vraagje leeftijd paard versus niveau

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 14:35

Hoe zit dat nou, komt het wel eens voor dat een paard op 5 jaar al ZZ licht springt? En is dat niet van de gekke? Ik dacht namelijk dat paarden officieel met wedstrijden mee mochten doen met de 4 jaar. Dan gaat zo'n opleiding wel hard he.


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:39

Je bedoelt vast ZZ, want ZZ-licht is er nl. alleen in de dressuur. Officieel mag een paard uitgebracht worden in het B- en L-springen als hij 4 is, in het M als hij 5 is en in het Z als hij 6 is. Hiermee wordt bedoeld 'vanaf 1 januari van het jaar waarin het paard...'. Gezien deze regels denk ik dus dat je geen 5-jarige paarden in het ZZ zult tegenkomen, die moeten daarvoor minstens 6 of misschien wel 7 zijn. Ben benieuwd wat daar de precieze grens voor is.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 14:48

oke, wat vinden jullie dan van dit verhaal?

"Ik zie dat er op dit forum veel gevraagd wodt naar de waarde van paarden.

Nu ben ik benieuwd wat mijn beessie waard is.
Hij is een 5 jarige goedgekeurde hengst en zijn vader is Chellano Z en zijn moeder is Cleopatra Z haar vader is Landlord Z. Het is dus zoals je ziet een Zangersheiden paard.
Hij heeft een goudeerlijk karakter en is makkelijk met kinderen. Hij heeft geweldige gangen en kan met gemak Z lopen in dressuur maar ik sping het meeste met hem. Ik rijd nu op ZZ met hem. Hij is op stal echt een regelrechte schat, met andere paarden kan ie soms iets chagrijnig zijn maar hij zal nooit knokken. Hij is verder klinisch en rontgenlogisch gekeurd."

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:48

Een paard mag pas Z springen in het jaar dat hij 6 jaar wordt. het komt wel vaak zat voor dat een paard begin het jaar 5 is en dat de ruiter eigenlijk halverwege het jaar al Z moet starten vanwege de winstpunten maar dan moet de combinatie gewoon m blijven rijden omdat het paard nog te jong is om Z te mogen starten. In het jaar dat een paard 4 jaar is mag hij pas met springen worden uitgebracht t/m L springen.En met 5 jaar mag je M rijden en met 6 jaar pas Z.
_________________
Quote marjolein:
"zeggeh jij moet zwart haar hebben. zie ik opeens een blond persoontje. nu klopt mijn hele beeld van jou niet (eigenlijk had je daarbij ook nog een puntmuts op maar dat zeg ik er maar nie bij) ."

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mytens op 2001-12-11 08:37 ]</font>

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:50

Ze bedoelt denk ik dat het paard op Z dressuur en Z spring niveau loopt, dus niet op wedstrijden maar thuis. ik weer zowiezo niet of je deze 'pennymeisjesachige' tekst serieus moet nemen hoor.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 14:52

Hm ja mytens, ik neem het ook niet zo serieus, maar toen ik dat zei, kreeg ik een scheldkannonade over me heen, grinnik. En ik zou ook nog jaloers zijn.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:05

Ik heb het even na gekeken en het verhaal klopt niet want zoals zij zegt is de vader van haar paard Chellano Z en is haar paard al 5 jaar, nou dit vond ik:

CHELLANO Z 1995 CONTENDER x FAYENCE

Hij is dus zelf pas 6 jaar en dat zou betekenen dat hij de moeder van haar met paard met 1 jaar gedekt zou moeten hebben *LOL*

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:11

dan ben je echt zielig om daarover te liegen!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:12

HAHAHAHAHAHAHAHAHA
sorry, wanlainer! Knipoog


Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:22

En om je dan maar ff te citeren: "Spuit elf....." Haha!

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:26

pas op Roos, we gaan off-topic!
ja, spuit elf is 1 van mijn favorieten! (doe ik ook vaak, hahahaha!)

On-topic:
Desiree, bij mijn weten kan het idd ook niet, ik weet de exacte leeftijden bij het springen echter ook niet helaas. Maar ga er vanuit dat Mytens weet hoe het zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 16:00

Je mag
B en L starten met een 4 jarige
M met een 5 jarige
En Z met een 6 jarige.
Bij alles geld dat op een wedstrijd een paard verjaard op 1 januari. Anders word het allemaal zo moeilijk bijhouden Lachen

Heb je in het L al 20 winstpunten terwijl je paard nog steeds vier is mag je de L doorblijven starten tot Jan. en dan moet je M.
En wat een paard dan waard is nooit te zeggen.
Kawa was ook als 5 jarige M, maar wat ie waard is weet alleen een bieder/koper Haha!

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:05

Een paard is waard wat de slager schoon aan de haak geeft, een gulden of drie per kilo, dacht ik. De rest is hoop en belofte. Hoeveel je daarvoor wildt betalen is jou probleem.
Overigens, Mytens, het zou toch wel kunnen hoor, een hengst kan vruchtbaar zijn met een jaar *LOL* *LOL*

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:41

Juist, +/- 3 piek per kg is een paard waard.
De rest is emotionele waarde.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:42

Dat verjaren is natuurlijk makkelijk als dat bij elk paard op 1 jan. gebeurt maar ik vind het eigenlijk toch maar vreemd. Of juist er handig; als je haast hebt kun je de bevalling zo uitkienen dat die in december plaats vind, dat het veultje na een week al 1 jaar oud is, dan hoef je nog maar 2 jaar te wachten tot hij drie is en kun je hem direct gaan inrijden want dat 'mag' bij driejarigen... Frusty

