Engels vs Western: vooroordelen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 13:13

Ja ik maak me ook wel eens schuldig aan vooroordelen en daarom ben ik gister naar de Veluwe Ranch geweest voor een lessie Western. Hartstikke leuk om eens mee te maken, prima les en goede fijne paarden. Maar ik heb af en toe op mijn tong moeten bijten bij het horen van de onzin die de ‘instructeur’ uitkraamde over ‘ons’ Engelse ruiters. Dat Engelse ruiters een paard stuurden op de binnenteugel Verward , dat Engelse paarden zodra je ze in galop een langere teugel gaf uit elkaar vielen en niet meer konden galopperen Verward en dat de meeste Engelse ruietrs echt niet ontspannen konden zitten end aarom zo'n moeite hadden met het ontspannen westernrijden Verward . Hierop heb ik geregaeerd met de mededeling dat hij dan vast hele beroerde Engelse ruiters op les had gekregen, want dat dat nergens op sloeg. Ik moet zeggen dat hij enkele dingen voor heeft gedaan en dat heel goed deed! Maar ik vond het jammer herhaaldelijk met zo'n fout beeld van de Engelse ruiter geconfronteerd te worden!!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:40

leuk he de veluweranch?
Ik heb er een 10 rittenkaart gehad daar.
Ik had toen een goede instructeur die gelukkig niet zo kortzichtig was. maar als ik eerlijk ben hoeveel engelse ruiters zijn wel niet zo kortzichtig naar het western toe (cowboy-tje spelen etc.)

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 14:32

Ja daar heb je gelijk in. Maar daarom gingen we er heen om ons enigszins daar in te verdiepen. En het enige commentaar dat ik na afloop kan verzinnen is het veralgemeniseren van de Engelse ruiter. De lol vergaat je als er steeds wordt gezegd: "jullie zijn gewend dit Verward (O ja?), maar....". En dan totaal verkeerde veronderstellingen. Vond ik irri.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:35

ja das behoorlijk dom
maar je hoort het wel vaker, dat engels ruiters de westernruiters vaan maar cowboys vinden
en dat de western ruiters het engels maar nix vinden, zoals jij hierboven beschrijft, dat houd je toch

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:41

Ja da’s waar maar als je aan vooroordelen vast houdt, kom je nooit ergens! Goed dat je erheen bent gegaan, da’s inderdaad een goede eerste stap. Jammer dat ze daar niet beter gebruik van hebben gemaakt!

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:44

Uhm,.... sja... ik ben zelf westernruiter enne.... hoe zal ik dat nou es aardig zeggen.. Gisteren zag ik de Veluweranch op tv, bij Dierenteevee (of hoe heet dat programma van die dochter van Henny?) enne.... ik heb maar doorgezapt. Ik zag een tijdje geleden ook al eens iemand van een westernstal op tv vertellen dat je bij western rijden je tenen naar buiten moet draaien zodat je knieen los van het zadel komen, en dat je erg op de voorkant van je... sja.. hoe noem je dat Verward .. (als je een jongetje ben gaat het wat lastiger, maar als je een meisje bent, kan je dr wat makkelijker op zitten hoewel het zeker niet fijn is Haha!) zoiets....moet gaan zitten.

Maar misschien zijn er bokkers van de Veluweranch die dat kunnen weerleggen?
Ik wil ook geen mensen op de tenen trappen natuurlijk....

Ik denk dat er wat mensen zijn die op zich best leuk de beginselen van het westernrijden uit kunnen leggen, maar dat daar dan ook wel een beetje ophoud misschien?
Maar ik zou me iig van zijn 'commentaar' op engelse ruiters niet zoveel aantrekken.

Ooit heb ik Anky (v. G.) eens op een demonstratie horen zeggen dat het westernrijden makkelijker is dan dressuren... Ze reed toen in de brabanthallen op een reiner van Ricky Burgmeijer.Die opmerking viel ook niet echt lekker, maar later had ze het toch niet zo bedoelt.... Haha! T is maar net wie het zegt en op welke manier....

