Enten tegen Rhino afgeraden door dierenarts...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Enten tegen Rhino afgeraden door dierenarts...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 20:49

Vandaag een dierenarts gesproken over het Rhino-virus en of enten nou verstandig is. Hij vond van niet. Hij ent z'n eigen paard ook niet. Omdat juist als paarden geent worden niet meer de juiste anti-stoffen aanmaken en dus meer risico lopen om het virus te krijgen. Hij zei ook dat het uberhaupt geen zin heeft als niet de hele stal gedaan wordt. Tegen het verwerpen van veulens had het wel meer zin... Nouja het hele ingewikkeld verhaal kan ik niet goed na vertellen. Maar ik ben overtuigd en laat mijn paardje maar niet enten tegen Rhino...

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D


JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:12

Heej marit... nou ik weet niet meer wat ik moet geloven want de een zegt dit en de ander weer dat.
Ik heb mijn paardje wel laten enten tegen Rhino, maar als ik dan dit weer lees, begin ik toch weer te twijfelen of ik er goed aan heb gedaan

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:45

Bramblerose schreef:
Omdat juist als paarden geent worden niet meer de juiste anti-stoffen aanmaken en dus meer risico lopen om het virus te krijgen.


Als hij dat echt gezegd heeft, dan mag hij z'n lessen immunologie wel eens opfrissen! Of heb jij het misschien niet helemaal goed of compleet onthouden? Is ook niet makkelijk allemaal... Lachen

Heel kort (door de bocht) samengevat: Het rhino-virus kan, net als het griepvirus bij mensen muteren. Als je geënt hebt tegen variant X en er heerst variant Y dan haalt de enting niet veel uit, al worden ze dan vaak wel minder ziek. Ook bij mensen is de griepprik geen garantie dat je geen griep krijgt, daar kun je het goed mee vergelijken.

Ik ent wel, die enting zit me niet in de weg. Scheelt het, dan is het meegenomen. Scheelt het niet, dan zal het er ook niet erger van worden.

Nulla tenaci invia est via

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:53

Ik weet wel dat het alleen maar zin heeft als de hele stal de paarden geent worden

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:53

Ook daar zijn de meningen over verdeeld.

Nulla tenaci invia est via

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 22:58

Tja, ik weet t ook niet hoor.... gelukkig voor mij dan maar dat arnhem wel een eind weg ligt van a'dam....

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:13

Ja als hij dat werkelijk zo zei zou ik een andere dierenarts nemen *LOL*

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:18

Dit is een handige link, daar is op een duidelijke manier het allemaal nog eens uitgelegd: feiten over rhino

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 08:52

Margreet"]
[quote="Bramblerose schreef:
Omdat juist als paarden geent worden niet meer de juiste anti-stoffen aanmaken en dus meer risico lopen om het virus te krijgen.


Als hij dat echt gezegd heeft, dan mag hij z'n lessen immunologie wel eens opfrissen! Of heb jij het misschien niet helemaal goed of compleet onthouden? Is ook niet makkelijk allemaal... Lachen

Heel kort (door de bocht) samengevat: Het rhino-virus kan, net als het griepvirus bij mensen muteren. Als je geënt hebt tegen variant X en er heerst variant Y dan haalt de enting niet veel uit, al worden ze dan vaak wel minder ziek. Ook bij mensen is de griepprik geen garantie dat je geen griep krijgt, daar kun je het goed mee vergelijken.

Ik ent wel, die enting zit me niet in de weg. Scheelt het, dan is het meegenomen. Scheelt het niet, dan zal het er ook niet erger van worden.
[/quote]

Mooi verwoord Margreet kan het zelf niet beter zeggen. Zouden meer mensen moeten doen zoals jij.

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 08:56

Jantien schreef:
Dit is een handige link, daar is op een duidelijke manier het allemaal nog eens uitgelegd: feiten over rhino


bedankt voor de link Jantien. dus voor de abortus vorm is het beter om 4x per jaar te enten.


Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 08:58

Dierenarts in Utrecht heeft tijdens het onderwijs over verkoudheidsvirussen gezegd dat hij het massaal enten tegen EHV, het virus dat rhinopneumonie veroorzaakt niet zinvol is. Het kan volgens hem zinvol zijn bij stallen waar zich eerder abortussen hebben voorgedaan, maar om maar willekeurig allemaal paarden in te enten heeft volgens hem helemaal geen zin.
De enting tegen de verlammingsvorm schijnt trouwens helemaal niet zo te beschermen en dan geeft enten vooral een vals gevoel van bescherming. Zoals Margreet het verwoordt, betekent dus dat ze weet dat het niet kan helpen, maar heel veel mensen denken: "Ik heb geënt en ben dus veilig" en dat is dus eigenlijk haast niet waar.
En dan is het zonde van je geld, als je dus denkt dat je daarmee je paard hebt beschermd.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:44

Ben ook eens met je dierenarts, ik ent ook niet meer. Ik heb het gedaan op druk van de stal met mijn vorige paard welke een chronisch zwaar longprobleem aan over heeft gehouden wat duidelijk heeft bijgedragen aan zijn vroege dood. Heb ook een paard gezien met kruisverlamming bij ons op stal tgv de rhino enting en weet dat er een dood aan is gegaan. Daarbij dan nog dat de enting op zich niet eens helpt tegen de meest schadelijk variant, de verlammingsverschijnselen, en voor abortussen ook niet volledig dekkend is, is voor mij de reden om dit nooit meer te doen. Mochten ze ooit een goede enting ontwikkelen welke WEL helpt en geen hoge risico's heeft als nu, wil ik het dan wel weer eens overwegen.

Zie verder de publicatie van de KNHS.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:01

Marije_jiplover schreef:
Zoals Margreet het verwoordt, betekent dus dat ze weet dat het niet kan helpen, maar heel veel mensen denken: "Ik heb geënt en ben dus veilig" en dat is dus eigenlijk haast niet waar.
En dan is het zonde van je geld, als je dus denkt dat je daarmee je paard hebt beschermd.


Precies, zo bedoel ik het.
Ik zie het een beetje net zoals de influenza enting. Dat is ook geen garantie dat je paard geen snotneus krijgt, maar het kan zeker wel schelen. (Al is influenza verplicht natuurlijk als je wedstrijden rijdt, dus dat is een iets ander verhaal). Het "beter mee verlegen dan om verlegen" principe. Helpt het niet, dan heb ik pech, maar in ieder geval niet achteraf de gedachte "had ik maar..."

Ik kan me zoals Eleonoor ook goed voorstellen dat je dan niet meer ent. Al kan ik eigenlijk niet geloven dat dat puur door de enting komt, die paarden moeten al wel haast een probleem gehad hebben met hun afweer. Als het weer bijna tijd is voor de entingen en hij staat een beetje niet lekker op stal, dan stel ik het enten ook uit. Maar tot nu toe is hij kerngezond OK dan!

Nulla tenaci invia est via

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:09

een da raadde mij het ook af toen ik zor net had. Hij was toen al 27 en hij zou te oud zijn toen. Het precieze weet ik er niet meer van.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:32

Zowel mijn veearts (Teunissen) en veearts Nagel zeggen hetzelfde over het enten, als niet alle 60 paarden van stal geent worden heeft het nog minder zin...Ik liet Miro wel enten op mijn vorige stal aangezien de 7 paarden daar allemaal geënt worden tegen Rhino maar nu op deze "grote" stal niet meer. Scheve mond

**Look where all this talking got us baby!!**

Matchpoint

Berichten: 19
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:25

Bij ons op stal wordt nu ook gediscusieerd over wel/niet enten. Ik moet zeggen dat ik het allemaal erg moeilijk vind, omdat de één dit zegt en de ander dat.

Vinden jullie dat de staleigenaar je kan verbieden om op wedstrijden te gaan? Ik wil endurance wedstrijden rijden en hij zegt dat het risico dan alleen maar toeneemt.

Endurance is geweldig!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:34

Enten werkt wel zeker tegen de abrtus vorm als een goed geënte merrie weer op 5-7-9 maanden dracht geënt wordt.
Leuk van die man in Utrecht die zegt dat je enkel moet enten in bedrijven waar abortussen voorkwamen: ik vermijd dan toch echt liever en begin niet pas te enten na wat verliezen: die man moet uiteraard ook het dekgeld niet betalen.

Veel conservatieve dierenartsen en paardeneigenaars daar bij jullie! Vergelijk het met ontwormen: waarom nog ontwormen als ze zowieso besmet raken, waarom niet eerst wachten tot er een dode valt.

Op grote wedstrijden is enten volgens mij al verplicht, zeker internationaal. Dure paarden worden geënt, dat zegt al genoeg.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:50

Het ging erom, dat je dan pas echt weet, tegen welke stam je moet enten, anders blijft het gissen en is de kans dat de enting werkt aanzienlijk kleiner.
En dat dure paarden worden geënt, zegt mij op zich niks, sommige dure paarden komen ook nooit buiten omdat dat de kans op blessures zou vergroten, alsof het dan dus beter is om je paard nooit in de wei te laten?
Het gaat er nl om, dat die enting een vals gevoel van veiligheid kan opwekken.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:23

Marije_jiplover schreef:
Het gaat er nl om, dat die enting een vals gevoel van veiligheid kan opwekken.


Daar ben ik het helemaal mee eens.
Mensen denken helemaal veilig te zijn, want ze hebben toch hun paarden ingeënt, maar zo werkt het helaas niet met deze infectie.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:51

Dat geld voor elke vaccinatie, griep in het bijzonder. Ik begrijp niet waarom mensen massaal voor griep blijven enten. Er vallen minder doden door griep dan door EHV.
Ik vaccineer omdat de kans op abortus veel kleiner wordt.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:30

Die van mij zijn alletwee geënt. De merrie omdat ze drachtig is en de pony omdat het anders geen zin had het te doen. (alletwee of geen Knipoog )

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:43

op mijn stal betwijfel ik of sommige paarden uberhaupt ontwormt of ingeent zijn laat staan tegen rhino. Ent wel tet/influ maar rhino heeft dus in mijn geval helemaal geen zin.

TaCaHa
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:46

Gerucht of is het waar??????

Er word gezegd dat het Rhino virus ook in Vleuten-De Meern (Utrecht)is op een pensionstal!!!!!!!!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:56

ik laat Banjer iig wel enten tegen Rhino... als is het alleen maar voor mijn eigen gevoel.... misschien is het wel een vals gevoel van veiligheid, maar ik wil niet dat als er Rhino uitbreekt, dat ik dan achteraf zeg "Had ik maar geënt..." of "Wat nou als ik wel geënt zou hebben......"

MissPPP

Berichten: 261
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:37

Nu ik jullie verhalen lees begin ik ook te twijfelen of ik mijn merrie moet enten.... Scheve mond

Wat ik in ieder geval wel zeker weet, is dat het natuurlijk ook niet voor niks verplicht is om Rhino te enten wanneer je merrie naar de stationstest (EPTM) gaat. Je bent dan verplicht om je paard tegen Rhino te hebben ingeent anders wordt deze niet eens toegelaten. (KWPN)

En dan nog een vraag van mijn kant, bij de fokker van mijn paard is al een keer Rhino geweest (weet nietw elke variatie) maar het paard dat het sowieso had was haar moeder, die was toen drachtig en heeft het veulen verworpen, kan het nu zijn dat mijn merrie al wel antistoffen heeft als zij toen daar op stal stond?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, callass en 25 bezoekers