Verbod op blokstaart is doodsteek voor trekpaarden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

Verbod op blokstaart is doodsteek voor trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:22

Sedert 2001 is het blokstaarten' van de Belgische trekpaarden verboden. Het inkorten van het staartgewricht tot de typische staartknot vormde net het handelsmerk van het stoere boerenpaard. De fokkers staan nu aan de klaagmuur: zij raken de langstaartige paarden aan de straatstenen niet meer kwijt en zij vrezen dat het ras op korte termijn met uitsterven wordt bedreigd.

Sedert oktober 2001 worden de trekpaardveulens niet meer geblokstaart. Het verhandelen van dieren met ingekorte staart is verboden. En de deelname aan tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden van blokstaartpaarden komt in het gedrang. ¨Het is de doodsteek van onze liefhebberij¨, meent kweker Dirk Sterck. ¨De boerenpaarden zijn zonder hun typische staartknot niet meer in trek. Bovendien is een overheidssubsidie van 125 euro per veulen in Vlaanderen intussen afgeschaft. Het paardenbestand daalt fors. In 2000, voor het verbod op het blokstaarten werd ingesteld, waren er nog 1.020 veulens. Dit jaar worden er wellicht minder dan 500 geboren.¨

¨Als het zo verdergaat moeten we stoppen. Het wordt moeilijk om een veulen met lange staart te verkopen, dus belandt het soms in het slachthuis. Waarom moeten die jonge beesten sterven? De wet van 2001 die zogezegd het dierenwelzijn nastreefde, zorgt nu voor het uitsterven van het ras! De staart blijft dan wel aan het dier maar zijn kop gaat eraf. Is het misschien beter dat de beesten tot salami worden gedraaid?¨ meent fokker Sterck.

Zijn grootvader hield zich al bezig met de teelt van trekpaarden, kleinzoon Dirk zet de traditie voort. Hij heeft op zijn hoeve 7 kweekmerries en 5 jonge dieren die later voor de teelt ingeschakeld kunnen worden. Op de voorbije landbouwbeurs Agribex kaapte Dirk Sterck met zijn kampioenen nog 3 eerste prijzen weg en topdier Jessica van 't Zwaanhof werd zelfs nationaal kampioene. Sterck vreest nu dat als het blokstaarten niet opnieuw wordt ingevoerd, het heel binnenkort is afgelopen met het Belgische trekpaard.

Bron: hetvolk.be


laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:17

Beter geen belgisch trekpaard dan een die mishandeld wordt. En welke leifhebber van een ras vindt een misvorming van dat ras nu een voorwaarde om dat dier te kopen?

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:21

ja denk je nou echt dat zo,n staat er met een schaartje word afgeknipt!!! Verward
het zal heus wel in overdachte handelingen gedaan worden. Vind het overigens veel mooier zo,n staartje het hoort gewoon bij een trekpaard. *LOL*
En ze zullen er heus geen last van hebben dat ze een korte staart hebben, word al eeuwen gedaan. (alleen in zomer met vliegen is het lastig, maar daarvoor kunnen ze weer goed met hun vel trillen) Lachen

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Charaz

Berichten: 24262
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:48

droppie_18 schreef:
ja denk je nou echt dat zo,n staat er met een schaartje word afgeknipt!!! Verward
het zal heus wel in overdachte handelingen gedaan worden. Vind het overigens veel mooier zo,n staartje het hoort gewoon bij een trekpaard. *LOL*
En ze zullen er heus geen last van hebben dat ze een korte staart hebben, word al eeuwen gedaan. (alleen in zomer met vliegen is het lastig, maar daarvoor kunnen ze weer goed met hun vel trillen) Lachen


en dat geloof je zelf wel??

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:25

Bij onze trekpaardveulens werd de staart er afgehaald door de DA en het beestje werd verdoofd. Nu hebben de veulens bij ons een lange staart omdat het niet meer mag.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:27

laurae schreef:
Beter geen belgisch trekpaard dan een die mishandeld wordt. En welke leifhebber van een ras vindt een misvorming van dat ras nu een voorwaarde om dat dier te kopen?


Dus je vindt het goed als de trekpaarden uitsterven? Boos!
En de liefhebbers van trekpaarden vinden het juist misvorming als de staart eraan moet blijven.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:25

Nee, Tanneke, ik vind het niet goed dat trekpaarden uitsterven,
maar ik zou het geweldig vinden als 'liefhebbers' van verminkte
en daardoor gehandicapte trekpaarden uitsterven!

