Poes krols.....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Poes krols.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 09:35

Hoihoi,

ik heb met allerlei dieren ervaring; sproeiende katers, loopse honden, hengstige merries, flapperige ratten.... Maar helaas weet ik vrij weinig over de cyclus van poezen. Ik schrijf "helaas" aangezien ik op dit moment wel een krols poezenkind van bijna één thuis heb zitten Vingers aflikken

Ze miauwt het hele huis bij elkaar; wil de hele dag knuffelen - maar dan toch maar weer niet; ze zit verlangend op de vensterbank naar buiten te staren; en -en dat vind ik wél vervelend- doet overal kleine plasjes!

Hoe lang is een poes krols? En is het normaal dat ze overal urine wegdrupt? Door de poezenpil zijn ze niet meer vruchtbaar, maar worden ze dan ook niet krols? Zou de pil helpen tegen dat plassen? Vanaf welke leeftijd mag een poes de poezenpil? Wat zijn de nadelen van de poezenpil?
Later wil ik haar wel laten helpen, maar ze is nu nog erg klein (het is echt een fijn dingetje) en jong (ze wordt in mei pas 1) vind ik....

Alvast bedankt voor jullie tips!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:40

heb je haar gesterriliseerd?
wij onze poes wel, en daar hebben we geen last meer van. van onze jeweetwel kater helaas nog wel.
misschien kan je via google of ilse zoeken naar werkstukken over poezen, of bel je dierenarts op. die heeft er ook wel verstand van Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:41

De pil voorkomt ook krolsheid. Wij hebben onze katten enkele jaren de pil gegeven omdat we ooit eens een nestje wilden. Dat is er echter nooit van gekomen en de dames zijn inmiddels alle 4 geholpen.
De pil zou in dit geval een goede tijdelijke oplossing zijn tot je je poes wil laten steriliseren.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:51

Als een poes krols is zet zij geurvlaggen uit om katers te lokken.

De pil, mits consequent op tijd gegeven, voorkomt de krolsheid met alle bijbehorende gedragingen. Als je poes te jong is voor castratie (bij sterilisatie zou ze nog krols blijven worden, maar niet vruchtbaar meer zijn) zou je kunnen overwegen tijdelijk de pil te gebruiken. Op zich ben ik daar geen voorstander van omdat de pil o.a. diabetes en mamatumoren kan veroorzaken, maar aangezien jouw poezenmeiske bijna 1 jaar is, kun je haar heel goed laten castreren.

Suc6!
=^.,.^=

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:31

De krolsheid duurt meestal 1 á 2 weken.

De poezenpil word aan de poes gegeven tegen de tijd dat de eerste krolsheid word verwacht.
Als de pil, afhankelijk van het soort, elke 1 of 2 weken word gegeven in hij vrij betrouwbaar.

De prikpil is voor poezen wat minder betrouwbaar dan voor honden.
Het is niet te voorspellen wanneer de poes na het prikken weer krols word.
Meestal word deze prikpil elk half jaar gegeven.

Sterilisatie is in feite een castratie, en kan gebeuren wanneer de poes 8 maanden oud is.

Wij zien in de praktijk heel wat kleine poesjes, die al wel 8 mnd oud zijn en gesteriliseerd ( lees gecastreerd ) worden, en het gaat vrijwel altijd goed.

Let wel op met de pil dat de kans op mamatumoren heel groot is
Laatst bijgewerkt door Miep op 16-03-04 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:38

Over de pil weet ik niet zoveel.
Wel dat katjes al voor hun eerste jaar gesteriliseerd kunnen worden.

Hier www.dekattensite.nl is ook een forum waar een topic over dit onderwerp is.