Een 4 jarige al passage?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Een 4 jarige al passage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 19:39

Ik was gisteren bij de hengstenshow van Piet Kuypers.
En zag de papa van mijn paard (Osmium Lovers ).
Maarja, daar gaat het topic niet over.

Ik zag ook Tuschinski onder het zadel.
En hij is nog GEEN 4 jaar en kan al passage enzo.
Mij lijkt dat je dan een paard regelrecht naar de knoppen rijd, wat vinden jullie daarvan?
Ik zei tegen mijn vriendin die ook een 3 jarige heeft:'Nou, dan zullen wij nog wel moeten oefenen op onze kleuters...'


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:55

Sommige paarden zijn ontzettend liergierig en leren ontzettend snel...Heel af en toe een paar pasjes speelse passage lijken mij niet zo'n probleem,hoewel ik het zelf op die jonge leeftijd niet zou doen...Ik ben nogal voorzichtig in die dingen..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:56

Hij is nog geen 5 zul je bedoelen

- Offline -

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:58

Een 5 jarige loopt bij ons ook al richting passage, paard wil ontzettend graag werken en leren.
Daar komt, naar mijn mening, ook wel aardig wat talent bij om de hoek kijken. Dat maakt het voor een paard natuurlijk ook gemakkelijker.

Lichamelijk kan je me niet wijs maken dat dat paard daar al klaar voor is, maar dat is weer een andere discussie.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:39

bij die echte top paarden,lees en zie ik vaker welleens dat die nog wel meer rijden als een passage.
zo vreemd vind ik het eigenlijk niet.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

pfff

Berichten: 38
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:41

ik moet zeggen dat ik dat ook erg snel vind, maar er zijn voldoende mensen die daar anders over denken helaas

Ben echt super blij!!!!!!!!!!!!!!!


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:43

Tuschinski is die van Rutten toch?
Daar kunnen ze als 3 jarige al piaffe en passage.
Diegenen dit het kunnen leren ze zelf verder op, diegenen die het niet kunnen die verkopen ze onder het mom van: Als hij het nu niet kan kan hij het over 5 jaar ook niet en dus is het zonde om er werk van te maken.

Ik zou me er niet aan (kunnen) wagen, maar Rutten is niet voor niets bondscoach... Die man is een echte pro, ik heb heel veel respect voor hem.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:45

Sommige leergerige paarden met veel talent, die pakken dat zo snel op. En om ze toch bezig te houden met rijden leer je ze telkens wat nieuws en ja, dan zijn ze vroeg op hoog niveau. Zo hebben wij een merrie op stal die nog 7 moet worden, z2 met wp's en die kent al bijna alle oefeningen op grand prix niveau. Is gewoon zo'n werkwillig paard wat ook echt meeedenkt tijdens het rijden.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:46

Soms maakt een jong paard uit zichzelf die beweging, als hij opgewonden is b.v.. Dressuur is natuurlijk het verfijnen van natuurlijke bewegingen en op commando van de ruiter de natuurlijke bewegingen uitvoeren. Maar om nou zo'n jong paard dat al te laten doen.....ik ben er niet voor. Maar voor de eigenaar is het meestal: "the show must go on". Vooral als het geld in het laatje brengt. HELAAS!!!

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:52

Tja, hangt er vanaf wat voor "soort" passage. 2 of 3 beginnende huppeltjes wat als passage kan worden uitgelegd of het soort waarvoor je een 8 in je dressuurproef krijgt.
De eerste kan mits slechts af en toe gevraagd geen kwaad. De tweede is een ander verhaal.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:03

Sjuimpje schreef:
Tuschinski is die van Rutten toch?

Ik haal ze weer door elkaar,
Tuschinski is de Krack C, Tschajkovski (oid) is van Rutten

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:13

Het speelt natuurlijk ook mee dat het een hengstenshow is. De fokkers willen dus ook "show" zien. Zo'n paard heeft er talent voor en loopt al passage zonder moeite. Dat wil niet zeggen dat ze dat ook elke dag trainen.
Het gaat allemaal om geld.
Een vierjarige die al passage loopt moet een talent zijn toch? Die moeten we hebben op onze merrie.
(gedachtengang van doorsnee fokker)

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:44

Ik denk dat de doorsnee fokker verder denkt, een handvol of de parttime fokker denkt zo......

- Offline -

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:05

het kan goed om er spelenderwijs mee om te gaan, maar ik probeer wel om het rustig aan te doen ik vind het erg belangrijk bij jonge paarden om ze tijd te gunnen om te leren en om te leven, ik wil erg geen trainingsdruk op hebben ik heb het liever wat rustiger aan.

maar spelenderwijs kan je er goed mee leren

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 16:59

DeesDeBest schreef:
Hij is nog geen 5 zul je bedoelen


Hij was nog geen 4.
Ik heb ook een 3 jarige die ook nog vier moet worden.
2000 was het jaar van de T.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:05

Er kan wel gezegd worden dat het misschien op een spelende manier gebeurd, maar passage vind ik voor een 4-jarige toch echt wel een erg zware belasting. Kunnen die banden e.d. dat dan wel al aan vraag ik me af.