Te suggereren dat degenen die het welzijn van de trekpaarden
willen bevorderen nu in feite de 'moordenaars' zijn vind ik niet
terecht en beneden alle peil.

Als je een paard fokt, dan ben je daar zelf verantwoordelijk
voor en gaat het niet aan te gaan zitten miepen dat niemand het van
je wil kopen.

Ideaal zou ik het vinden als de fokverenigingen zelf eens aan imago-
verbetering van trekpaarden met staart zouden gaan doen en dat
de fokkers gaan fokken op bestelling en niet maar zelf salami blijven
produceren.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:28

Tanneke schreef:

En de liefhebbers van trekpaarden vinden het juist misvorming als de staart eraan moet blijven.


Dit vind ik grooooooote kwats. Tong uitsteken

Jij hebt het niet over liefhebbers van trekpaarden (dieren),
maar over liefhebbers van een bepaald plaatje dat ze in hun
hoofd hebben: van een verminkt dier dat voor de rest van zijn
leven van zijn natuurlijke afweermiddel tegen lastige insecten
beroofd is.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:29

Als een echte liefhebber geen liefhebber meer is omdat die nu ineens een lange staart heeft, vraag ik me af diep die liefhebberij zat Verward

Mooi die lange staart houden, het is gewoon niet meer van deze tijd omdat er af te halen. En een kwestie van wennen.
Voor keuringen mooi omhoog opvlechten, dan heb je bijna hetzelfde effect.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:31

Botervlieg"]
[quote="Tanneke schreef:

En de liefhebbers van trekpaarden vinden het juist misvorming als de staart eraan moet blijven.


Dit vind ik grooooooote kwats. Tong uitsteken

Jij hebt het niet over liefhebbers van trekpaarden (dieren),
maar over liefhebbers van een bepaald plaatje dat ze in hun
hoofd hebben: van een verminkt dier dat voor de rest van zijn
leven van zijn natuurlijke afweermiddel tegen lastige insecten
beroofd is.
[/quote]

Dat zeiden ze gisteren nog op de keuring.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:31

Ik vind het een beetje kort door de bocht om het verbod op blokstaarten nu maar als reden aan te geven dat er minder paarden worden verkocht. Misschien moeten de heer Sterck eens even wakker worden en om zich een kijken, en zich realiseren dat we nog steeds in een economische recessie zitten, en mensen uitkijken waar ze hun geld aan uitgeven. Bovendien is er ook nog zoiets als verzadiging van de markt? Want het is niet alleen bij het Belgische Trekpaard, maar alle fokkers van andere rassen hebben moeite hun aanfok kwijt te raken.

Je suis Charlie.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:41

zijn die boeren op hun achterhoofd gevallen???? Er bestaat altijd nog zo iets als een schaar, waarmee je de staart korter kunt knippen. Jawel, zie hier mijn shire hengst met keurig korte staart. Bij deze hengst vind ik dat erg mooi staan, en dus hou ik het zo. Vroeger coupeerden ze ook van de shire de staarten, nu mag dat al jaren niet meer, en de liefhebbers zijn er niet minder om geworden. Gewoon een kwestie van wat de boer niet kent dat vret ie niet. Boeren stijfheid ook wel genoemd.
Afbeelding

[edit] dit is een andere hengst want imagestation ligt eruit Boos!
deze hengst laat ik de saart nog wel even bijgroeien, want zo vind ik het nog wat te kort[edit]

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:51

Tanneke, om het nog iets duidelijker te maken:

Als ik de staart van Dirk Sterck eraf haal, zou je mij dan ook
liefhebber van Dirk Sterck noemen??? Haha!

Bloos! Bloos *LOL*

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:02

runningkawa schreef:
Als een echte liefhebber geen liefhebber meer is omdat die nu ineens een lange staart heeft, vraag ik me af diep die liefhebberij zat Verward
ik denk als er al generaties lang met de dieren gefokt is, er wel degelijk sprake is van dierenliefde. vind het behoorlijk kort door de bocht om zo snel te oordelen over de grote groep.

wat overigens niet wilt zeggen dat ik het goedkeur, maar ik vind andere zaken een veel grotere prioriteit hebben dan deze, mensen die met liefde de dieren verzorgen.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:52

Nou, laat ik dan een paar boertjes kennen met knollen, maar die flikkeren hun knol de wei in en dag voor de kleuring trekken ze hem eruit en dat is alles wat ze ermee doen.
Dus die leifhebberij ligt bij hun toch op een heel ander nivo als bij ons.

