groot lesgeef probleem.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

groot lesgeef probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 23:15

hoi hoi,

Ik heb een probleempje. Lachen zelf geef ik les aan een meisje. Ik zal haar maar even X noemen.

Ze heeft een paard gehad hiervoor met een O been. Dit paard heeft ze moeten laten inslapen en nou heeft ze een andere. Het is een jonge... Behoorlijk gek in de kop. (zelf wilde ze een pittig paard omdat ze in de veronderstelling was goed te kunnen rijden.) Er zijn nog adviezen gegeven van doe het nou niet. maar ze wilde het toch.

Nou ondertussen heeft ze de meest gekke dingen met het paard meegemaakt. Ze heeft het paard nu een jaar en eigenlijk heeft ze hem al behoorlijk in de poedersuiker gereden. ( het paard loopt nu zelfs precies hetzelfde als haar vorige paard met het O been.en zit gewoon bom en bom vast)
Nou is ze in al die tijd erachter gekomen dat ze totaal niet kan rijden. Ze is zich totaal niet bewust van haar lichaam.

Wat is nou handig om aan te beginnen. Of eerst te beginnen met haarzelf en haar houding waardoor ze het paard vergeet waardoor die weer met de kop hoog loopt en steeds vaster komt te zitten in het hele lijf.

of bezig gaan met het paard en die los te maken door te rijden. Maar dit kan zij niet doordat ze teveel prutst en trekt en friemeld waardoor het paard toch weer vast komt te zitten. plus dat zij dit op dit moment emotioneel niet aankan.

?at is nou wijsheid.

1.Moet ik het paard gaan rijden ( bij mij loopt ze hartstikke super.... niet om op te scheppen hoor)

2.Moet zij het gewoon zelf blijven doen. ( terwijl de kans heeeel minimaal is dat ze dit zelf op kan lossen en eerder nog vaster rijdt)

3. Moet ik er eerst een kwartiertje opgaan om het paard los te werken zodat zij er daarna opkan en fftjes kan rijden waarbij ze wat meer met zichzelf bezig kan gaan.

4. of moet ze hem zoals advies van velen verkopen.

Wij als combi van lesgeven en ruiter gaat heel goed. maar weet nu even echt niet meer waar ik moet beginnen. er is zo'n ongelooflijke berg met problemen.

En om aan te geven hoe slecht ze kan rijden... Ze geeft zelf aan. ( al heb ik het 1000 keer uitgelegd) dat ze niet kan voelen wanneer een paard aan het been is.
Ik hoop dat jullie de berg wat overzichtelijker kunnen maken door wat tips te geven over waar nou te beginnen.

groetjes joyce

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog


Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:34

Leuk probleem! Persoonlijk zou ik in eerste instantie voor optie 3 gaan. Vervolgens X gigantisch aan zichzelf laten werken. Als dit binnen een paar weken geen verandering in positieve zin geeft adviseren om het paard te verkopen en te gaan fietsen/dammen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:37

Hmmmm...ik zou eerst met haar basis beginnen. Dus: houding, zit, en correcte hulpen. Immers, als dit niet goed is, kan de rest ook niet goed komen. Verder zou ik het dan aanvullen door er af en toe eens zelf op te gaan om de basis bij het dier er weer in te brengen.

Het blijft moeilijk om het in te schatten, maar je moet ook eerlijk tegenover jezelf blijven: neemt ze het allemaal van me aan? Is alle energie het wel waard? Als ze een ander paard aanschaft, wordt het dan weer hetzelfde verhaal? Met dat laatste moet je het er eens goed over hebben dan met haar. Want zo werkt het natuurlijk niet. Dressuur heeft als bedoeling een eenheid te vormen met je paard. En niet iedereen heeft daar evenveel aanleg in, maar iedereen kan wel openstaan voor (goed bedoelde)adviezen en suggesties van anderen.

Succes er mee!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:24

ik ga met Thyrza mee. Eerst aan haar werken. Verder denk ik dat verkopen ook geen optie is..waarschijnlijk koopt ze dan toch een ander paard en begint het weer van voren af aan.
Succes ermee

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:34

Ik zou beginnen met wat zitlessen. Paard bijgezet aan de longe, ruiter zittend in het zadel en eerst haar bezig laten zijn met zitten, bewustwording van haar zit en hulpen.
Gedurende de les kan ze los rijdend telkens met haar zit bezig zijn.
Als ze haar paard met haar zit tegenwerkt, zal hij nooit goed gaan lopen.
Als jij haar paard loswerkt, blijft zij met het probleem zitten dat zij haar paard met haar zit tegenwerkt.

