Appaloosa& dressuur, schijnt niet te kunnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 22:58

Ik heb bij Paardenpraat een paar dagen geleden neergezet, dat ik stapelverliefd was op een appaloosahengst.
Ik heb er op gereden etc, maar hij was echt nog supergroen en western ingereden. Dus reageerde totaal niet op been en erg op je hand.
Nu sprak ik laatst een man, en ik vertelde erover.
Hij zei, als je de dressuursport inwilt, zou ik geen appaloosa nemen.
Die zijn meestal niet dressuurgefokt, en zijn gewoon beter geschikt voor western. De bouw is heel anders etc.
Dat wist ik dus niet, maat het viel me wel op wat hij zei.
Want volgens die amn hebben ze gewoon de bouw en de gangen niet.
En de eigenaar joeg hem een beetje op in de bak, en toen vond ik hem al wat typische gangen hebben. Ik hou van ruim, maar deze liep vrij kort, en gewoon heel anders. Overigens is hij mooi gebouwd, heerlijk compact, maar loopt niet echt mooi of zo.

Klopt dit? Of verschilt dit per appaloosa?
Die man vertelde dat ik beter een KWPN, Nrps enz kon kopen. Want ver kom je met een appaloosa niet echt, en al helemaal niet wanneer hij western ingereden is. Dat paard kwam ook helemaal in protest wanneer ik de teugels aannam, gewoon gewend met lange teugels te rijden.

Maar nu dus mijn vraag, zijn appaloosa's nou geschikt voor dressuur? Verward

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 23:04

Er zijn heel veel verschillend gefokte appaloosa's. Er zijn een aantal dressuurgefokte appaloosa's, vaak ergens gekruist met KWPN en ingeschreven in het NAS en er zijn Amerikaans gefokte appaloosa's die inderdaad meer voor westernrijden geschikt zijn. De vader van mijn ex-paard is als springpaard verkocht naar Duitsland, Sonny áf Hojmark (dekhenst) liep Z-dressuur. Ben haar naam kwijt maar er is een fokker van Nederlandse Appaloosa's die haar paarden allemaal in de dressuur uitbrengt. (Yvonne Haverhoek????)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 23:07

Deze is Amerikaans...
Ik voelde toen ik erop zat al, dat hij echt al heel anders zat dan de paarden die ik gewend ben, kleine pasjes.
Tsja hoe moet ik het uitleggen.

Ik denk ook gewoon niet dat ik zoveel geld over heb, voor een paard waar ik toch niets mee kan.

Graag zou ik wel veel info willen van anderen! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 23:46

Nou, zeg! Om nou meteen te zeggen dat je er niets mee kunt vind ik nou ook weer een hele overdreven uitspraak. Het ligt er maar aan wat je wilt. Maar eigenlijk heb je al voor jezelf uitgemaakt dat dit niet het paard is waar je naar op zoek was. Hoewel ik altijd zeg: je moet doen wat je hart je ingeeft, en niet te vel het hoofd laten spreken. Als je smoorverliefd bent op die hengst, wat kan het jouw schelen als je niet zo goed in de dresuursport scoort? Misschien is het wel een super reiningpaard!

Als je een groot paard zoekt, met veel front, grote ruime bewegingen, een paard wat het "wauwie" effect teweegbrengt op het moment dat je wedstrijdring binnenstapt zou ik inderdaad geen Amerikaans gefokte Appaloosa nemen. Amerikaans gefokte Appaloosa's, Paint Horses en Quarter Horses zijn gefokt voor het werk op de ranch. Een cowboy moest hele grote afstanden op de paardenrug terug kunnen leggen, daardoor zijn de westernzadels ontstaan, maar daardoor is ook een paardenras ontstaan die vlak is in zijn bewegingen, waar je na een dag in het zadel niet acuut een hernia van krijgt. Dus in dit geval had je een superpaard te pakken. Maar in een dressurwedstrijd zal hij wat minder scoren.
Ik bedoel maar: een tractor is toch ook geen Ferrari? Ze brengen je allebei van A naar B, maar het is gewoon niet te vergelijken! En voor de sceptici: voor mij Appaloosa=Ferrari!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 00:05

