Bonte warmbloedhengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 10:49

Petraaken, waar kan ik meer informatie vinden over de bonte Duitse hengsten? M'n duits is niet zo goed, en ik zou qua sites niet weten waar ik moet beginnen.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:52

tja ik stuikte er bij toeval eens op. Ook door het snuffelen in hengstenboeken van iemand anders kwamp ik op bonte warmbloedhengsten. Zal wel eens wat zoeken voor je. hopelijk kan ik wat bruikbare links vinden voor je.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:04


Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 12:23


petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:29

Je moet wel rekening houden dat bij de meesten wel Samber bloed zit maar ze zijn bijna allemaal echt mooi. Nu maar hopen dat je er eentje vindt die bij je merrie past.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:30

Ik weet dat king Quest ook een mooie hengst is maar waar en of hij dekt weet ik niet! Hoe oud hij is ook niet. Vader is Concorde!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 12:38

Over King Quest kan ik niets vinden... hij staat niet op allbreedpedigree en via google vind ik alleen iemand die ook naar hem op zoek is.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:54


Irismeid

Berichten: 25
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:54

Ik geloof dat ik eens ergens gelezen heb dat je moet opletten bij het kruisen van 2 bonte paarden. Ik dacht dat homozygoot bont gelijk staat aan lethaal wit (dan is het veulen dus niet levensvatbaar). Ik ben er niet 100% zeker van maar ik zal het dit weekend, als ik thuis ben, nog eens voor je opzoeken!
PS het boek waar ik het (dacht ik) in gelezen heb is "De kleur van het paard"

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 12:58

Irismeid: er zijn een heleboel homozygoot bonte paarden, dus ik denk dat je een andere combinatie bedoeld, ben wel benieuwd wat het dan is trouwens.

Ornament zit weer Samber in, en James bond Hoogheid, die heeft de merrie ook in haar stamboom al.

Irismeid

Berichten: 25
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:42

Hmm, dan zal ik het verkeerd onthouden hebben :s Ik heb namelijk enkel de hoofdstukken met de veel voorkomende kleuren (vos, zwart, bruin en schimmel) grondig gelezen. Ik zal zeker na het weekend effe uitleggen wat ik dan wel gelezen had, maar het had iets te maken met een wit veulen uit 2 bonte ouders!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:58

IK heb het betreffende boek bij de hand en daarin wordt idd gesproken over letaal wit (of het 'witte veulensyndroom'). Echter: dit komt alleen voor bij de bontvariant overo, niet bij platenbont. Overo is in veel opzichten het tegenovergestelde (negatief) van platenbont, volgens het boek (het is voor een overo bijv. mogelijk om vier zwarte benen te hebben). Je zou dus moeten weten of je met een platenbonte of met een overo van doen hebt, en volgens mij zijn de meeste bonte Europese warmbloeden platenbont. Maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk. Knipoog

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 16:31

Yup, de merrie is platenbont, tobiano, dus daar is ze veilig voor Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:58

Ik zou toch even kijken of er niet een OLWS gen aanwezig is. Tobiano is namelijk dominant, en overo is recessief. Dat is ook de reden waarom er zomaar uit twee eenkleurige paarden, een paard met vlekken op de buik kan komen (beste voorbeeld: Ustinov van Ilindra)
Dus ook al is een paard Tobiano, altijd laten testen. Kans is groot dat hij het niet draagt, maar je vergeeft het jezelf nooit als er na 11 maanden dracht een compleet, mooi maar niet levensvatbaar veulen naast ligt.

OLWS kan alleen voorkomen als zowel hengst als merrie drager zijn. Ik weet niet of er standaard bij de Tobiano Warmbloedhengsten op getest wordt, maar better safe than sorry.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:00

Irismeid schreef:
Hmm, dan zal ik het verkeerd onthouden hebben :s Ik heb namelijk enkel de hoofdstukken met de veel voorkomende kleuren (vos, zwart, bruin en schimmel) grondig gelezen. Ik zal zeker na het weekend effe uitleggen wat ik dan wel gelezen had, maar het had iets te maken met een wit veulen uit 2 bonte ouders!!


Je hebt goed gelezen. En wat links voor jouw....

http://www.geocities.com/Baja/Outback/2936/OLWS.html

http://www.vgl.ucdavis.edu/~lvmillon/overo.htm

http://www.equinetribune.com/index.cfm? ... &newsID=74
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-03-04 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:02

Cassidy schreef:
Ik zou toch even kijken of er niet een OLWS gen


Dat is toch dat lethal white-gen? Die afkorting komt in datzelfde hoofdstuk ook voor. Best interessant om je in te verdiepen. Lachen
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-03-04 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 17:03

Hm, ik was er voor het gemak even vanuit gegaan dat het één het ander uitsloot, maar dat is inderdaad niet zo. Wel een heel goede tip... OLWS? Overo lethal white syndrome?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:24

Karin"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik zou toch even kijken of er niet een OLWS gen


Dat is toch dat lethale white-gen? Die afkorting komt in datzelfde hoofdstuk ook voor.
[/quote]

OLWS is inderdaad Overo Lethal White (Syndrome). Het is idd een lethal white gen.

Bij een lethal white veulen kunnen bepaalde cellen tijdens de embryonale ontwikkeling niet van plaats veranderen binnen de vrucht. Voorlopercellen van spieren, zenuwcellen en kleurcellen kunnen niet "wandelen"en als resultaat is het veulen wit, of toont maar heel weinig kleur. Over het algemeen mist het veulen de nodige zenuwcellen in zijn darmen die n odig zijn om de spieren te activeren die het voedsel moeten transporteren, en is de doorbraak van de darm naar de anus niet gemaakt. Opereren is niet (altijd) mogelijk, en als het al wordt geprobeerd heeft het veulen weinig kans op overleven. Het paard sterft meestal binnen drie dagen na de geboorte aan interne verstopping, meestal wordt het voor die tijd uit zijn lijden verlost.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:52

Heej hi
Heb je pb ontvangen en beantwoord, het is inderdaad zo dat veel al bont x bont een vos levert (helemaal als het samber bont x samber bont is). Overigens zou ik NIET dekken met P.Ringo uit Engeland, hij is wel homozygoot maar wat daarmee is kan ik zo niet op bokt.nl zeggen

Als je graag met bont wil dekken, voor specifiek een bont veulen, kies dan voor Sempatico, www.silverwoodfarm.com

Hij is homozygoot, kost wel even wat maar dan heb je ook wat. Hij is gefokt in duitsland...Je kan ook berekenen hoeveel bont vererving jou merrie zou hebben, ik heb zelf een bonte samber merrie en een klein dochter van samber, met hun wil ik ook graag bont dekken, maar zou dus nooit een bonte hengst nemen, maar ook stamboom gericht gaan (dus op papier)...de fokker van mijn merrie heeft een volle (bonte) zus van ruby, nu voor het 5e jaar drachtig op een rij van een zwarte hengst (ohne dit jaar verwacht ze een veulen van Jet Set D), maar voorgaande jaren kreeg ze steeds een bont veulen. De vader had geen vos of schimmelfactor. Schijnt ook belangrijk te zijn, misschien is dat iets om over na te denken?

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:53

sorry. bont dekken moet bont fokken zijn Lachen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 18:00

Hoi,
Als ik nog eens serieus over Ringo na gaan denken doe ik wel een PB jou richting uit om te kijken wat er aan de hand is voor ik verder denk.

Ik geloof trouwens dat ik nog een hoop informatie moet opzoeken Lachen heterozygoot bont x heterozygoot bont kan toch eigenlijk maar in 25% van de gevallen een niet-bont (dus vos?) veulen opleveren?

Ik heb Sempatico inderdaad ook al bekeken, maar dan krijg je wel twee keer Samber in de stamboom. Voor het veulen dan wel erg ver weg, maar moet ook nog maar een keer uitzoeken hoe het zit met inteelt (vast een hoop topics over geweest hier Lachen )

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:06

Hi
Als je met sempatico dekt, kun je er een oldenburg papiertje bij krijgen, overigens is momenteel de zwartbonte hengst DOMINO NAWPN goedgekeurd, wanneer je merrie kwpn papier heeft (die van jou heeft geloof ik nrps papier toch?)....krijgt het veulen kwpn vb papier...

sorry dat ik wat kort antwoorde in jou pb, ik bedacht me dit ineens en dan moet ik t direct even kwijt voor ik t vergeet Knipoog

Wel leuk hè zo bezig zijn, ik ben zo voor mijn merrie ook bezig, alleen zoek ik voor haar dus een hengst die qua exterieur en kleur goed bij haar past. Ik dacht voor ruby dus zelf aan Special D of Magic Ronaldo...

Spectrum is ook een plaatje hè? En idd dekgeld valt mee, maar bedenk wel welke kosten t met zich mee brengt eerder dat t veulen er is...

Sempatico heeft bijmijn weten maar 1x samber bloed in zijn afstamming, of bedoel je ind e moederlijn dat ico bloed (vader van ico sun)??

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:07

Overigens vererft die ringo in engeland maar kleine maat, hij is zelf 1m61 geloof ik...maar dat pb is oke hoor, het is het nadenken waard...

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 18:20

Ik bedoel dat een eventueel veulen dan in z'n moederlijn en in de vaderlijn Samber zou hebben (ja, ik ben een leek, dus ik zal het vast verkeerd uitdrukken Knipoog )

Spectrum is inderdaad echt een plaatje... heb onderhand alle filmpjes al wel gezien Lachen En ja de kosten, daar ga ik later nog wel over nadenken Lachen

Hm... De merrie is zelf ook 1.61, dus echt kleine maat vererfen is dan inderdaad niet handig.

Domino vind ik van foto minder aansprekend trouwens...

Even voor de duidelijkheid: het is niet mijn merrie, maar m'n bijrijdpaard. Daarom is Mecenas denk ik ook geen optie omdat het waarschijnlijk nog wel even duurd voor er een veulen komt. Ben gewoon aan het kijken wat de mogelijkheden zijn Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:52