Doof of blind, wat lijkt je het minst erg?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat lijkt je het minst erg: doof of blind?

Doof
227 (90%)
Blind
25 (9%)

Totaal aantal stemmen: 252


Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Doof of blind, wat lijkt je het minst erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 22:25

Naar aanleiding van een vraag in een test die bij LN stond, ging ik nadenken over de vraag "Wat ben je liever, doof of blind?" Nou vind ik 'liever' een beetje foute benaming voor zoiets, maar vind het wel een interessante vraag dus stel ik hem hier ook. Wat lijkt jou dus het minst erg, doof zijn of blind zijn? En dan bedoel ik dus niet zo geboren zijn, want dan weet je niet beter, maar dat op latere leeftijd geworden zijn. En waarom?

Ik denk dat ik liever doof ben, als je blind ben mis je gelijk zo ontzettend veel. Je kan niet meer onafhankelijk van iemand leven, altijd (of iig vaak) iemand nodig, van alles moet aangepast worden... Terwijl je, als je doof bent, je mensen niet meer over je hoort praten (vind ik toch pluspunt) en je ben niet helemaal doof als je kan liplezen. Er zijn speciale programmas op tv voor doven en slechthorenden, vaak ondertiteling... Nee, als ik echt zou moeten kiezen, dan liever doof!

Hoe zit het bij jullie? Brand maar los! Knipoog

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:26

ik denk dat k misnt erg doof zou vinden..
je hebt gelijk blind mis k t eveel.. gneit zoveel van wat k zie.. maar zou mn muziek enso ook neit willen missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:28

Doof.

ik heb een blind nichtje en een dove schoonmoeder.

Mijn blinde nichtje is best beperkt in haar gaan en staan en in alle dingen die ze wil doen.
Denk aan fietsen/autorijden
winkelen, je ziet echt niet wat er allemaal staat.
Tv kijken is er ook niet bij.

Mijn schoonmoeder kan liplezen, dus mensen begrijpen.
Kan auto rijden, leuke kleren voor zichzelf uitzoeken, bijna elke sport doen die ze wil.

Ja, ik weet het bijna zeker, maar er gaar natuurlijk niks boven geen handicap hebben.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:28

Liever doof... ik zou m'n tekenen en internet niet kunnen missen :/

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:29

liever doof jaah denk ik...ik heb deze vraag mezelf ook wel es gesteld...echt zow moeilijk!

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 22:29

runningkawa schreef:
Ja, ik weet het bijna zeker, maar er gaar natuurlijk niks boven geen handicap hebben.


Tuurlijk wil ik dat ook het liefste, maar je hebt t nou eenmaal niet altijd voor het zeggen.... Zie dat 1 iemand blind heeft gestemd, ben wel benieuwd waarom dan?

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:30

ik zou liever doof willen zijn .
dan zie je tenminsten nog waar je heen gaat en waar je bent enzo en kan je nog die taal met je handen leren .
als je blind bent kan je bijna niets meer.alleen noig horen.
dus als ik moest kiezen dan maar doof,maar liever geen van bijde

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:31

Het lijkt me allebei echt verschrikkelijk, omdat ik nu zo om m'n ogen en oren kan vertrouwen(doen het nogal goed). Het lijkt me echt doodeng om zonder 1 van beide te moeten leven, ik denk dat ik constant het gevoel heb dat ik dingen mis(dat iemand iets duidelijk probeert te maken oid)

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:36

1 oog blind en 1 oor doof Schijnheilig

Als ik moet kiezen 'liever' doof, inderdaad omdat je dan nog aardig zelfstandig kan leven. Ik heb het idee dat als je blind bent je bijna niks zelf kan. Niet paardrijden, niet fietsen, niet autorijden, niet lezen, geen tv kijken... Het lijkt me allebei verschrikkelijk, dat wel.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:42

Doof.
Dan zie je in ieder geval nog wat. Maar aan de andere kant, je hoort ook weer niks. Op ten duur ook wel weer erg stil lijkt mij.
En blind... dan wordt alles zo zwart (neem ik aan als je blind bent Verward ) ja hoort alleen dingen, ziet niet waar je loopt etc....
Moeilijke vraag...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:43

Mij lijkt het allebei verschrikkelijk.
Als ik blind zou zijn, zou ik mijn paardenhobby grotendeels moeten missen. Zou ik doof zijn, dan ben ik mijn muziek kwijt...
Maar aangezien paarden het grootste deel van mijn leven zijn, kies ik voor Doof. Daarmee ben je denk ik minder beperkt dan wanneer je blind bent.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:48

Doof om de redenen die tamara zelf al aangaf

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:51

Doof lijkt me beter, je kunt dan tenminste nog alles zien wat geluiden zou kunnen maken. Je kunt nog steeds communiceren doordat je letters en tekens kan zien en als blinde kun je alleen maar horen en nooit meer iets zien, lijkt me niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:52

Ik heb voor doof gekozen, hoewel ik het ook erg moeilijk zou vinden om nooit meer muziek te kunnen horen, of de vogels te horen fluiten als ik wakker word...
Een gesprek zal moeilijker zijn en het verkeer wordt veel gevaarlijker...
Een telefoontje naar m'n ouders die ver weg wonen zal ook niet meer gaan...
En het speciale hé-ben-je-daar-eindelijk! hinnikje nooit meer horen...
Eigenlijk ben ik dus gezegend dat ik goed kan horen en zien; ik zou geen van beide willen missen.