Nou hebben we bij ons op stal ook een nog geen 4-jarige lopen die ook al in een behoorlijk verheven draf kan lopen.
Toch zie ik het liever nog niet, gewoon M-niveau vind ik voor een 4 jarige meer dan zat.
Laatst bijgewerkt door Antoinette op 16-03-04 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:09

Leergierig of niet, ik kan me niet voorstellen dat het goed is voor zo'n dier...
Hoe was ook alweer; veel paarden met 8/9 al versleten, afgeschreven...?? Ach gut

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:26

Ja, inderdaad. Daar stond laatst ook nog een mooi artikel van in een blad, volgensmij de paard en sport.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:13

Als een paard nu al op zo'n hoog niveau loopt is echt niet goed. Hij is nog nieteens helemaal volgroeid (botten pezen enz.). Die is al na een paar jaar naar de knoppen. Ik ben het dus ook helemaal eens met Tigger. En op wat voor manier zal hij ingereden zijn??? Eigelijk wil ik dat nieteens weten!!!
Citaat:
M is voor een 4-jarige al genoeg
M vindt ik alsnog te hoog voor een 4-jarige

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:53

mariska18 schreef:
Citaat:
M is voor een 4-jarige al genoeg
M vindt ik alsnog te hoog voor een 4-jarige


Bedoel je mijn quote die een beetje uit zijn verband is gerukt? Ik zag namelijk verder niet een soort gelijk antwoord (of ik moet erover heen kijken).

Want ik had toch echt geschreven:
Citaat:
M-niveau vind ik voor een 4 jarige meer dan zat


Ik zie trouwens nu pas wat ik geschreven heb. Een paard tegen de 5 op M-niveau vind ik eigenlijk netter, zat er een jaartje naast Bloos!
Laatst bijgewerkt door Antoinette op 16-03-04 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:56

Dat het een keer voor de fun gekeken word, of hij het kan, kan ik snappen als het gaat om paarden waarvan dadelijk het hoge werk ook verwacht gaat worden.

maar om het in de training mee te nemen, vind ik veel te vroeg.
En ik vind het ook jammer, dat er vanuit het kwpn en andere stamboeken niets aan gedaan word.
ook met springen zie je de 2 jarige volleerd losspringen.
Van mij hoeft dat niet.
En als niemand dat zou doen, is het ook voor niemand inkomsten derving.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:31

Sjuimpje schreef:
Tuschinski is die van Rutten toch?
Daar kunnen ze als 3 jarige al piaffe en passage.
Diegenen dit het kunnen leren ze zelf verder op, diegenen die het niet kunnen die verkopen ze onder het mom van: Als hij het nu niet kan kan hij het over 5 jaar ook niet en dus is het zonde om er werk van te maken.

Ik zou me er niet aan (kunnen) wagen, maar Rutten is niet voor niets bondscoach... Die man is een echte pro, ik heb heel veel respect voor hem.


In mijn ogen is het pas een goede bonscoach als hij passage, piaffe aan kan leren als het paard er geen talent voor heeft Haha!

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:55

Je hebt passage en passage.....Tuschinski draaft gewoon met enorm veel veer en schwung en afrdruk en als je die wat opsluit wordt het een soort passage ja....maar dat wil niet zeggen dat daar op geoefend wordt thuis...
Dat paard is een groot talent en heeft er heel veel aanleg voor. Lotje bood op 4 jarige leeftijd ook al het sluiten in draf aan en je sloot wat terug en gaf been en ze ging ook richting passage.

Maar ik denk dat er wat verwarring is ontstaan. Dat Tuschinksi richting passage kan draven betekent niet dat hij op 4 jarige leeftijd Grand Prix afgericht is. Een ECHTE passage is en kan het ook nog niet zijn maar hij doet het erg gemakkelijk.

Er zijn ook jonge paarden die heel makkelijk wat aandribbelen richting piaffe (de zogenaamde Halbe tritte) maar daarom lopen ze nog geen GP.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:01

Je hebt passage en passage.....Tuschinski draaft gewoon met enorm veel veer en schwung en afrdruk en als je die wat opsluit wordt het een soort passage ja....maar dat wil niet zeggen dat daar op geoefend wordt thuis...
Dat paard is een groot talent en heeft er heel veel aanleg voor. Lotje bood op 4 jarige leeftijd ook al het sluiten in draf aan en je sloot wat terug en gaf been en ze ging ook richting passage.

Maar ik denk dat er wat verwarring is ontstaan. Dat Tuschinksi richting passage kan draven betekent niet dat hij op 4 jarige leeftijd Grand Prix afgericht is. Een ECHTE passage is en kan het ook nog niet zijn maar hij doet het erg gemakkelijk.

Er zijn ook jonge paarden die heel makkelijk wat aandribbelen richting piaffe (de zogenaamde Halbe tritte) maar daarom lopen ze nog geen GP.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:03

Mooi geschreven Suzanne OK dan!

Wilde ook zoiets schrijven, maar kon het niet zo goed verwoorden en dacht laat maar Bloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MRIIIS, YandexBot en 79 bezoekers