Natuurlijk kun je wel af en toe het paard eens bijrijden om te zien of hij nog scherp aan de hulpen staat en of hij nog los in zijn rug is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:58

Als ik echt heel eerlijk mag zijn..... en dit vind je vast geen leuk antwoord:

Het feit alleen al dat jij twijfelt over de aanpak van het probleem is voor mij het bewijs dat jij niet in staat bent haar de begeleiding te geven die ze nodig heeft.
Experimenteren mag je doen op je eigen paard. Maar niet met een paard van een ander die op jou vertrouwt mbt je expertise.
Wees eerlijk naar jezelf, je leerling maar vooral het paard en verwijs haar door naar iemand die haar wel op weg kan helpen.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 10:02

Hoi jippie, en anderen.

Ik vind het geen probleem hoor om te horen dat ik haar beter kan doorsturen naar iemand anders. Dit is voor X alleen geen optie.
Dit komt door prive redenen van haar.

Verder is het moeilijk de keuze te maken waar te beginnen omdat er maar heel weinig opties zijn.

Het rijden vanuit X gaat heel slecht. Dit doet ze echter met ieder paard. Dit heb ik aangegeven. Zij neemt het ook aan. Maar vervolgens wil ze er alles aan doen door veel les te nemen.

Je moet hier bedenken dat het om iemand gaat die zelfs het lichtrijden verkeerd heeft aangeleerd. Die niet haar lichaam onafhankelijk van elkaar kan bewegen. Plus dat hier dan nog bijkomt dat wanneer er ook maar iets gebeurt wat het paard verkeerd oppakt het paard over muurtjes heen gaat springen onbestuurbaar is. zich achterover laat vallen angstig wordt of net zo lang gaat bokken en springen tot ze eraf ligt.

Vanuit mijzelf zou ik zeggen. ga op een goed doorleerd paard zitten dat je gaat bijzetten en ga hierop een goede zit creeeren.
dan komt het volgende probleem. Deze zijn er niet!!!! tenminste niet op de stal waar wij staan..

Het zijn allemaal jonge nog niet zadelmakke paarden. En wij zijn de enige pensionklanten. Zelfs mijn paard is pas 10 keer onder het zadel geweest.

Hoi thyrza,

Het is ook zo dat ze niet altijd even veel van mij aanneemt. Dit heeft niks te maken met haar. maar met psychische problemen van X ( is lastige situatie) Ook ben ik ervan overtuigd dat ze ieder paard in de poedersuiker rijdt ze heeft er echt geen gevoel voor... Op één of andere manier heeft ze echt geen aanleg voor het rijden. Maar ja het is haar keuze. En aan mij dan om te proberen hier een beetje vorm aan te geven... Ik doe hard mijn best. Maar soms is het alleen maar psychisch lesgeven Lachen maar ja dat hoort er soms bij hé......

wel bedankt voor jullie leuke reacties

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:11

ik denk dat je met beide aan de slag moet. dat het paard het bij jou wel doet is niet relevant want zij moet het uiteindelijk voor elkaar krijgen. het feit dat je weet hoe je het bij dat paard voor elkaar krijgt is uiteraard wel handig, dan kan je haar dat mooi uitleggen. als haar houding niet goed is had je daar naar mijn mening al veel eerder wat aan moeten doen, je geeft immers aan dat je haar al langer les geeft. wat dat betreft geef ik jippie gelijk.
en als ze niet altijd alles van je aanneemt moet je stoppen met lesgeven... iemand die niet luistert kan je geen lesgeven!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:44

Jippie schreef:
Het feit alleen al dat jij twijfelt over de aanpak van het probleem is voor mij het bewijs dat jij niet in staat bent haar de begeleiding te geven die ze nodig heeft.


Ben ik het niet zo mee eens, ik bespreek ook heel veel met mijn moeder (en zij met mij) hoe we problemen bij pupillen aanpakken... Ook om andersmans mening te horen.

