kleurvererving

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 13:44

wie heeft er verstand van kleurvererving en kan dit raadsel oplossen??. mijn merrie is palominobont. haar moeder palomino en har vader vosbont. vader van de moeder vos en ook vele andere ouders vos. nu wil ik er een valk hengst opzetten. wat zou hier uit kunnen komen? hangt dat ook weer van zijn ouders af?? ik heb al eens met een vos gedekt waar palomino achter zat en dat leverde een palominobont veulen op. nu ben ik benieuwd wat jullie hiervan denken.


*Sharon*

Berichten: 327
Geregistreerd: 29-08-01
Woonplaats: emmen,drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:51

Ik denk dat er een buckskin (valk) bont uit komt

Malakeh Arabians *Breeder of the beautiful arabian horse* http://www.malakeharabians.webs.com

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:54

Sorry, ik weet niet wat er uitkomt maar het lijkt me niets!
Zoek toch een mooi gebouwde, mooi lopende vos of eventueel een palomino of bonte hengst voor Nina.
Ik hou er niet zo van als mensen op kleur fokken...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

*Sharon*

Berichten: 327
Geregistreerd: 29-08-01
Woonplaats: emmen,drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:59

Het gaat er toch niet om wat jij mooi vindt laat haar toch.
Het zijn wel even een van de mooiste kleuren die er zijn
palomino, valk, palominobont en valkbont.
Ik ga ze namelijk ook fokken met arabieren. Haha! Haha!

_________________
I love Sissy
greetz Sharon!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: *Sharon* op 2001-12-10 15:00 ]</font>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 16:02

Wat heeft Nina behalve Arabisch bloed nog meer voor bloed? Welsh, New Forest, iets anders?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 16:05

valk x palominobont? Als we dus eerst naar de basiskleuren kijken: bruin x vos

Uit zo'n combinatie zal dus bruin of vos tevoorschijn kunnen komen, maar zelfs zwart is niet onmogelijk.

Dan de verdunningsfaktor. Van beide ouders kan je of verdunning of geen verdunning krijgen.

Van beide ouders verdunning: cremello/perlino/dubbelsmoky
van een der ouders verdunning: palomino/valk/smoky
van geen der ouders verdunning: vos/bruin/zwart

Al deze kleuren dan ook nog eens met bont. Met andere woorden, bijna alle kleuren van de regenboog. Denk er wel aan dat 25% van de nakomelingen uit deze combinatie cremello, perlino of dubbelsmoky worden. Dat is dus een bijna witte creme kleur met lichte ogen. Sommige mensen vinden dat niet mooi. Anders kan je het "risico" best nemen.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 16:12

Yeah Sharon! Ik heb je paardje gezien in je profiel, nou, heel veel succes ermee! Worden vast hele goede paarden. Goede bouw en beweging enzo.... Ga maar lekker bonte arabieren fokken hoor!

En dat JIJ bont en palomino het mooiste vind, wil niet zeggen dat iedereen dat mooi vind.
Ik heb ook een palomino, maar vind de kleur maar niets. Ik heb haar ook niet voor de kleur gekocht.

échte paardenkenners kijken niet naar het kleurtje of naar de aftekeningen, die kijken naar bouw en beweging. Als je verder wilt komen in de sport (shows ook), dan is dat veel belangrijker.



En lonneke, als je toch op kleur wilt fokken, neem dan een vos. Anders heb je echt alle kleurtjes gehad.
Nina x vos = Nina, ietsjes donkerder en met minder wit.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 16:21

Citaat:
Yeah Sharon! Ik heb je paardje gezien in je profiel, nou, heel veel succes ermee! Worden vast hele goede paarden. Goede bouw en beweging enzo.... Ga maar lekker bonte arabieren fokken hoor!


Kan het iets minder cynisch, Carola? Dank je wel.

En om terug te komen op de vraag van Lonnekë: natuurlijk heeft een goed paard geen kleur, maar het is toch leuk om je af te vragen wat er zou kunnen ontstaan uit een kruising van zulke aparte kleuren? Over de kleur van een veulen heb je nooit zekerheid, maar het is wel interessant om je te verdiepen in kleurvererving. Zie niet in wat daar mis mee is.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

*Sharon*

Berichten: 327
Geregistreerd: 29-08-01
Woonplaats: emmen,drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 16:58

Het gaat me niet alleen om de kleur maar om goede
er uit te fokken. Ik gebruik mijn merrie daar niet voor
Ik haar laten dekken omdat een eigen pony wil en ik hou van arabieren.Ik heb ook niet de eerste de beste arabier er uit gezocht maar naar zijn bouw hoe die loopt enzo. En hij was ook nog zwart wat ik zocht dus kwam dus uit. En trouwens die kleuren waar ik mee wil gaan fokken zijn heel in trek in Amerika.

Malakeh Arabians *Breeder of the beautiful arabian horse* http://www.malakeharabians.webs.com

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 17:37

maar, carola, is de desbetreffende valkhengst gelijk maar slecht omdat ie valk is?
Lon heeft een hele mooie valkhengst gezien, met goede bouw, en goede beweging.
Dus het is niet enkel het kleurtje. Het kleurtje maakt hem NOG mooier

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 20:38

nee idd heb ik hem niet alleen voor zijn kleur. dat ik op aparte kleuren val is duidelijk. maar verder kijk ik zeker naar zijn sportprestaties en afstamming. hij komt uit power boy die weer afstamt uit downland folklore wat dus weer een goede sport hengst is. ook deze prachtige valk heeft zich al genoeg bewezen en hij heeft factoren die ninas veulens zouden kunnen verbeteren. (qua bouw dan). en als ik op kleur fok ga ik echt geen 1100,- voor een dekking uitgeven. ik heb 1 keer op kleur gefokt omdat ik wil weten hoe nina haar kleur doorgeeft maar nu ga ik voor een bewuste keuze. dus fokken op kleur prestatie en afstamming. maar het is niet gezegd dat ik hiermee doorga want in principe dekt ie alleen in duitseland en daar ga ik niet helemaal heen. hij dekt geen ki dus dat is ook geen optie.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:53

Stef, dat heb ik niet gezegd. Ik weet niet eens over welke hengst het gaat? Heb ik zeker gemist....

Karin, Schijnheilig *LOL*

En Sharon: Basgier is op dit moment één van de populairste hengsten, en nee, lelijk is ie niet. Maar het is wel een MODE-hengst, dus om nou te zeggen dat je echt verstand hebt van het kiezen van een hengst.... Maar goed, ik hou m'n mondje weer anders heb ik karin weer op m'n dak.

(ik ben wel weer heftig bezig.... sorry daarvoor)

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:57

C'est le ton qui fait la musique. Voor de taak van de moderators: zie de Boktregels.

En nu weer on topic.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 01:41

Ik begrijp het niet helemaal meer Lonneke, jullie hadden toch welshpony's ? Waar komt dat bont opeens vandaan vraag ik me dan af.
Ook in je profiel zie ik hier niets van terug

Bertus

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-01 10:17

ik zal je alles uitleggen in een pbtje bertus. dat is een heeeeeel lang verhaal en niet gepast om dat op bokt te doen vanwege naamschennis

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 11:36

Ik dacht ergens (op 1 van die sites waar jij naar gewezen werd over die hengst) gelezen te hebben dat de moeder van Power and Paint een palominomerrie was, dus lijkt me de kans op een palomino of palominobont veulen redelijk groot. Echt veel verstand van kleurvererving heb ik niet, dus ik kan er gruwelijk naast zitten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 94 bezoekers