En ja, als je niet meer met paarden gaat fokken omdat hun staart lang moet, vind ik het schandalig en is je liefhebberij niet groot genoeg.

Als mijn paard nu door een ongeluk zijn staart kwijt raakt moet ik hem ook maar weg doen, want het is geen leuke wpn-er meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:38

droppie_18 schreef:
ja denk je nou echt dat zo,n staat er met een schaartje word afgeknipt!!! Verward
het zal heus wel in overdachte handelingen gedaan worden. Vind het overigens veel mooier zo,n staartje het hoort gewoon bij een trekpaard. *LOL*
En ze zullen er heus geen last van hebben dat ze een korte staart hebben, word al eeuwen gedaan. (alleen in zomer met vliegen is het lastig, maar daarvoor kunnen ze weer goed met hun vel trillen) Lachen

Ik denk niet dat jij er ervaring mee hebt. Knipoog
Moon drait in de zomer echt he-le-maal door van al die vleigen/ dazen enz. Doordat haar staart gecoupeerd is kán ze ze gewoon niet verjagen.

Overigens vind ik een lange staart net zo mooi als een korte staart.


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:37

Een afgeknipte staart, zoals op de foto van sherwood, vind ik trouwens
even fout als een gecoupeerde en mag wat mij betreft net zo goed
verboden worden.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:12

wat ik dan niet begrijp is waarom die staarten zonodig gecoupeerd/geknipt moeten worden. Mag ik daar meteen even goede uitleg over?

Ik zie nu meer nadelen als voordelen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:25


Je suis Charlie.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:07

Botervlieg schreef:
Een afgeknipte staart, zoals op de foto van sherwood, vind ik trouwens
even fout als een gecoupeerde en mag wat mij betreft net zo goed
verboden worden.

fout is het wel, daarom groeien ze bij mij nog wel iets meer dan dit. Maar net zo fout is het absoluut niet. Denk maar eens aan de merrie die met haar kont naar het weer gaat staan niet echt prettig met een stompje. Met zo iets heeft ze daar geen last van. Dan blijven alleen die akelige vliegen nog over. En daarom laat ik ze wat langer groeien dan dit, hebben ze tenminste nog verweer. Ik heb nu 2 hengsten met een kortere staart en 2 met een hele lange staart. 2 jonge hengsten bij mij hebben ook gewoon een lekker lange staart. Staartje van de andere hengst is tot iets boven z'n hakken geknipt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:12

Botervlieg, mijn tweejarige had vorig jaar (toen nog jaarling) ook nauwelijks staart over, omdat de weidegenootjes die hadden afgevreten.
En kortgeknipte staart (of afgevreten staart) groeit weer aan, een gecoupeerde staart kan dat dus niet.

Je suis Charlie.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:17

Als het de bedoeling was dat bepaalde paarden geen staart zouden hebben dan werden ze wel zonder staart geboren... klinkt vast heel simpel maar zo zie ik het. Ik vind het te zot voor woorden dat wij mensen voor ons plezier/beeld/nut in levende ledematen wordt gesneden/geknip... laat het dus maar lekker verboden blijven.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:29

doe jij je paard wel eens knotjes in? Dan heb je vast ook wel eens de manen getrokken, foei! tuurlijk couperen kan niet, maar afknippen tot op zekere hoogte zie ik geen enkel kwaad in.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:22

Sherwood... heb je het tegen mij? Haha! Ik heb er nl. expres levende ledenmaten bij gezet omdat ik afknippen tot op zeker hoogte niet fout vind hoor. (Overigens doe ik geen knotjes in en trek ik ook de manen niet... Escala's manen vallen al uit als ik er te lang naar kijk... Haha! en niet door vertellen maar ik pak af en toe wel de schaar om een stukje van haar staart af te knippen zodat deze niet op de grond hangt en ook de manen 'fatsoeneer' ik met de schaar... ik heb nog steeds de -ijdele- hoop dat ik door bijhouden met de schaar ooit een mooi bos manen creeer... *lol*)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:54

Okeej, sherwood, afknippen is ietsje minder fout dan couperen. Haha!

De vliegenmepper van het paard op de foto reikt hooguit tot en met
de bil, een haklange staart tot de schouder. Een beetje (lengte) manen
en maantop houden hoofd en hals vliegvrij.
Ook daar zouden de knip- en trek-vens zich weleens op mogen
bezinnen...

Staarten afvreten door andere weidegenoten voorkom je met
hertshoornolie.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Carowl, Dieyar, hooi, Kimberly520, Leukertje, nicole_floor, Pytje, rozebadeend en 28 bezoekers