Verder heb ik er ook geen verstand van Lips are sealed

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:09

Ik denk dat je op verschillende westernstallen moet kijken, en op verschillende paarden op verschillende westernstallen moet rijden om echt een oordeel te kunnen vellen of de rijstijl je wel ligt. Want iedere westernstal heeft wel zijn eigen stijl en eigen manier van dingen uitleggen.

Voor de rest wil ik niemand tegen het hoofd stoten, maar er is eens een reportage geweest over de Veluweranch op "Hemel op Paarden" waar de instructeur zelf een demonstratie gaf over het westernrijden, en dat was ook geen compliment voor de westernsport.

Voor een geheimtip voor westernlessen moet je me maar een PB-tje sturen. En dat is een stal waar men beide manieren van rijden accepteerd en waar de instructeur een dressuurachtergrond heeft, en heel veel ervaring in de western meebrengt!

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:13

Ja die reportage bedoel ik ook volgens mij.. wat een ellende... Huilen

Je wilt mensen niet voor het hoofd stoten maar aan de andere kant is het echt geen goeie reclame hoor....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:15

Is de veluwe ranch niet eens besproken in Bit? Ik vind die vooroordelen wel grappig naar engelse ruiters toe; dezelfde vooroordelen hoor je vaak van engels ruiters weer naar westernruiters toe. ik vind vooroordelen overigens stom. Onder beide takken heb je goede ruiters en slechte.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:19

en dat is dan ook een goede reden , om eens gebruik te maken van de mogelijkheden ,die er nu zijn om gezamelijk te trainen,zowel in Leusden als in Leende,is die mogelijkheid,en om verschillende manieren van trainingen in de verschillende diciplines te kunnen leren op 1 plek.
en niet om heel nederland door hoeven te reizen.op zoek naar de methodes

groetjes

Rinus
Lachen Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:23

Ik heb juist eens van een westerninstructeur gehoord dat als je al wat langer dressuur rijdt (op een goede manier met een goede basis) dat je dan vrij makkelijk kan overstappen op westernrijden omdat de principes heel veel op elkaar lijken. Je doet veel met gewichtshulpen en het liefst alles zo verfijnd mogelijk.
Maar dat is dus alleen van horen zeggen he maar er lijkt mij wel wat logica in zitten.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 16:02

Ik ben ook van mening dat er niet zo heel veel verschil tussen de beide onderdelen zit. Beiden horen op ontspanning en werklust van het paard gebaseerd te zijn.

Wel heb je natuurlijk verschil in instructeurs..., maar dat komt zowel in western als engels voor. Er zijn zeer weinig instrukteurs die zowel van western als engels evenveel weten om geen onbevooroordeelde mening te hebben.

Ook bij de Veluwe Ranch is het maar net van wie je leskrijgt. Je hoeft niet alles wat je hoort voor 'zoete koek' te slikken. Door juist de discussie aan te gaan krijg je niet alleen inzicht in het hoe en waarom van de handelingen, maar zeker ook in de denkwijze en het niveau van de instrukteur.

Voor een goede vergelijking zou je eigenlijk ook nog eens ergens anders moeten gaan westernrijden... Knipoog

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 16:15

Ik heb mijn eertse westernles gereden op een manege waarvan ik het in eerste instantie niet eens was met de stijl van rijden. Echter het gevoel wat het paard mij gaf en de manier waarop alles werd uitgelegd, was weer wél erg leuk.
Ik ben op deze manier besmet met het westernvirus. Omdat ik al wel een tijdje engels reed en dus een "zit"- en "evenwicht" basis had, viel dat gedeelte mij heel erg mee. Maar omdat je met engels toch gewend ben om met meer aanleuning te rijden, was het soms ook wel heel moeilijk.
Ik ben helemaal verslingerd aan de rustige onderdelen en daarom zou ik ook niet meer terug willen naar het englese rijden. Als ik in mijn rustige jog door de bak rijd, vind ik al gauw dat die grote engelse paarden wel erg hard gaan Haha!

