Buitenrijden in je eentje???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Buitenrijden in je eentje???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 21:22


Hey!! Haha!
Ik heb een 3 jarige pony. Het is echt zo'n schatje. Maar ik rij wel vaak langs de weg enz. Maar dat doe ik meestal met andere er bij. Maar ik wil ook wel eens in me eentje. Maar dan doe ik dat en de ene keer gebeurt en nix en de andere keer gaat hij heel raar doen in z'n eentje. Dan komt er een auto wil hij op de weg springen en dat soort enge dingen. Ik vind dat helemaal niet echt leuk en dan word ik zelf zenuachtig. En dat voelt hij dus gaat hij nog raarder doen. Hebben jullie misschien tips om hem netjes langs de weg te laten lopen en niet dat hij vervelend doed in z;n eentje? Groetjes


siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 21:22

Heeft er iemand ideeen en tipz???

MrMysterio

Berichten: 62
Geregistreerd: 08-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:24

Is er niet een wei langs de weg?? Om daar af en toe te gaan lopen... Daardoor kan je pony wennen aan het verkeer Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:26

Het is wel logisch dat je paard dan steeds schrikt, paarden zijn kuddedieren, dus als ze alleen zijn zijn ze vaak veel schrikkeriger. Je zal eraan moeten werken dat je paardje jou gaat vertrouwen, zodat ie leert dat ie toch niet bang hoeft te zijn.

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:37

Het beestje is nog jong en moet nog vertrouwen krijgen in jou en jij in hem..
Het telt ook mee dat het kuddedieren zijn zoals hierboven al staat, kun je niet eerst met hem aan de hand wandelen? Eerst een klein stukje en daarna steeds verder..dat kun je dan daarna gaan opbouwen met het zadel erbij..En zodra jij het gevoel hebt van yes nu gaat het lukken een buitenritje gaan maken..! Succes

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:19

ik zou zeggen oefenen oefenen en nog eens oefenen dan krijgt hij het vertrouwen en kan je lekker alleen gaan buitenrijden.

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:46

3 jaar? beetje jong.

- Offline -

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:55

Ik zal eerst gewoon met anderen blijven gaan tot je jezelf zelfverzekerd en vertrouwd genoeg voelt en dat steeds maar rustig een stukje verder. Nooit overdrijven!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:58

Ben het met de rest eens. Maar even over de auto's. Je kunt ze van te voren ook even seinen of ze af willen remmen. En als ze dat niet doen, midden op de weg gaan rijden (uhmm, als je zeker weet dat ze dan wel rustiger gaan rijden Haha!) Als je pony dan opzij springt, hebben de auto's in ieder geval al wat minder vaart.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:53

DeesDeBest schreef:
3 jaar? beetje jong.


Ik reed ook al met mijn paardje op zijn derde alleen naar de manege langs de weg. Als het goed aanvoelt kan dat wel hoor en dat vertrouwen komt vanzelf gewoon vaak oefenen met andere paarden buitenrijden.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

ShEtLaNdUrZ
Berichten: 3056
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: HeerHugoWaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 07:58

ik zou gewoon vaak gaan wandele..
Blacky is ook heel erg bang van trekkers en dat gaat nu ook steeds beter Lachen

[i

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:38

Ik persoonlijk zit er, in het geval van siccootje, liever op dan dat ik erlangs loop.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 18:18

Hey! Bedankt voor jullie tips. Maar ik heb een 3 jarig beesje maar hij loopt hartstikke goed. Het is juist goed lijkt mij om hem zo jong al aan het verkeer en alles te laten wennen. Hij doed het super langs de weg en 9 van de 10 keer gaat het goed. Maar af en toe dan gaat het gewoon niet goed dan springt hij opzij als er bijvoorbeeld een endje verderop iets engs is. En dat vind ik zelf eng en dan word ik zenuachtig. Ik rij zelf 1 a 2 keer in de week meestal 1 keer langs de weg. En hij is al helemaal verkeersmak hoor maar af en toe dan springt hij gewoon opzij. Weg rennen doed hij niet of stil staan en bokken en stijgeren ofzo. Hij is eigelijk heel erg braaf. Maar stel dat er iets engs verder op gebeurt dan gaat hij wel lopen klieren. Hij heeft wel vertrouwen in mij want als ik tegen hem praat en zeggen dat het oke is en dat het niet eng is dan is er niets aan de hand dan loopt hij gewoon weer rustig verder. Maar met vrachtwagens ook dan doed hij ook niet veel. Dus hij is al verkeers mak alleen met die kleine dingen dat er een enge poort is en dat er dan een hond blaft dat soort dingen. Hebben julie dan tips wat ik dan het beste kan doen?
Ik heb ook van een meisje een tip gehad dat ik moet gaan zingen als ik er op zit, dat doed zij ook heel vaak dat blijkt ook te helpen. Nou erg bedankt vor jullie tips en hopelijk begrijpen jullie wat mijn probleem is en dat het niet ligt aan dat hij niet verkeers mak is. Groetjes..

