Tips bij het opvoeden van een hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Tips bij het opvoeden van een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 19:12

Nu ik in het bezit ben van een hengst wil ik veel te weten komen over wat je kunt tegen komen tijdens de opvoeding. Ik weet wel dat het per paard verschilt maar ik heb het dan in het algemeen over de quarter hengst. Er zijn hier verschillende mensen op WN die in het bezit zijn van een hengst en ik zou van hun graag wat verhalen en tips willen horen....

Groetjes

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:43

Een hengst? Gewoon net als alle andere paarden opvoeden Lachen Niet bijten, niet schoppen, normaal meelopen, niet ouwehoeren...gewoon...zoals je elk paard opvoedt. Ik vind een hengst niet anders dan anders Haha!

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 19:48

O okee, dat is goed om te weten. Ik wil proberen hem hengst te houden dus consequentie is het allerbelangrijkst maar ja dat is bij alle paarden zo.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:53

Precies. Omdat het een hengst is, moet je hem niet harder gaan behandelen. Het karakter ligt niet altijd aan het geslacht, maar vaak in de aard van het beestje en zijn opvoeding. Natuurlijk ben ik altijd extra oplettend bij hengsten, maar eigenlijk zou je dat bij alle paarden moeten doen.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 19:57

Bud is toch geruind? Heb je daar geen spijt van? Hij is toch best leuk geworden...?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:12

Ik vind dat er wel degelijk verschil is.
Hengsten (niet alle) hebben in het algemeen de neiging meer te testen of ze misschien vandaag hoger in rangorde kunnen zijn dan de eigenaar. Dat betekent dat je heel consequent om moet gaan met hengsten. Waar je bij een ruin nog wel een keer 'ach laat maar' kunt denken, kun je je dat bij een hengst niet veroorloven.

Verder: blijf alert op voortplantingsdriften en vlak in de buurt staande merries niet uit. Ze kunnen hoger springen dan je denkt, desnoods op een merrie springen met een ruiter nog op de rug. Toch iets om heel goed in de gaten te houden.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 20:18

Anya schreef:
Ik vind dat er wel degelijk verschil is.
Hengsten (niet alle) hebben in het algemeen de neiging meer te testen of ze misschien vandaag hoger in rangorde kunnen zijn dan de eigenaar. .


Zo dacht ik er dus ook over...

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:24

Een hengst die je hengst wilt houden moet je consequent opvoeden, niet dat je hard voor hem moet zijn, maar goed laten weten wat z'n plaats is. De beste opvoeding krijgt als die lekker in de kudde loopt vooral drachtige merries zijn hele goede opvoeders voor de jonge hengst en wat leuke jonge speelkameraatjes erbij is helemaal ideaal, maar niet iedereen heeft natuurlijk die mogelijkheid.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:25

DJQuarter, ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de ervaringen die men heeft met opgroeiende hengsten. In hoeverre zijn het veulenmanieren en wanneer wordt het meer uitproberen hoever ze kunnen gaan...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:32

Het is altijd uitproberen hoever ze kunnen gaan. Ook veulens hebben een rangorde. Ieder veulen zoekt dus uit waar hij staat in de kudde. Deels is dat afhankelijk van de positie van moeder in de groep, deels zoekt hij dat later zelf uit. Een veulen dat als klein ding door je heen schoudert, zal dat op latere leeftijd ook doen (alleen dan weegt ie ietsje meer helaas).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:46

hengsten moet je net als ieder ander paard consequent mee zijn
nee is nee en het zal ook nooit ja worden(en andersom ook natuurlijk)

mijn jaarling staat in de opfok en ik zie hem 1 keer in de maand, als ik bij hem ben en hij bijt me, dan krijgt ie een flinke tik van me
ook als ze klein zijn heel duidelijk zijn

mooiste is denk ik wel om hem zo sociaal mogelijk op te laten groeien, dus met een groepje met (verschillende leeftijden)paarden
hengsten die gewent zijn met andere paarden te staan en te leven zijn naar mijn ervaring namelijk makkelijker in de hand te houden als je eens ergens komt met andere/vreemde paarden en ook merries

hij leert hoe hij met paarden hoort om te gaan

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:03

Mij grootste fout met mijn eerste veulen (hengst) was dat hij zo lief en knuffelig was Lovers
Hij was zo braaf en deed alles (braaf voetjes geven en stil/vaststaan met borstelen, meelopen aan een touwtje zelfs de hei op etc) . En er werd dus veel geknuffeld en gekroeld.

