SCID bij warmbloedpaarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

SCID bij warmbloedpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 12:36

N.a.v. dit topic: [MD] wat is SCID nou precies?? vroeg ik me af of SCID of het dragerschap daarvoor ook bij warmbloedpaarden voorkomt. Iemand die dat weet? NRPS?

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:27

ik heb dit net gevonden:
WAT IS SCID?

De afkorting SCID staat voor Severe Combined Immuno Deficiency. Vertaald betekent dit: een ‘’Ernstig Gekombineerd Immuuntekort’’. SCID komt uitsluitend voor bij veulens met Arabisch bloed (dus óók bij halfbloeden) Het is te wijten aan een autosomaal recessief gen. ‘’Autosomaal’’ betekent dat het gen NIET geslachtsgebonden is en ‘’recessief’’ houdt in dat om een SCID veulen te krijgen BEIDE ouders het defecte gen MOETEN hebben om een geaffecteerd SCID veulen te kunnen krijgen . Een geaffecteerd SCID veulen wordt ziek binnen één maand na de geboorte en sterft vaak binnen 5 maanden na de geboorte. De reden voor het ziek worden en uiteindelijk sterven is een tekort aan gecombineerde B- en T lymphocyten.Geaffecteerde SCID veulens reageren niet op immunisatie en produceren geen immunoglobulines. Anders gezegd: SCID geaffecteerde veulens kunnen zelf geen immuniteit opbouwen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 13:32

Ik heb ook in jouw topic gereageerd, ik weet wat het is Haha!

Uitsluitend bij veulens met arabisch bloed... Mmmm.... Bij NRPS zou het dus kunnen voorkomen?

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:36

dat stukje bedoelde ik ook eigelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:38

Er zijn buiten het NRPS ook meer dan genoeg paarden waar nog Arabisch bloed in voor komt, soms een flinke scheut en soms een drupje.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 13:51

Weet ik.
Maar omdat het niet homozygoot is en recessief, is de kans dat een paard met een 'drupje' toch het gen heeft en dan samen met nog zo'n paard een SCID veulen krijgt toch wel heel klein, maar niet onmogelijk. NRPS is toch wel iets meer dan een drupje, dus een grotere kans. Dat zegt mijn logisch nadenken tenminste.