Kraker bij paarden? Wie heeft ervaring hiermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Kraker bij paarden? Wie heeft ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 16:45

Tja, de titel zegt het al.

Mulan liep van de ene op de andere dag onregelmatig. Ik haar rust gegeven, ik vermoedde dat ze zich had bezeerd bij het spelen met haar biksbal.

Na verloop van de tijd er weer op (na enkele dagen alleen te hebben gelongeerd en gewandeld) he-le-maal mis.
Onder het zadel wilde ze alleen maar stappen, aandraven liep ze bagger en een poging tot galop leidde tot hevig verzet (bokken)Na twee minuten stond ik er weer naast.
Weer longeren. Ze liep steeds beter, maar toen ze weer onder't zadel kwam: foute boel.
DA geweest, hij kon niks vinden. Aan de longe geen pas verkeerd, maar onder 't zadel zag hij dat ze pijn had. (dezelfde dingen die mij ook al opvielen: staart aanknijpen, oren naar achteren, compleet aanspannen)
Zadel nogmaals nagekeken, niets te vinden.

Nou is op aanraden van DA een kraker erbij gehaald. Ze is één keer geweest en vond Mulan ontspannen en lekker soepel (ik begon me al af te vragen of ik haar vast had gereden, maar nee...) op een paar wat stijve spieren in hals en rond de schoft en kruis, kon ze niets vinden. Geen verschoven rugwervels en Mulan reageerde niet overdreven op alle prikkels.

Alles gemasseerd en losgewerkt... en nou mag ik er morgen (dinsdag)weer voor het eerst op. Afgelopen zaterdag is de kraker geweest.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het probleem nu is opgelost. Als een paard zóveel verzet geeft?!

Dus ik ben benieuwd naar verhalen van anderen:

wie heeft er ervaringen met een kraker?


wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:31

hallo,

Bij mij is 6 weken geleden ook voor het eerst een kraker bij mijn paard (ijslander) geweest.
Ook hij was erg moeilijk met rijden, ging staken, bokken of op zijn achterbenen. Viel eigenlijk niks met hem te beginnen. Maar met aangespannen rijden hadden we helemaal geen problemen.
Maar na zijn ruggewervel eens goed bekeken te hebben viel mij op dat er een aantal wervels omhoog waren geschoven, dus toen gelijk de fysio (die dus ook kraakt)opgebeld voor een afspraak.
Ze is toen 3 kwartier met hem bezig geweest. losmasseren, de wervels terug drukken en daarna met zijn benen en hals rekken en strekken.
Daarna mocht ik een week niet op hem rijden en aangespannen ook liever nog niet.
Toen ik er na een week voor het eerst op ging, was het echt een wereld van verschil.
Hij was een stuk soepeler, zijn gangen kreeg je er beter uit en helemaal geen problemen meer met bokken, steigeren, staken etc.
Woensdag komt ze weer even voor nacontrole. Om te kijken of ze eventueel nog wat terug moet kraken en wat de verbeteringen zijn.
Dus bij mij heeft het echt geholpen, ik had zelf ook niet gedacht dat hij er zo van zou opknappen, maar het is dus wel zo. Ik heb een heel ander paard, en dat na 3 kwartier behandeling van de kraker.
Dus nu maar hopen dat het bij jou ook zo afloopt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:33

Ja, een paard kan veel verzet geven...en het kan ook zo weer overgaan.
Ik weet uit ervaring (bij mezelf) dat een kraker wonderen kan doen (nou ja, zo goed als). Ik hoop het voor je dat het probleem daarmee opgelost is.

Je suis Charlie.


Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 23:17

Tja Wyko... klinkt hoopgevend! Lachen

Het is alleen wel een verschil dat ze bij jouw paard een duidelijke oorzaak konden vinden en dat de kraker die bij mij kwam eigenlijk geen gekke dingen tegenkwam.

Morgen nog maar niet er op, ze was nogal stijf vandaag. Woensdag dan maar....

We zien het wel!