Tót hij kiwi's kreeg. Toen werd het brave lieve knuffelbeertje een draak wat geen moment onbenut liet om mij uit te proberen: springen, schoppen bijten, you name it he did it Boos!
En omdat ik geen 'opvoeder' in de buurt had die hem eens even goed zijn vet gaf (zelfs moeder Sugar was te lief) en ik geen 10 uur per dag met hem kon bezig zijn groeide hij mij al snel boven het hoofd.

Gelukkig hebben ze daar 'kopers' voor uitgevonden Cool en kiwiknippers Haha! . Hij schijnt het nu wel aardig te doen en al enige wedstrijdjes gelopen te hebben.

Moraal van dit verhaal: lief zijn is leuk en aardig, maar té lief is niet goed.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:36

Hengsten hebben idd meer de neiging om te testen, maar vlak merries niet uit! Daarom hoef je hengsten nog niet anders te behandelen dan merries en ruinen. Het ligt er een beetje aan hoe je merries en ruinen behandelt. Wij zijn erg consequent, zowel bij de merries, ruinen als hengsten.

Bud is inderdaad ook geruind, maar niet omdat hij niet te handelen was. Het is een l*l van een paard. Ik geniet er nu veel meer van, omdat hij lekker kan klooien met zijn buurtjes. Dat risico kun je met hengsten niet nemen. Hengsten moet je op een gegeven moment toch isoleren van andere paarden, anders slaan ze elkaar het licht uit de ogen. Maargoed, daar hebben we ook merries van op stal staan.

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:22

Ik ben niet anders gewend dan alleen maar met hengsten te werken.
En ik moet zeggen dat ik liever met een 10 hengsten te maken heb dan met 1 merrie !
Een hengst die je straft houdt uiteindelijk sneller op dan een merrie !
Maar dat is ieder voor zich.
En natuurlijk moet je consequent zijn met een hengst.
Maar ook niet alle merrie's zijn hetzelfde !

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:23

mmm dat isoleren hoeft echt niet hoor
ik zie verschillende voorbeelden om me heen dat dat vaak niet nodig is mits ze overal mee zijn opgegroeid

ken een friese hengst die niet warm of koud werd bij het zien van merries
totdat hij het speciale hoofdstelletje om had, da wist hij , "ik mag er op"

hengsten die sociaal zijn opgegroeid, kunnen ook later heel sociaal blijven
is niet bij iedere hengst, ieder paard is anders
maar ken zoveel voorbeelden van hengst op de kudde en het gaat perfect
tja je moet er alleen geen andere kerel bijzetten als ie bij de meiden staat
maar das logisch lijkt me

maar als er geen merrie bij staat kan het ook met een andere(gecastreerde) kerel goed gaan

dat een hengst niet anders dan een merrie of ruin hoeft te behandelen ben ik wel met je eens
een paard is een paard, er zijn ook best wat merries en ruinen die door af en toe "vooruit dan maar" te zeggen heel gevaarlijk kunnen zijn
heb ik helaas mogen persoonlijk mogen ondervinden op een stage met een paar onopgevoede projectielen

denk ook dat het heel erg uitmaakt hoe je je zelf opstelt
als jij zelf heel ontspannen en zelfverzekerd(rustig ) voor je paard staat zal het veel makkelijker gaan dan als jij op een hengst afstapt met het idee, "oe pas op is een hengst"
tuurlijk je moet blijven opletten, maar dat moet je altijd met paarden

