Het gaat echt niet goed met 1 van de paarden...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Het gaat echt niet goed met 1 van de paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 07:47

Ik heb thuis een 7-jarige ruin staan die sinds 4 jaar te kampen heeft met artritis in het rechterachterbeen (sprong). Dat is echt heel erg lang goed gegaan, tot begin van dit jaar.
Hij werd echt kreupeler en ik reed er niet zoveel meer op als voorheen, ik gebruikte hem alleen nog als "bospaard".
Begin februari heeft hij tijdens de weidegang de strekpees van zijn rechterachterbeen overbelast met als gevolg box-en staprust de komende 3 maanden aangezien het een redelijk onschuldige peesblessure is.
IK was vorige week met het drafonderdeel te begonnen voor 3 weken. Dat is redelijk goed gegaan, pees bleef koud en dun. Ook mocht hij na een aantal dagen weer in de wei, dus zo gezegd, zo gedaan. En ook dat ging goed, hij was wel wat fris en bokkerig maar de pees bleek het allemaal te houden. Alleen is die opbouw in de draf nu zo moeilijk voor hem, ik zit echt op een kreupel paard. Dat is toch geen revalidatie meer??? Kijk, aan die artritis kunnen we niks meer doen maar om hem nu te laten herstellen van deze blessure lijkt ook onbegonnen werk.
Maar het ergste moet nog komen: zondag haalden we hem uit de wei en bleek zijn rechtervoorbeen warm en dik te zijn en gisterenochtend zat er dus een dikke zwelling op de pees!!! Huilen
NU heeft hij er dus ook weer een peesblessure rechtsvoor bij, dit kan echt niet meer!
Het paard loopt op dit moment compleet krom en ik zit er helemaal doorheen.
Mijn vriend en ik hebben gisteren, samen met mijn instructrice die ook een goede vriendin is, overlegd hoe we dit gaan aanpakken.
Er staat nu een kreupel paard op stal met 2 peesblessures en een artritis in de sprong. Hoe kan ik dit paard ooit weer recht krijgen... waarschijnlijk nooit meer! We hebben daarom de veearts uitgenodigd vanavond om de blessure nog eens nader te bekijken en om in overleg tot een oplossing te komen. Als het blijkt dat hij nu rechtsvoor ook een fikse peesblessure heeft en hij weer boxrust moet krijgen en daarna zeker een jaar moet revalideren dan ziet de toekomst er voor hem somber uit. En als dit de diagnose wordt vanavond dan hebben we ervoor gekozen hem niet langer op deze manier door te laten modderen.
Dan gaat hij eind deze week weg... voor eeuwig Huilen Huilen Huilen
Dit kan zo echt niet meer...echt niet!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 07:54

Wat verschrikkelijk,
wel knap dat je ondanks alle emoties nog wel rationeel kan denken, laten we voor nu maar hopen dat het meevalt.
Iig veel sterkte!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 08:11

Goh wat een ellende zeg!
Ik wens je heel veel sterkte,natuurlijk hoop ik voor jullie dat het allemaal mee zal vallen vanavond!
Is dat niet het geval,neem je in mijn ogen de juiste beslissing voor het paard!
Sterkte hoor!
Lundi

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:35

Jemig, dat is wel heel veel ellende bij 1 paard...
Heel veel sterkte met het nemen van de juiste beslissing... welke dat ook zal worden.

bassistje

Berichten: 361
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:37

Goh wat een rotnieuws.
Vind het wel knap van je idd dat je nog zo rationeel kunt nadenken over wat voor hem het beste is.Altijd maar rust is voor hem ook niet echt alles.
Ik zal voor je duimen dat er vanavond uit het overleg nog goed nieuws komt.
Veel sterkte! Scheve mond

In loving memory of all the people and animals we've so sadly lost...................
Till we meet again somewhere..............

kimmie1

Berichten: 2341
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:46

Hallo,
Voor de artritis kan ik je osteo cure van vsm aanraden, bij mijn paard werkt dit heel erg goed voor de artrose, voor een ander paard bij ons op stal ook.
Liefs Kimmie1

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 10:56

Bedankt allemaal voor de lieve berichten. Ik hoor vanavond hoe het allemaal gaat lopen en wat de ernst in zijn geheel is.
Ik wil de beste oplossing voor het paard en als ik hem nog een leuk leven kan bieden als gezelschapspaard dan doe ik dat veel liever.
Maar ik wacht eerst vanavond af.
Alvast bedankt allemaal!!!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:03

He bah wat een narigheid!
Ik duim voor je dat het toch een beetje meevalt en wens je veel wijsheid bij het nemen van een beslissing!