En verder is het inderdaad zo dat je in elke tak goede en slecht ruiters hebt. Ik rijd nu op een bijna helemaal engelse stal en ik zie veel dingen die ik liever niet zie. (het paard erg opknopen van voren en dan bij elke pas de sporen erin bijvoorbeeld) Ook in de westernsport zijn er mensen die niet rijden zoals ik het zou doen. Maar dat ligt aan individuele ruiters en niet aan het feit dat ze engels rijden.
Als iedereen DAT nu in zijn achterhoofd houdt, denk ik dat we al een heel eind zijn met ons allen. Lovers

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 16:23

Keb de Bit erbij gepakt: het Bit-team kwam ‘op een verkeerd moment’, ze werden niet zo hartelijk ontvangen en kwamen als Engelse ruiter in een groepje. Volgens de eigenaar kreeg iemand normaliter voor de eerste keer ALTIJD een priveles…??? Wij hadden ook in een groepje les! Uitleg van Cowboy Martijn is redelijk identiek als dat het in de Bit staat. En ja, net als het Bit-team vond ik ze in de kantine ook niet echt mega-behulpzaam. Maar…net als Bit vond ik ook paarden goed en netjes verzorgd, les leuk en omgeving prachtig! Alleen de domme opmerkingen over Engels rijden stoorden me.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 17:06

Als Cowboy Martijn degene is geweest die tijdens die uitzending op een pleasurepaard een sliding stop dacht voor te doen, waar dan heel paardenminnend Nederland met afschuw naar zat te kijken is dat geen reclame voor de western, en daar waren meer westernruiters het mee eens. En Cer, we hebben het inderdaad over de zelfde reportage.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 17:07

Jammer dat je die ervaring hebt meegekregen. Ik ben ook een ex-dressuurruiter (z) en overgestapt naar western. Het is jammer dat er onderling (tussen beide stromingen) vaak zoveel onbegrip heerst. De 'engelse' ruiters nemen de westernsport meestal niet serieus en de 'western' ruiters spreken vaak over Engelse mutsen.

Beide manieren van rijden wijken bijna net zoveel af als het verschil tussen springruiters en dressuur ruiters.
Sommige dingen doe je totaal anders sommige hulpen zijn gelijk. Westernsport is net zo moeilijk (ben ik inmiddels achter) dan de engelse manier en de grootste gemene deler zijn eigenlijk de paarden, onze liefde voor deze dieren.

De wijze waarop de Engelse manier werd gebruikt in jouw les kwam op jou onbekwaam over, dan zal die instrukteur misschien niet zoveel met de engelse dressuur te maken hebben gehad, da's jammer.
Maar zo stuiten wij ook op veel vooroordelen over de westernsport door de Engelse ruiters en da's net zo jammer!

En dat beide stromingen mijlenver uit elkaar liggen qua begrip en respect voor elkaar;
dat vind ik pas echt jammer! Lips are sealed

Heid
Berichten: 36
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 17:10

Wie weet er eigenlijk een leuke westernmanage in de omgeving van Utrecht? Ik wil het wel een keertje proberen en manlief ook. PB me even.

Laatst zag ik overigens mijn instructrice en onze westerngirl van stal in de bak samen rijden en dat was toch wel zo´n mooi gezicht! Ik heb staan te genieten! Daar zouden ze een pas de deux op moeten verzinnen. Lijkt me super.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 17:23