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:52

Sterk gevonden *LOL* *LOL* alleen zal het dan niet meevallen om aan je onderschrift te voldoen. Daarvoor krijgt zo'n paard psychisch te veel te verwerken vrees ik. Persoonlijk kies ik dan toch liever voor een andere aanpak, en voldoe ik graag aan je onderschrift. Mijn paard is het en ik kan je verzekeren dat dat verdraaid handig is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 22:04

ja idd.
Ik geloof ook niet dat er op die manier gefokt word.
Een verstandig mens gaat zijn paard toch pas rijden als ie er een beetje volwassen uitziet.
Of ie zich zo ook gedraagt kom je vaak wel achter tijdens het rijden.
Maar met een 3 jarige in de L gaan zitten lijkt me vooral ook voor de lange duur niet zo heel verstandig.
Zelf heb ik Kawa ook 3 maanden terug op de wei gezet tussen de L en de M in en 5 maanden geen wedstrijden gereden omdat hij helemaal nog niet klaar was voor de M. Maar als je in 24 starts van B naar M moet kan een paard er ook bijna niet klaar voor zijn.

En Phia en ikke
Kawa is in emotionele wel 3 miljoen of meer waard.
Maar de gewone waarde is toch echt wel meer als 3 gulden per kilo. Of het moet zijn dat ie morgen voor altijd kreupel is dan heb je weer gelijk Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 22:24

Citaat:
Op 2001-12-10 21:42, schreef xyzutu2:
Dat verjaren is natuurlijk makkelijk als dat bij elk paard op 1 jan. gebeurt maar ik vind het eigenlijk toch maar vreemd. Of juist er handig; als je haast hebt kun je de bevalling zo uitkienen dat die in december plaats vind, dat het veultje na een week al 1 jaar oud is, dan hoef je nog maar 2 jaar te wachten tot hij drie is en kun je hem direct gaan inrijden want dat 'mag' bij driejarigen... Frusty


Jammer zeg!
wij hebben er 1 van 3 januari 2000, als die nou 4 dagen eerder was geboren 'mocht' ik volgende maand al beginnen! Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 22:28

Wat de waarde betreft sluit ik me bij Ikke aan,
ik kan me niet in de stelling van Phia vinden, want verwachtingen kunnen heel zakelijk zijn ipv emotioneel.

Om weer on topic te gaan:
Zolang je op de juiste manier traint kan het geen kwaad om je paard al jong in de hogere klasses te laten lopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 23:28

xyzutu2 schreef:

Dat verjaren is natuurlijk makkelijk als dat bij elk paard op 1 jan. gebeurt maar ik vind het eigenlijk toch maar vreemd. Of juist er handig; als je haast hebt kun je de bevalling zo uitkienen dat die in december plaats vind, dat het veultje na een week al 1 jaar oud is, dan hoef je nog maar 2 jaar te wachten tot hij drie is en kun je hem direct gaan inrijden want dat 'mag' bij driejarigen...

waarop runningkawa schreef:

Ik geloof ook niet dat er op die manier gefokt word.

Toch wel hoor. Bij Engelse volbloeds wordt het gedaan en bij Quarters ook wel (in Amerika dan) alles om een zo vroeg mogelijk geboren paard te krijgen om in koersen voor tweejarigen (in de draf- en rensport) en futurities (bij de reining in USA) mee te kunnen doen. Met dat verschil dat men een in December geboren veulen pas als zijnde in Januari geboren opgeeft. En de veulens staan in verwarmde stallen, onder dek, en zien de eerste drie maanden van hun leven het normale daglicht niet!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 23:55

Of een paard aanschaffen dat op het zuidelijk halfrond gefokt is, bijvoorbeeld in Australiƫ of Nieuw-Zeeland. Daar houden ze 1 augustus aan als datum waarop alle paarden een jaar ouder worden, omdat daar het dek- en veulenseizoen nu eenmaal een half jaar verschilt met dat op het noordelijk halfrond of in ieder geval onze regionen.

Maar in principe kunnen paarden in Aus en NZ zonder problemen het hele jaar door veulenen vanwege het klimaat. Op de veterinaire faculteit in Palmerston North (Nieuw-Zeeland) zijn ze momenteel bezig met onderzoeken waarin ze vroege (voorjaars-) en late (najaars-) veulens met elkaar vergelijken qua ontwikkeling. Best interessant. Maar dit gaat een beetje offtopic, merk ik...
_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden?</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-12-10 23:59 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-01 09:08

Bedankt voor de ze informatie Mytens. Ik heb het toch even nodig gevonden haar hierop te wijzen. Als ze me nu NOG niet geloven!!!!! dan zijn het gewoon domme druiven! maar ja, dat waren ze al....

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 11:42

Dan heb ik ook nog even een vraagje over de leeftijd en het niveau(met springen): Een pony/paard mag pas met 5 jaar in het M springen(staat in de regelementen). Hoe kan het dan dat er op de levade 4-jr pony's meespringen in het M?
Er werd een aantal keren omgeroepen dat "... op ..., een pas 4-jr pony, een geweldige prestatie neerzette om nu al met zijn/haar pony in de M te springen".
Ik heb deze vraag ook aan het KNF gesteld, maar ik heb nooit antwoord gekregen Haha! Ik vind het wel slordig, zo hebben de regelementen toch ook geen zin?

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 11:55

Bij de pony's ligt het allemaal anders, je mag wedstrijden rijden in het jaar dat de pony 3 wordt en verder let er volgens mij geen hond op wat je rijdt en hoe oud je pony is.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-01 11:58

dat is wel dubbel. Wat is het verschil tussen ponies en paarden? Welzijn is toch altijd belangrijk?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Dnies90, fokfanaat, hoogendroog, Mark0919 en 32 bezoekers