Nulla tenaci invia est via

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:09

wat vervelend zeg..
Ik hoop voor je dat er een goede oplossing voor hem is,en anders,tja dan maken jullie denk ik wel de goede beslissing.

veel sterkte

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131838
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:03

Sjonge, wat een naar nieuws.
Eerst al zoveel getob met je zorgenkindje, en nu weer een nieuwe blessure.
Ik kan me goed voorstellen dat je het (even) niet meer ziet zitten.
Hopelijk kan de DA je wat meer vertellen zodat je in alle rust een goede keuze kunt maken.
Ik wens je heel veel succes en sterkte Ach gut

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:07

Jeetje wat vervelend, alsof het nog niet genoeg was Scheve mond
Sterkte vanavond Ach gut

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:12

Jeetje Soily.... ik zit echt even met een brok in m'n keel.... Het zou enorm jammer zijn als dat enorm gave dier zijn leven niet rustig als recreatiepaardje kan doorbrengen. Maar ik snap je ook wel. Zo doormodderen is helemaal niets, ook niet voor het paard.
Heel veel succes en sterkte...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:13

Afschuwelijk...en dan bij zo'n jong paard ook nog. Heel veel sterkte met je beslissing!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:17

Sjee, Soily... wat een ellende zeg!
Ik ga met Sjuimpje's reactie mee, echt goed dat je er nog "normaal" over na kunt denken.
Heel veel sterkte vanavond en de komende tijd natuurlijk...

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 12:42

Jullie zijn echt geweldig, bedankt voor de reacties! Ik zit al de hele ochtend met hoofdpijn achter mijn computer op het werk. De veearts is er straks om 18:00. Gelukkig kent hij de voorgeschiedenis van onze ruin en kan hij meebeslissen in een goede oplossing.
Met zijn artritis hadden we ook wel eens dipjes, meestal in de winter. Dan had zijn gewricht wat meer "onderhoud" nodig.
Maar dat het in een 2-3 maanden tijd zo is veranderd en dat hij nu ook 2 andere blessures er bovenop te verwerken heeft is geen pretje meer.

Gelukkig is mijn andere brokkenpiloot weer helemaal in de race en hersteld van zijn wolfstand operatie. Longeren aan het halster was geen succes de afgelopen 8 dagen. Ik ben meer gelongeerd dan hem Knipoog
Ik probeer e.e.a. wel wat te relativeren en nuchter te zien. Ik heb straks ook weer een klein veulentje erbij waar ook mijn zorg en aandacht naartoe gaat... . Dat speelt ook mee.
Maar we wachten nog heel even de diagnose en prognose voor de toekomst van de veearts af... .
Ik laat het uiteindelijke besluit wel weten!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:48

ik hoop toch dat hij nog een kans krijgt en hij van de zomer pijnvrij op het land kan. Ik zal duimen voor vanavond.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:51

wat een vervelende pech allemaal zeg............sterkte !

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:59

Sterkte vanavond....
Het is gewoon niet leuk om te constateren dat de vooruitzichten niet zo top zijn. Je hoopt het natuurlijk wel, maar ondertussen....
Informeer naar de kansen als knuffelpaard; als je paard ook dan pijn zal hebben/houden, weet je meteen waar je aan toe bent.
Echt, veel sterkte....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:04

Hopelijk valt het allemaal een beetje mee!
Sterkte..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:59

en is er al meer bekend?