Soetekind

Berichten: 1258
Geregistreerd: 26-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:38

meteen consequent zijn. ze moeten van kleins af aan weten wie de baas is. soms komen er paarden bij ons (nu ook weer een 6 maanden oud veulen) en die kunnen echt niks!!!!! hebben hun hele leven in een ruime box gestaan. geen contact met mensen, en zijn hardstikke schuw, laat staan dat ze een pootje kunnen geven!.. wij leren ze dan ook altijd meteen dat ze vast zitten als we met ze gaan lopen, en dat ze een voetje kunnen geven en dat we ze gewoon kunnen aanraken overal. en daardoor zijn de hengsten ook altijd wel rustig. en idd het bijten afstraffen.. en jah verder gewoon opvoeden als elk paard, maarjah het blijven natuurlijk altijd dieren je kunt ook hele gekke dingen beleven met merrie's!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:49

draumpje schreef:
mmm dat isoleren hoeft echt niet hoor
ik zie verschillende voorbeelden om me heen dat dat vaak niet nodig is mits ze overal mee zijn opgegroeid

ken een friese hengst die niet warm of koud werd bij het zien van merries
totdat hij het speciale hoofdstelletje om had, da wist hij , "ik mag er op"



Als je merries hebt moet dat isoleren van de merries wel !!!!!
Wij hadden ook een jonge hengst tussen de groep lopen, die niet warm of koud werd van merries.

Dachten wij dus....Hij bleek al wel degelijk geslachtsrijp.

Als gevolg daarvan heb ik nu een inteeltveulen van Tequiro (de zoon van B'elanna) en B'elanna zelf. Een schat van een veulen, en gelukkig nog zeer goed gelukt ook. Maar het had anders kunnen aflopen.

Een hengst tussen de ruinen is wel heel goed mogelijk.

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:03

Die van mij is nu 8,5 maanden oud en zoals op een ander topic te lezen is begint hij nu ok wel een beetje dominantie te tonen.

Toen hij twee maanden geleden bij me kwam was hij net twee dagen van de moeder af en had nog nooit een halster om gehad. Hij kende werkelijk niks!

Nu staat hij gewoon vast, laat zich met poetsen enzo alles gevallen en loopt braaf aan het halster mee. Ook zijn beetjes optillen doet hij braaf (op de keren na dat hij zijn evenwicht verliest hi hi).

In het begin hapte hij constant naar alles, maar dit heb ik er binnen een aantal dagen gelukkig al uitgekregen.

Nu begint hij wel, telkens als ik hem benader, met zijn oren naar achteren leggen. Hij doet verder totaal niks. Ik negeer het maar. Maar owee als hij ook maar probeert uit te halen ofzo, dan heeft hij toch kermis!!!

Ik ben wel heel consequent met hem in wat wel en niet mag, maar niet harder voor hem dan nodig is. Hij krijgt nu niet de behandeling van zijnde hengst, maar gewoon paard (of dat nou een merrie, ruin of hengst is). Hij krijgt wat hij verdient.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:14

Citaat:
Nu ik in het bezit ben van een hengst wil ik veel te weten komen over wat je kunt tegen komen tijdens de opvoeding. Ik weet wel dat het per paard verschilt maar ik heb het dan in het algemeen over de quarter hengst.


Ik heb een quarter hengstje van inmiddels 11 maanden. Hoewel ik hem van het begin af aan zo consequent mogelijk heb opgevoed heb ik toch wel een paar keer gedacht 'jeetje waar ben ik aan begonnen'
Hij bleef voortdurend de dominantie aanvechten, happen, tegen me aan duwen, steigeren... hij was bijzonder communicatief Knipoog
Omdat hij zo volhardend was moest ik dat ook zijn, waardoor de relatie er niet echt prettiger op werd voor ons beiden.
Ik heb ervaren dat een positieve quarter eigenschap als 'cool' zijn, ook tegen je kan werken. Mijn hengstje maakt zich niet zo snel druk. Dat betekent dat hij niet snel onder de indruk is van mijn correcties en dat ik soms ferm op moet treden.
Daarom deze tip: consequent corrigeren is een absolute must, maar daarnaast ook lekker kroelen en positief contact opbouwen Haha!