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:37

Hoi!
Ben vorige week donderdag met mijn paard bij een kraker geweest. Wist niet wat ik er van moest denken, dus ging met open vizier heen. Mijn paard had vorig jaar last met zijn rug, waarschijnlijk door het zadel veroorzaakt. Hij heeft een aantal keer fysiotherapie gehad, ik moest ook elke dag masseren en spieren rekken. Daarna herstelperiode van wandelen, kleine stukjes draven aan longeerlijn en na drie maanden pas weer er op. Hij is al stukken verbeterd, maar miste nog steeds een stuk buiging op rechts. Ook het verschil in linker- of rechtergalop was duidelijk zichtbaar. Op aanraden van mijn instructrice toch naar de kraker gegaan, onder het motto: Baat het niet, schaadt het niet! Hij vroeg wat het probleem was, mijn instructrice was mee en die kon het net even iets beter verwoorden dan mij. Hij heeft gekeken, gevoeld en, terwijl ik mijn paard aan het geruststellen was en dus niet oplette, aan zijn staart getrokken en een wervel rechtgezet. Daarna een spuitje gegeven om de wervel op zijn plek te houden. Ik kreeg het advies om hem twee dagen te longeren en er daarna weer op te rijden. Dus vrijdag paard aan de longeerlijn en afwachten.... Nou ik wist eigenlijk niet wat ik zag. Ten eerste, toen ik hem onder de deken wegdeed, glom hij Pling Echt niet meer normaal. Daarna liet ik hem aandraven, hij was helemaal jolig. Hij jodelde gewoon echt van blijdschap. Maar ja ik ben en blijf een nuchter iemand, dus ik dacht dat hij gewoon wat energie kwijt moest. Zaterdag weer aan de longeerlijn, nu met een klein beetje bijzet. Het is echt ongelooflijk! Ook mijn instructrice stond erbij en kreeg haast een brok in de keel. Het verschil is overduidelijk. Ook nu weer supervrolijk. Bokkerdebok en jodelen (het leek wel een merrie). Zondag heb ik gereden. Mijn man meegenomen omdat die ook nogal sceptisch was. Ik maakte mij helemaal klaar voor de rechtergalop en.....je gelooft het nooit. Ik dacht dat hij in de verkeerde galop zat omdat hij zo goed zat. Ik kon namelijk altijd voelen dat hij goed zat omdat hij zo oliebol zat, snap je Verward . DUS IS BEN HELEMAAL GELUKKIG!!! Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben nogal enthousiast! Succes!

Een dag niet gelachen....is een dag niet geleefd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:04

Mijn paard had ook wat vage klachten. Een beetje verzet met rijden, niet vrolijk meer, in de wei heel sloom enz. Ik heb er een kraker bij gehad. Hij vond wat spieren in de zijn nek en rug die vastzaten. Na wat massage (en z'n rug deels gekraakt) mocht hij weer op de wei. Nou! Een heel ander paard. Hij begon meteen als een gek rond te rennen en te springen. En na een week rust mocht ik er weer op. Hij was gewoon zo soepel als een elastiekje zeg. Echt wonderbaarlijk. OK dan!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:48

Mijn paardje is eenjaar geledenbehandeld door een kraker. Hij bleef rechtsom zich verzetten tegen elke vorm van beweging en rollen deed hij ook niet meer.

Bij controle bleek dat er 2 nekwervels scheef zaten als gevolg van een trailer ongeluk dat hij een paar maanden ervoor had gehad. Na veel duw en trekwerk en een hoop gekraak kon Connor meteen zijn kont weer aanraken met zijn neus.

We hebben toen spierverslappers gekregen en na een rustperiode van 3 weken mochten we heel langzaam de beweging opvoeren. Een naconrole was eigenlijk alleen nodig als hij nog wat stijf zou zijn na 3 maanden.