Sicco, de liefste!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:06

ik zou in iedergeval wel een naamplaatje om doen,doe ikook altidj als ik naar het bos ga, en een plaatje aan het zadel. Mocht er wat gebeuren dan weten ze van wie het paard is en wie jij bent.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:12

je moet in ieder geval zorgen dat het vertrouwen tussen jou en je pony wederzijds is, zodat je 'enge' situaties voor je pony jij hem gerust kan stellen. Ga ook eens met hem wandelen als je daar minder zenuwachtig van wordt. ook zal je pony jou dan eerder gaan vertrouwen doordat hij je kan volgen...

Succes ermee

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:31

Neem iemand mee die een paar keer op de fiets met je mee wil rijden. Je bent dan niet helemaal alleen, maar je pony heeft ook geen andere pony's om zich heen.
Als je dit een paar keer gedaan hebt en het gaat goed, dan kun je proberen om een klein stukje echt alleen te gaan.

* To Belg, or not to Belg *

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:11

idd, vraag iemand mee die er langs fietst. Dat is toch al anders voor je paard, en een geruststelling voor jouw. En je paard wordt meteen super mak voor fietsers.
En altijd een mobiel bij je met alle mogelijke nummers die je nodig zou hebben voorgeprogameert Knipoog
Ene keer dat ik van mijn pony afgeklapt was in het bos, heb ik meteen de stalhouder gebelt.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 18:25

dankje allemaal. Ik ga het us uitproberen met de fiets. Haha! Haha!

Sicco, de liefste!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:33

DeesDeBest schreef:
3 jaar? beetje jong.


Waarom erg jong? Wij gaan met de jonge paarden zo snel mogelijk naar buiten. Vooral omdat het hier heuvelachtig is, is het goed voor de spieropbouw ed. Ze krijgen veel indrukken dus wennen ook aan van alles en nog wat. Hebben wat afwisseling/ontspanning. En de rechte paden zijn fijn om ze recht te richten.

Verder heb ik weinig tips voor je, alleen dat als je je niet 100% zeker voelt je het beter nog even niet kan doen. Maar dat is slechts een advies.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:42

Okkie1"]
[quote="DeesDeBest schreef:
3 jaar? beetje jong.


Waarom erg jong? Wij gaan met de jonge paarden zo snel mogelijk naar buiten. Vooral omdat het hier heuvelachtig is, is het goed voor de spieropbouw ed. Ze krijgen veel indrukken dus wennen ook aan van alles en nog wat. Hebben wat afwisseling/ontspanning. En de rechte paden zijn fijn om ze recht te richten.

Verder heb ik weinig tips voor je, alleen dat als je je niet 100% zeker voelt je het beter nog even niet kan doen. Maar dat is slechts een advies.
[/quote]
Bij ons op stal gaan ze ook al met 3 jaar naar buiten

zodra het stuur erop zit gaan ze mee Haha!

vind 3 jaar echt niet jong Knipoog .


* als je alleen langs de weg moet is het dan op de 'enge' stukken niet verstandig er naast te gaan lopen ? *

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 18:04

hoi bokkers.. ik heb veel geprobeerd en het gaat super!! Hij doed niets meer ik ben de eerste paar keer met een vriendin langs de weg zij op de fiets en nu helemaal aleen echt super dankjulliewel Haha! Haha!

Sicco, de liefste!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:30

ik wandel zo vaak mogelijk met mijn biijna 3 jarige haf..alleen of met me shet..
hij is wel kijkerig..maar hij is verder zo mak als een lammetje !

Karaat_the_newforest op Instagram

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:32

anders gewoon eens met iemand die meegaat met de fiets of te voet ofzo?

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:43

Is er geen andere ruiter met paard in de buurt die met jullie mee kan rijden?
Afbeelding

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:14

mooi dat het nu goed gaat.. ik heb impact ook zo snel mogelijk mee naar buiten genomen... wel met nog drie ander makke paarden zodat we hem een beetje konden insluiten als er vrachtwagens enzo langs kwamen.. (een voor, een naast en een achter) en dat afbouwen.. ook veel wandelen alleen.. hij loopt nu super..

euhm.. Scheve mond


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frummel01, Myrthe1 en 27 bezoekers