Volgens mij zit er een in Soest. Vera, ik ben het totaal met je eens. Live and let live. Wat ik wel jammer vind is dat dit in het kader van de verbroedering mijns inziens een gemiste kans is. Zoals ik het bovenstaande begrijp is Lot met een stel Engelse vrienden richting Veluwe Ranch gegaan, om eens even af te rekenen met bepaalde vooroordelen en een kijkje in de keuken te nemen van het Westernrijden. Als je dan zo geconfronteerd wordt met vooroordelen en foute info in zo’n mate dat het storend werkt, heb je het als Western-promoters toch niet handig aangepakt! Maar gelukkig zijn er ongetwijfeld ook andere maneges, zoals hierboven beschreven waar beide soorten van rijden naast elkaar wordt beleefd. Dat is natuurlijk helemaal super!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 17:41

ach ja, er zijn nou eenmaal een stel engelse ruiters:
Western, owh, paard open rijden met pizzasnijders, dunne bitjes, snelle draaien, kortom, paard verrot tijden.
Zo zijn er ook western ruiters:
Ah, engels, geen gelul, in de krul, en als het niet lukt 3 miljoen hulpteugels eromheen hangen.

Is het nou echt zo moeilijk om mensen in hun waarde te laten?
De een rijdt engels, de ander rijdt western, maar voor mij is geen van beide rijstijlen beter of slechter

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 18:02

Geen gelul, in de krul, die is lachen! Zo hoor je nog eens wat! Maar daar gaat het hier toch juist om Stef? Gelukkig valt het in dit topic reuze mee allemaal!!! Lovers Schijnheilig

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 18:24

Ik ga met Rinus mee.
Kom eens kijken bij een training/clinic.
De moeite waard is absoluut de clinic van sil.
Die legt tenminste heel haar fijn uit hoe het allemaal in elkaar steekt.
De zit clinic van Jan 2 weken terug was ook een mega goed voorbeeld wat westernrijden nou eigenlijk inhoud.
Engles en western is allebei even moeilijk.
En ik vind het jammer dat er soms zulke tegenpolen zijn terwijl het juist leuk is om eens in elkaar geintresseerd zijn en van elkaar best veel kunnen leren.
Mensen moeten hun mond houden als ze niet weten waarom wij met dunne bitjes rijden en waarom die engelse meneer met een slof rijd.
Vraag het dan dan krijg je ook geen onenigheid.
Die manege is wel een slecht voorbeeld om alle engelse ruiters ovver een kam te scheren.
Ik zou mezelf als westernruiter daar ook niet thuis voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 18:31

Jammer dat de Veluwe Ranch je met zo'n gevoel heeft achtergelaten, dat had anders kunnen zijn. Zin om een keertje bij ons te komen rijden?

Ik vermoed dat je les hebt gehad van Martijn, een jongen die best aardig kan rijden, maar soms wat haantjesgedrag vertoont waardoor hij fouten gaat maken die een leek niet op zullen vallen, maar een wat meer in western verdiept iemand wel en flink ook.
Echt heel jammer.

Ik ben er trouwens twee weken geleden nog geweest met onze paarden, en ik vond ze in de kantine juist heel behulpzaam. We werden met open armen ontvangen door de vrouw van Jan (eigenaren, ben helaas haar naam vergeten), Martijn en de meiden daar. Alleen Jan is erg stug en wat minder communicatief ingesteld, is mijn ervaring.

Al met al vind ik het zonde dat je niet met een leuk gevoel daar van het erf gereden bent. Zonde.... Krijgen we als westernruiters een herkansing? Ik stel bij deze Milena ter beschikking.....

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 19:26

Ik ben vooroordeelvrij... Haha! Ik geloof in het principe dat je iedereen in zijn of haar waarde moet laten en ik kan een dressuurproef of een springparcour net zo leuk vinden om te zien als een van de westernonderdelen hoor. Bij ons op stal wordt van alles wat gedaan en gelukkig laat iedereen elkaar in zijn/haar waarde, erg prettig!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 19:27