Maar ik zou denk ik ook voor optie 3 gaan. Als X het hiermee eens is. Alleen vind ik het belangrijker dat een paard goed de stal in gaat dan dat hij goed loopt vóór dat zij erop gaat. Dus misschien is het een optie dat jij er als laatst even op gaat.
Met X zou ik eerst aan de houding werken, desnoods een beetje aan een lang teugeltje zodat er niet veel kan gebeuren in de mond. Zorg wel dat hij scherp blijft aan het been.

en consequent blijven!
Succes

She's my lady Lovers


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:50

ik denk dat ze echt een nieuwe basis voor zichzelf nodig heeft, voordat ze aan de combinatie haar + het paard kan gaan werken. Misschien kan ze eens naar een manege gaan en daar op een goed leerpaard aan haar eigen rijvaardigheden werken? Als er van haar uit geen basis in zit, zal het nooit goed kunnen komen met deze combinatie, vrees ik..

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:29

Ik weet niet wat je er van vind, maar je zou eens kunnen overwegen haar een tijdje ongezadeld of met een barebackpad te laten rijden. Zelf vond ik het in het begin ook heel moeilijk te voelen wat mijn paard deed, tot ik door omstandigheden een tijdje gedwongen was ongezadeld te gaan rijden.
Daarbij merkte ik dat ik door een veel direkter kontakt met mijn paard veel meer gevoel kreeg voor wat er onder mij eigenlijk allemaal gebeurde.

Daarnaast was ik, doordat ik de "veiligheid" van mijn zadel en beugels kwijt was, ook zelf veel meer geneigd om op mijn paard en mijn eigen houding te letten. In een zadel kun je tenslotte nog behoorlijk fout zitten, als je dat ongezadeld probeert lig je snel naast je paard! Lachen

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:06

Ik denk idd net als de anderen dat je X eerst bewust moet laten worden van wat zij en haar paard nou eigenlijk aan het doen zijn. Ook die zitoefeningen enzo lijkt me wel een goed idee. Als de basis er niet is dan kom je ookniet verder. Misschien kun je haar tijdens het lesgeven laten vertellen wat zij of haar paard doet. Vraag bijv. eens welk been er naar voren is, of als ze een hulp geeft waarom ze dat doet en wat het nut is. Als je haar dat zelf laat uitvinden, dan leert ze het misschien eerder als dat je haar alles verteld.

veel succes in elk geval!

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:35

Longeer-zitles !!!
Maar hoelang geef je haar al les??

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:47

ben het helemaal met gyzmo en leo eens heb zelf ook zo'n leerlinge die vertikt het oa om contact te houden met haar paard en denkt zelf ook dat ze fantastisch kan rijden (haar ouders helaas ook) dat paardje rij ik nu los dan mag zij er op maar dan oa zonder beugels (moet ze de knieen wel aanhouden en voelt ze veel beter wat ze doet) en zonder bit eerst aan de longe en dan mag ze hem op het been naar binnen en naar buiten brengen en vragen wat het paard doet en waarom en uitleggen als zij het niet goed doet ( en het paard dus ook niet) waarom dat is (natuurlijk doet je paard dat dat vertel je m toch ook of dat zou ik ook doen als ik hem was want jij deed ... ) maar een makker paard lijkt ook geen verkeerd idee al los je daar niet het probleem mee op

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 15:59

Hoi,

de drie reacties hierboven vind ik ook wel wat. Maar is helaas geen optie. Op haar eigen paard zou ze dit nooit en ten nimmer durven. Dit is ook veels te gevaarlijk. En op een ander paard bij ons op stal zou ook niet kunnen. ( zijn alleen maar groene paarden)

Ik geef haar nou twee maanden les ongeveer. maar het ligt er maar net aan of ze het wel of niet aanneemt...Dat zijn goede of slechte dagen. Ik moet veel geduld hebben. Lachen

Joyce

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:21

voor een tijd een ander paard regelen en haar laten werken aan houding enz...?

O:) ......::: Wie liefde zaait, zal liefde oogsten :::...... O:)

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:23

Als ze niet gewoon ongezadeld durft te rijden zou je kunnen proberen aan het eind van de les, als het paard (hopelijk) moegereden is, het zadel er even af te halen en haar zo nog een paar minuten rond te laten stappen. Heel rustig, niks geks doen. Puur om wat zelfvertrouwen en evenwicht te krijgen.
Zo ben ik ook begonnen, want opeens helemaal ongezadel rijden vond ik eerst doodeng!