en dan heb ik het nog niet eens over "privé"gesprekken en woordjes die gefluisterd moeten worden Bloos!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:56

Doof.. Om de redenen die boven gegeven worden, je word met blind zo veel beperkter, ik zou het echt vreselijk vinden om blind te zijn.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:57

Absoluut doof.
Ik heb lenzen en zie zonder al aardig wazig (-5,5 en -7) dus ik kan me een beetje indenken hoe het moet zijn zonder zicht.
Niet meer kunnen zien lijkt me echt vreselijk.
Kan erg genieten van mooie dingen en volgens mij mis je echt een hele hoop als je niet meer kunt zien. Als je niet meer kunt horen ben je een stuk minder afhankelijk, als ik zou moeten kiezen zou ik geen tel twijfelen

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:58

uhm...pfff...doof denk ik, als je blind bent kun je nergens een beeld van maken. en als je doof bent, kun je iig nog wel wat zien en kun je nog lezen en tv-kijken etc. als je blind bent gaan veel meer dingen niet...
maargoed, het liefst natuurlijk allebei niet, lijkt me echt erg als je 1 van de 2 of zelfs beide mist...pfff...en idd hoe marreke zegt, je bent gezegend als je goed kan horen en zien(en gezond bent)

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:59

Ik weet het niet. Als je doof bent is het gelijk ook heel moeilijk om goed te kunnen praten dus dan kan je 2 dingen niet.

Aan de andere kant, ik zou het echt niet kunnen om blind door het leven te gaan. Ik zou helemaal gefrustreerd raken door het idee dat ik niet weet hoe mijn omgeving eruit ziet en niet weet waar ik ben. En ik zie ook niet hoe alles er aan toe gaat enzo.

Het lijkt me beide verschrikkelijk..

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:16

ik heb per ongeluk op blind gestend, maar bedoelde doof, begreep de vraag verkeert, dacht dat er stond, wat lijkt je het ergst...

ik ben toch echt liever doof dan blind! redenen zijn al gegeven...

al lijkt me doof ook verschrikkelijk hoor, vooral omdat een van mijn grootste hobby's tegenwoordig dansen is, nu kan dat nog wel, met een man die een beetje juist kan leiden, maar zonder muziek is er toch vrij weinig aan...

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:20

doof, als je blind bent ben je een stuk beperkter..

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:22

Zolang ik niet voor die keuze sta..... Ga ik er niet over nadenken ook.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:30

Blind gekozen.
Dove mensen raken sociaal snel geisoleerd. Doof geboren kinderen zijn vaak emotioneel niet goed ontwikkeld, voelen zich vreselijk eenzaam.
Ik zou er niet aan moeten denken dat het altijd stil is, geen muziek ofzo... vreselijk lijkt me dat.
Blind lijkt me ook vreselijk, maar met wat aanpassingen toch beter mee te leven.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:31

Doof, ik wil kunnen zien wat er in de wereld gebeurd. Alleen kunnen horen lijkt me verschrikkelijk..

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 23:33

Toch zijn er nog een aantal mensen die op blind gestemd hebben, jammer dat zij niet reageren, ben nl. heel benieuwd waarom zij liever blind willen zijn. Op Ethelate na dan Tong uitsteken

Maar het gaat niet om de kwestie 'zo geboren zijn' maar het op latere leeftijd worden, wat zou je het meest missen. Dan kan je nog wel praten lijkt me, hoewel het wel moeilijker wordt.
Laatst bijgewerkt door Tamara op 15-03-04 23:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:33

Ik ben zelf sinds mijn 8e jaar doof aan één oor, m'n linker.
Ik heb daardoor ook een evenwichtsprobleem, waardoor het voor mij lastig is midden boven mijn paard te zitten.
Maar ik heb onwijs goede instructie, en sinds een paar jaar gaat het steeds beter.
Doordat mijn rechter (=goeie) oor nu alles in z'n uppie moet doen, is die al meer 'versleten' dan bij de meesten op mijn leeftijd.
Ik heb mezelf door de jaren heen enigszins leren liplezen, maar ik kan in principe alles goed verstaan hoor.
Ik hoef normaal niet overdreven vaak te vragen of mensen iets willen herhalen, en ze hoeven ook niet harder te praten ofzo.
Het is voor mij inmiddels een automatisme om mijn hoofd de goede kant op te draaien en als ik naast iemand loopt/fiets/rijd/zit, dat altijd aan de linkerkant te doen (zodat mijn goede oor die kant op zit)
Alleen als mensen door de telefoon binnensmonds of heel zachtjes praten, heb ik er erg veel moeite mee.
En als ik in de bak linksom rijd, moet mijn instructeur iets harder naar me schreeuwen als het lawaaierig is op stal. Haha!

Ik heb er verder eigenlijk geen last van, ik weet niet beter.
Ik zou me rot schrikken als m'n linkeroor het weer zou doen denk ik! Haha!

Maar een keuze in doof zijn of blind zijn krijg je natuurlijk niet, en daar wil ik ook liever niet over nadenken!