GEEN amerikaanse appaloosa voor de dressuur kopen. Dat is echt 3 x nix! Een goede bouw bestaat niet voor nix, dat is om het paard het werk zo makkelijk mogelijk te laten uitvoeren. Een Amerikaanse appaloosa is gebouwd voor western. dat is vooral laag. Opgericht is moeilijk voor zo'n ding. De nederlandse of de Deense kunnen wel grappig zijn in de dressuur maar dat is ook niet helemaal mijn smaak. Die hebben soms wel leuke bewegingen. De amerikaanse hebben echt flutgangen!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 00:23

Een vroegere vriendin van mij had een zoon van Sonny of Hoymark (volle appaloosa dus). Heeft daar eerst western mee gereden (in de prijzen) en besloot vervolgens toch Engels te gaan rijden en heeft dit paard met succes uitgebracht in de dressuur!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 00:33

met iedereen en alles kun je dressuur rijden als ik met een belg wil gaan starten dan kan ik der netzo goed mee in het Z komen dan met een KWPNER, het zal dan moeilijker worden:

"ieder paard kan Z worden, met de juiste ruiter"

en als ik een appa had dan zou ik er zeker mee starten, wie zijn andere om voor MIJ te bepalen met welk type/kleur/spikkel paard ik ga starten!!!!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 00:41

Helemaal gelijk Wjerdo,
maar als je van te voren al weet dat je lekker dressuur wedstrijden wil rijden.
Dan ga je het toch niet moeilijker maken dan het al is?
Als dit dier niet de juiste capaciteiten heeft kan je beter weer verder kijken,
er zijn zoveel leuke paarden!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 00:48

idd sjuim, maar ik wilde der alleen maar mee zeggen dat wanneer je een leuke ziet, dat je dan niet moet gaan kijken van oww kan ie wel dressuren, want gewoon weg ieder paard kan dat.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 01:49

Citaat:
En voor de sceptici: voor mij Appaloosa=Ferrari!


Voor mij was Appaloosa=Ferrara! Haha! Zo heette mijn appaloosamerrie! Haar fokker was een Italiaan, vandaar. Ze was ook een dochter van Sonny áf Hojmark en had de pest aan dressuur maar dat kan je bij elk ras tegenkomen. Ze kon wel lopen maar had er geen zin in.
Als jij echt graag wil dressuren en dit paard heeft dat niet in zich dan kan je beter een ander paard zoeken om teleurstellingen te voorkomen. En inderdaad, de goede ruiter kan zelfs met een Belg Z worden, daar ben ik ook van overtuigd. Het is alleen een stuk harder werken Lachen .

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 05:03

Je hebt zoals iedereen hier al zegt verschillend gefokte appaloosa`s. Amerikaanse Appaloosa`s zijn idd vaak vlak in hun beweging en hebben ook niet zo`n dressuurfront. Ze zijn gewoon niet gefokt voor de dressuursport, wat nog niet wil zeggen dat ze het niet kunnen hoor! Er lopen ook Amerikaanse Appy`s FEI dressuur (maar dat zijn dan dus de exemplaren met dressuurgangen en front, eigenlijk de bakfoutjes van de westernsport Haha! ) en er zijn ook een aantal Quarter Horses die Grand Prix dressuur lopen. De Deense en Nederlandse Appy`s vind ik meer warmbloeden met spikkeltjes. Als je graag iets wilt met spikkeltjes en ver wilt komen in de dressuur, zou ik naar Nederlandse/Deense appy`s kijken.

