[AR] Invlechten voor menwedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

[AR] Invlechten voor menwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 20:48

Ik had vandaag mijn eerste officiele men-dressurwedstrijd en ik had Fie dus keurig gewassen en knotjes gevlochten.

Toen kwam de staleigenaar naar me toe (die zelf aangespannen met Welsh-pony's rijdt) en die zei me dat ik niet in moest vlechten voor een menwedstrijd Verward ...
Dat dat helemaal niet de bedoeling is met mennen en dat er zelfs juryleden een opmerking over kunnen maken...

Is dat nou echt zo?? Verward
Vlechten jullie je paarden/pony's in voor men-dressuurwedstrijden of laten jullie de manen los hangen?

Ik kan me voorstellen dat je manen van bijv. Welsh-pony's, Haflingers, Lusitano's, Friezen los laat hangen. Maar manen van een rijpaard die kort getrokken zijn vlecht je toch gewoon in?
Of heb ik het nou helemaal mis...

De jury heeft er trouwens geen opmerking over gemaakt, ik had een 7 voor de verzorging...

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:33

Ik kom bij een internationaalvierspan rijder op stal en voor dressuurwedstrijden wordt er echt wel ingevlochten.
Afbeelding

Afbeelding

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:39

Vlechten die hap, ik vlecht mijn pony's ook altijd

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:44

Ik vlecht ook altijd hoor, voor het mennen gelden volgens mij dezelfde regels als in de dressuursport.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 22:25

He, bedankt allemaal!
Gelukkig, ik begon al ernstig aan mezelf te twijfelen...

ik kan lekker blijven vlechten dus! Haha!

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:16

Ik heb vorig jaar een mendressuurwedstrijd gehad met een officieel presentatie gedeelte. Paard netjes ingevlochten zoals zovelen, en wat werd er gezegd, bij een mendressuurwedstrijd dient u NIET in te vlechten.
Ik denk dat ze op een lager niveau niet al te veel punten in mindering zullen brengen, misschien zelfs negeren.

De vraag is waarom doen ze het op hoog niveau wel???
Ik vlecht dus voorlopig niet meer in. Ik zorg er wel voor dat de manen netjes en niet al te kort zijn getrokken.

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:21

Ik zou het de volgende keer eens navragen. De menner die ik bedoel rijdt marathons en in het dressur gedeelte vlecht hij wel in. Misschien is dit anders als je alleen dressur rijdt Verward

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:44

Ik rij ook marathons. Dus het blijft nog steeds vreemd.
Ik denk dat het uiteindelijk meer met het niveau te maken heeft.
Kan iemand hier misschien wat meer duidelijkheid over geven??

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:00

Op de site van de KNHS zijn de regelementen te vinden, daar moet het instaan. Kan me herinneren het daar ook gelezen te hebben dat vlechten zeker mag.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 11:34

Ik heb gistermiddag zo'n reglementenboek voor menwedstrijden doorgebladerd toen ik even bij het secretariaat zat en daar kon ik over vlechten niks vinden...

Ik zou nu ook wel graag zeker willen weten wanneer het wel en wanneer het niet gewenst is!

Renate1970
Berichten: 1100
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:37

Op de nationale wedstrijden wordt er voor de dressuur altijd ingevlochten, mits het natuurlijk niet bij het ras hoort(b.v friezen).

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:39

Ik zou gewoon vlechten hoor, het ziet er gewoon netter uit. Misschien is het niet verplicht, maar het lijkt me sterk dat de jury er wat van zegt als je het wel gedaan hebt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:40

Ik vlecht ook altijd in. Iedereen doet het bij onze wedstrijden, ik vind het er vaak onverzorgt uitzien als de manen maar een beetje lopen te waaien in de wind (mits ze natuurlijk mooi lang zijn). Ik heb er nog nooit een opmerking over gehad... Ik zal even in het reglement kijken....
Er staat niets in over vlechten oid.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:12

Ik heb zelf ook even gekeken in de reglementen, en dit is het enige dat ik heb gevonden:

