Uitslag bloedonderzoek gehad, te veel spierenzymen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Uitslag bloedonderzoek gehad, te veel spierenzymen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 14:10

Vanochtend mocht ik bellen voor de uitslag van het bloedonderzoek (zie topic: Nu toch maar uitgebreid bloedonderzoek). Het bloedbeeld opzich was goed, alleen zaten er te veel spierenzymen in het bloed. Voorlopig moet ik haar vitamine E met Selenium en Neutradex gaan geven. Dit zorgt ervoor dat het zuur in de spieren makkelijker afgevoert wordt. Daarbij krijgt ze de eerste week pijnstillers en moet ik haar een รก twee weken alleen maar rustig longeren. Ze moet daarbij wel regelmatig beweging hebben, dus veel stappen en los (als ze niet uit haar dak gaat).
Ook moet ze op ander voer dat weinig koolhydraten en veel vet bevat. Eventueel wat slaolie over het voer om de vetten aan te vullen. En ze moet in plaats van kuilgras hooi krijgen. Na die twee weken mag ik als alles goed gaat weer langzaam op gaan bouwen met rijden.
Dus ik ga nu maar even uitdoktoren welk voer koolhydraat/eiwitarm is en veel vetten bevat.

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:41

Inderdaad dezelfde aandoening als mijn paardje (zie mijn reacties in jouw topic:nu toch maar een uitgebreid bloedonderzoek). Toen je de symptomen beschreef herkende ik meteen mijn eigen paardje erin. Tzit hem inderdaad in de spierenzymen en het algemene bloedbeeld is in orde. een vraagje ivm die vetten. Waarom moeten ze aangevuld worden?
Van die vitamine E en selenium weet ik, maar dat van die vetten is nieuw om te lezen.
Mijn paardje krijgt sinds twee weken ook hooi ipv kuilgras(veranderd van stalling) en ik zie nu na drie maanden wel al verbetering in zijn bewegen. Hij werkt niet meer sinds december, maar mag nu alle dagen op de wei en zelf wat bewegen. Eind van de maand komt de veeart terug om te bloed te trekken en als de spierenzymen goed staan , begin ik terug met longeren.
Mijn vorige veearts stak het niet op het kuilgras, maar toen geloofde ik hem al niet.
Gelukkig weet je nu wat er aan de hand is met je paard en hebben ze je een oplossing voor dat probleem gegeven. Laat je me iets weten ivm die vetten? thanx

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:48

heel intressant om dit te lezen.
weet je ook waarom ze teveel enzymen in haar bloed heeft?
wordt dit ergens door veroorzaakt?
kijk es op de sites van pavo en havens, ook als je via google gaat zoeken, kan je heel veel info vinden, ook van paardevoer waar ikzelf nog nooit van gehoord heb.
hoop dat t snel weer helemaal goed komt met je paard!

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:57

Teveel enzymen in het bloed is mogelijk door het werk dat het paard doet. Ik zeg wel mogelijk.... van mijn paard weet ik dat die toen hij bijna vier was,op kamp is geweest met zijn verzorgster en dat zij hem bijna kapot heeft gereden(meerdere uren per dag springen, dressuur,cross). Toen ik hem ging bekijken stond poker op de wei en heb ik hem enkele weken later geprobeerd. Niks aan de hand. Was toen september. Tegen december ging hij niet meer vooruit.
Waarschijnlijk zit het in de combinatie van voeding en beweging. En met jonge paarden heel voorzichtig de training opbouwen. Spijtig genoeg hoorde ik pas later van dat kamp-verhaal.... Had ik het geweten.....

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 08:56

Hoi Nieke,
Ze moet extra vetten omdat ze weinig eiwit en koolhydraten mag. Daar halen ze normaal energie uit, het is de bedoeling dat ze nu die energie uit de vetten gaat halen.
Tos is hier blijkbaar heel gevoelig voor. Ze was een week kreupel geweest en ben daarna weer rustig gaan opbouwen. Maar blijkbaar nog niet rustig genoeg. Ik hoorde van haar fokker dat haar moeder precies hetzelfde had. Vraag me af of het erfelijk kan zijn.
Het voer heb ik ondertussen een aardig eind uitgezocht. Tot nu toe komt condition extra van pavo het beste uit de bus.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:01

zo, gelukkig is het dus allemaal goed afgekomen!
want dit valt toch een stuk makkelijker te genezen!
het komt nu vast allemaal wel goed met jouw goede zorgen !

Koppig

Berichten: 345
Geregistreerd: 24-05-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:55

mijn paardje heeft ook een tijd Selenium gekregen. Dit ook ivm de training. Selenium helpt erg snel en je ziet je paardj opknappen! Ook ik heb olie over het voer gegeven, sti vond ze niet alleen lekker ze kreeg er ook nog een super glad vachtje van! Beterschap met je paard!

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:47

Bedankt voor je antwoord op mijn vraag.
Is er nog een ander alternatief voor die vetten? ik bedoel ipv slaolie een ander voedingssupplement voor die extra vetten te geven?? Ik denk dat ik dit ook ga uitproberen bij mijn paardje.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 13:52

Ik zou niet weten wat je inplaats van slaolie kan geven. De DA zou nog uitzoeken voor mij hoeveel slaolie je op een dag mag geven. Moet je ook een beetje voorzichtig mee zijn, anders gaan ze aan de schijt.

Koppig

Berichten: 345
Geregistreerd: 24-05-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:25

Twinklebel schreef:
Ik zou niet weten wat je inplaats van slaolie kan geven. De DA zou nog uitzoeken voor mij hoeveel slaolie je op een dag mag geven. Moet je ook een beetje voorzichtig mee zijn, anders gaan ze aan de schijt.


Klopt, ik had olie gehaald bij de da of divoza enzo staat er precies op hoeveel ze mogen hebben! OK dan!