Aan manegehouders en staleigenaren:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Aan manegehouders en staleigenaren:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 13:40

Hoe zit het nu daadwerkelijk met welke 'hulp' er van 'penny-meisjes' nodig is?
Waar zitten jullie wel en niet op te wachten?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:45

Mijn stalhouder zit niet op Bokt, maar een van de medewerkers wel. Ik zal haar even een link sturen, misschien wil zij wel namens onze stal antwoorden Tong uitsteken

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:46

Spreekt even namens stalhouder:

Hulp van pennymeisjes kan altijd handig zijn als er een paar schapen uitbreken of enkele paarden.
Maar kan gemist als kiespijn worden als er serieuzere zaken aan order komen.

Dat doen de meiden op stal onderling, en dat zijn nou niet bepaalt penny meisjes *ze hebben soms wel penny momenten Knipoog *

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:47

Ik kan niet voor anderen praten, maar voor ons is het vooral belangrijk dat ze in staat zijn om onder begeleiding de pony's zadelmak te maken. In dit verband kun je dus duidelijk spreken van "nodig".
Verder vinden wij het belangrijk dat ze leergierig en na verloop van tijd redelijk zelfstandig bezig kunnen zijn.
Niets is vervelender dan iemand die konstant achter je kont aanloopt Haha!

Waar we beslist niet op zitten te wachten zijn hordes (wisselende) vriendinnetjes die soms te pas en te onpas in het kielzog meekomen Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:03

lageveld schreef:
Waar we beslist niet op zitten te wachten zijn hordes (wisselende) vriendinnetjes die soms te pas en te onpas in het kielzog meekomen Lachen


Dat is ook het eerste waar ik aan denk.
Ik vind het fijn als er een handje geholpen wordt met bijv. voeren of een keer vegen, een paard poetsen. Dat soort dingen.
Maar ik moet niet voortdurend ogen in mijn achterhoofd hoeven hebben, want ik wil zelf gewoon met mijn werk kunnen doorgaan. Anders doe ik alles liever zelf.

magblon
Berichten: 125
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:32

Nou Sonja ik zal wel ff namens onze stal spreken.

Wij hebben een paar meiden lopen die heel graag willen helpen, een aantal daarvan daar heb je ook echt wat aan *LOL* bv, als er kleine kinderen komen voor de les is het erg fijn dat er meiden zijn die willen opzadelen en de kinderen ook willen uitleggen hoe ze moeten borstelen enzo. Er zijn ook meiden die denken dat ze kunnen helpen maar die daar gewoon te klein of te jong voor zijn.
Het blijft alleen wel zo dat het niet de bedoeling is dat er meiden zijn die vriendinnetjes meenemen die niks van paarden af weten dat is alleen maar lastig als ze met hun goede bedoelingen ook nog eens willen helpen.

Dus een paar vaste meiden die niet bang zijn en die graag willen helpen kun je soms wel goed gebruiken. OK dan!

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:54

Ik denk dat de staleigenaar mij soms wel ziet als pennymeisje Haha!
bv: Jentl, heb je tijd om mn paard op te zadelen (als hij nog bezig is met de stallen)
Jentl, wil je zondag met ons mee gaan naar de cross? (kreeg ik vandaag weer te horen)

Maar soms (laatste tijd veel ivm Camble haar peesontsteking) mag ik een paard van iemand anders berijden.
Vandaag hebben het nog 2 mensen gevraagd, erg lief.
Maar ik sta dus niet te wachten tot dat ze gaan uitstappen om te vragen of ik mag uitstappen Haha!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:49

Ik als staleigenaar en ex-manege mederwerkster heb het niet zo op penny-meisjes.
Toen ik bij een manege werkte, werden kinderen door pa of ma 's morgens met 25 piek in hun handen gedumpt en om 5 uur weer opgehaald Verward . Ze liepen in de weg, deden niks tot heel weinig, grote bekken en hingen overal en nergens rond. Als je vriendelijk vroeg of ze wilde vegen of wat dan ook, dan was het antwoord " Jij werkt hier, ikke niet". Dan zei ik van helpen of wegwezen. Sommige hielpen en de meeste andere gingen weg.

Toen wij hier net woonde, kwamen de eerste penny meisjes het erf op om te vragen of ze mochten poetsen. Ik zei dat wij de paarden nooit poetsten, omdat ze veel buiten lopen en dat met poetsen de beschermlaag eraf ging dropen ze af. Haha!
Ik wil geen kinderen hier hebben. Straks ben je nog de oppascentrale van de kinderen uit de buurt, nou nee . Als er wat gebeurt, kan je nog een boel last krijgen.