Nu een jaar later heb ik al weer een balletje elastiek dat zowel linksom als rechtsom goed uit de voeten kan.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:10

ik heb paarden helemaal zien opknappen van een kraker, maar ik heb ook paarden helemaal kapot zien gaan na een paar behandelingen van de kraker.....

ik kan me een paard herrinneren wat erg stijf was in het lijf, dus ze begon met de behandeling, en een maand later kon het beestje geen kruisje meer springen, terwijl ie M liep met de punten voor het Z
nu loopt ie recreatief Scheve mond
dus ik bedoel maar, er zit wel een klein risico aan
ik ben dan eerder voor de biotherapie
die methode berust op een apparaatje dat kapotte cellen opspoort, oude blessures enzo worden zo ontdekt, en met magneten en warmte lampen worden die plekken behandeld, op deze wijze heb ik paarden weer helemaal beter zien worden !

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:50

ik heb het idee dat veel mensen te snel naar een kraker stappen, en dat een kraker ook wel eens " teveel kan kraken "
Ik heb er gemengde gevoelens over, mijn vorige paardje Pyra is ook weleens gekraakt, en dat heeft niets opgeleverd, alleen maar heel veel gekost....

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:00

Helaas heb ik ook niet helemaal een positief verhaal. Mijn paardje kon net dat laatste beetje niet geven tijdens het rijden, dus op aanraden van de instructrice de kraker erbij (Rodinde, dus niet de eerste de beste zeggen ze). De eerste week na het kraken liep ze als een kameel, zo los zat alles. Maar daarna begon de ellende: kaak eruit plaatsen, niet fijn meer door de bocht, etc. Ze werd een stuk minder en schever dan voor het kraken. Na een jaar rommelen ben ik naar een goede fysio gegaan en die heeft haar weer aardig los gekregen. Voor mij dus geen kraker meer

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:06

Bij ons op stal hebben ze aan een onderzoek meegedaan jaren geleden,bij dhr. Schepers.

de hengst Livingstone,daarvoor meegenomen,die had zich destijds helemaal 'vast" gesprongen.

na 3 keer behandelen,sprong Livingstone weer als vanouds!

sindsdien zijn ze er met verschillende paarden heen geweest,en elke keer goed resultaat.(het blijft vreemd om te zien,hoor,met van die grote rubber hamers!)

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 14:20

Goed, vandaag dus weer voor het eerste gereden.

Ander zadel erop (om uit te sluiten dat het aan mijn zadel lag) en daar gingen we. 't ging niet helemaal van harte, maar ze verzette zich niet en draafde zelf aan.
Ze deed ook wat pogingen om zelf aan te galopperen, liet ik haar dan doen, dan galoppeerde ze enkele sprongen en kwam dan zelf weer terug.
Ik had het idee dat ze best wilde, maar dat het haar nog wat moeite koste.
In ieder geval; al met al ging het een heel stuk beter dan de laatste keer.

't lijkt dus de goede kant op te gaan...

dankzij de kraker? Misschien een combinatie van: kraker, ander zadel, rust, ontstekingsremmers e.d.
Nou heeft ze niet echt veel gekraakt, omdat alles eigenlijk al los was. Ze heeft wat gevoelige spieren gemasseerd.
Zaterdag komt ze nog een keer en dat zou voldoende moeten zijn.

Ik hou jullie op de hoogte!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:56

Mirjam schreef:
Helaas heb ik ook niet helemaal een positief verhaal. Mijn paardje kon net dat laatste beetje niet geven tijdens het rijden, dus op aanraden van de instructrice de kraker erbij (Rodinde, dus niet de eerste de beste zeggen ze). De eerste week na het kraken liep ze als een kameel, zo los zat alles. Maar daarna begon de ellende: kaak eruit plaatsen, niet fijn meer door de bocht, etc. Ze werd een stuk minder en schever dan voor het kraken. Na een jaar rommelen ben ik naar een goede fysio gegaan en die heeft haar weer aardig los gekregen. Voor mij dus geen kraker meer



ik heb precies! hetzelfde dus ook gezien bij die desbetreffende kraker (kraakster Tong uitsteken )

esley

Berichten: 136
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:28

nou mijn paard ging ook niet voor of achteruit ik kreeg ook veel verzet,na een keer kraken heb ik echt een heel ander paard ze heeft er weel lol in en ik ook!!!!

mijn mooie blonde haflinger!!!

kijk eens op www.freewebs.com/esley/ laat wat achter in mijn gastenboek

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:01

Bij mijn paardje heeft het heel erg geholpen, dus ik hoop dat het bij jou paarjde ook snel overgaat!

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:04

Bij ons is de kraker maandag geweest,daarna 2 dagen gelongeerd,en donderdag (vanavond) erop, het ging niet zoals het moest,hij was onregelmatig en stijf,miischien iets te vroeg begonnen,ik ben benieuwd hoe het morgen is..

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:00

Net ingetikt op het andere topic van het kraken:

Ik heb mijn paard door zowel Rodinde als Scheepers laten behandelen en ik kreeg ook steeds het advies om na het kraken rustig ontspannen arbeid aan mijn paard te geven, dus ontspannen aan de longe of stappen aan de hand. Pas na een week volgens mij weer rustig eerst longeren en dan erop, en dan vanuit ontspanning opbouwen.
Het resultaat was na het kraken steeds erg goed en met de training kwam ik ook steeds een stukje verder maar het primaire probleem was niet weg te halen door het kraken (scheve wervel) de secundaire problemen (scheef lopen, hoofdschudden) verdwenen wel als sneeuw voor de zon. Maar uiteindelijk is het toch niet goed gekomen bij mijn paard. Iets wat zowel Rodinde als Scheepers mij eerlijk van tevoren gezegd hadden, we kunnen het wel makkelijker voor je paard maken om te bewegen maar we kunnen het primaire probleem niet weg halen.

Ik heb na het kraken altijd een los paard gehad, dus geen klachten over de desbetreffende mensen. Wat ik wel denk is dat net als bij mijn paard sommige problemen niet te verhelpen zijn maar wel te verlichten. Maar na verloop van tijd komt het primaire probleem steeds sneller naar boven.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 15:07

Amrad is, ik denk ruim een jaar geleden, ook een keer gekraakt (door Rodinde).
Hij ging met rijden ook protesteren, niet eens in de zin van steigeren of bokken, maar wanneer ik er ook maar iets aan ging vragen gingen zijn oren in zijn nek en hij was niet vooruit te krijgen.
Na het rijden verscheen er ook een soort van bobbeltje boven op zijn rug.

Bij hem bleek er wel een ruggenwervel verschoven te zijn. Hij is toen gekraakt, en ik heb ruim een week alleen maar mogen longeren. Daarna heb ik met behulp van Els het rijden weer rustig opgepakt, alleen maar voorwaarts-neerwaarts gereden. Bij hem heeft het echt geholpen! Hij was weer een stuk vrolijker geworden en liep toen eigenlijk beter dan dat hij daar voor ooit gedaan had.
Ik ben er dus zeer positief over. Bij Amrad heeft het echt geholpen toen Lachen

Gelukkig dat het ondertussen al weer wat beter lijkt te gaan met Mulan, en ik hoop voor je dat er vooruitgang in blijft zitten!

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 22:55

Nou, een kleine up-date:

waarschijnlijk is het probleem gevonden: een hoefzweer.
Dat is dan tweemaal een kraker, en drie keer dierenarts: KASSA!!! Boos!

Ik weet vrijwel zeker dat dat het geweest is. We wachten het even af. Lekker pootje-baden in de Soda en dan er weer op.

Arm dier, ze was vandaag dol van blijdschap toen die zweer eruit was gesneden.
Da: 'Ja, het zit in haar rug'
Kraker: 'Wat een lekker soepel dier, ik kan niks vinden'
Eigenaresse vd stal en ik samen nog maar eens heel erg goed gekeken en toen de DA weer gebeld: "Volgens ons is het een hoefzweer..."

En jawel.

Ben blij dat het waarschijnlijk nu is opgelost
, maar BAAL Boos! van twee keer weekendconsult, ontstekingsremmers voor rug (!) en de kraker die mijn losse paard twee keer nog losser heeft gemaakt!

Hou jullie wederom op de hoogte!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, agesus, ComscoreBot, DeTjoeter, DinaxUllie, Flowerhorse7, MiVita en 33 bezoekers