Afbeelding

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 05:11

De appaloosa op het plaatje hierboven heeft eerst alles gewonnen wat los en vast zat in de westernwereld (oa. reining, 3e nationals) en heeft het daarna tot Grand Prix dressuur geschopt (en succesvol!) Dus waar een wil is is een weg!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 05:16

nog meer plaatjes:

Afbeelding

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 08:43

Citaat:
Ik heb er op gereden etc, maar hij was echt nog supergroen en western ingereden. Dus reageerde totaal niet op been en erg op je hand.


eeehhh sorry, maar mag ik heeel even? ik weet niet wat jij verstaat onder western (in)rijden, maar als dat paard reageert zoals jij schrijft klopt er volgens mij toch iets niet hoor. Trouwens, dat zou ook het geval zijn als ie engels was ingereden want western of engels, een goed ingereden paard hoort goed op je been te reageren, en niet voornamelijk op je handen...
Verder (om ontopic te blijven) weet ik een app die m-dressuur is. Maar goed, ik denk sowieso dat je, als je een paard zoekt om dressuur mee te rijden, je gewoon per paard moet kijken en niet speciaal naar ras ofzo. Want ook (lang) niet elke kwpnner of nrpsser is automatisch geschikt voor de dressuur, net zoals een appie of wat voor ander nietvanzelfsprekend ras automatisch niet geschikt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 08:47

Mag ik heel even de kanttekening plaatsen dat het absolute bullshit is dat westernpaarden niet op been reageren en heel extreem op teugel?!?
Dit paard is dus verduveld slecht aangereden en misschien alleen daarom al geen aanrader om te kopen.

Verder is een appaloosa idd niet super dressuurgericht gefokt, maar dat wil niet zeggen dat je er niet mee kunt dressuren. Want wat vind jij dressuurrijden? Ben je al tevreden met een M-proefje, of wil je GP gaan rijden?
Ik denk dat in een groot deel van de gevallen de beperkingen van de ruiter zwaarder wegen dan die van het paard.
Dus als jij van jezelf kunt zeggen dat je elk gezond paard naar de Z zou kunnen rijden, je gerust met een appie kunt gaan starten.

Maar nogmaals, dit paard is slecht aangereden, dus denk daar nog even over na.....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 10:10

Oleander is een NAS hengst, en loopt "gewoon" Z1 hoor

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:29

Wij hebben een Appeloosa gehad en die liep super in de dressuur! en kon trouwens ook geweldig springen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 13:42

Die vrouw die hem ingereden had, vertelde dat westernpaarden op die manier bereden worden, vandaar dat ie niet aan t been was...
Ik vond het ook al raar klinken, want het is toch een basis van elk paard?
Het paard zelf is erg mooi, maar de manier van lopen, en rijden is echt heel anders dan de paarden die ik gewend waren.
Erg vlak, en hij had best moeite met oprichten, aan het teugeltje deed ie wel braaf, maar zodra je iets meer vroeg was t meteen al protest.
Ook was hij niet gewend om met teugels op maat te rijden, dus je kon alleen rijden met lang teugeltje, en aangezien hij totaal niets begreep van mijn beenhulpen, ging t rijden vrij lastig. *LOL*
Netjes recht lopen kon hij niet.
Hij snapte eigenlijk gewoon niets van mijn hulpen, want die vrouw reed t tegenovergestelde van mij: op de teugel en geen been. Ja, he he, dan snapt hij er dus niets van.
Ik heb overigens totaal geen verstand van western hoor, zij vertelde me dat allemaal.

Overigens had ik dus toch gelijk, dat ik vond dat hij aparte gangen had, erg kort en eigenlijk gewoon niet mooi. Scheve mond\

Jammer, want het paard is echt verschrikkelijk mooi... Frusty

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:58

Mijn appie heeft de bouw van een amerikaan maar die heeft dus echt super gangen, echt heel erg ruim. Ze heeft werstern gereden maar kan ook dressuur en springen. Het is wel zo dat als ze een maal met lange teugels gewent zij dat ze het niet bepaald op prijs stellen als je je teugels strak neemt. Ik rij dus gewoon met waslijntje Haha! , maar ze loopt wel mooi laag.