Duhelo

Berichten: 28490
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:09

ik ben ook benieuwd
*duim, duim*

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:18

Vroeg het me ook al af

*hoopt op een positieve reactie*

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 09:26

Hier eindelijk een update. De veearts is gisteren geweest en heeft mijn paard aan een aantal tests onderworpen om te achterhalen waar de kreupelheid vandaan kwam.
Want de kreupelheid van het rechterachterbeen kwam niet uit de sprong zoals we eerst dachten maar waarschijnlijk uit de kogel of de voet.
Na wat gedraaf op de harde ondergrond (nou ja, eerder strompelen) heeft de veearts de ijzers rechtsvoor en rechtsachter verwijderd om hoefproblemen uit te sluiten.
En toen zijn we gaan snijden en duwen maar er kwam geen reactie... . Dus in de hoef kon het ook al niet zitten... dachten we. Na veel geduw met de tang en wat snijwerk kwam er rechtsachter een klein straaltje vocht onder de straal vandaan. Na nog wat snijden bleek de straal heel gevoelig te zijn en daar kwam dan ook de pijn vandaan. Maar echt drukgevoelig was hij niet. Ik was natuurlijk al helemaal blij dat het dus waarschijnlijk toch niet de artritis was die erger was geworden.
Aan het rechtervoorbeen bleek dus een verdikte pees te zitten wat mijn vermoeden voor een peesblessure wekte. Dat was ook de eerste reactie van de veearts. Maar ook daar zijn we gaan snijden en ook hier kwam na ettelijke minuten een straaltje vocht naar buiten aan de bovenkant van de voet. Na even doorsnijden zat er een groot gat en de etter spoot eruit!!!
Op advies van de veearts heb ik meteen de smid gebeld en die staat hem nu op dit moment te beslaan.
Wat is nu het geval geweest: ik vond al dat hij sinds 2 maanden niet lekker liep rechtsachter. In mijn beleving was dit de artritis die erger geworden zou zijn. Maar er heeft in de straal een ontsteking plaats gevonden die er al makkelijk 2-3 maanden kan hebben gewoekerd. De smid heeft een aanzienelijk deel van de straal moeten wegsnijden om de schade bloot te leggen... en dat is me een gat!!!!!! Dit kan gerust 6-8 maanden duren voor de straal weer is bijgegroeid maar de kreupelheid moet binnen 3 dagen weg zijn.
Volgens de smid hebben deze zgn. "verborgen hoefzweren" de uiterlijke kenmerken van een peesblessure, ook omdat er geen directe gevoeligheid op de hoef is. Dus vandaar mijn doemscenario!
Die arme donder staat nu met 2 giga hoefzweren op stal en ik moet hem de komende week 2 keer per dag met soda ontsmetten. Leuk, 2 voeten in een emmer!!
Dit is dus de oorzaak geweest van alle ellende, hij heeft gewoon pech gehad. Maar eigenlijk is er dus verder niets mis. Zijn artritis zou nog op het oude niveau moeten zijn en ik kan van het weekend weer gas gaan geven OK dan!
Wel wordt er volgende week een nieuwe foto van de sprong gemaakt om de huidige stand van zaken te bekijken maar volgens de veearts zou hij binnen een 3-tal dagen weer rad moeten zijn.
Zo zie je maar dat het soms helemaal uit een andere hoek kan komen. Ik moet wel zeggen dat ik heerlijk geslapen heb vannacht!
Ik ga er weer voor en eind deze maand gaat hij weer volop in training en dan hopen we in de zomer weer in de ring te staan.
Dit had ik 2 maanden geleden en gisteren al helemaal niet durven dromen! Buiten schijnt de zon heerlijk en dit voelt gewoon weer goed!!
Ik ga hem zo even lekker buiten in het zonnetje zetten
Bedankt iedereen voor jullie medeleven! Mijn horsie is still in action!!!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:33

Zo dat is mooi zeg.. En ik geloof best dat je nu heerlijk geslapen hebt..

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:47

Wat een geweldig nieuws! Ik kan me heel goed voorstellen dat je prima geslapen hebt!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fdalebout, overzee2, shaddy82, Sheeltje2 en 7 bezoekers