Toen ik een jaar of 30 geleden zelf een penny meisje was, wist ik niet hoe hard ik best moest doen om te helpen met vegen, mesten of voeren. Elke zaterdag, weer op geen weer 8km fietsen van Den Haag naar Monster en terug. De hele dag was ik daar bezig en ook natuurlijk een uur paardrijden. Als dank voor de hulp mocht ik vaak mee met een buitenrit of mocht ik een extra les nemen. Tegenwoordig is een grote bek en te lui om een hand te laten wapperen meer waard voor sommige dan helpen en een uurtje extra rijden.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 00:03

Tot zover alvast bedankt OK dan!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:07

PhiaBink schreef:
.....
Toen ik een jaar of 30 geleden zelf een penny meisje was, wist ik niet hoe hard ik best moest doen om te helpen met vegen, mesten of voeren. Elke zaterdag, weer op geen weer 8km fietsen van Den Haag naar Monster en terug. De hele dag was ik daar bezig en ook natuurlijk een uur paardrijden. Als dank voor de hulp mocht ik vaak mee met een buitenrit of mocht ik een extra les nemen....


Sorry PhiaBink, maar die meisjes bestaan nog steeds ! Het is niet allemaal kommer en kwel. Je komt op mij een beetje verbitterd over ... is dat een gevolg of een oorzaak ?? Lachen

Een handicap hebben de pennymeisjes echter allemaal gemeen, althans dat geldt voor ons: Ze groeien ! Verdrietig
Heb je ze dressuurmatig eindelijk goed aan het lopen.... zijn ze te groot geworden voor onze pony's Haha!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:10

Ik mest met liefde een paar stallen uit voor een ritje op een leuke fjord.
Dus dat doe ik nu wekelijks.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:18

Biep, jij bent dan ook van een andere generatie.

Ik ben het helemaal eens met Phia.
Kregen ze bij jou nog 25,- mee Phia?
Bij mijn manege in Moerstraten presteerde een moeder het om haar zoontje dagelijks zonder eten en geld te droppen.
Als ik dan savonds naar huis toe wilde, moest ik soms tot 11 uur wachten!!( 12/ 1 uur snachts is ook voorgekomen)
Eer moeder haar kind eens had opgehaald.
Boos! Daarna ging het mannetje door zijn enkel, en wilde moeders mij de rekening presenteren.

Als meiden niet brutaal zijn en willen leren, dan heb je er wat aan.
Helaas kom ik die gewoon NIET meer tegen zulke meiden.
Onze 2 vaste meiden nagelaten.
Maar ik heb er zeer veeeeeeelen gehad!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:22

Natasha schreef:
Biep, jij bent dan ook van een andere generatie.



Dank je Mel nu voel ik me stokoud......

Maarre de nieuwe generatie wordt nu wel anders door mij opgeleid.
In het voor-wat-hoort-wat principe...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:28

lageveld"]
[quote="PhiaBink schreef:
.....
Toen ik een jaar of 30 geleden zelf een penny meisje was, wist ik niet hoe hard ik best moest doen om te helpen met vegen, mesten of voeren. Elke zaterdag, weer op geen weer 8km fietsen van Den Haag naar Monster en terug. De hele dag was ik daar bezig en ook natuurlijk een uur paardrijden. Als dank voor de hulp mocht ik vaak mee met een buitenrit of mocht ik een extra les nemen....


Sorry PhiaBink, maar die meisjes bestaan nog steeds ! Het is niet allemaal kommer en kwel. Je komt op mij een beetje verbitterd over ... is dat een gevolg of een oorzaak ?? Lachen

Een handicap hebben de pennymeisjes echter allemaal gemeen, althans dat geldt voor ons: Ze groeien ! Verdrietig
Heb je ze dressuurmatig eindelijk goed aan het lopen.... zijn ze te groot geworden voor onze pony's Haha!
[/quote]

Sorry, maar ik heb het meegemaakt. Ik heb een jaar op een manege gewerkt in de Randstad, waar ongeveer 80% van de kinders werden gedropt door pa en ma. Kregen geld mee, kinders onder de pannen en pa en ma de hort op. De kinderen waren echt te beroerd om een handje te helpen. Mijn collega's vonden het helaas ook. We kregen grote bekken als je iets vroeg. Sommige haalde je het bloed onder je nagels vandaan. Het was dan helpen of wegwezen. En wegwezen was dus ook van het terrein af. Nee, we hadden er alleen maar last van.

Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar het gros helaas wel. De mentaliteit van de mens is aan het veranderen vergeleken bij heel wat jaartjes geleden. In mijn tijd was het eigenlijk van zelfsprekend dat je hielp, nu is het zo wat smeken of ze iets willen doen. Bij mij geen penny-meisjes, ik ben genezen.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:30

Komen we weer uit op de normen en waarden discussie. Ik kijk er tegenwoordig van op in mijn werk op de bieb als een kind netjes bedankt voor de moeite of id zegt..
Soms denk ik dat ik dan in de boot genomen wordt.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:38

Gelukkig sta ik op een stal met een laag kindergehalte. Dus ik spreek hier even als klant en niet als manegehouder of staleigenaar. Maar ik heb ze ook gezien, maneges waar kinderen 's morgens om negen uur worden gedumpt en 's avonds laat pas werden opgehaald. Waar ze tikkertje lopen te spelen op stal, en met zijn tienen om een paard of pony liepen te vechten wie hem nu poetsen mocht. Aan het eind van zo'n Zaterdag waren alle pony's het zat, liepen voortdurend te dreigen en waren vreselijk chagerijnig. En er lag er niets meer op zijn plek en de helft van de halsters weg en waren borstels, zweepjes enz verdwenen.