6. PRESENTATIE
6.1 "Uiterlijke verzorging van de rijder en grooms, de netheid, de geschiktheid, uniformiteit en ver-
zorging van paarden/pony's, tuig en rijtuig."
6.2 Bandages en strijklappen zijn onder geen enkele voorwaarde toegestaan in proef A (overtreding
wordt bestraft met uitsluiting).
6.3 Indien de deelnemer, groom(s), het rijtuig of het tuig niet voldoen aan deze reglementen of wan-
neer er een verplicht onderdeel van de uitrusting of kleding ontbreekt zal de voorzitter van de
jury strafpunten toekennen volgens art. 36.

http://www.rap-annapaulowna.nl/discipli ... men_h2.htm


Er wordt hier dus niets gezegd over wel of niet vlechten.

Dit jaar op dezelfde wedstrijd als vorig jaar, hebben we weer een officieel presentatie gedeelte, ik zorg ervoor dat de manen netjes getrokken zijn, niet te lang, niet te kort en ik vlecht NIET in.
Ik ga wel duidelijkheid vragen!

Groet,
Nobby

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:19

Ik laat ze ook altijd invlechten. Heb nooit klachten of opmerkingen gehad.
Vind het niets meer dan normaal dat een paard voor alle gelegenheden anders dan de training wordt ingevlochten.
Kan me alleen voorstellen dat je minpunten krijgt als er niet netjes ingevlochten is, of met te veel of te weinig knotten. Misscien krijg je ook minpunten als het invlechten de uniformiteit aantast, maar dat is alleen als je zelf en je rijtuig er ook onverzorgd uitzien Lachen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:43

bij dressuur en vaardigheid vlechten wij wel in, bij marathon niet.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:55

Unitas:
Wanneer heb je teveel knotten??? Wij doen er altijd zoveel mogelijk, meestal rond de 20 op een D-pony halsje...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:59

Wij vlechten nooit in voor de menwedstrijden. Maar je bent verplicht om met korte manen te vlechten hoor. Ik weet iemand die niet vlocht, en minpunten kreeg in de L dressuur. Het paard hoorde gevlochten te zijn volgens de jury.
Bij ons nooit commentaar, maar dat zijn dan ook langere manen. Maar bij korte manen hoort vlechten wel degelijk in de dressuurproef. Zelf vlecht ik alleen in de zomer weleens, dan een hengstenvlecht. Ook daar nooit commentaar op.

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 08:52

ik vlecht ook altijd, vind ik veel mooier dan die korte manen. Ik heb zelfs een keer gehad dat ik had gevlochten voor een marathon Haha! , dat was aan een kant wel handig, want dan kon ik het hoofdstel vastmaken aan het eerste knotje, voor het geval zijn hoofdstel uit zou kunnen schieten Lachen

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:59

Ik vlecht wel en af en toe ook voor de marathon. Het ligt ook aan het soort paard wat je rijdt als het een fries is dan mag je eigenlijk alleen de eerste 10 cm invlechten.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:44

Omdat de een wel invlecht en de ander niet, omdat er ook verschillen zijn van mening heb ik besloten de KNHS te bellen en de vraag voor te leggen.

Het antwoord:
Er staat inderdaad niets van beschreven in het reglement. Dit betekent dat het een vrije keuze is van de wedstrijddeelnemer.
De jury mag dan ook geen extra- of minpunten toekennen bij het wel of niet invlechten.
Het moet er wel netjes uitzien. Dat betekent dat als er ingevlochten wordt, dat de knotjes op gelijke afstand en in een zo recht mogelijke lijn moeten zitten.
Indien men niet invlecht, dan dienen de manen een gelijkmatige lengte te hebben en netjes gekamt.


Ik hoop jullie allen hiermee ook meer duidelijkheid te hebben verschaft over het wel of niet invlechten.

Groetjes,
Nobby

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:32

Toch vind ik het mooier om een forest of een WPNer in te vlechten, een haflinger dan weer niet, want dat hoort zo Lachen