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:31

Ik ben het ook met Jippie eens. Zeg eerlijk tegen X dat dit te hoog gegrepen is voor jou, en zorg dat ze bij een goede en gediplomeerde / bewezen instructeur terecht kan komen.
Het rijden en kunnen van de leerling is een afspiegeling van de instructeur.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:37

kan ze niet een lief oud beest ofzo verzorgen waarmee ze wel alles zou kunnen en waarmee jij haar les kan geven. Het klinkt mij in de oren alsof ze ook vreselijk bang is, dan is het logisch dat ze niet zo goed rijd, als je bang bent ga je spannen en op moment dat je gespannen bent voel je echt helemaal niets meer van het paard... Ze zal dus eerst moeten proberen om haar zelfvertrouwen terug te krijgen...
Wat denk ik de beste oplossing is, is om een supermakke 'knol' te regelen en daarmee echt vanaf het begin te beginnen. Dus aan de longe knuppen en beginnen met een beugelriem om de hals, weer ontspannen te leren lichtrijden, angst en spanning eruit en lekker ontspannen en vooral ook veel knuffel en poets therapie Knipoog oftewel veel lekker met de paarden bezig laten zijn...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:11

Ze kan ook longeer-zitles op het zadel nemen. Als jij het paard longeert hoeft zij in ieder geval niet te sturen en op andere dingen te letten. Maar kan gewoon geconcentreerd bezig zijn met het volgen van de bewegingen. Als ze hier genoeg vertrouwen in heeft kun je de beugels eraf halen en zo steeds een stapje verder gaan.
Niet gelijk op de blote rug van het paard planten.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 18:59

Ik kan niet zomaar een ander paard voor haar regelen.
En het is niet zo dat zij dit soort problemen door mij heeft gekregen. Zelf wilde ze geen hulp aannemen. En heeft ze te lang doorgekloot. Nu pas mag ik haar oliebol op gaan lossen. Dus als jij het dan zo goed weet carola. Dan kan je toch beter een goed advies geven in plaats van zo slap in de ruimte te banketstaaf.
Hier wordt ik toch zo ziek van. Het is een forum om met andere mensen te discussieren maar altijd als je er ook maar iets neerzet wordt je afgezeken...

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:01

Zo zie ik het toch. Jij weet zelf niet wat je moet doen, en gaat het daarom hier vragen.
Heb je een diploma? Heb je een cursus gedaan? Of heb je nationaal gereden?
Zo niet, vind ik dat je niet bevoegd bent om les te geven.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

ischa
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:09

Gelijk heb je Joycje,
Weer zo`n over het paard getild penny-meisje wat denkt de wijsheid in pacht te hebben.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:11

joycje schreef:
Het is ook zo dat ze niet altijd even veel van mij aanneemt. Dit heeft niks te maken met haar. maar met psychische problemen van X ( is lastige situatie) Ook ben ik ervan overtuigd dat ze ieder paard in de poedersuiker rijdt ze heeft er echt geen gevoel voor... Op één of andere manier heeft ze echt geen aanleg voor het rijden. Maar ja het is haar keuze. En aan mij dan om te proberen hier een beetje vorm aan te geven... Ik doe hard mijn best. Maar soms is het alleen maar psychisch lesgeven Lachen maar ja dat hoort er soms bij hé......

Als zij psychisch en lichamelijk niet in staat is om paardrijden te leren en bovendien niet altijd alles van je aanneemt, zou ik haar aanraden om dan een andere hobby te zoeken, of anders tot ze in een betere toestand is. Ik snap niet dat ze dat zelf al niet gedaan heeft, ik zou het mezelf nooit toestaan om een paard onder me steeds slechter te zien worden, dan moet er toch wat gebeuren? Het is wel een levend dier dus die heeft geen recht op iemand die hem de vernieling in rijdt, dat is voor zo'n paard ook niet fijn. Als ik lees hoe het paard reageert heeft deze het sowieso al een beetje gehad. Ik vind er niks mis mee als iemand minder talent heeft dan een ander, maar als je het gewoon echt niet kan moet je het niet blijven proberen; het is een dier en geen piano. Ze kan dan toch recreatief gaan rijden met een ander paard oid misschien?

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 19:12

Idd heb ik een cursus en heb heel wat gereden in deze jaartjes. Dus jij hoeft niet voor mij te bepalen of ik wel of niet bevoegd ben om les te geven. Daar komt ook nog eens bij dat ik best weet wat het beste is voor haar. Maar ik heb wel beperkte mogelijkheden. Moet dus roeien met de riemen die ik heb en dat zijn er maar bar weinig. Plus dat ik jou nog wel eens een op haar paard wil zien rijden. Weet zeker dat je er bagger voor schijt. want naar 3 keer achteroverslaan en in volle galop door de stallen heen stieren weet ik zeker dat je er niet vrolijker van wordt...

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers