Hoefkatrol gaat perfect

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 18:38

je praat net over paarden of het voorwerpen zijn

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:32

Ja helaas zijn er mensen die zo tegen dieren aankijken Anna

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:53

daar kan ik mij heel boos om maken

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:54

ja, mensen zoals ik die niet eens weten hoe een paard eruit ziet.

Ik moet een geheim verklappen : ik heb geen eens een paard Slapen Slapen

Jullie moeten ook eens de andere kant er van zien en dat is dat een paard er voor jou plezier is. Jullie denken dat je zo goed bent voor een paard, maar hij staat bij jullie ook opgesloten in een box of wij. Dus da''s allemaal onzin hoor :

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:57

ja maar als jij er niet bent voor je paard red hij het niet dus moet je hem verzorgen en leifde geven dan zal hij ook wat terug doen voor jou,

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 20:00

sorry, maar er zijn miljoenen mensen die goed voor paarden kunnen zorgen, dus hij zal het wel redden denk ik. En iedereen denkt dat ie het beste voor zijn paard zorgt en doet hier ook zijn best voor, maar meerdere mensen kunnen goed voor paarden zorgen.

Enne, als je wil dat paarden goed voor je gaan lopen, zul je ook extra aandacht moeten geven, helemaal mee eens.

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 20:03

maar niet iedereen doet dat,

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 20:17

nee, jammer voor de mensen die het niet doen.

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 20:19

jammer voor die arme paarden

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:43


Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:36

wat is zinloos

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 16:37

Als je een goed lopenend paard gaat laten rontgen en het dan afschrijft door die niets zeggende foto's. Dat noem ik zinloos.
Er worden steeds meer vraagtekens gezet bij het zinvol zijn van rontgenfoto's bij het vastellen van de oorzaak en de ernst van kreupelheid. In Amerika nemen ze de foto's alleen mee in de diagnose maar hangen er niet de diagnose aan op. Dat vind ik zinvol en verstandig. In Nederland is het anders om , een paard gaat hier kreupel er worden foto's gemaakt, er wordt een afwijking gezien, dus dat is de oorzaak. Dat vind ik erg fout en kortzichtig.

Adrienne

_________________
just get over it I´ve got a cowgirl attitude

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Adrienne op 2001-12-10 15:39 ]</font>

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 19:51

Sorry, wou eigenlijk alleen mensen een hart onder de riem steken (zo zeg je dat toch??) als ze t ff niet zien zitten, met hun hko hebbende paard..
Maar, als ik uit jullie discussie kan opmaken dat er zo ontzettend veel paarden met hko fase 2 hebben, zonder dat de eigenaar dat weet.. springen ze daar toch gewoon mee? Het zal wel in mijn hoofd geprent zijn, maar ik heb altijd geleerd dat je met een paard dat hko heeft nie kan springen, omdat het dan of verergerd, of je paard wordt kreupel.. enz..
Of snap ik ut nu helemaal fout??

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 22:12

Citaat:
In Nederland is het anders om , een paard gaat hier kreupel er worden foto's gemaakt, er wordt een afwijking gezien, dus dat is de oorzaak. Dat vind ik erg fout en kortzichtig.

Röntgenfoto's zijn inderdaad het perfecte excuus voor de dierenarts. Er wordt een oorzaak gevolg relatie gelegd die eigenlijk op niets berust, maar waarmee de klant tevreden is aangezien die nu "ZEKER" is wat er fout gaat.

Het is voor een DA ook niet interessant om te moeten zeggen "Ik weet niet waarom jouw paard gaat manken..." De kans zit er namelijk dik in dat de klant dan naar een andere DA gaat en de huidige veearts niet bekwaam genoeg acht om een juiste diagnose te stellen.
Als er daarentegen een naam op geplakt kan worden, nl. hoefkatrolontsteking of podotrochleose is dat heel wat handiger. Nu lijkt het of er een echte oorzaak gevonden is, namelijk de vergrote voedingskanaaltjes die op de foto te zien zijn. Dat die vergrote voedingskanaaltjes net zo goed voorkomen bij perfect gezonde paarden en niets zeggen over de kans om kreupel te worden lijkt daarbij onbelangrijk te zijn. En dat een groot deel paarden kreupel wordt zonder die vergrote gaten is schijnbaar nog minder belangrijk. Zolang het kind maar een naam heeft. Frusty

Tot nog toe blijft hoefkatrol in de medische wereld een "raadsel" en daar veranderen röntgen foto's niet erg veel aan.

Overigens is Nederland het enige land ter wereld dat de fasering gebruikt. Ook in België kennen wij dat niet. Niet verwonderlijk als je weet dat dit berust op onderzoek dat totaal verkeerd uitgevoerd is en dus internationaal op weinig bijval kan rekenen. Een interessant artikel hierover is : http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 23:10

ik denk dat je het iets te erg opbloaast, het kan inderdaad zo zijn als jij zegt maar een paard met hoefkatrol hoeft niet constant pijn te hebben;het is namelijk zo dat het paard pijn heeft als de ontsteking weer op komt zetten, als dit niet zo is heeft het dier geen pijn!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 23:13

dit was naar aanleiding van het bericht van siouxsie

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 01:03

ja, maar wanneer het echt heel erg op komt zetten, heb je wel een probleem. Verder denk ik niet dat er moet worden gedacht dat hoefkatrolontsteking nix ernstigs is, want als dat echt zo was geweest, zou het er nooit door zijn gekomen om een paard er op af te keuren. hij wordt immers ook niet afgekeurd op schieffels.

Dusse, hij hoeft er geen last van te krijgne, maar als het wel zo is, heb je wel een probleem

_________________
Love ya all!! keep smiling!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-12-12 12:38 ]</font>

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 11:24

Paarden worden niet afgekeurd op hoefkatrolontsteking maar op de kwaliteit van hun straalbenen.

Grote kans dat je een zeer goed functionerend sportpaard voor de verzekering op de foto zet en dat hij afgewezen wordt vanwege gaten in zijn straalbenen, terwijl het dier nog geen dag kreupel is geweest en heel goed presteert. Die zou dus ook hoefkatrolontsteking moeten hebben....

Is je paard kreupel en zit de pijn duidelijk onder in zijn voet, blijkt na foto's dat er gaten in de straalbenen zitten, dan is de diagnose hoefkatrolontsteking. Die diagnose wordt ook gesteld als de gaten er niet zitten maar de pijn wel op dezelfde plek zit, dit noemen ze dan klinische hoefkatrol. Met andere woorden: pijn onder in de voet heet hoefkatrolontsteking.

Dat die ontsteking niet altijd veroorzaakt wordt door de gaten in de straalbenen is ondertussen wel duidelijk! Knipoog

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 17:48

Dat keuren niks zegt ben ik het mee eens.

Ik ken iemand die haar paard klinisch en rontgen had laten keuren voordat ze hem kocht, paard was helemaal goed gekeurd.

tien weken later werd dit paard kreupel bleek dus ook een hoefkatrolontsteking te zijn fase 4 en dit terwijl hij helemaal goedgekeurd was en gelukkig voor de eigenaar dat ze verzekerd was.

Dit paard is dus meteen een paar dagen later naar de slacht gegaan.

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 14:40


user_2293
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-12-01

hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 21:28

|( ik heb mijn paard ook inmoeten laten slapen door hko maar hij had 4en aan alle vier zijn benen en liep kreupel eggbars hielpen niet medicijnen ook niet hij liep dan een paar weken goed en dan was het weer raak hij liep z dressuur en had gewoon pijn maar wou zo graag werken dat was heel bijzonder maar in het begin liep die kreupel en dan weer helemaal super de veearts had nog nooit zoiets meegemaakt maar het was gewoon sneu de ene keer blaakte die van gezondheid en de andere keer kon die amper lopen van de pijn dus vond ik het niet eerlijk om hem te laten leven. maar ik ben het er wel mee eens dat je niet voor de korste en makkelijkste weg moet kiezen( terwijl inslapen juist de langste weg is) het is nu een jaar geleden en ik mis hem nog iedere dag zo een paard als hij was vind ik nooit meer

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:49

Hoi,
jammer dat je nog nooit gehoord hebt van Antione de Bodt.

Hij heeft een rijmethode om hoefkatrol te lijf te gaan.
Het is geweldig om te zien dat een paard met hko zo slecht loopt en als antione er dan mee bezig gaat en dan naar 15a 20 minuten weer bijna zuiver loopt krijg je echt kippenvel.
dus er ws toch wel een kortere weg alleen is het jammer dat nog niet iedereen antione kent, dat bespaart een heleboel tranen
groetjes Anna

Orchidee
Berichten: 40
Geregistreerd: 16-12-01
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 16:12

hey hey hey
ten eerste : hoefkatrol hoeft niet aan beide benen te zijn
ten tweede: paarden kunnen ervan genezen/of gedeeltelijk
ten derde: ze hoeven niet altijd pijn te hebben
ten vierde: rijden kan een goed hulpmiddel zijn

en ten vijfde: ik weet dit want mijn schat heeft het ook, maar die kan nu weer alles, springen rijden alles alles ales, zonder dat ze kreupel loopt.
dus...mensen probeer eens wat als je pony hoefkatrol heeft, ze kunnen echt genezen hoor!

liefs Orchidee

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

hoefkatrol gaat perfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 15:21

ik zeg toch ook niet dat ze niets meer kunnen,
die van mij heeft het ook en daar doe ik ook alles mee,
ik heb ook nooit gezegd dat ze het aan twee benen hebben,
en over dat het genezen, je kunt het proces stop zetten maar overgaan kan het niet.
Groetjes Anna

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Hoefkatrol gaat perfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:44

Hoi,
Nou, mijn paard heeft al 12,5 jaar hoefkatrol aan haar voorbenen.
Ze heeft speciale ijzers aan haar voorbenen, namelijk Ekbars *of hoe je dat schrijft*
Met een lapje rubber eronder.
Ze is 1 keer kreupel geweest, maar dat kwam doordat ze smid een nagel in het lever had getikt.
Voor de rest heb ik er geen last van,
Ik heb haar nu 2,5 jaar, maar voor de rest heeft ze op de manege gestaan, daar heeft ze 10 jaar gelopen.
We rijden alleen niet iedere dag, we rijden 5 keer per week, en we galoperen niet iedere keer.
Ze hoeft niet nagevelijk te lopen. Dus als je gewoon 'voorzichtig' met haar bent, kan je gewoon door gaan met werken enzo
Nog veel plezier met haar!
Groetjes Josca!