Heid
Berichten: 36
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:59

Hoi! Ik heb een appi-pony en daarmee ben ik L met winstpnt. geworden (bij de paarden) maar toen moest ik stoppen. Vroeger is hij Z geweest. Dus ze kunnen het wel hoor! Geen probleem hoor!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:10

Hoi,
Ik denk dat je met elk paard in de dressuur kan starten maar dat je niet meer moet verwachten dan dat je start met een haflinger. Je zal waarschijnlijk geen Topper hebben als Bonfire.
Nu is die kans natuurlijk niet zo groot wat voor ras je ook koopt maar ik denk dat je rekening moet houden met het doel van fokken. Een Appaloosa is niet gefokt voor de dressuur. Het is volgens mij van oorsprong een paard van de Indiaanen geweest en dus ook snel, wendbaar en met name natuurgericht. Als je me nu nog kan volgen? Wat ik bedoel te zeggen is dat de Appaloosa uitermate geschikt is voor de recreatie. Dat betekend dat je kan dressuren, mennen, springen, western en alles wat je verder nog kan verzinnen maar je moet niet verwachten dat het super is.
Verder moet je rekeking houden met de houding van de jury als jij daar gevlekt de ring binnen komt want helaas ook in deze eeuw wordt er nog steeds naar de kleur van het paard gekeken.

Groetjes Kim

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:21

Citaat:
Op 2001-12-10 09:10, schreef stef:
Oleander is een NAS hengst, en loopt "gewoon" Z1 hoor



Ja maar Stef, Oleander is een <B> NAS </b> en dat is een nederlandse appaloosa en dat zijn eigenlijk gewone warmbloeden/pony's met een spikkelkleurtje. Hetzelfde verhaal met de Deense variant. De amerikaanse dat zijn de paarden met een niet-dressuurfront. Korte gangen, hoge kont etc etc.

_________________
quote van iemand die mij gemeet heeft: Je bent een klein, lief jongetje net als ik verwacht had. *LOL*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef op 2001-12-10 13:21 ]</font>

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:23

Citaat:
En de eigenaar joeg hem een beetje op in de bak, en toen vond ik hem al wat typische gangen hebben. Ik hou van ruim, maar deze liep vrij kort, en gewoon heel anders. Overigens is hij mooi gebouwd, heerlijk compact, maar loopt niet echt mooi of zo.


Nou ja eigenlijk zeg je het dan toch al zelf? Je hebt in elk ras weer paarden met verschillende talenten. En als je deze zo op het eerste gezicht ziet, is ruim lopen niet iets wat deze makkelijk doet. Dus als je op zoek bent naar een paardje die ruim voor je moet kunnen lopen, valt deze eigenlijk al af. Of je moet er zo hard aan werken, dat de lol er een beetje vanaf gaat. Hij zal dan altijd harder zn best moeten doen dan een paard wat wel van zichzelf ruim loopt.


Citaat:
Maar nu dus mijn vraag, zijn appaloosa's nou geschikt voor dressuur? Verward


Sommigen wel, anderen niet....

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:29

Uhm, ik heb net even gekeken bij je berichtje op Paardepraat en wat ik me afvroeg is, daar zeg je dat het paard (spot?) hele ruime gangen heeft, en hier zeg je dus dat hij zo kort loopt. Heb je het nu over 2 verschillende paardjes??? Verward
Of ik snap het gewoon niet, dat zou ook goed kunnen hoor... Haha!

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:05

Hoi!

De vader van mijn Paint, de Amerikaanse Paint hengst Saska Bo, wordt tegenwoordig ook Engels bereden.
Saska Bo is jaren lang Western bereden, maar dat ging niet zo goed meer. Toen heeft zijn baasje Engelse dressuur met hem uitgeprobeerd en dat vind hij veel leuker!

Voor meer info kijk op http://communities.msn.nl/saskabo

Groetjes,
Saskia