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:17

Hee, Lunatic, zijn strijkringen ook verboden in de dresuurring? Ik vraag me dit af. Bovendien kun je tevoren toestemming vragen voor strijklappen of -ring en wanneer dit geweigerd wordt de jury aansprakelijk stellen voor de gevolgen. Willens en wetens verwondingen toebrengene aan een dier is dierenmishandeling en behoorlijk strafbaar. Het weigeren van hulpmiddelen ter voorkoming van wonden is dus dierenishandeling en dien ten gevolge strafbaar. Ik om je met liefde en plezier assisteren als je wilt.
Strijken heeft inderdaad meestal niks met rijkunst te maken maar met de bouw van het paard. Als ze werkelijk zo erg strijkt da ze zichzelf verwondt, dan moet je mijns inziens toestemming krijgen om op z'n minst met strijkring te mogen rijden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:18

Dan doe ik het toch goed Party!! , ik heb mijn shetje namelijk buiten voor de kar beleerd, en mijn pony krijgt geen lijnzaad en wordt ook niet ingesmeerd met glansspul maar ze glimmd wel!!
Ik gebruik alleen maar beenbescherming bij lange buitenritten (omdat ze dan nogal over enthousiast is) bij springen en soms in de bak (om dezelfde reden), en dan geen peesbeschermermers maar pijpen kousen ( zo heet het geloof ik) en strijklappen.

17 mensen vinden dit leuk

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:23

Citaat:
Op 2001-12-10 20:48, schreef Lunatic:
Mijn mening? Beensbeschermers met springen, longeren, rijden, buitenritten, conclusie: altijd!




Ook in de wei dan? En in de stal, daar kan ie zich ook verdraaien hoor!

Ach ja, beenbescherming.... Volgens mij kun je er bij ieder paard wat anders over zeggen.

Mijn merrie heeft wegens peesproblemen (en daarvoor droeg ze altijd peeskappen! En juist zij kreeg een peesklap...) altijd bandages om, al rijdt ze maar een kwartiertje. (op aanraden van DA)

M'n ruin heeft vrijwel nooit wat om, alleen bij springen (inspringen) en met longeren (verdraaien). Maar laatst nog de Veluwe Trail gereden van dik 200 km, ZONDER beenbescherming.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 09:16

Volgens Jan Greve (waar ik in het verleden wel eens vakantiewerk heb gedaan), komt een peesklap vaker voor door inwendige redenen (overbelasting) dan door uitwendige redenen (slaan van achterhoef op pees).

wesleygirl

Berichten: 12
Geregistreerd: 30-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 09:49

Ik ben het er ook helemaal mee eens
want toen mijn pony nog van een andere eigenaar was ging ze prive les nemen en toen zei de instructur ik ga er ff op toen begon ze te galopperen ( hard en snel ) en zette hem op zijn rem toen zakte ie door zijn achter benen ( een gescheure pees) ik kreeg hem toen en ben ook buiten op de verharde weg gaan lopen toen hij uit de clinice was ( dat moest ) ( toen het een beeje over was ) maar sinds ik dat een paar jaar heb gedaan nou ( anderhalf jaar) nu merk je er niks meer van hij heeft nergens geen last meeer van ik kan weer bija alles met hem doen!!!!!! en daar ben ik blij om
want ik rij nu ook n.b.v.r.
xxx wesleygirl

O I love weslie -4- ever
and always till I die
and many years after that!!!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 10:00

De paar ruiters die ik ken en op hoog niveau rijden (beroepsmatig springen) rijden veel buiten, zeker met de jonge paarden maar ook met de paarden die al op wedstrijden lopen. Juist om ze sterk in de benen te maken en ze plezier in het werk te laten houden.
Peesbeschermers, strijklappen etc. maken absoluut de spieren en pezen niet slap, ze bieden namelijk geen ondersteuning. Bandages doen dit wel degelijk, tenzij je ze zo slap omdoet dat ze onderweg er afglijden Lachen .
Als iets steun biedt neemt dat werk weg van de spieren en pezen waardoor deze zich niet meer zo nodig hoeven te ontwikkelen. Af en toe met bandages kan natuurlijk geen kwaad maar heeft ook weinig zin, tenzij het paard een tijdelijk probleem heeft.
Met springen vind ik beenbescherming toch wel belangrijk voor het aantikken tegen de balk.
En, je krijgt inderdaad ontheffing voor beenbescherming tijdens wedstrijden als je een verklaring van de dierenarts kan overleggen waarin staat dat het noodzakelijk is voor je paard.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 10:15

Ik vind dat training door stappen op de weg gewoon bij het rijden hoort, zowel voor jonge als voor oudere paarden. De benen worden er heel mooi droog van, dat zegt eigenlijk al genoeg, en dat is nog wel alleen de buitenkant!

Gerenomeerde enduranceruiters trainen bewust regelmatig op het harde, zowel in stap als in draf en in galop... Dat laatste zal ik niet snel doen, mij te gevaarlijk ivm uitglijden.

Spieren zijn relatief snel en gemakkelijk te trainen, pezen harden duurt echter veel en veel langer en dat geldt ook voor de botten.

En volgens mij heeft Tender gelijk dat peesblessures meestal ontstaan door overbelasting (te zware bodem of door oververhitting met dank aan bandages....stond eens in de Bit!).

Peesbeschermers gebruik ik wel, puur ter voorkoming van aantikken als hij wegspringt bij schrikken of zo. Bij Kaminka gebruik ik tevens springschoenen want zij strijkt met haar voorbenen!

Bandages gebruik ik nooit, zeker sinds ik dat artikel in Bit gelezen heb!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amyz, MarjanB, Saranghea en 32 bezoekers