En wees voorbedacht op alles als je bij je veulen bent. Ze kunnen idd rare dingen doen. Een tijdje geleden boog ik over de muur van zijn stal om wat hooi uit zijn drinkbak te vissen, spring hij ineens tegen de muur omhoog! Gelukkig hebben we een hoge muur, dus ik was op tijd weg en hij kwam met z'n voet klem te zitten in de drinkbak. Nadat ie z'n voet los had, en mij een hartverlamming bezorgd had, was hij er zelf schijnbaar ook zeer van onder de indruk Haha!
Gelukkig is hij er niet door geblesseerd.... en ik gelukkig ook niet Knipoog Maar ik wil maar zeggen, houd je hoofd er voortdurend bij, want een ongeluk zit in een klein hoekje.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:22

Hihi in aanvulling op Sprite: de meest herkenbare blik die ik van mijn ook cool zijnde hengst veulen kreeg laat zich het best vertalen als: DAT kan ik hebben.. Nog een keer proberen Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:37

Tot nu toe is Digger nog steeds een voorbeeldige hengst. Hij is nu bijna 3 jaar, heeft ondertussen ook KI gedekt maar is nog steeds rustig.
Wel blijf je het eeuwige uitproberen houden. Even knabbelen aan je jas, kijken hoever hij kan gaan.
Maar dat is eigenlijk alles.
Ik wacht met spanning het voorjaar af als de hormonen beginnen te gieren Haha! Kijken of hij dan nog steeds zo Lovers is.

Maar de tips zijn al gegeven, consequentie is het belangrijkste.
Daarnaast heb ik heel veel aan Parelli gehad, daardoor hoef ik niet snel een mep te verkopen maar kun je heel goed gebruikmaken van alternatieve methoden die hele grappige resultaten geven

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:39

P.s. Xono: een hengst isoleren is zeker geen standaard methode.
Digger staat samen met Bailey (ruin) en dat gaat prima. Ook de merries in een landje met schrikdraad ertussen is geen uitdaging.
Dat is dus heel persoonlijk en per paard verschillend. Knipoog

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 01:12

Anya"]
[quote="draumpje schreef:
mmm dat isoleren hoeft echt niet hoor
ik zie verschillende voorbeelden om me heen dat dat vaak niet nodig is mits ze overal mee zijn opgegroeid

ken een friese hengst die niet warm of koud werd bij het zien van merries
totdat hij het speciale hoofdstelletje om had, da wist hij , "ik mag er op"



Als je merries hebt moet dat isoleren van de merries wel !!!!!
Wij hadden ook een jonge hengst tussen de groep lopen, die niet warm of koud werd van merries.

Dachten wij dus....Hij bleek al wel degelijk geslachtsrijp.

Als gevolg daarvan heb ik nu een inteeltveulen van Tequiro (de zoon van B'elanna) en B'elanna zelf. Een schat van een veulen, en gelukkig nog zeer goed gelukt ook. Maar het had anders kunnen aflopen.

Een hengst tussen de ruinen is wel heel goed mogelijk.
[/quote]

het hengstveulen van mijn merrie moest ik op de prille leeftijd van 10 maanden al van zijn zus af plukken waarop hij leuk aan het oefenen was. gelukkig net op tijd.........hij werd inderdaad niet warm of koud van merries, behalve als ze hengstig waren.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 08:51

XoNo schreef:
Een hengst? Gewoon net als alle andere paarden opvoeden Lachen Ik vind een hengst niet anders dan anders Haha!


Hoop jou nooit tegen te komen op een wedstrijd met een hengst.
Weet niet waar je je wijsheid vandaan haalt ,wijs is het zeker niet Cool

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:39

Ik vind het niks, een hengst op stal/omgang. Mijn stalhoudster is tevens appie fokster en zij heeft inmiddels 5 hengsten verzameld in de leeftijd van 2-6 jaar. Continu onrust op stal. En dat niet alleen, mijn paard is vrij dominant. Als ik met hem op de spuitplaats staat en er wordt een hengst naar buiten/binnen gebracht die langs ons komt dan hoop ik telkens dat de begeleider hem goed onder controle heeft. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als dat losbreekt. Maar sinds begin deze week staan ze weer in het natuurgebied dus de rust is weer even terug.