Hoi,

Ook ik, als ex-engelse ruiter wil ook maar even een reaktie plaatsen;
ik vindt ook dat het beiden even moeilijk is en het is maar net wat je ligt of wat je leuk vindt om te doen... Na 20 jaar "engels" gereden te hebben, wilde ik wat minder fanatiek aan de gang en heb ik de overstap gemaakt....geen moment heb ik hiervan spijt gehad. Tevens vindt ik er persoonlijk ook niet zo heel veel verschil in zitten : als je een "engels" gereden paard goéd wilt rijden, rij je hem toch ook "voorwaarts/neerwaarts"? En pas later krijg je meer oprichting/verzameling.
Het (ongeveer vergelijkbaar) "voorwaarts/neerwaarts" rijden zie je ook bij het westernrijden, eerst soepel maken en later krijg je meer verzameling en/of speed etcetera...
Bij ons op stal wordt er zowel western als engels gereden en dit gaat absoluut heel goed samen !!!! Ik zeg altijd maar zo : "als iemand nou bijvoorbeeld achterstevoren op zijn paard wil zitten, omdat hij dat prettig vindt of leuk vindt... so what?!!"
Zo heb je toch ook zoveel verschil in rassenkeuze of (nog banketstaafliger) kleurenkeuze.... als je 15 jaar terug rekent, reed ik met een witte pony op de club, nou, dat kon dus absoluut niet en hoorde je er niet bij....belachelijk, sorry hoor... Frusty
Mocht je nog slechte gedachtes hebben, nodig ik je bij deze uit om ons verhaal op onze website eens te lezen en mag je ook wel eens proefrijden op onze kruising KWPN-er, zowel engels als western gereden !
Maar ik las dat je ook al een aanbod hebt van Sonja & Milena.... zeer zeker de moeite waard, als je eens op een SUPER gave en fanatieke fjord wil rijden !!!!
Nog één ding ... op zich kan ik me de uitspraak van de persoon op de Veluwe Ranch wel voorstellen....hij zal waarschijnlijk de ervaring hebben dat de meeste engelse ruiters moeite hebben met bepaalde dingen. (lees : de mééste engelse ruiters..) Maar schroom niet om juiste bij nieuwe dingen, zoals een westernles, te vragen wáárom dit of wáárom dat....
Als ik zie dat bijv. een engelse ruiter inderdaad continue aan zijn binnenteugel trekt (niet "vraagt", maar echt trekt), laat ik ze meestal een paar rondjes op 1 hand rondsturen, van hand veranderen enzo, dan komen ze tot de conclusie dat hun binnenhand steeds naar voren wil om het paard door de bocht heen te helpen/vragen/trekken.... Maar zo rijdt iedereen weer anders en heeft iedereen zijn eigen dingetjes, met zowel engels als western, toch?!
Groetjes Lachen

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 20:34

Ik ben bij de veluwe ranch geweest toen Ed Cnossen (?)
daar nog les gaf. We kregen een les van max 4 personen en kregen zelfs opzadel les etc. omdat die singels zo lastig zijn. pas na 7 lessen mocht ik alleen opzadelen (n dat bedoel ik als pluspunt) Maar voor ik erp ging werd het eerst gecontroleerd.

Ik ben 10 lessen lang bezig geweest met basis en basis werk helemaal geen 'stoere' dingen als slidings enzo..
En Toch leuk dat ik het vond! Paardjes die met je mee dachten echt ideaal.
Lang niet zo afgestompt als in de gewone lessen bij ons op de manege..
de laatste les hebben we eindelijk wat aparts gedaan dan 9 weken sturen met alleen gewicht verplaatsen want toen kregen we dat eindelijk een beetje door.. grijnz vanuit galop alleen je bekken kantelen (teminste zoiets was het?) en boem daar zat je al in stap en met pech stond je stil en zat jij tussen de oren.
Ik ben even gaan twijfelen of ik zou overstappen. heb dit niet gedaan maar ik heb daar echt geweldige lessen gehad. na een half jaartje heeft de zaak even leeg gestaan en is er een neiwe eigenaar gekomen maar toen ben ik er nooit meer geweest