Pennymeisjes worden groot en als ze het bij de paarden uithouden tot na hun puberteit, kun je zeggen dat de paardeliefde echt is. Het gros van de Pennymeisjes zul je echter later nooit meer op een manege tegenkomen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 00:40

'and the plot thickens' Cool

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:44

PhiaBink schreef:
Toen ik een jaar of 30 geleden zelf een penny meisje was, wist ik niet hoe hard ik best moest doen om te helpen met vegen, mesten of voeren. Elke zaterdag, weer op geen weer 8km fietsen van Den Haag naar Monster en terug. De hele dag was ik daar bezig en ook natuurlijk een uur paardrijden. Als dank voor de hulp mocht ik vaak mee met een buitenrit of mocht ik een extra les nemen. Tegenwoordig is een grote bek en te lui om een hand te laten wapperen meer waard voor sommige dan helpen en een uurtje extra rijden.


Vroegah Clown
Je hebt overal goeden en slechten Haha!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:54

Ik vind dat het hier nu een beetje verkeerd gesteld wordt. De ouders droppen de kinderen wordt hier gesteld. Maar er ooit wel eens aan gedacht dat kinderen niets liever doen dan de hele dag een beetje op de manege rondhangen? En dat het dus niet op verzoek van de ouders maar juist van de pennykindjes zelf uit gaat?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:57

Kan best...maar het effect blijft hetzelfde. Een manege is GEEN speeltuin. In stallen hoort rust te heersen en geen tikkertje gespeelt te worden. En wat blijft er dan nog over? De kantine, en moet degene achter de bar ze dan gaan entertainen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 01:08

Nou, ze waren vroeger op de manege maar wat blij met mij en nog een stel meiden. De manegepaarden werden gepoetst, de stal werd geveegd, de paarden die niet in de les liepen kregen beweging, we kenden de voerkaart uit het hoofd, we liepen de avonddiensten, gingen mee op wedstrijden, en ga zo maar door. De rondhangers dropen vanzelf af, die voelden wel dat je met toekijken geen vrienden maakte Haha!.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 01:09

Fitzroy schreef:
Ik vind dat het hier nu een beetje verkeerd gesteld wordt. De ouders droppen de kinderen wordt hier gesteld. Maar er ooit wel eens aan gedacht dat kinderen niets liever doen dan de hele dag een beetje op de manege rondhangen? En dat het dus niet op verzoek van de ouders maar juist van de pennykindjes zelf uit gaat?


Nou, ik heb ook meegemaakt dat de kinders naar huis wilde, maar dat pa of ma niet op nam toen ze naar huis belde. Pa en ma waren de hort op. Mobieltjes waren toen nog niet zo in, dus tranen met tuiten.
Tegenwoordig is het meer een opvang tehuis voor kinderen, dan een club waar je leert pony/paardrijden.
De echte penny meisjes, dat waren er maar een paar, deden wat en kwamen op de fiest. De rest dat zich zat te vervelen wilde na een paar uurtjes wel weer naar huis. Was niks an op stal en was saai, geld was op. Dat waren dus de hang-penny-meisjes. De meeste ouders werken beide en willen ook een vrij weekend hebben. De kinderen dan maar op de manege droppen. Het gebeurt echt!!!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 01:42

Ik weet niet hoe het er op maneges aan toe gaat, maar vlg. mij ben je er als manegehouder dan toch nog steeds zelf bij. Paal en perk zou ik zeggen.

Ik praat als (hobby)stalhouder en heb ook de nodige ups en downs meegemaakt, maar ik ben blijkbaar een snelle leerling.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:39

Ik herken het wel: ouders die hun kinderen 's ochtends op de manege droppen en weer komen ophalen als ze terugkomen van hun dagje uit. Of dat dat om 6 uur is, of om 10 uur, dat maakt niet uit. De kinders hebben het toch leuk op de manege?
Ik weet heel zeker dat dit soort dingen bij mij op stal straks niet gebeuren. Ik ben geen oppasadres en heb geen behoefte aan rondhangende kinderen. Voor je het weet zijn het er geen twee meer, maar loopt er een hele kudde!
Ik heb mezelf vast voorgenomen om neigingen als deze bij ouders meteen de kop in te drukken.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 10:12

lageveld schreef:
Ik weet niet hoe het er op maneges aan toe gaat, maar vlg. mij ben je er als manegehouder dan toch nog steeds zelf bij. Paal en perk zou ik zeggen.


Tja, lijkt mij ook, of is het weer zo'n lekkere wetgeving dat het voor het niet duidelijk geen publiek toegankelijk terrein is en dus als publiek toegankelijk opgevat mag worden Verward
Of is het gewoon een kwestie van creatief oplossen; bordje met 'kinderen zonder werktaak of abonnement, toegang 50 Euro'